5" of 8" speaker met subwoofer

Ben benieuwd naar de rest van de opstelling, ziet er wat houtje touwtje uit. Je kan er vast mee meten maar of er ook wetenschap uitkomt? Maar vast beter dan bij de HiFi boer waar alles op elkaar gestapeld staat. Wat heeft dit met spinorama te maken? Een waarom maakt Harmann dan nog steeds niet de allerbeste speakers?
Wat je niet ziet op de foto is de enorme hydrostatische installatie die er ook bij zit, dat maakt het zo duur.
Er word namelijk geluidloos geschakeld in zo'n 3 seconden tussen de verschillende luidsprekers.
Er word geluisterd achter een geluid doorlatend scherm, waardoor je niet kan zien welke luidspreker getest word.
Hierdoor kan je blind luidsprekers testen en zo uitvogelen welke luidsprekers ook echt goed klinken, zonder bias.
Het spinorama is het gevolg van deze vele vele luistertesten en meten aan luidsprekers totdat de subjectieve waarneming overeenkomt met de technische metingen.

Het laatste wat je zegt is een persoonlijke mening.
 
Tsja, dat blijf je houden met speaker. En: horses for courses, he. Wat zijn volgens jou/andere experts goede Harmann speakers voor mastering/mixing/tracking?
 
1 Een goede speaker, is een goede speaker. Het maakt niet uit waarvoor de speaker gebruikt word, zie PDF in post 10.
2 De meeste mensen vinden neutrale speakers het beste klinken. Zie deze blog het begint hier Part 1- Do Untrained Listeners Prefer the Same Loudspeakers as Trained Listeners?
Horses for courses is dus niet van toepassing.
3 Deze Harman (nu schrijf ik het goed toch Disharmonic?) speakers komen keer op keer boven bij de dubbel blinde luistertests.
Speaker Shootout - two of the most accurate and well...
 
Wetenschap is 1 ding. Real life studio/muziek toepassingen een geheel andere. Iedereen heeft andere voorkeuren, doelen en een andere studio/creatieve ruimte en er zijn zo veel variabelen welke meespelen.
Een mix ruimte is bijv. geen tracking ruimte en vice versa. Als je dan naar hobbyisten/muzikanten/homestudio's gaat kijken, dan dient de ruimte multifunctioneel te zijn en heb je altijd te maken met concessies. Dat betekent echter niet dat je geen goede ruimte kunt creëren, maar met trial & error, kun je het wel zeer nice krijgen. Je probeert het zo goed mogelijk voor meerdere doeleinden te maken en dat is gewoon helemaal prima. Tenzij je met puristen praat natuurlijk, want dan is het toch vaak not done. ;)

Bijvoorbeeld: Heb je een kleine ruimte, dan wil je écht niet met bijv. dual subs werken, omdat het laag dan zo overheerst en omdat dit kwa energie de krachtigste frequenties zijn, zal de ruimte écht niet fijn zijn voor muziek. Daarbij zullen de benodigde basstraps je kamer nog kleiner maken. Sub freqs moeten ook een grotere afstand afleggen voor hun cycles. Een grotere ruimte is geschikt voor dual subs, mits de ruimte onder controle wordt gehouden door aanpassingen (vaak zowel bass, als flutter echoes, enz.).

Moet zeggen dat de nieuwste speakers van Neumann (KH serie) voor de prijs erg innovatief zijn. Die zijn gedeeltelijk digitaal en met hun systeem kun je ze goed voor je ruimte afstemmen. Mooi systeem en betaalbaar! Genelec heeft dat ook bij hun duurdere speakers. Let bij Neumann KH even op, want alleen de KH80 (kleinste) en de nieuwste KH150 (grootste 2 weg) hebben dat systeem. De KH120 (middelste 2 weg) heeft dat niet (geloof ik). De KH310 ook niet.

Ook belangrijk: Test de speakers in je eigen ruimte uit. Veel kopen ze via bijv. Thomann, zodat je het recht hebt om ze terug te sturen en je geld terug te krijgen, indien je het niets vindt. Ga je bijv. fysiek langs bij bijv. Bax (of andere winkel) en neem je ze direct mee, dan heb je dat recht niet!
 
Laatst gewijzigd:
Hm, dat ik zo blij ben met mij K+H/Neumann O110's is "dus" niet zo heel verrassend.
Hele fijne speakers! :)
Neumann heeft de hele KH serie sinds een paar jaar opnieuw onder hun eigen naam op de markt uitgebracht. Ze zijn ook wat verbeterd. de KH80 en KH150 kun je met een meetmicro en software, middels een freq-sweep helemaal op je ruimte afstellen. Vond de Klein & Hummel O310 altijd geweldig klinken. Klein & Hummel heeft daar een tijdje de befaamde ATC mid-dome driver in gehad. Toen Neumann hun overnam Is daar volgens mij een andere goedkopere mid-domedriver ingekomen. Wellicht omdat ATC niet meer wilde leveren als protectionisme voor hun eigen speakers. De KH310 van nu is best een goed mix systeem. Gesloten kast met accurate basweergave. wellicht ooit een upgrade.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben er inmiddels uit. Ik heb de Adam T7V gekocht. Ze waren in de aanbieding bij coolblue.

Ook belangrijk: Test de speakers in je eigen ruimte uit. Veel kopen ze via bijv. Thomann, zodat je het recht hebt om ze terug te sturen en je geld terug te krijgen, indien je het niets vindt. Ga je bijv. fysiek langs bij bijv. Bax (of andere winkel) en neem je ze direct mee, dan heb je dat recht niet!
Precies dit. Ik vind het bijzonder lastig om speakers te beoordelen in een winkel. Het is net als een bed, je moet er gewoon meerdere nachten op slapen om het echt te kunnen beoordelen (althans dat heb ik). En daarbij komt inderdaad ook nog eens de ruimte akoestiek, die bij mij weer anders is dan in een winkel. Dus daarom ook online besteld, dan kan ik ze 30 dagen proberen :)

Maar tot nu toe bevallen ze goed, zeker voor die prijs.
 
- Gebruik je geen sub, maar wil je wat meer laag? Dan is een 8" redelijkerwijs handiger.
- Gebruik je geen sub, maar wil je een goede midrange om te mixen (meeste gebeurt in de midrange), dan lekker de 5". Waarom? De 8" geeft wel laag weer, maar geen acuraat laag. Hij heeft alleen wat meer laag extensie.
- Gebruik je wel een sub, dan de 5". Dat vult elkaar perfect aan. Bij tracking kun je je sub lekker uit laten. Bij mixen kun je 'm er bij zetten, omdat die het laag meer acuraat weergeeft dan dat je alleen met een 8" werkt.
- Je kunt een 8" wel met een sub gebruiken, maar de crossoverfilter zorgt er dan voor dat de 8" het middengebied weergeeft. Een 8" is groter en daardoor trager en minder acuraat voor het middengebied. Althans, de meeste goedkope en middenklasse merken wel. De duurdere merken gebruiken vaak een aparte mid-driver, welke specifiek is.
- Een 6" zou overigens meer ideaal zijn dan 5" of een 8".

De vraag is dan, waar ga je 'm voor gebruiken? Meer voor tracking en weergave? Mix je alles zelf, of mix je ergens anders, waar de ruimte goed is? Is je ruimte gemeten en van de juiste absorbsie/reflexie voorzien? Zo niet, dan kun je nog zo dure speakers neerzetten, maar gaat je mix niet accuraat zijn.

Mix je op luid volume, of juist niet? Ook belangrijk! Bijv. Focal TwinsBE komen tot hun recht met meer volume. Ga je die in een kleine ruimte zetten, dan zijn ze overkill en kun je veel beter de Solo6BE (enkele 6" woofer) neerzetten. Onlangs de Alpha 65 Evo in een studio geplaatst en die klinken ook nice voor het geld vond ik. Heb je een goede grote ruimte en luister je meer midfield? Dan ga je direct naar andere soort/klasse speakers.

Wat voor bassweergave ben je gewend? Normale bassreflexpoort? Of een gesloten kast, met meer acurate basweergave, maar minder luid/dominant. Of bijv. transmissielijn, zoals PMC, met een extended én accuraat laag. Gewoon even wat dingetjes die er toe doen, voordat je veel geld uitgeeft aan hele dure speakers, terwijl dat wellicht helemaal niet nodig is.

Ik zie hier alleen maar zeer gebiasde marketing praat.
En dat gaat niemand dichterbij een mogelijke oplossing brengen.

Wat mythe busting is hier op z'n plaats:
De techniek die gebruikt word is , voor de eind gebruiker, totaal niet van belang.
Wat wel van belang is, is de geluidsdruk bij je oren. Meer niet!

Een grotere speakerconus kan, als al het andere gelijk is, meer lucht verplaatsen. Let op dat al het andere gelijk moet zijn, dat is vrijwel nooit het geval.
Meer lucht verplaatsing kan resulteren in het weergeven van lagere frequenties, of het kan resulteren in hogere geluidsdrukken, of beide. Kan is hier erg belangrijk, zekerheid is er nooit.

De kwaliteit van (de midrange van) een speaker is alleen maar afhankelijk van de kwaliteit van de speaker ontwerper.
Zeer veel factoren zijn hier van belang. Bv. de gebruikte speakers, het crossover, de behuizing, de gewenste maximale geluidsdruk.
Zo kan een 2 weg systeem met 18"speaker en een juiste waveguide met juiste tweeter, prima mid weergave hebben. Maar het kan, als de waveguide niet goed is afgestemd of een te zwakke tweeter word gebruikt, ook behoorlijk slecht klinken.
Iaw geloof geen marketing praat.


Voor de laagweergave is de kamer de dominante factor. En niet de gebruikte techniek.
Het maakt echt geen ene reet uit of je een gesloten kast hebt of een hoge orde bandpass kast.
Ja een gesloten kast heeft minder uitslingering dan de hoge orde bandpass kast. Maar dat is alleen maar in een reflectie vrije ruimte.
Zet je de luidspreker in een ruimte, dan krijg je ruimte resonanties (modes) en die bepalen alles.
Voorbeeldje van een gesloten kast meting:
pulse1-500.gif

Dat ziet er heel mooi uit. Nog geen 2msec uitslingering. Het glazuur springt van de tanden, de tranen lopen aan de kuiten, het moet wel perfect gaan klinken...
Totdat je de speaker in een ruimte plaatst, dan krijg je te maken met de RT60 tijd van de ruimte. Die is in een goede luisterruimte 0,5 sec.
Dan word de uitslingertijd bij je oren gewoon een halve seconde. Dat is 250 keer meer!
En ziet er zo uit, bij 50Hz.
RT60 0,5sec 50Hz.jpg


En toch klinkt dit prima.


Nogmaals, geloof geen marketing praat.
 
Precies dit. Ik vind het bijzonder lastig om speakers te beoordelen in een winkel. Het is net als een bed, je moet er gewoon meerdere nachten op slapen om het echt te kunnen beoordelen (althans dat heb ik). En daarbij komt inderdaad ook nog eens de ruimte akoestiek, die bij mij weer anders is dan in een winkel. Dus daarom ook online besteld, dan kan ik ze 30 dagen proberen :)

Maar tot nu toe bevallen ze goed, zeker voor die prijs.

Wat ik hier keer op keer probeer duidelijk te maken, is dat een normaal persoon niet speakers zonder bias kan beoordelen.
Doe het dan ook niet.


Dat iemand tevreden is met een product, kan 2 oorzaken hebben:
1 Er is daadwerkelijk een goed product gekocht.
2 Er word gedacht dat er een goed product is gekocht.
 
Wetenschap is 1 ding. Real life studio/muziek toepassingen een geheel andere. Iedereen heeft andere voorkeuren, doelen en een andere studio/creatieve ruimte en er zijn zo veel variabelen welke meespelen.
Een mix ruimte is bijv. geen tracking ruimte en vice versa. Als je dan naar hobbyisten/muzikanten/homestudio's gaat kijken, dan dient de ruimte multifunctioneel te zijn en heb je altijd te maken met concessies. Dat betekent echter niet dat je geen goede ruimte kunt creëren, maar met trial & error, kun je het wel zeer nice krijgen. Je probeert het zo goed mogelijk voor meerdere doeleinden te maken en dat is gewoon helemaal prima. Tenzij je met puristen praat natuurlijk, want dan is het toch vaak not done. ;)

Bijvoorbeeld: Heb je een kleine ruimte, dan wil je écht niet met bijv. dual subs werken, omdat het laag dan zo overheerst en omdat dit kwa energie de krachtigste frequenties zijn, zal de ruimte écht niet fijn zijn voor muziek. Daarbij zullen de benodigde basstraps je kamer nog kleiner maken. Sub freqs moeten ook een grotere afstand afleggen voor hun cycles. Een grotere ruimte is geschikt voor dual subs, mits de ruimte onder controle wordt gehouden door aanpassingen (vaak zowel bass, als flutter echoes, enz.).

Moet zeggen dat de nieuwste speakers van Neumann (KH serie) voor de prijs erg innovatief zijn. Die zijn gedeeltelijk digitaal en met hun systeem kun je ze goed voor je ruimte afstemmen. Mooi systeem en betaalbaar! Genelec heeft dat ook bij hun duurdere speakers. Let bij Neumann KH even op, want alleen de KH80 (kleinste) en de nieuwste KH150 (grootste 2 weg) hebben dat systeem. De KH120 (middelste 2 weg) heeft dat niet (geloof ik). De KH310 ook niet.

Ook belangrijk: Test de speakers in je eigen ruimte uit. Veel kopen ze via bijv. Thomann, zodat je het recht hebt om ze terug te sturen en je geld terug te krijgen, indien je het niets vindt. Ga je bijv. fysiek langs bij bijv. Bax (of andere winkel) en neem je ze direct mee, dan heb je dat recht niet!

Het is niet makkelijk om te strijden tegen decennia desinformatie.

De grote van de luister ruimte bepaald niet hoe goed de laagweergave kan zijn.
Auto's kunnen, soms prima laagweergave hebben. En dat is een veel kleinere ruimte dan een slaapkamer.
Wil je echt goede laagweergave, ga dan voor de multisub oplossing. Zie hier: Echt goede bas weergave
 
Wat ik hier keer op keer probeer duidelijk te maken, is dat een normaal persoon niet speakers zonder bias kan beoordelen.
Doe het dan ook niet.


Dat iemand tevreden is met een product, kan 2 oorzaken hebben:
1 Er is daadwerkelijk een goed product gekocht.
2 Er word gedacht dat er een goed product is gekocht.

Ik denk dat je steeds vergeet dat beleving ongelooflijk belangrijk is voor de meeste mensen en daarom van grote invloed kan zijn op een keuze. Een speaker kan wetenschappelijk en objectief nog zo goed zijn, als je bij een andere speaker een beter gevoel hebt dan is dat vaak simpelweg de keuze. Heb je zelf wel eens meerdere speakers naast elkaar geluisterd (met eenzelfde soort spinorama)?
 
Ik denk dat je steeds vergeet dat beleving ongelooflijk belangrijk is voor de meeste mensen en daarom van grote invloed kan zijn op een keuze. Een speaker kan wetenschappelijk en objectief nog zo goed zijn, als je bij een andere speaker een beter gevoel hebt dan is dat vaak simpelweg de keuze. Heb je zelf wel eens meerdere speakers naast elkaar geluisterd (met eenzelfde soort spinorama)?
Maar als dat het belangrijkste is … zorg dan dat je geen discussie start. Het is ondoenlijk om jouw smaakpapillen te beoordelen.
 
Ik heb ook nog nooit ergens iemand gezegd dat ie mijn smaak moet volgen en al helemaal niet dat smaak het belangrijkste is. Ik geef wel vaak mijn persoonlijke ervaring (en geef aan dat ik niet alwetend ben), wat iemand kan helpen in zijn/haar keuze. De manier waarop Patat met als een soort evangelist probeert te verkopen dat enkel een neutraal spinorama belangrijk is bij de keuze van een speaker vind ik enorm misleidend en ga daar dan de discussie over aan ja. Juist als je steeds terugvalt op de wetenschap moet je je ook realiseren dat juist die wetenschap dondersgoed weet dat er een verschil is tussen een perfecte test en de realiteit. Dat blijkt ook uit een paper die steeds wordt gepost.
 
Ik denk dat je steeds vergeet dat beleving ongelooflijk belangrijk is voor de meeste mensen en daarom van grote invloed kan zijn op een keuze. Een speaker kan wetenschappelijk en objectief nog zo goed zijn, als je bij een andere speaker een beter gevoel hebt dan is dat vaak simpelweg de keuze. Heb je zelf wel eens meerdere speakers naast elkaar geluisterd (met eenzelfde soort spinorama)?
Ik heb 4 speaker systemen in mijn luisterruimte en nog meerdere op zolder.

Speakers met een neutraal spinorama klinken idd vrijwel hetzelfde, gewoon goed.
En ik heb ook Lowther TP1 speakers in mijn luister ruimte, met single ended 300b eind triodes.
Dat zou het nirvana moeten zijn op het gebied van audio.
1 buis kost meer dan mijn hele hoofd speakers plus multisubs, versterkers en DSP.
Het is in werkelijkheid de aller slechtste geluids beleving die je maar kan voorstellen.
Dit ter lering en vermaak voor mijn gasten.
 
Die Lowther zijn gebaseerd op speakers uit 1954? Daar moet je geen Nirvana op draaien maar Elvis Presley, Bill Haley, Miles Davis Quartet!
 
Ik heb ook nog nooit ergens iemand gezegd dat ie mijn smaak moet volgen en al helemaal niet dat smaak het belangrijkste is. Ik geef wel vaak mijn persoonlijke ervaring (en geef aan dat ik niet alwetend ben), wat iemand kan helpen in zijn/haar keuze. De manier waarop Patat met als een soort evangelist probeert te verkopen dat enkel een neutraal spinorama belangrijk is bij de keuze van een speaker vind ik enorm misleidend en ga daar dan de discussie over aan ja. Juist als je steeds terugvalt op de wetenschap moet je je ook realiseren dat juist die wetenschap dondersgoed weet dat er een verschil is tussen een perfecte test en de realiteit. Dat blijkt ook uit een paper die steeds wordt gepost.
Ik probeer advies te geven met zo min mogelijk bias.
Dat advies is niet wat mensen op audio forums horen.

De pdf die jij hier gepost hebt, maakt juist duidelijk dat goed klinkende speakers een neutraal spinorama hebben en dat speakers die geen neutraal spinorama hebben juist niet goed klinken. Daarnaast kan je van die pdf leren hoe een spinorama te interpreteren.
Je laatste 2 zinnen zijn dus echt onzin.
 
Je laatste 2 zinnen zijn dus echt onzin.
dan lezen we duidelijk op een andere manier…

Anyway, fijn en waardevol dat je een stuk theorie deelt, ik heb wat geleerd dat ik nog niet wist. Hoe het een en ander te interpreteren staan we lijnrecht tegenover elkaar, niks aan te doen, gelukkig mag dat ook, anders zou het een saai forum worden :).
 
Back
Top