grotere monitor speakers of subwoofer bij plaatsen.

rsvos

Industrial Darkness
Lid sinds
2 januari 2008
Berichten
305
Locatie
Hellevoetsluis
Ik zit te twijfelen of ik voor grotere monitor moet gaan of fat ik een sub woofer zal nemen.

Ik gebruik nu Yamaha hs5 speakers maar het frequentie bereik is voor Hardcore/ terror/ speedcore te weinig.
nu zit ik te twijfelen tussen yamaha hs8 speakers of een subwoofer.
m,n ruimte waar ik in werk is beperkt.

Zou graag wat advies willen over de voor en nadelen van beide.
 
Grotere speakers in een kleine ruimte werkt bij mij niet. Buiten mijn ruimte staat alles te trillen maar in de kamer zelf hoor ik amper bas.

Heb een goedkoop soundblaster setje met mini sub. Door die richting de muur te schuiven zorgt de verdubbeling van de hoek met de muur voor een betere bass weergave dan via mijn Dyn Audio bm15p’s. Maar ik heb ook een houten vloer. En ik denk dat dat ook wat uitmaakt. En mijn bm15p’s staan maar op een boeken plank tegen de muur. Alles behalve ideaal dus.
 
Ik zal de ruimte wat anders omschrijven de ruimte zelf is wel aardig groot alleen de plaats waar ik alles kan opstellen heeft beperkingen ( het staat in de woon kamer dus heb dus aardig wat obstakels staan waar het geluid tegenaan weerkaatst.
 
het is de bedoeling dat de opstelling uit de hoek gaat meer naar links de ruimte is 8 meter diep
( ben bij mijn vriendin ingetrokken dus niet op de kleuren letten:D)
T,is trouwens een vrijstaande woning dus heb geen buren;)8)
 

Attachments

  • IMG_20190304_170523.jpg
    IMG_20190304_170523.jpg
    44,4 KB · Bekeken: 196
Een ruimte die ook gebruikt moet worden voor andere doeleinden is vragen om problemen. Geluid is al een compromis en dan wil je niet dat je andere factoren hebt die dat compromis nog minder sterk maken zeg maar.

Wat je voor de gein eens kan proberen is idd je tafel met speakers in het midden van die muur te zetten en je speakers verder van de muur te zetten. In een hoek is eigenlijk nog meer vragen om problemen. En dan midden in de ruimte gaan staan om te kijken of het beter wordt.

Niet dat je vervolgens die kamer kan claimen maar dan weet je wel dat het aan je opstelling ligt.

Zelf te weinig ervaring om te zeggen wat nu beter zal werken in een gedeelde ruimte. Een sub kan helpen maar ook dan moet je wel eerst een perfecte opstelling creëren vrees ik. Al kan het zijn dat je bij deze opstelling met sub toch net dat laag wel goed hoort.

Misschien kan je een sub lenen van iemand? Vrees dat proberen toch het enige is. Maar ik ben geen expert.

Mocht je een andere ruimte kunnen krijgen alleen voor je studio dan zijn er op YouTube filmpje waar ze uitleggen hoe je met $150 toch een relatief redelijke oke acoustiek kan krijgen.
 
Als ik zie hoe je zit dan heb je niets aan grotere speakers en zou ik voor een subwoofer gaan, want speakergrootte en kamergrootte/zitpositie zijn nauw verbonden met elkaar.
En een goede headphone om te monitoren is wellicht nog handiger, een Beyer of een AKG bijv
Wat ook kan helpen is gratis software waarmee je de akoustische eigenschappen van de kamer kan meten en dan wat kan aanpassen in je instellingen, dat scheelt wellicht ook?
In de link vindt je ook een tutorial/manual en het enigste wat je nodig hebt is een mic.

http://en.audionet.de/apps/carma/
 
bedankt voor de tips , ik heb inderdaad ook een goeie koptelefoon die ik heel vaak gebruik van akg. Maar wil af en toe ook graag kunnen knallen op m,n speakers.
Bas moet je niet alleen horen maar ook af en toe voelen;):D.

Ben wel van plan om een stuk van de boeren schuur om te gaan toveren tot studio, maar ben nog niet aan het juiste budget en weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken bouw technisch gezien.
Dus zal het voorlopig zo moeten doen.
 
Ik ben wel benieuwd of je nu een subwoofer hebt en hoe dat bevalt met de wat kleinere Yamaha speakers.
Ik ga zelf nl. een vraag stellen over het gebruik met een REL Quake subwoofer die eigenlijk voor home cinema gekocht is. Geen idee of het kan in de geplande opstelling, en hoe dan aan te sluiten.

En mocht je er nog niet uit zijn: ik ben een paar keer in de muziekwinkel gaan luisteren en vond eigenlijk de (kleinere) monitor speakers allemaal te weinig laag hebben, of te dof klinken, en met waarschijnlijk te veel, gekleurd, aangedikt mid-laag of zo. En voor grote speakers is geen plaats op een kinderkamer van zo'n 8 m2. De geluisterde KRK en Adam speakers lijken het veel beter te doen in het laag (mid-laag?), maar de Yamaha speakers klinken veel helderder.
Ik was vooral benieuwd of mijn bezwaar tegen de Yamaha HS7, betreffende nauwelijks hoorbaar laag, opgelost zou worden door de Yamaha subwoofer.
Echt een wereld van verschil. Het klonk ineens fantastisch helder en het nauwelijks hoorbare laag werd heel mooi opgevuld. Nu ben ik dus benieuwd of ik dat met de REL Quake ook voor elkaar zou kunnen krijgen.
 
Back
Top