Aanschaf Tannoy Reveal 501a of 601a..??

Marf

Rookie with a new hobby
Lid sinds
23 januari 2011
Berichten
588
Locatie
FlowerBulbCity, ZH (NL)
Ik ben mij al enige tijd aan het orienteren voor de aanschaf van Studio Monitoren.
Na research (veel zoeken en lezen hier en op internet) is mijn keuze definitief gekomen tot de Tannoy Reveal.

Nu twijfel ik nog of ik de 501a of 601a ga nemen.
Het prijsverschil is (maar) € 44,- per monitor wat ik niet erg vind om te betalen als het voor mijn situatie een meerwaarde biedt.

Mijn ruimte is niet groot en ze hoeven niet heel hard te staan,
dus qua vermogen heeft de 501a genoeg vermogen.

De Tannoy 601a heeft naast extra vermogen (watt) ook iets meer laag in het bereik.
Ik vind het lastig om te beoordelen hoeveel de meerwaarde hiervan is van dit kleine beetje extra bereik.
Het gaat hier om 4Hz extra (60Hz i.p.v. 64Hz).

Misschien stomme vraag, maar ik ben nog onwetend :)

Er is helaas geen showroom bij mij in de buurt die ze heeft staan om goed naar het verschil te luisteren.
Ben er ook van overtuigd dat ze beide zeer goed zijn, gaat nu even om wat het (minieme) verschil in bereik inhoudt.

Ik ga geen muziek maken waarbij de broekspijpen moeten trillen, dus misschien is de 501a al goed genoeg voor mij.
2 van deze jongens moeten volstaan en het werk gaan doen.
Wil (in de toekomst) geen extra subwoofer aanschaffen.

Wellicht dat iemand hier iets over kan zeggen/uitleggen over die 4Hz extra bereik van de 601a...

Alvast bedankt!!

Voor de volledigheid, ze gaan aangesloten worden op een "Edirol M-16DX" mixer.
http://www.roland.com/products/en/M-16DX/

=====

Nog een ander vraagje over bereik.
Voor zover ik weet ligt het menselijk hoorbaar bereik doorgaans zo tussen de "20Hz - 20,000 Hz".

Nu is het bereik van de Tannoys de volgende:
501a: 64Hz – 30kHz
601a: 60Hz – 30kHz

Dit ligt dus zo'n 10 kHz hoger dan wij als mensen doorgaans kunnen horen.
Waarom is dat, zijn deze monitoren zo dier(on)vriendelijk aangezien dieren een hoger bereik hebben en dit waarschijnlijk wel kunnen horen.
Straks komen alle dieren uit de buurt naar mijn huis toe als "Dierenvanger van Hamelen" effect.
:)

Of begrijp ik iets verkeerd en trek ik een foute conclusie...

De range van mijn headphone (Beyerdynamic DT 990 Pro) is zelfs nog groter, 5 - 35.000 Hz.
Opvallend dat in zo'n (veel kleinere) behuizing de range breder ligt.
Of komt dit omdat het geluid dichter op de oren zit waardoor er door de kortere afstand minder (geen) verlies is....

Nogmaals, misschien stomme vraag, maar ik ben nog onwetend :)

=====
 
Ik was verrast welke hoeveelheid laag toch nog in de 501A zit.

Overigens ben ik naar BAX shop gereden (1,5 uur voor mij) om te luisteren en vergelijken.
Dat is het hoe dan ook waard.

Ik zou zeker ergens gaan luisteren.
Al was het alleen maar om niet later het gevoel te hebben de verkeeerde keuze gemaakt te hebben.

Ik ben zeer tevreden met de 501A's. Nadat ik ze vergeleken had met Mackie en KRK Rokit (zelfde prijsklasse) was de keuze eigenlijk heel eenvoudig geworden. KRK vond ik belabberd klinken. (bonkerde bonk was het enige dat ik hoorde) . Ik snap niet dat deze zo populair zijn. Mackie (iets duurder) haalde het niet qua openheid bij de Tannoy's.

Paul
 
Ik was verrast welke hoeveelheid laag toch nog in de 501A zit.

Overigens ben ik naar BAX shop gereden (1,5 uur voor mij) om te luisteren en vergelijken.
Dat is het hoe dan ook waard.

Ik zou zeker ergens gaan luisteren.
Al was het alleen maar om niet later het gevoel te hebben de verkeeerde keuze gemaakt te hebben.

Ik ben zeer tevreden met de 501A's. Nadat ik ze vergeleken had met Mackie en KRK Rokit (zelfde prijsklasse) was de keuze eigenlijk heel eenvoudig geworden. KRK vond ik belabberd klinken. (bonkerde bonk was het enige dat ik hoorde) . Ik snap niet dat deze zo populair zijn. Mackie (iets duurder) haalde het niet qua openheid bij de Tannoy's.

Paul

Dank voor je reactie.
Jij bevestigd de berichten die ik veel lees over de vergelijking die je noemt met de andere merken. Dat was ook de reden dat ik ook bij de Tannoys ben uitgekomen. De KRK was bij mij ook al zeer snel afgevallen, terwijl het in eerste instantie mijn eerste keus was. Heb ze toen bij Rockpalace gehoord en vond het niets voor mij, idd bonk bonk.

Goed om te horen dat jij toch veel laag ervaart in jouw 501's.
Was dit enkel meer dan je verwachtte, of ook zelfs genoeg laag en dus geen gemis daarin?

Dus is het dan voor mijn situatie niet nodig om € 88,- extra uit te geven aan de 601a en voor de 501a te kiezen.

Ik ben afhankelijk van OV voor vervoer, BaxShop is zo'n 2,5 uur reistijd (enkele reis).
Vind ik te veel van het goede. Terwijl ik wel graag een keer langs zou willen. Heb goede ervaringen met Bax-Shop.

Feedback heeft ze niet. Rockpalace gaat ze wel krijgen binnenkort (onbekend wanneer) maar vind het geen prettige winkel. Mocht iemand nog een luister tip hebben omgeving, Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam, dan hoor ik dat graag...
 
Ik vind het moeilijk te zeggen of een ander het laag als voldoende ervaart.
Mijn verwachting speelde natuurlijk mee.
In mijn hoofd was ik al bezig om op termijn ook een sub erbij te kopen, maar dat was helemaal niet nodig.
Dus ik verwachtte niet teveel laag en je kunt dus ook zeggen dat het meeviel.

paul
 
Ik vind het moeilijk te zeggen of een ander het laag als voldoende ervaart.
Mijn verwachting speelde natuurlijk mee.
In mijn hoofd was ik al bezig om op termijn ook een sub erbij te kopen, maar dat was helemaal niet nodig.
Dus ik verwachtte niet teveel laag en je kunt dus ook zeggen dat het meeviel.

paul

Is ook lastig om te zeggen, iedereen heeft toch een andere en persoonlijke ervaring en voorkeur, hoe miniem deze ook is. Ik vind het wel veelzeggend dat je verwachte een sub nodig te hebben, en daar van af gestapt bent om dat deze niet nodig was.

Thanks!
 
Marf schreef:
Nog een ander vraagje over bereik.
Voor zover ik weet ligt het menselijk hoorbaar bereik doorgaans zo tussen de "20Hz - 20,000 Hz".

Nu is het bereik van de Tannoys de volgende:
501a: 64Hz – 30kHz
601a: 60Hz – 30kHz

Dit ligt dus zo'n 10 kHz hoger dan wij als mensen doorgaans kunnen horen.
Waarom is dat, zijn deze monitoren zo dier(on)vriendelijk aangezien dieren een hoger bereik hebben en dit waarschijnlijk wel kunnen horen.

Of begrijp ik iets verkeerd en trek ik een foute conclusie...

De range van mijn headphone (Beyerdynamic DT 990 Pro) is zelfs nog groter, 5 - 35.000 Hz.
Opvallend dat in zo'n (veel kleinere) behuizing de range breder ligt.
Of komt dit omdat het geluid dichter op de oren zit waardoor er door de kortere afstand minder (geen) verlies is....

Nogmaals, misschien stomme vraag, maar ik ben nog onwetend :)


Kan iemand hier nog iets over uitleggen, ben wel benieuwd eigenlijk hoe dit zit....
 
Heb vandaag de Tannoy's besteld en heb uiteindelijk gekozen voor een setje 501a.

Kon helaas niet bij mij in de buurt luisteren om de verschillen in bereik te beoordelen (601 of 501).
Ben er van overtuigd dat de 501a mij zeker niet zal teleurstellen aangezien er zoveel goeds over wordt genoemd. Ook over het laag.

Zag ook dat de prijs, bij de bekende duitse winkel (Thomann), van de 601a inmiddels flink was gestegen van € 177,- naar € 225,-. Het prijsverschil is daarmee dus gelijk een stuk groter geworden, wat ik teveel vond voor de (minimale) meerwaarde van de 601a. Daarmee was de keus ook mede snel gemaakt.

Zag dat Bax-Shop dit weekend een korting gaf van 9%, vanwege het 9 jarig bestaan, dus heb daar direct van geprofiteerd. Heb nu een leuk setje monitoren voor de nette prijs van (maar) € 242,-

Kan ik binnenkort eindelijk goed aan de slag.
De aanschaf van de monitoren was het laatste wat op het wensenlijstje stond om mijn beoogde setup compleet te maken.

@ptaurus
Nogmaals bedankt voor je eerdere reacties.
 
Goed man dit! Ik zit met ongeveer hetzelfde dilemma!
Ik was van plan te gaan kijken/luisteren naar KRK RP5/RP6 G2, uiteindelijk is mijn oog ook gevallen op Tannoy Reveal 501a. De 601a is echt boven het budget, terwijl de KRK RP6 er met pijn en moeite net binnen zou vallen.

Het enige waar ik "bang" voor ben is dat het vermogen de 501a te laag is.
Ik heb een kleine ruimte van 2x3m, maar het zou wel leuk zijn als het hard kan ( zeg maar niveau dat je echt hard moet praten om elkaar te verstaan)!
Wat zijn jullie bevindingen??
De muziek die ik maak is vrij breed (synthesizer muziek, dubstep, trance)!
 
Goed man dit! Ik zit met ongeveer hetzelfde dilemma!
Ik was van plan te gaan kijken/luisteren naar KRK RP5/RP6 G2, uiteindelijk is mijn oog ook gevallen op Tannoy Reveal 501a. De 601a is echt boven het budget, terwijl de KRK RP6 er met pijn en moeite net binnen zou vallen.

Het enige waar ik "bang" voor ben is dat het vermogen de 501a te laag is.
Ik heb een kleine ruimte van 2x3m, maar het zou wel leuk zijn als het hard kan ( zeg maar niveau dat je echt hard moet praten om elkaar te verstaan)!
Wat zijn jullie bevindingen??
De muziek die ik maak is vrij breed (synthesizer muziek, dubstep, trance)!


Ik heb de mijne inmiddels binnen, helaas nog niet kunnen aansluiten aangezien mijn laatste zending met benodigde spullen om alles aan te sluiten en mijn audiohoek in te richten nog onderweg is. Als het goed is belt UPS morgen op mijn deurbel.

Ik denk dat je over het vermogen voor de kleine ruimte die je noemt je geen zorgen hoeft te maken. Deze units zijn ook juist bedoeld daarvoor. En eigenlijk beantwoord je ook al zelf je eigen vraag. Je bent op de Tannoys uitgekomen en de 601a ligt ruim boven je budget. Dan kom je vanzelf bij de 501a uit.

Als je op zeker wilt gaan, ergens gaan luisteren zodat je kan vergelijken om een voor jou juiste beoordeling te kunnen maken.
 
Hou er wel rekening mee dat het nearfields zijn en dus alleen voor de "mixer" een goed geluid heeft. Als je er wat meer vandaan gaat staan merk je al zijn een behoorlijke verslechtering van het geluid.

Maar goed, dat is uiteraard inherent aan een nearfield monitor

Om hard te spelen moet je denk ik toch andere monitoren hebben. Daar zijn deze niet voor bedoelt.

Paul
 
Lichte ruis/brom...

Lichte ruis/brom...

Heb eindelijk even de tijd gevonden/genomen mijn setje monitoren, Tannoy Reveal 501a, uit de verpakking te halen en aangesloten. Was er door drukte nog niet van gekomen.

Dit viel mij meteen op.
Als ik enkel de stroomkabel aansluit en de volume van de monitor achterop nog uit staat op nul. En nog geen audio input is omdat deze nog niet aangesloten is, hoor ik al een lichte ruis/brom.

Is dit normaal dat er een lichte ruis/brom hoorbaar is met enkel stroomkabel aangesloten en volume nog op nul..??

Bij het verhogen van het volume (aan de achterkant) neemt dit een beetje toe.
Waarschijnlijk de interne voeding die dit veroorzaakt....
Dit komt voor bij beide monitoren.
Heeft hier iemand ervaring mee en is dit normaal..??

Ik heb dit op meerdere stopcontacten uitgetest.
Allemaal hetzelfde resultaat.

Kan mij niet voorstellen dat dit aan slechte, niet schone, stroom ligt aangezien het bij alle stopcontacten (meerdere groepen) zo is.

Vind het wel zonde eigenlijk had dit niet verwacht, het zijn nearfields dus zit er dichtbij en daarom is het hoorbaar. Bij het afspelen/gebruik van geluid zal het denk ik geen hoorbare invloed hebben. Het is wel storend als het even stil is en er geen geluid afgespeeld hoeft te worden.

Is dit hoorbare geluid van lichte ruis/brom overigens schadelijk voor de kwaliteit van de monitor op langere termijn?

Hoor graag wat input en ervaringen en of dit normaal is.
Alvast bedankt!
 
Ik heb er geen last van en ze staan hier al weer enige maanden.

Paul
 
ik zou ze terugsturen, een ruis en brom hoort absoluut niet, hoe smerig de netspannig ook is.
:koffie:

Dank voor de reacties! (ook ptaurus)
Hij hoort dus gewoon stil te zijn in begin stand.....

Wel opvallend (toevallig) dat ze het beide hebben, wellicht slechte batch...
Oorzaak door slechte stroom is dus uitgesloten..??

Ga morgen contact opnemen met de winkel.

Mocht iemand nog extra of aanvullende info hebben hoor ik dat graag.

@ptaurus:
Hoor je ook niets van ruis/brom als je er helemaal dicht tegen aan zit met je hoofd/oor..??
 
Zag ook dat de prijs, bij de bekende duitse winkel (Thomann), van de 601a inmiddels flink was gestegen van € 177,- naar € 225,-. Het prijsverschil is daarmee dus gelijk een stuk groter geworden, wat ik teveel vond voor de (minimale) meerwaarde van de 601a. Daarmee was de keus ook mede snel gemaakt.

Ze zijn nu weer 177,- bij Thomann

de 601A's
 
Ik heb net de winkel een mail gestuurd en het probleem daarin uitgelegd,
even afwachten, ben benieuwd wat daar als reactie op komt.

Wil eerst even reactie/antwoord van de winkel afwachten voor ik ze (zomaar) retour ga sturen.
 
Inmiddels reactie ontvangen van winkel.
Dit is normaal, er loopt stroom door de monitoren, hierdoor ontstaat de ruis. Dit is eigenlijk altijd bij iedere monitor of speaker.

Dat strookt eigenlijk niet met de eerdere reactie van j.baars.
ik zou ze terugsturen, een ruis en brom hoort absoluut niet, hoe smerig de netspannig ook is.

Of is een klein beetje ruis dus blijkbaar normaal.
Hmm verwarrend, wat is nu normaal en geaccepteerd aan ruisniveau..??
Helemaal stil of toch een beetje....

Wellicht zit ik er te dicht op en is dit daarom voor mij hoorbaar.
De afstand die ik nu heb in mijn driehoeks opstelling is zo'n 80 cm van voorkant monitor tot mijn oortjes.
In de manual staat 75 cm tot 3 meter.
Ik zit dus blijkbaar dicht tegen de ondergrens aan.

Het is voor mij lastig om deze afstand te vergroten aangezien er een muur zit,
waardoor de monitoren niet veel verder naar achter kunnen. Hooguit 5 tot 10 cm.
Het bureau verder van de muur is ook lastig omdat ik dan een deur blokkeer.

Blijkbaar hebben ze het allemaal een beetje dus een vervangende set of ander merk/type zal het niet wegnemen.
Ik ga het nog verder onderzoeken in hoeverre ik het storend vind.
Waarschijnlijk geen keus en het gewoon accepteren en mee leren leven.
:)
 
tsja,
wat is normaal.
ik vind dat je gewoon niets mag horen, zeker zolang de volume dichtstaat.

maar tegenwoordig schijnt een flink brom en ruisniveau heel normaal te zijn.....

dit alles met name door de productie in china.

ik zou het dus niet acepteren.

:koffie:
 
Back
Top