5" of 8" speaker met subwoofer

DaRooT

Stamgast
Lid sinds
7 augustus 2004
Berichten
150
Locatie
South
Na bijna 20 jaar met mijn monitors gedaan te hebben, gun ik het mezelf om eens nieuwe te kopen. Welke weet ik nog niet. Maar de eerste keus die ik al eens wil maken is, wil ik 5" of 8" speakers. Op dit moment heb ik 8", destijds aangeschaft in een andere ruimte en zonder sub. Tegenwoordig werk ik met een sub omdat ik techno maak en daarmee de 'rumble' goed wil kunnen horen.

Mijn ruimte is ongeveer 3 bij 5 meter en 2.4m hoog. Geen hele kleine ruimte, maar ook weer niet heel groot.

Wat ik zoal lees is, dat 8" (logischerwijs) meer lage tonen kan produceren. Maar aangezien ik al met een sub werk, vraag ik me af of ik dit wel nodig heb. Ik kan natuurlijk gewoon voor 'de zekerheid' gaan en een 8" nemen, maar er zit best een prijsverschil tussen 5" en 8". Wellicht is het dan beter om voor hetzelfde budget een 5" higher end te nemen t.o.v. een 8" lower end.

Wat is jullie advies?
 
5” en een sub is prima. Misschien wel beter omdat waarschijnlijk het low end van je 8” lastig te temmen is. Moet he wel een goeie sub nemen. Ik heb een Sub7 van Adam bij mij kleine Neumanns/K+H. Werkt prima. Met de sub uit is soms minder vermoeiend en de buren zijn minder chagerijnig.
 
Ik vind het heel fijn werken met een paar hedd 05 mk1 speakers. Die geven een mooi detail en waren best lang zonder sub al voldoende voor mij. Op een gegeven moment een Adam t10s sub erbij gezet en dat klinkt gelijk een stuk dikker.
Overigens heb ik geen behandelde ruimte of metingen gedaan, dus kan niet echt iets zeggen hoe ‘goed’ het ‘echt’ is.
 
Na bijna 20 jaar met mijn monitors gedaan te hebben, gun ik het mezelf om eens nieuwe te kopen. Welke weet ik nog niet. Maar de eerste keus die ik al eens wil maken is, wil ik 5" of 8" speakers. Op dit moment heb ik 8", destijds aangeschaft in een andere ruimte en zonder sub. Tegenwoordig werk ik met een sub omdat ik techno maak en daarmee de 'rumble' goed wil kunnen horen.

Mijn ruimte is ongeveer 3 bij 5 meter en 2.4m hoog. Geen hele kleine ruimte, maar ook weer niet heel groot.

Wat ik zoal lees is, dat 8" (logischerwijs) meer lage tonen kan produceren. Maar aangezien ik al met een sub werk, vraag ik me af of ik dit wel nodig heb. Ik kan natuurlijk gewoon voor 'de zekerheid' gaan en een 8" nemen, maar er zit best een prijsverschil tussen 5" en 8". Wellicht is het dan beter om voor hetzelfde budget een 5" higher end te nemen t.o.v. een 8" lower end.

Wat is jullie advies?

De ruimte is geen beperkende factor als het gaat om goede laagweergave.
In een auto kan je namelijk prima laag weergeven en die ruimte is veel kleiner dan een slaapkamer.

Wil je echt goede laagweergave, dan ontkom je niet aan de multisub oplossing.
Zie deze draad. Echt goede bas weergave.

Als je de multisub oplossing gaat gebruiken, dan is het niet nodig dat je hoofd luidsprekers lager gaan dan 80Hz.
Lager mag natuurlijk wel en kan ook best wat helpen, maar is niet noodzakelijk.

Wil je gewoon goed geluid, dan moet je luidsprekers nemen die een neutraal spinorama hebben.
Zonder speakers met een neutraal spinorama is het onmogelijk goed geluid krijgen.
Spinorama info oa hier.
Hoe moet je een spinorama interpreteren:
https://www.sausalitoaudio.com/wp-content/uploads/2018/07/Interpreting-Spinorama-Charts.pdf


Dus het advies van de wetenschap is:
Koop een goede luidspreker met neutraal spinorama. (Dat kan prima met een 5" speaker, maar ook met een 8" speaker)
Voor het laag gebruik je de multisub oplossing.
 
De ruimte is geen beperkende factor als het gaat om goede laagweergave.
In een auto kan je namelijk prima laag weergeven en die ruimte is veel kleiner dan een slaapkamer.
Maar een auto heeft geen muren waar geluidgolven reflecteren zoals ze in een kamer doen.

Wil je echt goede laagweergave, dan ontkom je niet aan de multisub oplossing.
Zie deze draad. Echt goede bas weergave.
Heb wel eens vaker van multisub gehoord. Maar ook weer dat als je het verkeerd doet, dat het juist erger wordt. Ik zal die thread eens doorlezen.
Is het zo dat, als je goed een multisub toepast, je eigenlijk geen of nauwelijks akoestische behandeling nodig hebt voor wat betreft het laag? M.a.w. geen tot weinig basstraps?

Dus het advies van de wetenschap is:
Koop een goede luidspreker met neutraal spinorama. (Dat kan prima met een 5" speaker, maar ook met een 8" speaker)
Voor het laag gebruik je de multisub oplossing.
Nieuwe termen voor mij :D Maar ook daar zal ik me eens in verdiepen.
 
Het klinkt mij wat te makkelijk om spinorama metingen (elders gemaakt) te gebruiken om te bepalen wat voor jouw de beste speaker is. Hartstikke mooi dat je in een perfecte ruimte met wetenschappelijke metingen spinorama charts kan maken en daar conclusies uit kan trekken, maar ik haal er niet uit dat dan ook geldt voor alle ruimtes. Ik haal er eerder uit dat je In je eigen ruimte met spinorama charts een enigszins objectieve blik kan krijgen op verschillende monitoren. En dan nog zijn er nog steeds persoonlijke keuzes van toepassing, mocht je toch willen afwijken van de ‘wetenschappelijke perfectie’.

Hoewel ik het me voor kan stellen dat het je zeker kan helpen bij het kiezen van een monitor zou ik persoonlijk me daar niet op blind staren. Maar das vooral een gutfeeling, ik ben hier zeker geen expert in.
 
Hm, dat ik zo blij ben met mij K+H/Neumann O110's is "dus" niet zo heel verrassend.
Nee.
Neumann maakt volgens mij alleen maar speakers met een neutraal spinorama.
Genelec, D&D, Kii, Paradigm zijn oa merken die dat ook doen.
En natuurlijk alles van de Hartman group, die als enige fabrikant een speaker shuffler hebben.
 
Schijnbaar begrijp jij die heel goed. Dan zou ik het interessanter vinden om jouw interpretatie te lezen die voor jan en alleman duidelijk is. I.p.v. ‘enkele quotes’ met links naar wetenschappelijke papers.

mijn eerdere antwoord is trouwens gebaseerd op deze die je eerder had gepost: https://www.sausalitoaudio.com/wp-content/uploads/2018/07/Interpreting-Spinorama-Charts.pdf
Wat wordt er niet begrepen van deze pdf?
Ik kan nu nog geen uitgebreide antwoorden geven, sorry.
 
Wat is een speaker shuffler? Ik vond JBLs nou niet echt toppers, misschien is hun spinorama neutraal maar zo klinken ze niet.
 
Wat wordt er niet begrepen van deze pdf?
Ik kan nu nog geen uitgebreide antwoorden geven, sorry.
Volgens mij begrijp ik de pdf heel goed, en daardoor wil ik vervolgens nuanceren dat een neutral spinorama in goed behandelde ruimte nog niet wil zeggen dat die speaker dan maar goed is voor iedereen in elke ruimte. Dat lijk jij wel te zeggen, tenminste zo begrijp ik steeds jou posts.
 
- Gebruik je geen sub, maar wil je wat meer laag? Dan is een 8" redelijkerwijs handiger.
- Gebruik je geen sub, maar wil je een goede midrange om te mixen (meeste gebeurt in de midrange), dan lekker de 5". Waarom? De 8" geeft wel laag weer, maar geen acuraat laag. Hij heeft alleen wat meer laag extensie.
- Gebruik je wel een sub, dan de 5". Dat vult elkaar perfect aan. Bij tracking kun je je sub lekker uit laten. Bij mixen kun je 'm er bij zetten, omdat die het laag meer acuraat weergeeft dan dat je alleen met een 8" werkt.
- Je kunt een 8" wel met een sub gebruiken, maar de crossoverfilter zorgt er dan voor dat de 8" het middengebied weergeeft. Een 8" is groter en daardoor trager en minder acuraat voor het middengebied. Althans, de meeste goedkope en middenklasse merken wel. De duurdere merken gebruiken vaak een aparte mid-driver, welke specifiek is.
- Een 6" zou overigens meer ideaal zijn dan 5" of een 8".

De vraag is dan, waar ga je 'm voor gebruiken? Meer voor tracking en weergave? Mix je alles zelf, of mix je ergens anders, waar de ruimte goed is? Is je ruimte gemeten en van de juiste absorbsie/reflexie voorzien? Zo niet, dan kun je nog zo dure speakers neerzetten, maar gaat je mix niet accuraat zijn.

Mix je op luid volume, of juist niet? Ook belangrijk! Bijv. Focal TwinsBE komen tot hun recht met meer volume. Ga je die in een kleine ruimte zetten, dan zijn ze overkill en kun je veel beter de Solo6BE (enkele 6" woofer) neerzetten. Onlangs de Alpha 65 Evo in een studio geplaatst en die klinken ook nice voor het geld vond ik. Heb je een goede grote ruimte en luister je meer midfield? Dan ga je direct naar andere soort/klasse speakers.

Wat voor bassweergave ben je gewend? Normale bassreflexpoort? Of een gesloten kast, met meer acurate basweergave, maar minder luid/dominant. Of bijv. transmissielijn, zoals PMC, met een extended én accuraat laag. Gewoon even wat dingetjes die er toe doen, voordat je veel geld uitgeeft aan hele dure speakers, terwijl dat wellicht helemaal niet nodig is.
 
Laatst gewijzigd:
Wat is een speaker shuffler?
Met een speaker shuffler kan je meerdere speakers snel en geluidloos van plaats veranderen.
Dus je test 4 verschillende speakers.
De shuffler zet de speaker waar naar geluisterd word op de luisterplek en de andere speakers er achter.
De hele installatie gaat van links naar rechts en de luister speaker gaat naar voren.

2017GladwinP1.png



Dit is de enige in de wereld en staat bij Harmann.
Vandaar ook dat heel veel wetenschappelijk onderzoek op dit gebied eigenlijk alleen maar gedaan kan worden door Harmann mensen.
 
Ben benieuwd naar de rest van de opstelling, ziet er wat houtje touwtje uit. Je kan er vast mee meten maar of er ook wetenschap uitkomt? Maar vast beter dan bij de HiFi boer waar alles op elkaar gestapeld staat. Wat heeft dit met spinorama te maken? Een waarom maakt Harmann dan nog steeds niet de allerbeste speakers?
 
Volgens mij begrijp ik de pdf heel goed, en daardoor wil ik vervolgens nuanceren dat een neutral spinorama in goed behandelde ruimte nog niet wil zeggen dat die speaker dan maar goed is voor iedereen in elke ruimte. Dat lijk jij wel te zeggen, tenminste zo begrijp ik steeds jou posts.
Als je de PDF goed hebt gelezen, dan weet je dat je een speaker met neutraal spinorama goed kan verklooien met akoestische aanpassingen.

Een gewone huiskamer heeft namelijk een RT60 van 0,5 sec, hoef je helemaal niets voor te doen.
Gewoon een paar banken en wat kasten in een luister ruimte is genoeg voor een juiste RT60.
Een speaker met neutraal spinorama, in een gewone huiskamer, heeft helemaal geen akoestische aanpassingen nodig.

Een uitzondering is een studio waar alleen maar wat synths staan en een stoel met wat speakers. Dan moet je wel wat doen aan de akoestiek.

Wat ook word vergeten is dat mensen zich heel snel, binnen 10 sec, aanpassen aan de ruimte akoestiek.
We luisteren dus "door" de ruimte heen.
Iaw de ruimte zelf is niet van belang. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wat akoestische experts je gaan vertellen.
Zie Hier: AES E-Library » The Variability of Loudspeaker Sound Quality Among Four Domestic-Sized Rooms
Het is een essentiële overlevingsstrategie, zonder deze eigenschap kan je moeilijk overleven.
(Je komt een grot binnen en je hoort niet of er een beer inzit)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top