De ultieme monitor?...

studioMW

Nieuwkomer
Lid sinds
15 november 2011
Berichten
3
Locatie
Groningen
Hoi,

Zou het bestaan? De ultieme monitor?.... Ik moet zeggen dat ik heel dichtbij ben geweest :P
Ik zal beginnen met het feit dat natuurlijk de ruimte waarin je luistert akoestisch in orde moet zijn, voordat je monitoren gaat plaatsen. Is dit niet het geval, ga dan niet dik investeren in high-end monitoren, das zonde van je geld! Maar soms is het eenmaal niet anders dat je moet roeien met de riemen die je hebt. Mixen in de studio, schakelen tussen verschillende monitoren, CD branden en in de auto luisteren, thuis in je hifi setje luisteren en op je laptop etc. etc. ... Ik denk voor heel veel mensen wel herkenbaar. Zou het daarom niet te gek zijn als je monitoren hebt waarop je kunt mixen/masteren en dat het overal goed/hetzelfde klinkt?!....

Ok, nu m'n verhaal:

Ik werd gebeld door Mischa Jacobi om 1 van zijn nieuwste monitoren te testen. Hij is bezig met een nieuwe monitor en wil zoveel mogelijk input van studio's hebben (goed bezig dus...). We maakten een afspraak dat hij langs zou komen en de boel zal inregelen (meten is weten...). Eenmaal in de studio komt ie met monitoren van een bijna 30 Kg per stuk aan...oef! Maar ja, dit zijn dan ook de monitoren voor de wat grotere studio's... Het valt me al op dat het dichte kasten zijn (joepie!). Dus geen gedoe met baspoorten etc. Gewoon eerlijk geluid van voren. Als ze eenmaal staan in de ruimte verdwijnen m'n Genelecs in het niets qua formaat :dubbel:....
Maar dan natuurlijk luisteren, vergelijken, bijstellen (want dat kan met die monitoren gewoon via de computer), meten aanpassen etc. etc. In mijn studio hebben we een meting gedaan en in de monitor aanpassingen gedaan om het beste eruit te halen. (los van het feit dat er ook nog wel e.e.a. gedaan kan worden in mijn ruimte....)

Hieronder een korte impressie van mijn bevindingen:

Eerste indruk uiterlijk;
• Zware, maar dus erg solide monitoren
• Goede vormgeving (daar is echt goed over nagedacht)
• Valt op dat het een gesloten systeem is (joepie!)

Eerste indruk sound:
• Wow!, wat een mid…. Das ff wennen (t.o.v. en 2 weg systeem..)
• Hele gecontroleerde sound
• Mis ietsjes laag. Het is er wel, maar voel het nog niet helemaal
• Stereobeeld is erg goed, nog breder dan de genelecs.

Sound nadat de oren de speakers “gewend” zijn:
• Op laag volume is alles nog hoorbaar zonder dat de sound verandert
• Plaatsing instrumenten in de mix nog beter hoorbaar
• In het begin nog moeite met het schakelen tussen de Genelecs en de Jacobi’s. De hoeveelheid mid is echt even wennen. Ca. 3 sec…. Daarna klinkt het gewoon mooier en rustiger
• Geen vervorming op hoog volume.
• Op een afstand en uit de ruimte is alles nog goed hoorbaar.

Sound na EQ/filter aanpassingen in de speakers:
• Balans tussen laag, mid en hoog is nu veel beter. (note; aanpassing is gedaan naar de ruimte, wat eigenlijk andersom moet natuurlijk….).
• Alle plaatsingsfacetten zijn mogelijk in de mix…links/rechts, voor/achter, maar ook zelfs hoog/laag!!! (bij een test met een shaker die van hoog naar laag beweegt is dat goed hoorbaar).
• Na enkele dagen willen de oortjes niks anders meer dan de Jacobi horen…. ;-). Als er geschakeld wordt tussen de Genelecs is het verschil erg sterk hoorbaar (er valt bij de Genelecs een enorm gat bij de midden tonen en het hoog is scheller).

Het is misschien wel een beetje appels met peren vergelijken en misschien denk je:" das gewoon ff lekker maken"...., maar het is juist een goede eye opener.... Het leert je ook weer even goed te luisteren naar je eigen setup! Ik ben er heel eerlijk in dat deze monitor zeker niet voor iedereen is weggelegd, ook niet voor mij trouwens ;{ Je moet er echt wel wat voor neerleggen om deze monitoren aan te schaffen. Echter zijn ze nog wel goedkoper dan concurrerende high-end monitor fabrikanten. Wie weet in de toekomst wel bereikbaar voor mij.

Ik geloof dat ik heel dicht bij de ultieme monitor ben geweest en blij dat ik deze heb mogen testen en Mischa in m'n netwerk heb op kunnen nemen. Want zijn betrokkenheid en bereidheid om iets te doen voor je is enorm!

Maar nu dus het onderwerp: De ultieme monitor?... Ik geloof dat de Jacobi M3's heel erg in de buurt komen en als je akoestiek ook in orde is dan durf ik wel te zeggen dat ze ultiem zijn (daarom komt zo'n monitor ook altijd met een akoestisch consult). Mijn vraag aan jullie zou zijn: Hoe denken jullie over de ultieme monitor en hoe ben je te werk gegaan met je keuzes, herken je dingen etc. etc. ? Hoe meer input, des te beter.

Ik hoor het wel, thanks! :doei:

Michel
 

Attachments

  • 08112011467.jpg
    08112011467.jpg
    29,7 KB · Bekeken: 144
Gesloten kast heeft ook mijn voorkeur. Nadeel is dat wanneer je goed laag eruit wil halen de kast wel erg groot wordt. Daar moet je wel ruimte voor hebben, ook om het laag goed weer te kunnen geven zal je een grotere ruimte nodig hebben dan de gemiddelde homestudio. Als ik een schatting mag maken voor dit formaat monitor kan ik mij voorstellen dat ie niet zo heel ver in het laag doorloopt.
Wat zit erin eigenlijk ? Lijkt me Vifa mids/tops. Zijn ze actief, wat voor amp zit er dan in ?

Dit is ook niet echt een vergelijking met die kleine Genelecs.
Wat nog het belangrijkste is is dat je je ruimte en monitors goed kent en dan vooral de gebreken.

Wat is een ultieme monitor ? Tja.... ik denk dat je dan moet gaan kijken naar een optimaal getunede ruimte die groot genoeg is en je dan in de gewone high end sector komt. Set Accuphase eindtrappen of Mark Levinson en een paar hele dikke gesloten drieweg luidsprekers.


Overigens ben ik dik tevreden met mijn PMC tb2's aangestuurd door Rotel eindtrappen. Vele malen beter dan de Genelec 1031's die ik ervoor had.
 
Welkom op dit forum, beetje rare eerste post maar soit...
wat is de ultieme auto , keuken, synth..... ?? Dat is toch voor iedereen anders, niet ?
 
Goeie humor dat plaatje :)

hoe ben je te werk gegaan met je keuzes
onderstaande

Gewoon eerlijk geluid van voren.

Hoe ben je erachter gekomen?

Als er geschakeld wordt tussen........ is het verschil erg sterk hoorbaar

Wat kosten de speakers ?

Overigens ben ik dik tevreden met mijn PMC tb2's
Ben echt benieuwd hoe die klinken schijnt erg fijn te zijn idd. Helaas nergens te beluisteren.
 
ik hoop niet dat je die tascam US geluidskaart gebruikt om te luisteren want die DA converters zijn echt niet goed in vergelijking met bv tc konnekt. Ik spreek uit ervaring (ook met behulp van genelec 8040's).
 
Monitoren bouwen kan die man wel, ben er een jaar of 4 of 5 geleden ook eens wezen kijken en luisteren naar 2 grotere mid monitoren in een aangepaste ruimte, is wel heel wat anders als het spul wat je normaal ziet. Vooral die stereo plaatsing is me erg bij gebleven ja en inderdaad meer mid maar wel superstrak.

Ik zou ze ook wel willen maar nu mijn studio al een jaar of 3 weinig word gebruikt en er ook nog een kleine op komst is zit dat er voorlopig niet meer in.
 
dit is behoorlijk appels met peren vergelijken. zolang je zulke verschillende prijsklasses met elkaar gaat vergelijken ga je altijd dergelijke superlatieven horen. maar wat doen ze naast hun neefjes?
 
@ StudioMW
Mischa is echt een vakman en mijn advies aan mensen die een beter geluid willen is: Praat ff met Mischa, hij post hier ook af en toe.
Doe de akoestische aanpassingen die hij voorstelt en het gaat nog beter klinken.

@Dubcreator
Het is idd zo dat passieve gesloten kasten groot moeten zijn om de laagste frequenties met een beetje spl weer te geven. (alle speakers kunnen namelijk heeeeel laag alleen niet zo hard en niet met rechte frequentie curve)
Maar met actieve technologie heb je geen grote kast meer nodig, alleen een speaker die veel lucht kan verplaatsen. En dit zijn actieve speakers. Ik heb bv kasten kleiner dan 40cm^3 en die hebben f-3dB op 8Hz.
 
Precies wat PMX zegt.
Die Genelec zijn idd verre van high end.
Beter dat ze vergeleken worden met een setje 1037C's.
Geen idee of ze in dezelfde prijs categorie zitten maar dit zijn de "goedkoopste" 3 weg monitors van Genelec.
 
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een setje K&H's O 300 D's

Net 75ohms BNC kabel en terminators besteld, setje gaat digitaal op de TC BMC-2
 
Je blijft ook maar mooie spullen kopen he Raphie... :D
 
hiervoor m'n distressors ingeleverd..... was wel ff slikken, maar heb m'n API's en SSL's ook nog dus moet niet zeuren
 
Zozo, dat is een verstandige keuze.
Na aanschaf van mijn o300's is de monitor gearlust als sneeuw voor de zon verdwenen, en nooit meer teruggekomen.
Voor de D/A converter heb ik persoonlijk voor een externe referentie DAC gekozen (Lavry DA-10), dat vind ik toch 'n prettiger oplossing. Akoestisch transparanter en ook prettiger hands-on (digitale volume controle, brrrrrr..... vooral leuk als je systeem een keer op hol slaat en de herrie komt er op maximaal volume uitgetetterd...)
De K+H o800 sub heb ik er een tijdje op demo bijgehad, maar vond ik persoonlijk te weinig toevoegen versus de extra akoestische (plaatsings) issues die een sub weer oplevert.
Verder massieve superchunks en een stevig stapeltje GIK traps en ik ben helemaal gelukkig...
Tegenwoordig zou ik niet eens meer de DIY Route nemen en meteen alles bij GIK bestellen.

Maar eh... Raphie, jong... doe die o300's es een beetje netjes ontkoppelen, joh...
Als je het meteen goed wilt doen: recoil stabilizers. http://www.primacoustic.com/recoil-ref-chart.htm
Zal je wel (weer) niet willen aannemen, ik ken de pappenheimers ;) maar dit maakt (in een goed uitgebalanceerde setup) meer uit dan menige semi-audiofiele tweak als powerconditioning, dure kabels en chakra klankschaal kristaltherapie ;)

Oh ja, en ook even een duit in 't zakje voor Mischa Jacobi: sympatieke vent die weet waar hij over praat, en er komt bijzonder mooi spul uit z'n handen.
 
Laatst gewijzigd:
jawel, ik heb er al speciale sorbothane onderzetters onder, zijn helemaal ontkoppelt

google maar eens op sorbothane
 
Hey Mensen,

Bedankt voor jullie reacties!
Allereerst ff over die tascam; ... .;-/ nee, die gebruik ik natuurlijk niet in de studio..... maar daar hangt m'n laptop aan, voor als ik eens iets moet meespelen/oefenen (ff snel...). Er hangt een digidesign 192 en een pro-control tussen, dus dat zit wel goed...
Over Mischa; zijn de verhalen idd waar. Hij weet waar hij over praat en is erg vriendelijk.
De ultieme monitor? Tja, het is idd voor iedereen weer anders omdat de situatie overal weer anders is. Het blijft wat dat betreft een zoektocht.... Maar ik ben erg blij dat ik even heb mogen proeven aan deze monitoren. Mocht ik dus in de toekomst iets willen met akoestiek en monitoren, ga ik zeker ff bij Mischa langs.
 
Back
Top