advies gevraagd actieve monitoren

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
978
Graag jullie advies.
Ik overweeg nieuwe monitors / speakers aan te schaffen. Doel: beluisteren van synths en drumcomputer maar ook het beluisteren van een cd-tje.

Mijn huidige setup is echt van hobby-niveau: voor mijn synths hoef ik me niet te schamen maar die zijn aangesloten op een Yamaha MG16/4 mixer waarvan de uitgang naar een Kenwood stereo-torentje gaat waarop 2 spirit absolute-2 luidsprekers aangesloten zijn.
Ik merk dat het geluid uit mijn speakers niet zuiver is maar wat kraakt en vervormt, met name als ik e-piano speel, bij bepaalde toonhoogtes. En dan staat het volume niet eens hoog. Via mijn koptelefoon, ook aangesloten op het mixertje, klinkt alles wel zuiver.

Tijd om wat betere, actieve speakers aan te schaffen die niet meer via het Kenwood-torentje versterkt hoeven te worden.
Ben ik dan gebaat bij studio-monitoren of bij home-audio-speakers? Als ik het goed heb zijn studio-monitoren bedoeld om het geluid zo neutraal mogelijk weer te geven. Dat lijkt me op zich prima. Bovendien zou ik dan toch ook, indien ik een cd beluister, het geluid moeten horen zoals het bedoeld was door de makers van de cd?
Ik heb een ruimte van circa 7x4 meter. Ik zit op 1,5m afstand van de speakers als ik zelf speel, maar bij het beluisteren van een cd wil ik ook op circa 4 meter goed (stereo)geluid hebben. De speakers staan dicht tegen een muur, dus een baspoort aan de achterzijde lijkt me minder geschikt.
Op basis van reviews lijkt me de Focal Alpha 65 me wel iets.
Wat zeggen jullie?
Studio- of home-audio monitoren?
Afmeting woofers, is 8 inch te groot voor mijn ruimte?
Baspoort aan voorzijde?

Alvast bedankt!
 
Ik zou actieve kiezen, dan heb je vermoedelijk toch meer bescherming als je synths eens wild gaan.
ivm basspoort... tja?als je luisterriimte onbehandeld is?ik kon t me niet meer aantrekken. Ik heb naast een set adam a7x een set t7v gekocht. Die baspoort zit achteraan, tja. Hangen veel,te dicht tegen de muur. Prijs was destijds 320 euro voor een paar. Dat was snel beslist.
op een bepaald moment dacht ik ‘de akoestiek is hier onbehandeld, waar lig ik wakker van’
 
Ik maak nu heel makkelijk goede mixen en kan alles goed horen op een set Yamaha HS8's.
Dit zijn toch wel wat duurdere speakers maar kunnen mee met nog veel duurdere speakers.
Verwacht dat de HS7 ook goed zijn.
Voor muziek luisteren zijn studio monitoren niet echt goed.

Wat klinkske er zitten idd limiters in. Handig met peaken of bv microfoon feedback.
 
Ja ik zou ook actief gaan. Ik vind persoonlijk dat prijs/kwaliteit gezien, actieve monitors onverslaanbaar zijn. Grotere woofer = lager laag, niet harder laag. Maakt niet uit welke ruimte. Problemen in het laag (staande golven) doen zich vanaf ongeveer 500hz en lager toch wel voor. Front firing basspoort is handig als je ze vlak voor een muur plaatst.

Wat is je budget? Dat praat wat gerichter...
 
Ik ben wel eens bij iemand geweest die z'n brood verdiende met edm tracks die speakers met een 8 inch woofer had omgeruild voor die met 6,5 inch omdat dit akoestisch minder problemen gaf (was met Genelecs 8050/8040). daarop heb ik ook voor 6,5 inch speakers gekozen omdat mijn ruimte vergelijkbare grootte heeft als waar ik was. met focals zou ik zelf dus ook voor de 65 gaan ipv de 80. ik zit in een 3,5 x 4 m ruimte. cd zou ik gewoon blijven beluisteren op die spirits. monitors hebben meestal een kleine sweet spot.
 
Ik raad je actieve monitors aan, ik vind zelf de Kali LP6 een van de beste in z'n prijsklasse, neem die mee in je overwegingen als je uiteindelijk gaat luisteren in een shop.
 
Mijn budget...
Ik moet bekennen dat ik niet dagelijks met muziek bezig ben, slechts af en toe. Maar als het geluid dan niet goed is stoor ik me er aan. Ik zit aan 500 tot 700 euro te denken voor een setje maar mocht ik voor dat geld niet kunnen krijgen waar ik blij van word zou ik, mezelf kennende, het budget wat op kunnen schroeven. Uitgangspunt is dan wel dat ik er minimaal 10-15 jaar plezier van moet hebben.
Ik denk dat baspoorten aan de voorkant wel het beste zijn voor mijn situatie.
Een te aanwezige bas is niet wat ik zoek, het moet allemaal in verhouding zijn met elkaar.


Wat Vipal schrijft over de kleine sweet spot, waarom zou dat bij home-speakers anders zijn? Heeft vooral met de tweeter te maken vermoed ik?
 
monitors hebben meestal een kleine sweet spot.

Wat bedoel je precies met sweetspot? Bedoel je dat die alleen maar goed klinkt vanaf de aangeraden luister positie?

Die yamaha HS8's geven over mijn hele kamer een goed geluid. Heel vreemd maar het klink echt over goed en duidelijk.
Er zijn ook pro producers die veel duurdere Dynaudio BM15's Monitors hebben weggedaan voor de h8's.
Voor 270 per stuk ook in je budget.

Nu komt het.
De Yamaha HS8's klinken voor geen meter.
Maar zodra je goed mixt en het wel goed klinkt dan klinkt het echt overal goed.
Er zit dus een soort Yamaha NS10 filosofie in.

Yamaha HS8 270 per stuk
Yamaha HS7 200 per stuk
AX7 500 euro per stuk
BM5mkIII 400 euro per stuk


Heb zelf wat uren gewerkt met de AX7, BM15 en Krk Rockit 8.
De BM15 is erg fijn maar heeel duur 1000e per stuk.
Alle andere vind ik wat meer gekleurd en minder flat dan de HS8's.
Die adams zijn wel fijn maar daar kun je minder chirurchisch op werken dan de HS8

ok dis ook maar mijn mening ;)
 
setje 2e hands a7x dus en hou die set die je nu hebt als b set, klaar :)
 
Ik geloof direct dat die hs8 zich wat beter leent omdat ie zich wat meer op t mid richt, maar dat vind ik nou niet een prettige monitor om muziek op te luisteren, wat wel een criterium is voor hem.

een jaar of wat geleden stond ik voor eenzelfde keuze voor monitors. Enerzijds is een monitor smaak, anders zijn er specifieke kenmerken aan een monitor die voor jou wel/niet belangrijk zijn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de a7x. Een monitor waar je én lekker op kan luisteren én vrij aardig op kan mixen. Als ik het geld er toen voor had, dan had ik de Focal CMS65 gekocht. Écht een hele goede monitor. Misschien nu 2e hands wel binnen je budget.

als je dan ook nog eens wat aan akoestische verbeteringen doet wil je niet weten wat je hoort. Je speaker wordt er zo ongeveer het dubbele op vooruit, iets wat je niet bereikt door een 2x zo goede monitor te kopen. Kost je zelfs maar weinig als je t vergelijkt met een setje monitors.

vipal ik begrijp je opmerking wel, maar het is een niet onderbouwde suggestie. Ik weet dag het veel gezegd wordt hoor, maar ben benieuwd waarom dat zo zou moeten zijn. De uitleg ontbreekt in het algemeen tot op heden. Het lastige is dat mensen soms/vaak zaken toeschrijven aan de invloed van de woofer op de akoestiek, zónder gemeten te hebben.

het kan best zijn dat de persoon in jouw voorbeeld een probleem ‘oploste’ door een speaker met kleinere woofer, maar dat is geen argument om te zeggen dat het in het algemeen zo geldt. Plaatsing kan overigens een heleboel oplossen...
 
Kijk eens naar het Duitse Eve-Audio SC205 (5 inch woofer). Baspoort zit wel aan de achterkant, maar deze actieve studio monitors hebben een ingebouwde DSP aan boord (Burr-Brown A/D converter (24bit/192kHz). Die kun je dus afstellen naar je ruimte. Genoeg bass aan boord, maar niet teveel zoals jij zoekt. Ik heb zelf de SC207 (6,5 inch woofer), die ik op een afstand van 1,25-1,50 beluister. Bij mij staat er zelfs 1 in een hoek opgesteld. Stukje laag in de dsp corrigeren en het werkt als een trein. Mooi stereo beeld (en vlak), geen hoofdpijn na lang luisteren, betaalbaar (sc205 339 stuk sc207 418 stuk bij bax), standby functie van 1 Watt, zie: https://eve-audio.de/index.php?page=SC205 Lijkt mij profi genoeg voor wat jij zoekt.
 
Depressoptimist optimist; klopt, dit is puur op advies van iemand die die keuze heeft gemaakt, voor mij was dat goed genoeg omdat ik evengrote ruimte had, maar ik weet niet of dat altijd geldt natuurlijk.

flyweight ik weet eigenlijk niet anders dan monitoren een sweet spot hebben vanuit de monitoren die ik heb gehad maar misschien is dat niet universeel. Met HS8's blijkbaar sweet spot in je hele studio. Super. Ik heb eens ADAMS gehad die hele kleine sweep spot hadden terwijl ze wel goed waren. Het lijkt mij trouwens minder leuk om op NS10 achtige monitoren de hele tijd te mixen, de mojo van een monitor vind ik ook wel een punt.
 
flyweight ik weet eigenlijk niet anders dan monitoren een sweet spot hebben vanuit de monitoren die ik heb gehad maar misschien is dat niet universeel. Met HS8's blijkbaar sweet spot in je hele studio. Super. Ik heb eens ADAMS gehad die hele kleine sweep spot hadden terwijl ze wel goed waren. Het lijkt mij trouwens minder leuk om op NS10 achtige monitoren de hele tijd te mixen, de mojo van een monitor vind ik ook wel een punt. [/QUOTE]

Dat klopt ook wel. Om goed te kunnen pannen moet je stereo beeld natuurlijk wel kloppen. Daar is de HS8 geen uitzondering in. Dus moet je wel op de goede plek zitten.
Maar de HS8 klinkt verder over de hele kamer goed en dat werkt niet bij alle monitoren.
Ik werk uren op de HS8's en heb geen last van oor moeheid.
Ze zijn erg flat en de meeste budget monitoren hebben juist een BBC dip in het mid gebied om ze iets prettiger te maken.
Juist zo een dip maakt de monitor minder transparant en duidelijk.
Heb trouwens ook lang met 1 BBC monitor gewerkt. Best een fijn ding maar idd wat wollig.
Maar dat ding stamt uit een tijd dat metingen nog met de hand werden gedaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A
 
De sweetspot is niet gerelateerd aan de monitors op zich, maar het hele MONITORING SYSTEEM; speakers plus de akoestiek (akoestische behandeling).
De plaatsing van de speakers en de luisterpositie, met de nodige akoestische behandeling, levert een gebied op, waarbinnen het geluid van de luidsprekers het beste tot zijn recht komt (naar specificatie, vereiste of wens van de gebruiker).
Dit gebied wordt de sweetspot genoemd en de grootte ervan hangt af van hoe goed de hele akoestische strategie is uitgevoerd.

Met minimale behandeling zal de sweetspot veelal vrij nauw zijn, maar met een goede aanpak kan een zeer ruime sweetspot bereikt worden. los van het merk/type monitor.
Het spreekt voor zich dat de monitors zelf ook meegenomen worden in de hele strategie, maar zijn niet hoofdzakelijk bepalend voor de sweetspot.

Iets anders is de aanbevolen LUISTERAFSTAND voor de verschillende monitoren (wordt natuurlijk ook meegenomen in bovenstaande strategie), wat slechts aangeeft op welke (minimale) afstand vanaf de speakers, het geluid convergeert en men niet de afzonderlijke drivers apart kan waarnemen.

Buiten een anechoische kamer is deze kritieke luisterafstand NIET hetzelfde als de sweetspot, die mede bepaald wordt door andere akoestische factoren.

Hopelijk heldert dit het een en ander op. :)
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt allen voor jullie input. Ik heb toch nog wat vragen.

Mijn huidige speakers worden dus versterkt door mijn hifi versterkertje. Als ik laag volume wil draai ik de volumeknop niet ver open en levert de versterker weinig vermogen.
Bij actieve speakers werkt dat anders neem ik aan? Die zijn aangesloten op mijn Yamaha mixertje en die stuurt een onversterkt signaal uit. Met de masterfader van mijn mixer kan ik dat signaal verder verzwakken, toch? Dat betekent dat de actieve speakers altijd op vol vermogen staan te werken, ook al wil ik een laag volume?

Ondertussen lees ik me wat in en lijken mij coaxiale speakers wel wat voordelen te bieden, theoretisch gezien dan. Denken jullie daar anders over?

Omdat ik eigenlijk nooit "professioneel" bezig ben met mixen etc vraag ik me af of studio-monitoren de juiste keuze zijn. Ik vraag me ook af of iemand ervaring heeft met de Pioneer RM-05 coaxiale speaker?

Alvast bedankt!
 
Hey Wouw, ik ben niet echt vaak professioneel aan het mixen, maar toch vind ik het fijn om op monitors te werken. Ik luister de hele dag door muziek, en juist het "eerlijke" karakter levert me ook daarbij veel luisterplezier op. Ik hoor alles in een mix, dingen die me eerst nooit opvielen op mijn slechtere speakers. Ik heb zelf al 10 jaar Dynaudio BM5a's staan. Actief en het volume bepaal je dus idd met wat je ernaartoe stuurt. In mijn geval zit er een volumeknop op mijn audio interface.

Coaxiaal heb ik geen ervaring mee, maar Tannoy doet daar iets mee, niet heel veel anderen. Theoretisch geeft het je een puntbron, maar in de praktijk klinkt het mij nogal audiofiele bullshit in de oren. Ik ben ook wars van hoge kwaliteit kabels, dus neem al die dingen met korrel zout.
 
Bedankt allen voor jullie input. Ik heb toch nog wat vragen.

Mijn huidige speakers worden dus versterkt door mijn hifi versterkertje. Als ik laag volume wil draai ik de volumeknop niet ver open en levert de versterker weinig vermogen.
Bij actieve speakers werkt dat anders neem ik aan? Die zijn aangesloten op mijn Yamaha mixertje en die stuurt een onversterkt signaal uit. Met de masterfader van mijn mixer kan ik dat signaal verder verzwakken, toch? Dat betekent dat de actieve speakers altijd op vol vermogen staan te werken, ook al wil ik een laag volume?


Toch eerst eens jouw OP adresseren; jouw kenwood versterker vervormt omdat het berekend is op een lager nominale werkniveau (-10dB) dan de Yamaha uitstuurt (+4dBu).
Door een L-pad (verzwakker) te plaatsen tussen de mengtafel en de versterker, kan dit probleem verholpen worden.
Zo'n L-pad is gemakkelijk zelf te maken; kwestie van twee werstandjes.

Nou betreft jouw bovenstaande vragen:
1. Het is beter om jouw monitoring (nieuwe actieve monitors of jouw Kenwood met L-pad) aan te sluiten via de CR outs (Control Room).
Op deze manier kun je jouw monitor volume regelen met de CR/phones knop op de mengtafel.

2. Verder stel je jouw monitoring levels als volgt in:
a. Je begint met de CR/phones knop helemaal open te draaien, terwijl de volume van jouw Kenwood(met L-pad) of monitors dicht staan.

b. speel muziek af (jouw synths of cd speler) via de mengtafel en draai de volume van de Kenwood/monitor open tot het punt waarop het neigt te gaan vervormen, of dat het luider gaat knlinken dan je wenst te werken. OP DEZE (MAXIMUM) STAND LAAT JE DE KENWOOD/MONITOR VOORTAAN STAAN!

c. Nu kun je met de CR/phones knop op de Yamaha jouw afluister niveau regelen.
(Dus, al gebruik je een hifi versterker, controleer je in een setup met mengtafel, de volume NIET op de versterker zèlf, zoals gebruikelijk met een hifi installatie)


Hieruit heb je wellicht begrepen dat de stand van de knop van de versterker/Kenwood/monitor niet overeenkomt met de SPL (geluidsdruk) dat het produceert of met zijn volle vermogen.
Dus, dat de versterker helemaal open staat, betekent niet dat het op volle vermogen staat; dit gebeurt pas wanneer het ook met de nodige signaal wordt gevoerd, en dit regel je, zoals boven uitgelegd, d.m.v. de CR-phones knop.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen was en dat het heeft helpen begrijpen.

Succes. :)
 
Ik gebruik zelf al meer dan 10 jaar Genelec 8030 actieve monitors voor zowel produceren als muziek luisteren. Ik heb deze actieve monitors gekozen omdat ze beduidend prettiger om te beluisteren waren dan de goedkopere modellen die ik eigenlijk zou gaan kopen. Ik heb toen uiteindelijk dus wel meer uitgegeven dan ik van plan was, maar heb nooit spijt gehad. Ze bieden voor mij een goede mix tussen veel detail en prettig luisteren.

Wel zou ik voor een sub erbij gaan als je kleine monitors koopt. Die heb ik er ook na een paar jaar bijgekocht en dat maakt toch wel veel verschil. Je krijgt een warmere, vollere sound. Ook raad ik je aan om naar een/enkele muziekwinkel(s) te gaan en het geluid van de verschillende modellen in je prijsklasse te vergelijken. Audio blijft uiteindelijk toch een kwestie van smaak en je kan in mijn optiek het beste iets kiezen waar jij zelf bij beluistering een goed gevoel bij krijgt.

PS: als je niet boven budget wil gaan dan zou ik je willen aanraden om vooral niet naar duurdere modellen te luisteren! :D
 
Door een L-pad (verzwakker) te plaatsen tussen de mengtafel en de versterker, kan dit probleem verholpen worden.
Zo'n L-pad is gemakkelijk zelf te maken; kwestie van twee werstandjes.
Juist! Overigens kan je hier ook met een meer low tech oplossing vooruit. Gewoon de master schuiven op je mengtafel wat lager en dan de boel bijregelen met de volumeknop op je stereo. Ik verwacht dat je dan al van het gekraak af bent. Een L-pad is natuurlijk een preciezere oplossing die ervoor zorgt dat wat je ziet op de meters op je tafel ook nog klopt met wat je hoort.
Je kan heel veel geld uitgeven aan gear voor monitoring maar ik zou eerst proberen wat je hebt optimaal te gebruiken. Dan weet je ook beter wat je nodig gaat hebben.
Overigens is zijn er tegenwoordig in het goedkopere segment mooie monitors. Ik heb goeie ervaringen met de voorlopers van jbl zijn serie, ik heb de 306 mk2 s nog niet gehoord maar wel enthausiaste verhalen gehoord.
Subwoofers ben ik zelf dan weer minder enthausiast over voor een hobby setup. Als je meer laag wil kan je beter naar grotere speakers kijken en vaak gaan monitors met 8 inch drivers al lager dan wat je in een gewone huiskamer kan horen. Een subwoofer erbij klinkt wel lekker maar zorgt als je niet heel goed over de afstelling en opstelling nadenkt voor problemen in het laag die heel lastig op te lossen zijn.
 
Back
Top