Adam A7V vs. Hedd Type 07 mk2 (vs. Eve SC208?) - welke winkel heeft de beste luisteromgeving om monitors te testen?

Ik geloof dat best. De vraag is dan, wat als je wat luider of zachter speelt dan de meting. Blijft die weergave t zelfde? Rendement, gevoeligheid vd componenten… vraag me ook af of 2 lukraak dezelfde gemeten speakers van een verschillend merk dan echt t zelfde klinken.
ik ben er nooit in geslaagd op links en rechts speakers mono t zelfde te horen. Dus ik heb nogal een korrel zout.
 
Of de meting hetzelfde blijft als je harder of zachter meet, hangt af van de hoeveelheid vervorming die de luidspreker heeft.
En dat is afhankelijk van het volume.
Dit kan je niet zien in het spinorama.
De hoorbaarheid van vervorming is ook lastig zie hier: Auditory Perception of Nonlinear Distortion - Theory en hier Auditory Perception of Nonlinear Distortion
In het kort: Speel je zacht, dan is de vervorming onhoorbaar. De grens ligt voor alle speakers ergens anders. Goede goedkope speakers zullen eerder hoorbare vervorming geven, goede dure speakers kunnen oorverdovend hard voordat je vervorming hoort.

Dat je links en rechts niet hetzelfde klinken, kan aan meerdere factoren liggen. De ruimte, de speakers, jezelf, xxx.


Overigens hoop ik dat niet alleen de topic starter hier wat kan leren, maar iedereen die dit leest.
 
Tja het is een leuke discussie in elk geval. Ik wil in principe ook de meest neutraal mogelijke monitors, maar tegelijketijd kunnen twee extreem neutrale monitors toch heel anders klinken. En je moet linksom of rechtsom toch een soort klik krijgen met je monitors in jouw ruimte lijkt me.

Ondertussen ben ik wat verder in mijn zoektocht, veel dank voor alle comments. Het is geworden...de Neumann KH150! Hadden jullie niet zien aankomen he?? Echt een bijzonder rechtlijnige en gedetailleerde monitor, en krijgt tot nu toe waanzinnige reviews. Zie AudioScienceReview en Sound On Sound. De belangrijkste reden was voor mij dat de bruikbare frequentie van de KH150 bijna 10Hz lager uitstrekt dan de A7V. Naar 39Hz (+/- 3dB) met een woofer van 6,5 inch. Dat is toch wel een knap staaltje techniek... Het voordeel voor mij is dat ik in mijn kleine kamer niet hoef te gaan klooien met akoestisch lastige 3-wegs monitoren (zowel qua horizontale issues en minimale luisterafstand) en/of subwoofer, maar een heel breed en neutraal frequentiespectrum bereik met een 2-wegs nearfield.

Ik heb dus de Adam A7V en de Neumann KH150 goed kunnen vergelijken. Een vrij random vergelijking, al is het alleen al omdat de Neumann twee keer zo duur is. Maar toch interessant. De Adam A7V klinkt eigenlijk lekkerder! Het middenlaag en het hoog klinkt iets meer geboost, en veel muziek klinkt daardoor gewoon beter. Het is ook gewoon fijn gedetailleerd en je zou er top op kunnen mixen, het geluid inspireert zeer. Ook het stereo beeld is top. Maar zoals gezegd miste ik wel een snufje laag laag (zonder subwoofer).

De Neumann is heel anders. Veel ingetogener, en je favoriete platen klinken er minder mooi op dan op de Adams (die toch wat meer hifi klinken dan analytisch). Dus aan het begin krijg je dan zoiets van is dit het nou, maar toen ik wat meer en beter ging luisteren hoorde ik details in nummers (die ik al 1000x heb gehoord) die me nog nooit waren opgevallen. Ook echt karaker van reverbs enzo. En die ik echt niet hoorde met de A7V. De muziek klinkt volledig flat en niet gehyped, een negatieve uitdrukking daarvan zou 'saai' kunnen zijn, maar je krijgt gewoon het geluid zoals het is bedoeld. Niks meer en zeker niks minder. Het laag is zeker niet geboost, maar is heel gecontroleerd en gaat net dat stukje dieper dan de Adams waar ik naar opzoek was. Ook het stereobeeld is haarscherp, wel een stukje scherper dan bij de Adams, maar de Neumann's vergen wel wat meer aandacht bij de plaatsing om dat te bereiken. Ik ga denk ik wel het MA 1 meting- en correctiesysteem van Neumann erbij kopen, ben benieuwd of het dan nog veel beter kan worden. Ik heb al wat projecten geopend met de Neumann's, en hoorde meteen allemaal dingen die beter moesten dus ik begon als een gek de EQ'en. Terwijl ik bij het luisteren ernaar op de Adam's vooral heel tevreden was met mijn projecten haha. Dus volgens mij doet een monitor dan wat ie moet doen.

Toch: ook wel complimenten voor de A7V. Echt wel een mooi ding, want ik zou zeker niet zeggen dat de twee keer zo duurdere Neumann twee keer zo goed is als de Adam. Bij lange na niet. Maar in mijn geval biedt de Neumann KH150 net dat beetje extra waar ik naar op zoek was. Conclusie: de A7V is voor een goede prijs te koop op het marktplaatsgedeelte van dit forum! :)
 
Tja het is een leuke discussie in elk geval. Ik wil in principe ook de meest neutraal mogelijke monitors, maar tegelijketijd kunnen twee extreem neutrale monitors toch heel anders klinken. En je moet linksom of rechtsom toch een soort klik krijgen met je monitors in jouw ruimte lijkt me.
Je verward het directe geluid met het spinorama, ofwel het directe geluid met het totale afstraal gedrag van een speaker.
Dus 2 speakers die in het directe geluid hetzelfde meten, kunnen heel anders klinken. De reden is het totale afstraal gedrag, daar zit dan het verschil in.

Neumann maakt hele goede speakers met een zeer neutraal spinorama.
 
Back
Top