Adam A7V vs. Hedd Type 07 mk2 (vs. Eve SC208?) - welke winkel heeft de beste luisteromgeving om monitors te testen?

BerryJ

Ingeburgerd
Lid sinds
18 februari 2015
Berichten
56
Hallo! Het staat allemaal in de titel: heeft iemand ervaring met de genoemde monitors? Ik heb de A7X en de Hedds ooit goed met elkaar vergeleken, en daar kwam de Hedd duidelijk als winnaar uit de bus. Maar met de komst van de A7V kan dat helemaal anders zijn. Of moet ik toch naar de (in vergelijking met die andere twee: vrij oude) Eves kijken?

Ook ben ik benieuwd naar tips waar deze monitors te testen zijn in een goede luisteromgeving. Ik was vandaag bij Bax in Amsterdam, maar dat is vrij rommelig, veel doet het niet, en de luisterruimte is akoestisch compleet onbehandeld (best gek). Zijn er plekken waar dat beter is geregeld? Moet ik dan helemaal naar Goes?! Of het het devies om gewoon een paar sets te bestellen en er eentje te houden zodat je het in je eigen studio kunt testen?

Ik heb wel wat kunnen luisteren bij Bax trouwens (in mono, want alle rechtermonitors deden het niet), en het verschil in karakter tussen de Adams en de Hedds is opvallend groot. De Hedd is chirurgisch, supertransparant, en geeft een indrukwekkend gevoel van diepte. Maar ik vond het soms wel erg klinisch en afstandelijk klinken. De Adams klinken veel voller, plezieriger en relaxter in het hoog, maar ook duidelijk minder precies en minder diepte. De bas van de Adams is wat sprekender, waardoor ik denk dat je makkelijker mixbeslissingen maakt dan met de wat meer terughoudende Hedds. Maarja, hoeveel je daarover kan zeggen als je maar één monitor kan horen vraag ik me ook wel af. Ik was eigenlijk overtuigd van de Hedds, maar vraag me nu af of die niet zo precies zijn dat ze onvoldoende goed vertalen naar commerciële speakers. De Eve 3070 klonk in mijn oren trouwens het beste, maar dat is meteen ook buiten budget...

Alle gedachten zijn zeer welkom!
 
benieuwd reacties. zelf ben ik Adam A77x en A7x genieter, maar jouw topic hier over de 3 verschilende concurrerende merken met de "Ribbon" Tweeters, wekken mijn interesse. ;)
 
HEDD all the way hier.
 
Ik heb een tijd geleden de Hedd 05 mk1 verkozen boven Adams, omdat het een mooier beeld gaf over het hele spectrum en ook een beter gedefinieerd laag. Klinischer zou ik ze niet noemen, eerder zou ik de Adams meer hifi noemen, inderdaad prettiger om naar te luisteren. Dat zijn dus wel andere maten en types dan waar je het over hebt, maar misschien heb je er wat aan. Die hedds 05 nog steeds erg blij mee, helemaal sinds ik er een (Adam) sub bij heb :)

Je zou i4-muzique in Eindhoven kunnen bellen om te kijken of je ze daar kunt luisteren trouwens.
 
Ik had de sc207. Prima speakers maar heb nu genelec 8040 en die bevallen veel beter. Geen ervaring met de Adams en hedd. Mocht je gaan luisteren ergens zou ik genelec ook proberen.
 
Het is onmogelijk voor consumenten om luidsprekers zonder bias te testen.

Doe het dan ook niet.


Maar ondertussen weten we gelukkig wel welke technische metingen overeen komen met een goede subjectieve waarneming. Er is meer dan 40 jaar aan gewerkt.
Die metingen heten het spinorama.
Info vind je hier.

bekijk ook mijn signatuur.


En zonder goede speakers, dat zijn speakers met een neutraal spinorama, is het onmogelijk om goed geluid te krijgen.
 
Laatst gewijzigd:
Hartstikke leuk om alles perfect te hebben, maar voor de meesten is het ook goed om gewoon lekker geluid te hebben voor het het budget dat je hebt. Daarbij heeft het zeker wel zin om verschillende monitoren te beluisteren, omdat ze simpelweg anders klinken. Een hedd is anders dan een Adam. Een genelec is ook weer heel anders. Daar heeft je ruimte niks mee te maken.
 
Hartstikke leuk om alles perfect te hebben, maar voor de meesten is het ook goed om gewoon lekker geluid te hebben voor het het budget dat je hebt. Daarbij heeft het zeker wel zin om verschillende monitoren te beluisteren, omdat ze simpelweg anders klinken. Een hedd is anders dan een Adam. Een genelec is ook weer heel anders. Daar heeft je ruimte niks mee te maken.
Hier is een misverstand aanwezig.

1 bepaalde luidspreker klinkt in elke ruimte hetzelfde boven de Schroeder frequentie van die ruimte.
De ruimte heeft dus erg weinig invloed boven die grens.
In het laag, onder de Schroeder frequentie, bepaald de ruimte alles.


Goede speakers, die met een neutraal spinorama, hoeven niet duur te zijn.
Als je niet oorverdovend hard en of heel laag hoeft weer te geven, kan je al prima speakers kopen voor een paar honderd euro.
Hier kan je een hoop spinorama’s met elkaar vergelijken.
A collection of loudspeakers measurements
 
Hier is een misverstand aanwezig.
Ik denk het ook. Ik bedoel juist dat ongeacht de ruimte het nog steeds een persoonlijke voorkeur is welke speaker je wilt, omdat ze simpelweg een ander karakter hebben. En het dus wel zinvol is om verschillende speakers te testen. Maar misschien praten we langs elkaar heen ;)
 
Wat ik probeer duidelijk te maken is 1 dat, voor normale mensen het onmogelijk is om luidsprekers zonder bias te testen. Doe dit dan ook niet!

En 2, er is meer dan 40 jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat mensen goede luidsprekers vinden.
Er is nu dus een objectieve meting voor de subjectieve waarneming: Het spinorama. Zie hier A collection of loudspeakers measurements
Je hoeft dus luidsprekers niet zelf thuis te testen, het spinorama verteld je exact hoe goed een luidspreker in een ruimte gaat klinken.
 
Of het het devies om gewoon een paar sets te bestellen en er eentje te houden zodat je het in je eigen studio kunt testen?
Ik denk dat dit de beste oplossing is, in eigen eigen ruimte weet je wat je krijgt uiteindelijk.
Wil je flink keuze hebben dan zit je automatisch aan grote zaken vast over het algemeen en daar is het vaak druk.
Enigste wat je misschien kan doen is een paar zaken bellen of ze de merken aangesloten hebben staan die jij op je lijstje hebt en of je dan een keer een afspraak op een tijdstip kan maken als het rustig is, bijv een doordweekse dag vroeg in de ochtend.
 
Ik denk dat dit de beste oplossing is, in eigen eigen ruimte weet je wat je krijgt uiteindelijk.
Wil je flink keuze hebben dan zit je automatisch aan grote zaken vast over het algemeen en daar is het vaak druk.
Enigste wat je misschien kan doen is een paar zaken bellen of ze de merken aangesloten hebben staan die jij op je lijstje hebt en of je dan een keer een afspraak op een tijdstip kan maken als het rustig is, bijv een doordweekse dag vroeg in de ochtend.
En hoe wil je dat zonder bias doen?
 
En hoe wil je dat zonder bias doen?
Iedereen, elk mens heeft toch bias?
Je kan wel puur naar meetresultaten kijken maar je hebt ook met karakter te maken; geluid is meer dan alleen cijfers dus als ik de topicstarter was dan zou ik als eerste op m'n oren vertrouwen.
Je kan zo neutraal mogelijk willen mixen maar uiteindleijk klinkt het bij iedereen thuis weer anders dus een ideale manier is er niet, het gaat er om of je zelf een goed resultaat kan krijgen.
Maar goed; dit kan een hele discussie worden en ik denk niet dat @BerryJ daarop zit te wachten.
 
Vreemd dat je eerst zegt dat iedereen bias heeft, en vervolgens zegt dat je je oren moet vertrouwen.
Dat is een tegenstelling.


De makkelijkste manier om een goede mix te krijgen, is om te mixen op speakers die geen enkele frequentie bevooroordelen en geen enkele frequentie benadelen.
Iaw speakers met een neutraal spinorama.
Ik denk dat dat veel beter advies is dan “je oren gebruiken”, waarvan je zeker weet dat er bias bij komt kijken.
 
Kan je dan eens wat speakers adviseren? Ik kan zo namelijk niet vinden op die site waarom je dat neutrale spinorama wilt en welke speakers daarbij horen. En die klinken dan allemaal exact hetzelfde in elke ruimte?

Ben benieuwd of er bijvoorbeeld Genelecs en Hedds tussen zitten. Beiden merken waar je goed op kunt mixen, maar met een heel ander karakter en waar jouw bias (smaak?) dus wel degelijk belangrijk is in de keuze.
 
zou klank smaak niet zoiets zijn zoals tong smaak?
Ik hekel tomaten en komkommer, zit dat ook in die spinorama? :D
 
Kan je dan eens wat speakers adviseren? Ik kan zo namelijk niet vinden op die site waarom je dat neutrale spinorama wilt en welke speakers daarbij horen. En die klinken dan allemaal exact hetzelfde in elke ruimte?

Ben benieuwd of er bijvoorbeeld Genelecs en Hedds tussen zitten. Beiden merken waar je goed op kunt mixen, maar met een heel ander karakter en waar jouw bias (smaak?) dus wel degelijk belangrijk is in de keuze.
Lijst van alle tot nu toe gemeten speakers.

Mijn advies is om te leren hoe je een spinorama moet interpreteren.


Ik ga hier niet mijn persoonlijke mening geven, omdat ik hier geen verstand van heb.
Wetenschappers hebben dat wel.
 
Vreemd dat je eerst zegt dat iedereen bias heeft, en vervolgens zegt dat je je oren moet vertrouwen.
Dat is een tegenstelling.


De makkelijkste manier om een goede mix te krijgen, is om te mixen op speakers die geen enkele frequentie bevooroordelen en geen enkele frequentie benadelen.
Iaw speakers met een neutraal spinorama.
Ik denk dat dat veel beter advies is dan “je oren gebruiken”, waarvan je zeker weet dat er bias bij komt kijken.
Wel goed dat het spinorama verhaal ook leeft buiten de muren van Harman. Dat wist ik niet...
 
Vreemd dat je eerst zegt dat iedereen bias heeft, en vervolgens zegt dat je je oren moet vertrouwen.
Dat is een tegenstelling.
Dat is een tegenstelling maar we zijn allemaal mens toch?
Waarom zouden ze zoveel merken monitoren verkopen als er volgens de meetresultaten uiteindelijk maar één merk de meest neutrale zal zijn als je de meetresultaten er op naslaat?
Maar ik hou ermee op anders blijf je met argumenten komen want je wil graag je gelijk halen en zoals ik al eerder zei; de topicstarter heeft misschien helemaal geen behoefte aan deze discussie.
 
Back
Top