advies gevraagd actieve monitoren

Je bent dus bijna tevreden met huidige setup behalve dat het nu wat brak klinkt. Tevredenheid over de headphone mix zo het nu al is en ook niet de intentie “professioneel te gaan mixen” Doe dan een instap audiofiel hifi set met speakers met een vlakke curve. Kan je en lekker muziek luisteren en beetje jammen in de huiskamer. Near fields monitors klinken best lekker in de standaard huiskamer maar daar missen ze wel hun doel. Op de bank zitten en iedere keer naar je mixer lopen voor het volume bij het luisteren van een cd... En echt release waardige mixen vragen toch om andere keuzen. Wil je muziek maken in de huiskamer combi middenweg kies dan ook qua apparatuur voor die middenweg. Voor zo’n €700 a €800 koop je 2e hands wel een setje dynaudio speakers met versterker die echt wel vertalen of iets slecht of goed klinkt. Stuur dit aan met bijv een audiolab 6000 versterker die op ook op wat zachter niveau behoorlijk eerlijk blijven in de weergaven van de frequenties. Heb je een lekker setje om muziek te luisteren en te maken. Plus je oren worden minder snel vermoeid bij langere luistersessies.
 
Toch eerst eens jouw OP adresseren; jouw kenwood versterker vervormt omdat het berekend is op een lager nominale werkniveau (-10dB) dan de Yamaha uitstuurt (+4dBu).

Dank je Jompo,
Daar zit zeker wat in, dat de niveau's niet op elkaar afgestemd zijn.
Echter, één luidspreker kraakt en als ik beide luidsprekers verwissel blijft het probleem bij de betreffende luidspreker, het probleem zit dus in de luidspreker en niet in de versterker, al is die versterker verre van optimaal, dat begrijp ik. Daarom ook mijn wens om actieve luidsprekers te nemen, dan zijn speakers en versterker veel beter op elkaar afgestemd.
Als ik mijn koptelefoon in mijn kenwood prik klinkt het ook goed, dus ik denk dat de kenwood op zich redelijk om kan gaan met de +4dBU, de master out van de mixer staat dan ook niet al te hoog. Ik ga jouw tip voor de C/R out wel uitproberen!

Overigens staan de speakers niet in mijn huiskamer maar op mijn zolder waar ik dus wat op mijn instrumenten speel maar ook een cd-tje beluister. Wederom bedankt iedereen!
 
Gebruik je de -10dBv Rec out op de Yamaha om naar je Kenwood te gaan ? Anders nogal logisch dat het kraakt ...

Ja speakers kopen is toch vaak een persoonlijke keuze waar bij mij looks, budget , gevoel vnl. in meespelen ... Ik heb Yamaha Hs50's en die zet ik niet te luid , qua bas stelt dat niks voor , maar mijn oren hebben er wel baat bij :D . Dan heb ik nog een groter setje passieve nearfield monitoren en ook headphones om het laag eventueel te checken .
 
Ook raad ik je aan om naar een/enkele muziekwinkel(s) te gaan en het geluid van de verschillende modellen in je prijsklasse te vergelijken. Audio blijft uiteindelijk toch een kwestie van smaak en je kan in mijn optiek het beste iets kiezen waar jij zelf bij beluistering een goed gevoel bij krijgt.

PS: als je niet boven budget wil gaan dan zou ik je willen aanraden om vooral niet naar duurdere modellen te luisteren! :D

Hier ben ik het (deels ;))mee eens. Naar de winkel gaan, als dat COVID19-verantwoord is, wat referentie-CD's mee en luisteren.

Heeft bij mij geresulteerd in een ander, kleiner en goedkoper setje dan ik aanvankelijk aan de hand van reviews op internet had uitgekozen.

Akoestiek is zeker niet onbelangrijk. Juist daarom vond ik luisteren in de winkel ook prettig. Ga er maar vanuit dat bij iedere mening over monitoren, andere akoestieke eigenschappen gelden. 50 meningen, maar ook 50 ruimtes.
 
Wellicht handig om te weten; JBL's 305/306/308 die hebben een switch tussen +4 en -10 alleen hebben die wel een baspoort aan de achterkant.
Waarschijnlijk hebben veel andere monitoren ook wel zo'n switch alleen die ken ik niet en de JBL's heb ik thuis.
 
Ik heb nog geen keuze gemaakt maar op papier en volgens de reviews lijken de Fluid Audio FX8 of Fluid Audio FX80 me wel interessant. Beiden coaxiaal, de eerste met class AB versterking en de laatste met class D versterking plus DSP. De FX80 heeft op de achterzijde wat switches om wat instellingen te wijzigen, lijkt mij handig. Maar mijn zorg is dat DSP gebeuren. Betekent dat geen latency als ik live synth of piano speel? Durft iemand hier iets over te zeggen?
Heeft iemand ervaring met één van deze monitoren?
 
Latency ja maar dan rond de 2 ms.
Das dus echt niet hoorbaar. Dsp is de toekomst omdat je daarmee de afstraling van de speaker voledig fase linear kunt maken.
 
Voor mij (nog) geen DSP gedoe hoor, hou t liever analoog! Vertrouw het niet zo dat er nog wat met het geluid wordt gedaan, dan heb ik het liever ruw en dat ik rekening hou met de tekortkomingen van mijn kamer/plaatsing. En dubbelchecks op andere systemen.

Wat als de DSP niet goed werkt? Digitale conversie in de monitor ruk zijn. Monitor kapot gaat en je deze zelf wilt repareren, zal met DSP vrij lastig gaan lijkt me.

Denk ook dat 2ms wel degelijk kan kloten met je groove btw met inspelen, maar goed.

Misschien over een aantal jaar aan beginnen als de technologie voor mijn geveol stabiel is.
 
Voor mij (nog) geen DSP gedoe hoor, hou t liever analoog! Vertrouw het niet zo dat er nog wat met het geluid wordt gedaan, dan heb ik het liever ruw en dat ik rekening hou met de tekortkomingen van mijn kamer/plaatsing. En dubbelchecks op andere systemen.

Wat als de DSP niet goed werkt? Digitale conversie in de monitor ruk zijn. Monitor kapot gaat en je deze zelf wilt repareren, zal met DSP vrij lastig gaan lijkt me.

Denk ook dat 2ms wel degelijk kan kloten met je groove btw met inspelen, maar goed.

Misschien over een aantal jaar aan beginnen als de technologie voor mijn geveol stabiel is.

Echt alles wat je hier stelt zit tussen je oren en is onjuist.

DSP is next gen techniek en kun je dingen doen die analoog "niet" mogelijk zijn. Zoals bv phase linear crossovers

Dsp's vind je in High end reference monitoren https://www.youtube.com/watch?v=TBwRxsQFvek

Hier meer over dsp: https://www.dynaudio.com/dynaudio-ac...processing-dsp
 
Echt alles wat je hier stelt zit tussen je oren en is onjuist.

DSP is next gen techniek en kun je dingen doen die analoog "niet" mogelijk zijn. Zoals bv phase linear crossovers

Dsp's vind je in High end reference monitoren https://www.youtube.com/watch?v=TBwRxsQFvek

Hier meer over dsp: https://www.dynaudio.com/dynaudio-ac...processing-dsp

Wat is er onjuist aan mijn mening?

Het is juist DIE techniek waar je het over hebt waar ik argwanend naar kijk. Lees toch regelmatig over foutieve DSP correcties bij bv de ILoud MTM, neumann kh80 etc

Zag laatst nog een review op Youtube waarbij door de DSP de fase juist werd verstoord omdat deze niet goed werkte. Wanneer je hier dan geen ervaring mee hebt, kun je mss denken dat het goed werkt terwijl je al die tijd een verkeerd beeld binnenkrijgt.

Ik snap de techniek wel, en het is ook erg interessant en zie de potentie. Maar wil me er zelf pas aan begeven wanneer het 100% staat.
 
Wat is er onjuist aan mijn mening?

Het is juist DIE techniek waar je het over hebt waar ik argwanend naar kijk. Lees toch regelmatig over foutieve DSP correcties bij bv de ILoud MTM, neumann kh80 etc

Zag laatst nog een review op Youtube waarbij door de DSP de fase juist werd verstoord omdat deze niet goed werkte. Wanneer je hier dan geen ervaring mee hebt, kun je mss denken dat het goed werkt terwijl je al die tijd een verkeerd beeld binnenkrijgt.

Ik snap de techniek wel, en het is ook erg interessant en zie de potentie. Maar wil me er zelf pas aan begeven wanneer het 100% staat.

Ah ok wat voorbarig van mijn kant. Vind dat een goede onderbouwing en wist dat niet.
 
Even een update: ik heb ondertussen de Fluid Audio FX80 aangeschaft. Ik vond het idee van co-axiaal wel aantrekkelijk. Ze hebben de baspoorten aan de voorkant en de reviews waren erg goed. Naar mijn smaak klinken ze erg goed. Ik ben af van het gekraak van mijn oude set en ook cd-tjes luisteren bevalt me erg goed. Het verschil in klank met mijn oude Spirit luidsprekers is enorm, maar dat hoeft niet persé aan die Spirits te liggen, kan ook de Kenwood hifi versterker zijn. De Spirits dienen nu als verhoging voor de Fluids, ik zou anders wel erg hoge tafel-statieven nodig hebben (circa 25cm).
Inderdaad, geen enkele hinder van latency ondanks de DSP.
(E)piano spelen is nu weer een genot dus ik ben mijn hobby weer aan het oppakken, leuke bijkomstigheid van een nieuw setje speakers.
Bedankt voor jullie adviezen!
 
Ik lees hier wat rare opmerkingen over DSP’s in (coaxiale) monitors. Ik heb daar nu zelf ook ervaringen mee en ben zeer enthousiast.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook zeer argwanend was tegenover deze technologie.
Ik had dus voor de zekerheid mijn originele paar monitors gehouden maar heb deze nadien toch verkocht omdat de coaxiale monitors zeer goed bevielen.

Ik had een tijd geleden wel plots geen laag meer na het opstarten van de studio. Toen heb ik de DSP moeten resetten. Die dingen kunnen dus wel degelijk de mist in gaan maar ik heb dat issue al sinds maanden niet meer gehad.

Aanvulling:
Ik heb een degelijk akoestisch behandelde (kleinere) ruimte en de overstap naar deze coaxiale speakers was voor mij een upgrade. Wel ben ik volgens sommige mensen van van een A-merk naar een B-merk gegaan (Genelec 8030a’s naar Presonus Sceptre S8’s). De restwaarde van de Genelecs was alvast meer dan goed te noemen en deze waren zeer betrouwbaar gedurende de +/- 15 jaar dat ik ze had.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top