Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
hmm moeilijk. vraag me af of de filters dan wel temperatuur gestabiliseerd zijn.
of wellicht zit er een 8 bit dac achter de frequentie cv.
Goede filter tracking is voor bepaalde sounds onmisbaar.
een beetje verschil is er altijd met analoog maar goed.

Nou ja het blijft verder een mooie machine natuurlijk.
 
hmm moeilijk. vraag me af of de filters dan wel temperatuur gestabiliseerd zijn.
of wellicht zit er een 8 bit dac achter de frequentie cv.
Goede filter tracking is voor bepaalde sounds onmisbaar.
een beetje verschil is er altijd met analoog maar goed.

Nou ja het blijft verder een mooie machine natuurlijk.
Ze blijven wel stabiel ontstemt ..
ik denk echt dat het een matig callibreringsprotocol is , software dus
als hij aan de gang is zie je verschillen steeds kleiner worden,maar de uiteindelijke waarde komt daar niet altijd mee overeen, beetje lastig uit te leggen, hoop dat je het beetje begrijpt
 
Ah, zal de mijne eens moeten afregelen dan, Het is niet zo strak meer.
De moog one daarentegen wel
 
Ah, zal de mijne eens moeten afregelen dan, Het is nirt zo strak meer.
De moog one daarentegen wel
Da’s inderdaad apart, op de moog one gebruikers site is dit een vrij algemeen bekende klacht , terwijl de drie jp8’s die ik ken allemaal retestrak zijn que frequentie en cutoff . Zijn wel allemaal goed onderhouden/ afgeregeld inderdaad
 
Die filters is wel een ding ja. Mijn ouwe Polysix, retestrak in tune. Mijn OB-8 vroeger (maar die heb ik niet meer helaas), retestrak in tune. Moog One, calibratieronde van 8 uur verder en het resultaat is, eh... Mwah...
Als-ie warm is gaat het wel goed. En warm bedoel ik na een minuutje of 10, dan is de tuning acceptabel. Maar koud, dan wil je de ladder echt niet spelen.
Al met al na de calibratieronde heb ik best mooie shimmer-geluiden uit 't ding.
 
Ik helemaal geen retestrakke tuningen.
Auto Tuning stuff staat af op mn moog one en nog nooit calibratieronde gedaan op deze.
Mijn eerste moog one heb ik dat wel gedaan. Dat beviel me niet.
 
rete strak is toch wat anders dan een filter wat niet tracked?
je kan de drift en detune ook nog eens per voice regelen voor de vco's. of per vco.... weet het niet precies.
 
filters orden ook gecalibreerd / getuned
Tuning / calibreren is voor alle voices dacht ik.
Daarna gaat het automatisch als je dat aanzet
 
filters orden ook gecalibreerd / getuned
Tuning / calibreren is voor alle voices dacht ik.
Daarna gaat het automatisch als je dat aanzet
Callibratie proces voor filters is inaccuraat, dat is precies het probleem
hoe vaak je ook probeerd/ herhaald , je krijgt ze niet fatsoenlijk getrackt

Was bij oscilators ook , maar dat hebben ze mbv de updates redelijk goed opgelost .
 
Callibratie proces voor filters is inaccuraat, dat is precies het probleem
hoe vaak je ook probeerd/ herhaald , je krijgt ze niet fatsoenlijk getrackt

Was bij oscilators ook , maar dat hebben ze mbv de updates redelijk goed opgelost .
Ah, ok.
Ben daar nog niet diep in gedoken.
Ga ik ook niet doen denk ik. ik wil het karakter van mn moog one niet veranderen nu.
Het zou wel fijn zijn dat het wel kan als ik het alsnog wil, hoop dat moog nog een update maakt. Het toestel is nog te bestellen in ieder geval, dus nog niet uit productie en vergeten blijkbaar.
 
Die gaan echt nog wel met een update komen.

(Ik loop overigens zelf nooit en te nimmer meer tegen dingen/problemen aan)

Vind nog steeds de insteek van Moog bij het maken van de moog One “concessie loos de beste polysynth ooit te maken ongeacht kosten of tijd” erg gewaagd en dapper. Het resultaat mag er dan ook zijn. Het is een ongeëvenaarde Synth die eindeloos blijft inspireren en heeft de beste UI die er op de markt is.
 
Dat uitgangspunt had Alesis ook en daar kwam de Andromeda uit. Die blijft me ook boeien. Ik heb hoe dan ook respect voor fabrikanten die hun nek durven uit te steken, zelfs als het resultaat tegenvalt, zoals in mijn oren de Schmidt. Moog is het wel aan zijn stand verplicht om de One te blijven bijwerken. Er zijn er voor de inflatiegolf vele van verkocht. Ik heb er vertrouwen in maar het duurt te lang.
 
Dat uitgangspunt had Alesis ook en daar kwam de Andromeda uit. Die blijft me ook boeien. Ik heb hoe dan ook respect voor fabrikanten die hun nek durven uit te steken, zelfs als het resultaat tegenvalt, zoals in mijn oren de Schmidt. Moog is het wel aan zijn stand verplicht om de One te blijven bijwerken. Er zijn er voor de inflatiegolf vele van verkocht. Ik heb er vertrouwen in maar het duurt te lang.
Ik denk dat de marge te klein en de productie te ingewikkeld gaan zijn en er misschien nog wat liggende onderdelen in elkaar gezet gaan worden , maar het daarbij gaat blijven. Ik begrijp dat de nieuwe eigenaar meer van de goedkopere grotere aantallen is …(competitie met behringers moogclones of zo)

Zijn fijn zijn als er ooit een os2.0 gaat komen , misschien met wat features van de a6 , en als er nog servicemogelijkheden blijven in de buurt …

Voelt toch een beetje als een tegenvaller . Jammer gun iedereen z’n eigen moog one
 
Ik vrees dat met de nieuwe eigenaar de Moog One geen lang leven meer beschoren is. Het zou netjes zijn als ze de backorders nog zouden fabriceren en nog met wat softwareupdates komen, tegelijkertijd hebben ze nu het beste excuus dat je maar kunt verzinnen om het niet meer te doen. Zeker als er een ontslagronde / integratie gaat volgen van Moog met de inMusic organisatie.
 
Nounounou Nap, het is VDL niet.
Ik lees weinig bemoedigende berichten over hoe inMusic met de in het verleden overgenomen bedrijven is omgegaan.

The CEO of InMusic was CEO of Numark when they acquired Alesis about twenty years ago. Numark promptly ceased development of all studio products like HD24, effects processors, and synth products and the only Alesis products since then were MIDI drum and keyboard controllers.
 
Alesis was een beetje een Ensoniq: niet de grootste naam maar ze hadden een paar indrukwekkende toppers. Daar blijft niks van over. Hopelijk gaat Moog wel relevant blijven.

En anders wordt het hier een schrijn in de studio, want mijn HD24 staat toevallig naast de Minimoog.
 
Back
Top