Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Neen, ik heb de oranje-zwarte.
Agh ok. Toffe synth hé? ik heb er al veel lol mee gehad.
Ik ben qua klank zeer tevreden en het was het wachten meer dan waard.

Om on topic te blijven. Zit ik toch nog wat te lonken naar de Pro-800 maar ik ben er nog niet uit of die spannend genoeg is (na enige tijd). Analoge poly voor die prijs is verleidelijk… .
 
Toffe synth hé?
Zeker. Ik had ooit de Korg Arp Odyssee maar dat boterde nooit zo ondanks dat de klank zelf me wel beviel. De extra opties en flexibiliteit van de 2600 maken wel echt het verschil, het is een echt sound design beest.
 
1000012535.jpg
 
Over reversed engineering gesproken: dat is precies wat Uli doet met z’n post. En: soms kan je juridisch ergens mee wegkomen maar ben je ethisch nog steeds fout.
 
Over reversed engineering gesproken: dat is precies wat Uli doet met z’n post. En: soms kan je juridisch ergens mee wegkomen maar ben je ethisch nog steeds fout.
Ik bedoel maar: vreemdgaan en mensen kapotmanipuleren is ook wettelijk niet strafbaar maar maakt je wel een untermensch. De vraag is wie je wil zijn in dit leven: een opportunist of sympathiek. Het gaat uiteindelijk allemaal niet om geld alleen in dit leven.
 
Ik bedoel maar: vreemdgaan en mensen kapotmanipuleren is ook wettelijk niet strafbaar maar maakt je wel een untermensch.

Zo zwart/wit is het ook niet. Om bij dit te blijven, het vreemdgaan kan wellicht juist voor sommigen de katalysator zijn om bijvoorbeeld eindelijk een slechte relatie met iemand die manipulatief is te beëindigen.

Met Uli is het evenmin keihard binair.
 
Ik bedoel maar: vreemdgaan en mensen kapotmanipuleren is ook wettelijk niet strafbaar maar maakt je wel een untermensch. De vraag is wie je wil zijn in dit leven: een opportunist of sympathiek. Het gaat uiteindelijk allemaal niet om geld alleen in dit leven.
Klopt, maar kijk even naar de rest van de wereld met een kritische blik, daar kan je zo ongeveer 90% van het bedrijfsleven wel onder scharen, moet je 'ns kijken hoe het in de financiëele business of bijv medische wereld gaat met bijv medicijnen en patenten, ze doen van alles om de concurrentie te slim af te zijn en desnoods over de rug van patiënten en als er daardoor mensen overlijden dan staat er een legertje juristen klaar om de strijd aan te gaan.
De supermarkt heeft zo ongeveer alle kleine groenteboeren, melkboeren, slagers enz de wereld uit geholpen en we doen er zelf aan mee door bij Bax of Thomann te kopen want ook die dozenschuivers doen niet anders en van Amazon lees je ook nog hele slechte verhalen over als het om z'n personeel gaat, het is een dog eat dog world en een race to the bottom wat dat betreft, de wereld is vol met untermenschen op die manier.

Is het daarom goed wat behringer doet, soms niet maar elke medaille heeft twee kanten natuurlijk, aan de ene kant klonen wat los en vast zit met als gevolg dat het voor sommige bedrijven moeilijker wordt net als die supermarkten doen en aan de andere kant zorgen ze er ook voor dat er allerlei oude synths weer betaalbaar voor consumenten op de martkt komen en vergeet dan even of ze allemaal aan de uiterst kritische oren van SF leden voldoen maar de gemiddelde consument die muziekmaken een leuke hobby vindt is er wat blij mee.
 
We willen geen kopieën maar ook geen monopolisten. We willen niet dat het werk van uitvinders wordt misbruikt, maar ook niet dat één partij of kartel op patenten gaat zitten. We vinden kleine bedrijfjes en handwerk tof, maar willen niet de hoofdprijs betalen.

Dat spanningsveld hou je altijd, en daarom zijn er allerlei wetten en regels voor die over het algemeen (maar misschien niet vaak genoeg) in het belang van de consument werken. Uiteindelijk is de keuze - zeker op de synthmarkt - reuze, van boutique tot massaproduct, en kan iedereen gelukkig zelf bepalen wat 'ie koopt.
 
Zo zwart/wit is het ook niet. Om bij dit te blijven, het vreemdgaan kan wellicht juist voor sommigen de katalysator zijn om bijvoorbeeld eindelijk een slechte relatie met iemand die manipulatief is te beëindigen.

Met Uli is het evenmin keihard binair.
Ik heb het uiteraard over vreemdgaan daar waar iets verder prima in orde is… gewoon omdat je een opportunist bent.
 
'n Neveneffect van het 'Behringer-gedrag' is dat het kennelijk ook andere merken 'inspireert' zich zo te gaan gedragen
'k Heb het dan bijvoorbeeld over Warm Audio, die gaan ook behoorlijk vol op het clone-&-steal-the-looks orgel de laatste jaren ... ("faithful recreations" :engel: )

Maar ook kind-of-look-alikes zijn natuurlijk al van alle tijden, bijvoorbeeld lang geleden al die plastic look-alike PSK clones van de Boss FX pedalenreeks.
 
'n Neveneffect van het 'Behringer-gedrag' is dat het kennelijk ook andere merken 'inspireert' zich zo te gaan gedragen
'k Heb het dan bijvoorbeeld over Warm Audio, die gaan ook behoorlijk vol op het clone-&-steal-the-looks orgel de laatste jaren ... ("faithful recreations" :engel: )

Maar ook kind-of-look-alikes zijn natuurlijk al van alle tijden, bijvoorbeeld lang geleden al die plastic look-alike PSK clones van de Boss FX pedalenreeks.
Je kunt ook de navelstaarderige vroeger-was-alles-beter cultuur in het synthwereldje de schuld hiervan geven. Alles moet 'vintage' zijn of een 'reissue' of 'reimagination'. Nieuwe en innovatieve dingen hebben zich harder te bewijzen dan de zoveelste take op een classic uit de 70s of 80s. Kopietjes maken van populaire succesnummers is makkelijker, goedkoper en levert waarschijnlijk meer op want dat is schijnbaar waar het volk op zit te wachten. Overigens is het in gitaarland niet heel anders (misschien nog veel erger zelfs), daar zijn het ook de paar Fender en Gibson oermodellen die de dienst uitmaken.
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt ook de navelstaarderige vroeger-was-alles-beter cultuur in het synthwereldje de schuld hiervan geven. Alles moet 'vintage' zijn of een 'reissue' of 'geïnspireerd op'. Nieuwe en innovatieve dingen hebben zich harder te bewijzen dan de zoveelste take op een classic uit de 70s of 80s.

So true!

Ja, en niet alleen synth-people. Als je kijkt waar een willekeurige e-gitarist op speelt zal het 9 van de 10 keer een Stratocaster(-ish), 'n Telecaster, of 'n Les Paul zijn.
(Tenzij je alt/indie speelt, dan is het 9.9 van de 10 keer een Jazzmaster/Jaguar 8o))

Wat dat betreft - 't is al vaker gezegd - zijn e-bassisten dan wat avontuurlijker, die komen vaker aanzetten met 'iets anders'
(wat dan -subjectief- vaak 9 van de 10 keer vrij lillek is, danwel qua bouwmaterialen een aanslag is op een tropisch regenwoud, en dan ook vaak een snaar of wat teveel heeft, maar ze proberen het in elk geval :halleluja ).

Ok, terug naar synths...
 
Er is tevens behoefte aan reissues en clones, sommige spullen hebben zo'n enorme bekendheid dat het aanbod achter de vraag aanloopt, dat gat wordt mooi gedicht door die en gene.
Ik ga toevallig vanavond een pultec clone ophalen, geen Warm Audio al heb ik daar wel naar gekeken, het liefst zou ik een clone willen die echt helemaal top is, maarja, dan wordt de prijs weer een beetje een probleem. In ieder geval, tegenwoordig wordt iedereen bediend in zijn wensen. Het is eigenlijk perfect zo.
 
Nieuwe en innovatieve dingen hebben zich harder te bewijzen dan de zoveelste take op een classic uit de 70s of 80s. Kopietjes maken van populaire succesnummers is makkelijker, goedkoper en levert waarschijnlijk meer op want dat is schijnbaar waar het volk op zit te wachten.

Daar zit zeker wat in, maar misschien lukt het de fabrikanten ook niet zo goed om net dat nieuwe en innovatieve te maken waar we op zitten te wachten. Ik zou graag een moderne, digitale synth willen met duizend knoppen om zo de diepe synth-engine toegankelijk te maken, maar die komt niet.
 
In ieder geval, tegenwoordig wordt iedereen bediend in zijn wensen. Het is eigenlijk perfect zo.

Geen idee of het zo perfect is. 't Is helemaal geldig dat mensen met lage/normale budgetten toch ook een deel vd fun kunnen beleven.
In veel gevallen wordt er echter budget-spul gemaakt dat enigszins of behoorlijk veel 'the looks' heeft, en een grofweg vergelijkbare functionaliteit of iets van de sound van het origineel, maar dan vaak toch weer net net (of ruim niet).

Of het spul gaat dan aan de kant, danwel 't wordt verkocht aan de volgende 'hopende ziel'.

Of men start een eindeloze modding-tocht waarin vaak snel nogmaals het aanschafbedrag aan vervangende betere onderdelen wordt uitgegeven (dit is helemaal geldig vertier, maar komt niet altijd op het doel terecht, dus soms wordt er dan alsnog 'the real deal' gekocht.)

Ondertussen is met dit alles een zekere oosterse economie de lachende derde, die zich maar blijft verbazen dat al die westerlingen hun geld blijven besteden
aan cheapo 'net niet' stuff.
Met als neveneffecten: eerst moet al die zooi de halve wereld over gesleurd worden, en een tijd later groeit ook de electronica-afvalberg weer verder .... etc

Nou, zo is het wel weer genoeg 8o)
 
Een van de redenen dat ik de laatste tijd zo hard ga op Oosteuropese bedrijven als Erica, Soma en Elta is juist dat ze creatieve producten maken die vaak niet lijken op dingen die al bestaan. Natuurlijk slaagt niet ieder experiment, maar ik vind het een verademing.
 
Back
Top