Geluidje gezocht (oude hardcoreplaat)

djkoelkast

Ouwe rot
Lid sinds
19 mei 2005
Berichten
608
Locatie
Retroforum.nl
Ik ben op zoek naar hoe ik deze sound kan recreëren, vanaf 0:43:

https://youtu.be/OGKgDrmOgFc?t=43s

Zeg maar die 'rave' sound. Is het een standaard patch? Is het layered? Iemand die het herkent?

Zoals ik het hoor is het een soort piano/ravegeluidje + een juno-achtig geluidje er overheen? Ik heb zelf helaas geen Juno, dus ik ben niet zeker.
 
Zoals ik het hoor is het een soort piano/ravegeluidje + een juno-achtig geluidje er overheen?

Inderdaad, dat geluid op de voorgrond is een juno en er zit een tikje in van een ander geluid. Waarschijnlijk gesampled uit een andere plaat.
 
Volgens mij is dat een sample. Ik heb ooit de sample cd 'Hardcore Tools' gehad, daar stond dat geluidje volgens mij op. Hoe het gemaakt is weet ik niet.

Misschien zit Denis Doeland wel op het forum? Die zal het nog wel weten.
 
De originele sample mag natuurlijk ook, dan sample ik die weer gewoon ;)
Hij klinkt ook wat rauw, dus 16 bit 32Khz een goede gok, of eerder 12 bit?
Ik wil dit nummer namelijk exact namaken volledig hardwarematig (op het sequencen na, dat vind ik toch handiger in software, maar ik bedoel geen plugins, alleen hardwaresynths, samplers, effecten).

Is het deze cd? https://www.discogs.com/Unknown-Artist-Hardcore-Tools-Professional-Sample-CD/release/1370662
Die komt uit 1998 en het nummer is vroeger. Kan natuurlijk een sample van dit nummer zijn, of een sample van waar zij het weer van hebben gesampled.
 
Ja die cd. Daar staan geluiden op die je in die tijd veel in hardcore tracks hoorde. En die geluiden kwamen dan weer van andere sample cd's, bijvoorbeeld. Er werden in die tijd heel veel sample cd's gebruikt iig.

Maar ik weet het dus niet zeker, het zou ook nog een juno kunnen zijn met bepaalde eq settings. Ben je bekend met de Re-Dominator? Anders zou ik de demo eens proberen.
 
Ja die cd. Daar staan geluiden op die je in die tijd veel in hardcore tracks hoorde. En die geluiden kwamen dan weer van andere sample cd's, bijvoorbeeld. Er werden in die tijd heel veel sample cd's gebruikt iig.

Maar ik weet het dus niet zeker, het zou ook nog een juno kunnen zijn met bepaalde eq settings. Ben je bekend met de Re-Dominator? Anders zou ik de demo eens proberen.

De grap is juist dat ik alles met hardware wil maken, niet met plugins. Ik kan wel die plugin wel bekijken om te zien of er iets in de buurt komt, maar ik wil die dan in het 'eindproduct' niet gaan gebruiken.
De hoes van die cd komt me wel heel bekend voor trouwens, eens zien of ik die ergens vind.
 
Als je samplecd's wel prima vind maar plug ins niet? Is toch haast hetzelfde. Plugins sampelen doe ik ook regelmatig. Drop ze in m'n hardware samplebak en gaan met de banaan. Werkt toch een soort hetzelfde als de samplecd's... of mis ik iets... Als je exact hetzelfde geluidje zoekt en iemand heeft die CD is dat wel het makkelijkst tuurlijk dan namaken met een vst :)

Ik heb overigens die redominator plug. Is erg goed voor de Juno sounds.
 
Als je samplecd's wel prima vind maar plug ins niet? Is toch haast hetzelfde. Plugins sampelen doe ik ook regelmatig. Drop ze in m'n hardware samplebak en gaan met de banaan. Werkt toch een soort hetzelfde als de samplecd's... of mis ik iets... Als je exact hetzelfde geluidje zoekt en iemand heeft die CD is dat wel het makkelijkst tuurlijk dan namaken met een vst :)

Ik heb overigens die redominator plug. Is erg goed voor de Juno sounds.

Ik wil die nummers opnieuw gaan maken, maar zo veel mogelijk met de technieken van toen. Op zich kan het ook wel, maar met die junosound alleen ben ik er niet, er zit een pianostabje achter. Als die 1 op 1 van een samplecd te halen is dan heb ik eigenlijk al het origineel.

In theorie kan ik natuurlijk ook gewoon het geluidje van de plaat zelf samplen, maar dat geeft gewoon niet hetzelfde gevoel. Een plugin samplen kan nog wel, ik dacht de plugin in de hele setup te zetten en dat matcht voor mij dan weer niet.
 
Ik wil die nummers opnieuw gaan maken, maar zo veel mogelijk met de technieken van toen. Op zich kan het ook wel, maar met die junosound alleen ben ik er niet, er zit een pianostabje achter. Als die 1 op 1 van een samplecd te halen is dan heb ik eigenlijk al het origineel.

In theorie kan ik natuurlijk ook gewoon het geluidje van de plaat zelf samplen, maar dat geeft gewoon niet hetzelfde gevoel. Een plugin samplen kan nog wel, ik dacht de plugin in de hele setup te zetten en dat matcht voor mij dan weer niet.


Begrijp ik helemaal. Met de technieken van nu en de online mogelijkheden is het allemaal niet zo moeilijk meer om iets te samplen. Ik was (en ben) ook meer van de hardware en was ook wel iemand die per se hardware wilde gebruiken om iets te maken. Maar met de plugins van tegenwoordig (en financiele prioriteiten) ga je toch anders denken. Al blijft het samplen van vinyl voor vele wel het meeste voldoening geven, ook al is het al eens gesampled.
 
Ik wil die nummers opnieuw gaan maken, maar zo veel mogelijk met de technieken van toen. Op zich kan het ook wel, maar met die junosound alleen ben ik er niet, er zit een pianostabje achter. Als die 1 op 1 van een samplecd te halen is dan heb ik eigenlijk al het origineel.

In theorie kan ik natuurlijk ook gewoon het geluidje van de plaat zelf samplen, maar dat geeft gewoon niet hetzelfde gevoel. Een plugin samplen kan nog wel, ik dacht de plugin in de hele setup te zetten en dat matcht voor mij dan weer niet.

Welke apparatuur heb je nu dan?
 
Welke apparatuur heb je nu dan?

Het nummer wat ik wil namaken is niet meer dan samples + TR-909 vermoed ik.
Of eventueel die Juno Alpha + een pianostab layered (of ook een sample).

Dus voor deze track heb ik voldoende aan de Akai S01 + Novation Drumstation v2 (ik heb helaas geen 909 en te TR-8 die ik wilde kopen ging niet door).
Die drumstation overstuur ik op een analoge mixer en dat sample ik dan weer in de S01.
Ik vind de sound te "schoon" klinken voor een 12-bitter, maar te "vies" voor 44KHz. De S01 is 16 bit 32KHz, volgens mij precies goed.

Alleen het sequencen doe ik dan min of meer modern, via ReNoise. Natuurlijk kan ik daar ook samples in zetten en plugins gebruiken, of alles in een hardware sequencer zetten of een Atari met Cubase, maar ik werk graag met een tracker.
Ik kan het nog verder trekken en midi aansturen via OctaMED op de Amiga, maar daar heb ik dan weer geen ruimte voor. Dus wel wat compromissen hier en daar, maar niet 100% plugin-based.

Ik heb 2 racks met synths/samplers en 4x toetsen staan, alles verbonden met 2x Opcode Studio 5LX die gekoppeld zijn. Dat stuur ik aan met een klassieke Macintosh Quadra.
 
Ga er maar vanuit dat voor hardcore tracks uit die tijd een 16 bit sampler werd gebruikt, met name de Akai S3000. De meesten hadden een Soundcraft of een Mackie mixer. Cubase was in die tijd de meest gebruikte sequencer geloof ik, ik denk niet dat er veel hardware sequencers gebruikt werden.

Persoonlijk vind ik de Drumstation één van de minste emulaties van de 909, ik denk dat je beter samples kunt gebruiken en die door je mixer laten oversturen.

Een echte Alpha Juno is niet zo duur en klink wel veel beter dan de Re-Dominator, ik heb ze beide gehad en de software variant is het niet niet, als je voor de authentieke sound wilt gaan.
 
Ga er maar vanuit dat voor hardcore tracks uit die tijd een 16 bit sampler werd gebruikt, met name de Akai S3000. De meesten hadden een Soundcraft of een Mackie mixer. Cubase was in die tijd de meest gebruikte sequencer geloof ik, ik denk niet dat er veel hardware sequencers gebruikt werden.

Persoonlijk vind ik de Drumstation één van de minste emulaties van de 909, ik denk dat je beter samples kunt gebruiken en die door je mixer laten oversturen.

Een echte Alpha Juno is niet zo duur en klink wel veel beter dan de Re-Dominator, ik heb ze beide gehad en de software variant is het niet niet, als je voor de authentieke sound wilt gaan.

Ik heb wel echte 909-samples uit zo'n collectie met alle drumcomputers, dus daar zijn nog wel opties. En dat ik dan samples sample op een sampler (overstemd en al) en ze zo gebruik.
Op zich hoef ik niet 100% de authentieke apparatuur te gebruiken, maar ik wil wel een sound die de originele sound zo dicht mogelijk benadert, liefst zonder plugins, maar dus juist met die logge bakken.
Als het eenmaal gelukt is wil ik het hele proces filmen en online zetten, gewoon voor de lol verder.

Overigens is Big boys don't cry van The Prophet overduidelijk 12-bit gesampled, niet 16-bit. Daar mis ik ook het synthgeluidje nog en zelfs The Prophet zelf wist niet meer wat daar gebruikt was helaas. Ik heb wel alle andere samples gevonden die in dat nummer zijn gebruikt.

Zijn er ook rackjuno's gemaakt? Ik heb eigenlijk al voldoende toetsen.
 
Ik heb even gekeken, en heb de cd als mp3 jes. het is 46 mb als je je mail adres stuurt kan ik het via we transfer naar je sturen
 
Back
Top