Beter laat dan nooit!

Root90

Ingeburgerd
Lid sinds
25 Maart 2013
Berichten
71
Al 4 maanden hier actief, maar me nog nooit voorgesteld... Schandalig. Dus bij deze. Misschien een beetje tl;dr verhaal, mijn excuses.

Robin, 22 jaar, woont in een dorp ergens in de polders van Zuid-Holland. Ik ben al sinds m'n 7e/8e bezig met muziek maken, maar allemaal op een vrij laag pitje. Toen ik ben gaan studeren ben ik zelfs 2 jaar (!) volledig ermee gestopt. Maar toen ik voor een bandje werd gevraagd, ben ik weer begonnen met m'n Roland FP-2 af te stoffen en te gebruiken. En k*lere wat had ik 't gemist. Ik heb 2 jaar lang met veel plezier muziek gemaakt met die gasten, maar wegens een aantal redenen ben ik er onlangs weer uit gestapt. Maar dat betekent voor mij niet dat ik me minder met muziek ga bezighouden; integendeel, ik heb nu veel meer zin om m'n eigen meuk te doen, en niet vast te hoeven zitten aan de veilige middle-of-the-road pop/rock covers die we daarmee deden. Melodisch hartstikke leuk en aardig voor een toetsenist, maar te gekke effectjes en flink vieze synth-achtige sounds hebben me behoorlijk wat boze blikken opgeleverd.

Qua muzieksmaak ben ik een behoorlijke duizendpoot. Ik ben niet iemand die "wel overal naar kan luisteren" zonder er een mening over te hebben. Ik ben zo'n zeikerd die overal een mening over heeft. Maar laten we het positief houden; ik ben fan van muzieksoorten zoals ska, drum and bass, death metal, progressive metal, singer-songwriters zoals Damien Rice en Gregory And The Hawk, ambient muziek, nu-metal zoals American Head Charge en Mushroomhead (2 grote voorbeelden), zeer beperkt metalcore (Killswitch Engage, Oh Sleeper), maar ook alternatieve pop zoals Asteroids Galaxy Tour, Jamiroquai en Regina Spektor, en last but not least; grootheid Tom Waits. Ook nog een sprankeltje apartelingen zoals Radiohead, Bloc Party (rest in peace) en best kept synth-secret VETO, uit Denemarken. Serieus. Check die gasten. Die zijn baas.
Geen fan van: De meeste metalcore, dubstep, Hollandse volkmuziek, grootste deel van hedendaagse pop (Contemporary RnB, inspiratieloze dance-achtige meuk waar overbekende hooks van ouwe klassiekers verkracht worden om een nieuwe hit proberen te bouwen etc.), de "hardere" dansstijlen zoals techno, hardcore en dat soort ongein. Genoeg gezeurd!
Gigantisch fan van concertjes en kleine festivalletjes afgaan. Ik vrijwillig graag bij allerlei gelegenheden, vind het gigantisch tof om achter de schermen aan de slag te zijn, en heb op die manier wel wat leuke gear voorbij zien komen.

Qua m'n eigen gear:
- Roland FP-2, 7 jaar geleden gekregen, degelijke stage-piano voor beginners. Geen sound-editing mogelijkheden whatsoever, maar heb ik heel lang genoeg aan gehad. Totdat...
- Korg SV-1 (reversed keys limited edition). Jaar geleden gekocht, en wat een geil apparaat. Gigantische vooruitgang. Er zijn een aantal settings etc. die wat subtieler en strakker mogen zijn, maar zou 'm voor geen goud inruilen. Standaard soundbanks, maar met behulp van effecten, equalizer etc. valt er een hele hoop uit te halen. Vooral met hulp van een...
- Korg Kaoss Pad 3. Tegelijk met m'n SV-1 aangeschaft, en ook een leuk apparaat. Filters en effecten zijn misschien niet zo rete-strak als op dedicated pedals en synths, maar het is geweldig om met die touchpad te klooien. Niet alles is even bruikbaar, maar het vergroot zeker wel de mogelijkheden tot sound-fuckery. Wat ik niet uit m'n SV-1 kan halen, voeg ik toe met dit apparaatje. Maar on-board effects zijn soms toch toffer. Daarom...
- Korg Prophecy. I swear I'm not a Korg fanboy, maar dit bijna 20-jaar oude ding is verbazingwekkend tof. Heb hem via dit forum op de kop weten te tikken, en ik vind het geweldig hoe allerlei settings en effecten live, on the spot veranderd kunnen worden. Je moet alleen wel flink wat uren spenderen om 'm een beetje fatsoenlijk in te programmeren. Maar ik heb bijvoorbeeld de vrij recente KingKorg van het weekend uitgeprobeerd, en moet zeggen dat die niks nieuws biedt wat ik interessant genoeg vind. No school but the old school.

Wat er op dit moment, in mijn ogen nog ontbreekt? Allereerst een fatsoenlijke audio-interface, zodat ik een beetje lekker kan opnemen. Want de manier waarop de microfoon-ingang van m'n laptop m'n geluid verkracht is op geen enkele quasi-artistieke manier te verantwoorden.
Vervolgens; de DSI Tempest. Van het weekend es goed uitgeprobeerd in de winkel, en ik wil dit ding toch echt binnen een jaartje in m'n bezit hebben. Vind de 1800 euro die ze er in de winkel voor vragen alleen iets te gortig; ik ben maar een arme student. Maar ik moet en zal dat ding ergens vandaan plukken.
Als laatste: een muzikaal project (of meerdere) om dit allemaal in kwijt te kunnen. Ik heb nog geen flauw idee wat voor een Frankenstein-project dit gaat worden, maar ikzelf geloof heilig in het gebruiken van dit soort gear binnen een band met drummer en een gitarist etc. Daarnaast flans ik ook wel es wat piano-only pieces in elkaar, en verwacht ik nog wat spacende soundscapes en knallende tracks te kunnen fixen.

En zodra ik een zinnige opname kan maken, zal ik 'm posten. Tot die tijd heb ik niks anders te bieden dan deze low-quality ongein.
https://soundcloud.com/robin-otto-2/working-class-angels
 
Ik heb wel eens van Korn's dubstep uitjes gehoord, maar ben er nooit echt naar gaan luisteren omdat ik Korn niet echt volg. Kan je me er wat goede tracks van aanraden?

Er zijn wel een aantal uitzonderingen die ik heel erg vet vind, maar van wat ik doorgaans van Subway XL fans en dat soort feestjes heb doorgekregen, vind ik het allemaal niks. Ook toen Infected Mushroom op Army of Mushrooms ermee aan de slag ging kon ik het niet echt waarderen.
Maar een retestrakke act als Dope D.O.D. die het mixt met behoorlijk harde hip-hop, dat vind ik best wel nice. Chillstep, zonder die compleet kapot gedistorte bass, of een dubstep break in een DnB track, daar kan ik dan wel weer van genieten.
 
Ik heb wel eens van Korn's dubstep uitjes gehoord, maar ben er nooit echt naar gaan luisteren omdat ik Korn niet echt volg. Kan je me er wat goede tracks van aanraden?

-Chaos Lives In Everything
-Kill Mercy Within
-Narcissistic Cannibal

Mijn eigen smaak is verder in dat genre toch vooral Thrash Metal, (Progressive) Death Metal en Doom Metal. Naast veel totaal andere muziekrichtingen trouwens, zoals EBM en ambient van allerlei stijlen door Bill Leeb (FLA, Delerium etc.).
 
-Chaos Lives In Everything
-Kill Mercy Within
-Narcissistic Cannibal

Ik ben niet zo'n fan van Jonathan Davis z'n stem, en van Skrillex z'n producing skills. Vreemd genoeg vind ik Mark Chavez, die op een vergelijkbare manier zingt in Adema, dan wèl weer tof klinken. Ik vind Chaos Lives en Narcissistic Cannibal wel leuk beginnen (geil orgeltje), maar zodra die "bass dropt" vind ik het gewoon verdomd jammer dat het geen drum and bass basis heeft. Kill Mercy Within raakt bij mij toch ook geen goede snaar. Als het aankomt op het gebruik van synths binnen metal, ga ik toch echt voor bands als American Head Charge en Mushroomhead. Misschien is het gewoon de mix van stijlen die me niet lekker zit, want Dope D.O.D. gebruikt vergelijkbare sounds en dat vind ik behoorlijk vet.
Check maar eens Soul Is Mine of Simple Survival van Mushroomhead bijvoorbeeld. De synth treed weliswaar niet altijd zo prominent op de voorgrond als de gitaren, maar dat is ook wel enigszins te verwachten.
 
Back
Top