Hoe kan ik zo'n patch maken (of wie herkent de synthesizer?)

djkoelkast

Ouwe rot
Lid sinds
19 mei 2005
Berichten
608
Locatie
Retroforum.nl
Ik ben bezig met een projectje waarbij ik precies deze patch zoek (of zo dicht mogelijk in de buurt)

Het gaat om de patch waarmee de melodie wordt gespeeld (vanaf 0:26) van deze hardcoreklassieker:

https://youtu.be/5Pp-YM7pI4c?t=26s

Op 2:00 is hij ook nog een keer goed los te horen en later komt er nog een extra geluidje doorheen (op 2:24). Op 4:09 nog eens zonder te veel beats erdoor.

Wie herkent het of; hoe zou ik iets wat hier op lijkt kunnen maken, en op wat voor synth.
Belangrijk is dat ik geen sample ervoor kan gebruiken en uitsluitend gebruik kan maken van de hardwaresynths die ik tot mijn beschikking heb. Daar zit wel van alles tussen, FM, VA, JX-10 voor analoog en nog een stapel andere.
 
klinkt lekker, ehm dat soort geluiden maakte ik vroeger wel eens met een roland alpha juno1, maar dan ook veel overdubben, lukt niet in 1 keer, ik denk dat op die JX10 die je hebt, daar mee aan de slag moet. Als je goed luistert naar dat geluid hoor je, ik denk 3 verschillende geluiden tegelijk. dus 3 a 4 sporen maken in je DAW en dat melodytje opnemen, dan elk spoor zelfde melody, met zelfde geluid, alleen iets anders ingesteld, dan klinkt het aardig vet, en aan blijven kloten tot het mooi klinkt
 
Oei, dat wordt dan wel een probleem, want ik wil eigenlijk alles direct via de hardware aansturen. dus geen laagjes samplen en dan over elkaar leggen.
Wat wel zou kunnen is dat er een effect overheen gaat (of meerdere), zolang het maar in 1x vanaf de sequencer met midi naar de juiste apparatuur gaat, althans, dat is het concept.

Mocht dat absoluut onmogelijk zijn dan is er nog wel een andere optie, zo'n patch maken, die samplen in een hardwaresampler en daar overheen nog een sample leggen van een aangepaste patch. Zolang het allemaal maar volledig op hardware gemaakt is (en dan aangestuurd via een sequencer) dan is het goed.

Alleen dan is het nog; waar begin ik? Ik heb 0 ervaring met geluiden programmeren. Ik heb de iPG-800 app voor de JX-10, dus op zich moet het redelijk kunnen. De JX-10 kan ook nog eens uit zichzelf al 2 geluiden stapelen.
Of misschien is de Nord Rack 2 de way to go, die kan 4 geluiden op elkaar stapelen. Maar met wat voor waveform begin je een dergelijk geluid bijvoorbeeld.
 
Back
Top