Tape recorder is dat beter voor geluid kwaliteit ?

Het resultaat dat je hiermee behaalt hangt ook sterk af van de recorder, de gebruikte tape en of de recorder correct is ingeregeld op de gebruikte tape... EN van het opnamenivo en de bandsnelheid! Als je niet veel kijk hebt op taperecorders en wat nou door wat beïnvloed wordt, dan heb je nog een hoop te experimenteren. Algemeen geldt: hoe BETER de recorder en hoe beter deze is ingeregeld op de gebruikte tape, hoe KLEINER het verschil tussen voor- en naband zal zijn. Die Akai die je daar toonde (zo te zien een GX-630d of 630db) is op zich een prima recorder, maar mijn ervaring is, dat als je hem verder gaat uitsturen, dat je dan al snel op echte vervorming zit in plaats van wat je wil: een langzaam optredende tape-saturation. Beter gebruik je dan een Teac bijvoorbeeld, die heeft dat effect meer. Een X-10 is wat dat betreft een prima recorder en niet zo knetterduur om te kopen als een ReVox PR-99 bijvoorbeeld. MAAR: als je anno 2017 een tweedehands Teac X-10 koopt loopt je tegen meerdere problemen aan: ten eerste zal zeker weten de snaar van de capstanaandrijving lam zijn, en hard vet komt ook nogal eens voor, dan komt de hele koppenbrug niet meer omhoog... dus zorg ervoor dat je ofwel zelf handig genoeg bent om dit te fixen, of dat je iemand kent die dit voor je kan doen. Net als oeroude synths, is er geen recorder uit die tijd die -zonder enige restauratie - nog 100% goed werkt...

Hier heb je bijvoorbeeld een auto-reverse(!) versie van de X-10 (de X-10R) voor een mooie prijs, die al wat service heeft gehad, alleen kan ik niet vinden of hij ook een nieuwe snaar heeft...
https://www.ebay.de/itm/Teac-X10-R-...078877?hash=item2cc96f599d:g:4UMAAOSwhSVZhLyS
 
Laatst gewijzigd:
Maar het is niet alleen de bandverzadiging die je dan hoort bij de consumer decks, maar vaak ook de vervorming van de elektronica die al eerder hoorbaar is. Bij de M15a hoorde je nauwelijks verschil, behalve dat het op sommige mixen een heel klein beetje vriendelijker ging klinken.
 
Heb van het weekend ook zitten klooien met tape recorders. Heb een aantal portables en 'toren' modellen. Allemaal enkel kops trouwens.

Wat ik vooral lekker vond klinken was compressie na tape. Door o.a. de ruis/reverb hoor je hem al aanzuigen voor de kickdrum. En de attack van de kick blijft erg smooth klinken.

Wat ik ook erg interessant vond was pitchcontrol op decks. Ik heb er een aantal die het hebben. Vooral een stuk langzamer wordt alles veel dikker. Je hoort ook de modulatie op de pitch van de clap bijv.

En ik heb nog geprobeerd te oversturen op 1 'toren' deck. Alles hoger dan 0 db was bij kicks meteen distortion wat niet echt lekker klinkt in mijn oren maar de clap werd nog ruwer zonder echt 'clippend' te klinken. En je hoort ook beter dat ie elke keer toch net iets anders klinkt. Netzoals de analoge bassdrum trouwens.

Ik heb met een toren deck opgenomen en vervolgens op een portable afgespeeld omdat je daar nog controle hebt over volume en bass/treble. Opname afspelen op toren deck gaf veel te weinig volume op mijn dj mixer.

Compressie tussen stukjes niet te veel op letten. Was een veel te hoge GR maar ik wilde gewoon wat testjes doen. Aan het einde hoor je wanneer ie overstuurt opgenomen is.
 

Attachments

  • 3 slow.mp3
    3,6 MB · Bekeken: 113
Is het trouwens niet veel goedkoper en gemakkelijker om gewoon een tape emulation plugin op de master in je DAW te zetten?

Is niet hetzelfde. "hitting" tape voordat je door door conversie gaat zorgt ervoor dat het net zo fijn klinkt. Zo'n emulatie is leuk voor een effect, maar het is niet hetzelfde als wat echte tape doet met je klank. Je kan niet hetzelfde bereiken door het er gewoon op te plakken, het moet erdoor gaan. Daarom zie ik nog het nut van tape. Dus voor mij Signaal > tape >AD > pc

Het zorgt ook voor wat spanning want je prestatie moet goed zijn, je kan niet klooien achteraf.

 
Was dat na onze discussie over tape opname MadR of was je al langer weer met tape aan het experimenteren? :)

Met tape experimenteren stond al lang op mijn lijstje. Ik verzamel al een tijdje simpele cassette decks/portables. Echter mijn studio lag 10 jaar bijna stil en die ben ik nu weer aan het inrichten etc. Maar idd nav onze discussie vond het ik het een prima idee om te kijken hoe het werkt als je basis studio goed is. :)
 
Wat een onzin.

Absoluut
geen onzin.

Het is hetzelfde als iets opnemen met een digitale camera en het dan omzetten naar film. Het ziet er in de cinema nog altijd niet uit als een film. Analoog eerst, dan digitalizeren voor het gewenste effect en niet andersom.
 

Absoluut
geen onzin.

Het is hetzelfde als iets opnemen met een digitale camera en het dan omzetten naar film. Het ziet er in de cinema nog altijd niet uit als een film. Analoog eerst, dan digitalizeren voor het gewenste effect en niet andersom.

Wat raar, want het is namelijk wel film in dat geval. Heb je hier zelf direct ervaring mee?
Heb zelf meegewerkt aan een aantal producties op film en was blij dat ik daar niet met een Nagra IVs stond.

Als je digitale opname/afspeel systeem van zeer hoge kwaliteit is (clock, filters) en je niveaus in acht neemt voordat je naar band gaat, zal je weinig verschil horen met direct naar tape. Uiteraard ligt het ook aan je bronnen en de rest van de keten. Bij drums bijvoorbeeld kan een bepaalde voorversterker een gewenst effect geven: compressie, vervorming, uitsmeren in tijd... Een bandrecorder heeft veel minder dynamisch bereik dan een modern digitaal systeem, dus dat kan je niet meer terugkrijgen als je dat zou willen. Er is geen 'magische verbinding' tussen een brongeluid en een bandrecorder.

Wel is het zo dat wanneer je direct naar band opneemt dat je al een keuze vastlegt, en daarna niet meer van het tape-effect afkomt waardoor je jezelf in een bepaalde richting forceert en dat is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee.

Sommige tape-emulaties klinken best overtuigend, zo ben ik aardig onder de indruk van Softube Tape behalve het wow/flutter ding. Dat laatste is erg leuk als effect, maar lijkt totaal niet op wat mijn M15a deed want die was echt rete strak! Dat ding was zo vreselijk goed, je hoorde echt nauwelijks verschil en hij klonk helemaal niet 'tape-achtig'.

De voornaamste reden dat een muziek multitrack op tape zo goed kan klinken komt doordat men in die studio's verstand had van zaken, een goede ruimte hebben en de juiste technieken toepasten en een goede summing is ook belangrijk.
 
Lekker bezig! Ja mijn studio ligt ook alweer maanden plat dus snap precies wat je bedoelt ;)

Lukt het al om hem een beetje op te bouwen?

Ik ga voor zo'n kaal mogelijke studio. Alleen tafel, speakers en DAW aangesloten. De rest wordt per sessie inprikken.

Enige nadeel is dat ik geen dubbele beglazing heb ik mijn studio. Dus ik moet hard stoken om het warm te krijgen.

Maar ik ga wel vaker opnemen op tape. Enige is dat ik wat drukkere tracks wil proberen. Als er niet veel mid en hoog in een track zit hoor je daar toch ruis. Liefst wil je dat niet te veel.
 
Maar ik ga wel vaker opnemen op tape. Enige is dat ik wat drukkere tracks wil proberen. Als er niet veel mid en hoog in een track zit hoor je daar toch ruis. Liefst wil je dat niet te veel.

Op cassettedecks heb je de verschillende ruisonderdrukkingsystemen (de ene beter dan de ander).

Voor bandrecorders heb je dat ook. Daarvoor had je dan vroeger losse units. Zo heb ik thuis nog een Teac dolby unit (AN-80) staan, en 2 Nakamichi's (NR-200). Als je die goed inregelt scheelt het echt met de ruis.....
Ik had ze aangeschaft voor bij mijn Revox B77's. -al veel te lang niets mee gedaan en moeten ook gereviseerd worden-
Zo heb ik vroeger de combi Teac-Revox nog eens in de studio gebruikt om de stereo eindmix op te nemen. En dan van daaraf naar cassette.
 
Laatst gewijzigd:
In ieder geval,wie tape wil moet niet langer wachten,een Revox B-710 of B-710MKII is op nog geen jaar tijd gewoon verdubbelt in prijs.

idem voor bepaalde ander gewilde decks.
 
In ieder geval,wie tape wil moet niet langer wachten,een Revox B-710 of B-710MKII is op nog geen jaar tijd gewoon verdubbelt in prijs.

idem voor bepaalde ander gewilde decks.

krijg je op cassette dezelfde saturatie als op grote tapes?
 
Laatst gewijzigd:
Saturatie betekent verzadiging. Bij tape betekent het dat de te magnetiseren deeltjes op de band hun maximale magnetische staat hebben bereikt (en dus verzadigd zijn), wat een (soms aangenaam) vervormt geluid oplevert. Dus ja, het principe is exact hetzelfde op bandrecorders en cassette recorders.

Alleen omdat cassette tapes smaller zijn (1/8 inch) dan bandrecorder tapes (vanaf 1/4 inch), en omdat consumenten cassette recorders dat weer verdelen in 4 sporen (2x links en rechts), heeft een cassette recorder over de gehele breedte minder oxide deeltjes beschikbaar en zal een cassette tape in theorie eerder verzadigen dan een 1/4 stereo bandrecorder tape. (Hoewel dat niet helemaal zo werkt, het hangt ook af van hoe de recorder circuits omgaan met de pre- emphasis en de-emphasis, dus hoe de frequenties op de band worden geschreven en weer worden afgespeeld).
Reel recorders werken ook op hogere snelheden, waardoor de tape per seconde meer oxide deeltjes beschikbaar heeft, wat de kwaliteit (saturatie is in in eerste instantie iets wat je zou moeten voorkomen) in principe ten goede komt.

Hier wordt het aardig uitgelegd:
 
Laatst gewijzigd:
Oh ja, in de jaren 80 zat ik ook ergens in een 'echte' studio te klooien met een MCI 24 track. Blij dat dat lang achter de rug is.
 
Back
Top