Do's and don't: Banden recorders

Ik heb 2 mono uhers liggen. Aan eentje was ik bezig voor herstel. Van nr 2 weet ik niet eens of ie werkt. Doel was een ludowic achtig projectje maar of ik er ooit aan toe kom? Hoop van wel.
Als je eens tijd hebt en je kan er naar kijken dan kan ik wellicht helpen.
De mechaniek is niet heel erg moeilijk en de rubber banden had ik zo vervangen.

Als je hem aandoet en hij maakt lawaai wat harder word op hogere snelheid dan moet je het vliegwiel vervangen.
Daar zit een rubber coating op die hard word.
De linker spoel kop zit een ijzeren draad omheen die de boel afremt en ook de anti wowflutter pin.
Die breekt wel eens zoals je op mijn plaatje kunt zien.
 
Alles wat men vroeger graag zag op band recorders is nu het tegenovergestelde. Zo min mogelijk saturated , low noise , perfecte timing, goeie freq spec , zo hard mogelijk opnemen enz enz. Nu heet dat charme. Ff de banden grijs draaien.
Zag laatst een fruit en groenten uitdroger. Voor banden bakken -> vocht te laten ontsnappen. 8 uur lang.
 
ja dat zie je ook in de film en fotografie wereld. waar oude lensen die het beeld niet perfect weergegeven helemaal in zijn.
Bv bij de serie Welka Voda op netflix is dat goed te zien.
Dat draagt dan weer bij aan het 90s gevoel.

Maar goed een goed afgeregelde banden recorder die snel draaid heeft best wel een breed frequentie bereik en dynamiek.
En met verschillende snelheden heb je best wel opties.

En loops maken is natuurlijk ook leuk.
 
Prachtig.
Het grootste gevaar van spelen met tape: uiteindelijk ga je toch een Nagra opsessie ontwikkelen.....
 
Zijn mooie machines. maar een stereo nagra betaal je wel een dikke smak geld voor.
De Uher report serie is een goed alternatief.
Beide zijn betrouwbaar en goed gebouwde machines.
Die Nagra's zijn wel beter voor tapeloops want bij de uher zit er een kap op.
 
Zijn mooie machines. maar een stereo nagra betaal je wel een dikke smak geld voor.
De Uher report serie is een goed alternatief.
Beide zijn betrouwbaar en goed gebouwde machines.
Die Nagra's zijn wel beter voor tapeloops want bij de uher zit er een kap op.
Maar die kap stoort an sich niet hiervoor he.

Ik sta op het punt een Teac X1000M te kopen. die draait op 38cm/sec. Heb nog TDK Audua, Maxell XL2 en BASF liggen... ben benieuwd. Laatste snelheid is dan 19cm/sec, dus met wat geluk kan ik de tapes nog luisteren voor ik ze overschrijf.

De Uher is echt een lekkere machine, de hoeveelheid aan snelheden is fijn, op die manier kan je veel experimenteren. De aux aansluitingen is dan weer een beetje priegelen. Ik wilde dat er een goede stekker voor te vinden was, waarbij je de kabel niet "half" er in steken moet...

Iemand een idee? Die van Ulrich zelf besteld, en die hebben hetzelfde "probleem". Of is dat omdat ik een stereo kabel in een mono stekker probeer te duwen?
 
Cool topic!

Heb mijn Pioneer RT-707 laten reviseren.
Tape via Thomann: RTM LPR 35 1/4".
Gefreesde Aluminium spoelen bij Tonbandspule (via eBay) in rood & zwart. Prijzig, maar echt top notch Deutsche Qualität! Tapes wiebelen niet meer.

Klinkt heel lekker. De juiste EQ/Bias setting voor deze tape moet ik nog vinden. Dan wil ik het als 2e Master laten meedraaien.
 

Attachments

  • IMG_20220319_110904~2.jpg
    IMG_20220319_110904~2.jpg
    144,7 KB · Bekeken: 66
nee tuurlijk kun je loopen maar een Nagra kun je rechtop zetten en dan met een touw een spoel aan je plafond lamp hebben voor een lekkere lange loop.

ik heb net 2 din5 naar xlr kabels gemaakt. die zijn niet zo makkelijk vast te maken en te locken maar gaat wel.
de stereo i/o din werkt ook prima.

wat is precies je issue?
 
Bij een van mijn uhers zat alles kwa kabelverloopjes. Moet ik n foto nemen? Nee ik verkoop ze niet
 
nee tuurlijk kun je loopen maar een Nagra kun je rechtop zetten en dan met een touw een spoel aan je plafond lamp hebben voor een lekkere lange loop.
Ik zag een keer in een docu dat McCartney vertelde dat ze in Tomorrow never knows wat tapeloops gebruikten en daar deden de engineers het met potloden om te zorgen dat de spanning van de tape goed bleef.
Die zaten dan in de andere studio en konden 'm ook niet ophangen, Paul zei ook dat je deze track ook nooit meer precies hetzelfde kon krijgen als je 'm opnieuw deed.
Aan het plafond een tape hangen is makkelijker natuurlijk maar misschien kan je wel een soort gadget maken van een spoel met een veer die zorgt voor de goede spanning van de tape of je koopt een oude bandrecorder en al doen de koppen het niet meer dan maakt dat niet uit als het loopwerk het maar doet en die zet je een eindje verderop.
Wel geinig trouwens dat wat tegenwoordig heel makkelijk kan wil jij dan echt old skool doen.
Hier het verhaal op wikipedia; Tomorrow Never Knows - Wikipedia
 
nee tuurlijk kun je loopen maar een Nagra kun je rechtop zetten en dan met een touw een spoel aan je plafond lamp hebben voor een lekkere lange loop.

ik heb net 2 din5 naar xlr kabels gemaakt. die zijn niet zo makkelijk vast te maken en te locken maar gaat wel.
de stereo i/o din werkt ook prima.

wat is precies je issue?
Oh, zie het nu pas....

Het issue is dat als ik het DIN naar 3.5mm stukje er op zet, ik de kabel er half in moet doen... Is dat niet omdat ik geen mono kabel gebruik? Wslk wel toch?

Bij een van mijn uhers zat alles kwa kabelverloopjes. Moet ik n foto nemen? Nee ik verkoop ze niet

Mijn verloopjes besteld bij Ulrich, dus wslk is het bovenstaand issue, nee?
 
hmmm kan zijn dat het een oude unit is en er gerecapped moet worden.
of wellicht ff de din socket met contact spray schoonmaken. na de spray de din er een paar keer in en uit doen.
ik ga er vanuit dat een mono unit 2x mono uit geeft.
 
hmmm kan zijn dat het een oude unit is en er gerecapped moet worden.
of wellicht ff de din socket met contact spray schoonmaken. na de spray de din er een paar keer in en uit doen.
ik ga er vanuit dat een mono unit 2x mono uit geeft.
Mh, nee... Is een nieuwe old stock... Alles speelt kraaknet (niet letterlijk maar figuurlijk)
 
Ik zag een keer in een docu dat McCartney vertelde dat ze in Tomorrow never knows wat tapeloops gebruikten en daar deden de engineers het met potloden om te zorgen dat de spanning van de tape goed bleef.
Die zaten dan in de andere studio en konden 'm ook niet ophangen, Paul zei ook dat je deze track ook nooit meer precies hetzelfde kon krijgen als je 'm opnieuw deed.
Aan het plafond een tape hangen is makkelijker natuurlijk maar misschien kan je wel een soort gadget maken van een spoel met een veer die zorgt voor de goede spanning van de tape of je koopt een oude bandrecorder en al doen de koppen het niet meer dan maakt dat niet uit als het loopwerk het maar doet en die zet je een eindje verderop.
Wel geinig trouwens dat wat tegenwoordig heel makkelijk kan wil jij dan echt old skool doen.
Hier het verhaal op wikipedia; Tomorrow Never Knows - Wikipedia


jeetje moeilijk te bevatten dat fat een track van 56 jaar geleden is.
Soms lijkt het wel of er digitale pitch shifters zijn gebruikt. of hoor je een soort shimmer granular fx.... tof...

Ja waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :-)
 
Soms lijkt het wel of er digitale pitch shifters zijn gebruikt. of hoor je een soort shimmer granular fx.... tof...
Kan zijn dat ze ook andere effecten hebben gebruikt maar wel zeker is omdat het allemaal echt handwerk was omdat ze die potloden gewoon in hun hand hielden en daarmee de spanning van de tape bepaalden dat je allerlei artefacten krijgt en wow en flutter natuurlijk.
Dat geluid wat je al in het begin hoort wat een beetje als een meeuw of een vogel klinkt is in werkelijkheid de lach van McCartney volgens mij of die van Lennon maar dan backwarts, en de drums als een grote loop.
Maar als je dan al die souds hoort en weet dat dit allemaal handwerk was dan begrijp je dat dit echt wel een kunstwerkje is geweest waarmee ze meteen wel een standaard voor andere bands neer hadden gezet als het om psychedelische muziek ging.
 
Laatst gewijzigd:
The Beatles zijn met vocale stemgeluiden samenzang en solo samen met instrumentaal,
Innovatief en vernieuwend geweest met hun geluid. Zeker voor hun tijd.

Toen ik een paar dagen geleden me wat onder de mensen van alle leeftijden bevond waaronder ook,
toch wel naar ik aanneem slimme studenten, ging het gesprek over verschillende hobby`s waar onder ook muziek.
Verbaasde ik me dat de persoon waarmee ik mee sprak.
Nauwelijks of niet van die Beatles gehoord had.
Het was niet gespeeld.
Toen dacht ik : `Ik wordt oud`


jeetje moeilijk te bevatten dat fat een track van 56 jaar geleden is.
Soms lijkt het wel of er digitale pitch shifters zijn gebruikt. of hoor je een soort shimmer granular fx.... tof...

Ja waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :-)
 
ach, als ze morgen op tiktok die beatles spelen kent elke tiener t weer. Ik ken Harry Styles enz ook niet, laat staan onerepublic die net speelde op werchter, ik kon zelfs de moeite niet doen te kijken.
 
Back
Top