Do's and don't: Banden recorders

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.143
Locatie
HybriDe L!Fe
Hi Ik heb een Uher 4200 Casy Report Monitor gekocht.
Die is een 3 kops met 2 tracks.
Dus als de band is afgelopen moet je eerst helemaal terug spoelen.
Voordeel lijkt me dan dat je dus 2 volle tracks op de band voor stereo benut.
Hij gebruikk 13CM spoelen max, 1/4 inch tape


1685529596952.png


De Casy mod is weinig over te vinden en lijkt erop dat dat voor sync aan een camera is.

Hoe maak je je eigen banden?

Bij thomann kun je tape kopen.
Niet op de juiste spoel maar wel de juiste tape.
Bv RTM LPR 35 1/4" 1100m, NAB Pancake
Moet je die aan de spoel vast maken?

Zijn er truken en dingen die invloed op de opname hebben?

voor sound on sound heb ik gehoord dat je met een gitaar element de erase head uit kan krijgen.
Anders moet je nog een kop kopen en dan tussen de twee schakelen anders blaas je de HF osc op.

Is het waar dat platic spoelen beter zijn voor je recorder omdat die minder de motor belasten?
Vind die alu juist zo mooi.
 
Als het een versie is die van tape kan monitoren kan je er een tape echo van maken.
De tape hoef je niet vast te maken, die kan je een beetje om de spoel draaien.
Volgens mij krijg je bij tape meer saturatie als je wat harder instuurt en hem op een lagere snelheid zet. Daar zou je wat mee kunnen experimenteren
 
Misschien kan je 30 dagen gratis, even de manual kijken. (Op scribd.com)

Hopelijk kan je eruit halen wat je zoekt, mooi apparaat verder!
 
Ik heb een 4400. Voor sound on sound, kan je een stuje aluminium folie over de erasehead doen. Dat is de linker van vooraf gezien. Bovenop zit een klepje dan kan je er makkelijker bij.
Door de spanning van de tape blijft het meestal wel zitten : )
De tape wikkel je om het midden van de spoel en na een paar slagen blijft het zitten. Naar mijn idee maakt het niks uit alu vs plastic behalve dat ik die alu's ook heel mooi vind staan,
 
Ben trouwens wel benieuwd hoe die klinkt. Kan je er een drumloopje doorheen halen en hier posten misschien? Ik zat er ook aan te denken deze te kopen laatst. Er is nog heel veel nieuw spul hiervan.
 
ja kan ik zeker doen. moet eerst ff afwachten wat ik binnen krijg.
 
Heb een nieuwe oude stock Uher Report Monitor 4000 hier. Alleraardigst apparaat, mono recorder. Neemt over de hele breedte op. Zorg voor goede tape, geen bril die gaat "ruiven" (shedden). Je kan op een Longplay tape op de laagste snelheid toch al snel een 6u kwijt. Mooi om een heel Nils Frahm repertoire lofi te genieten. Of op max snelheid paar nummers, heeft veel headroom. Heb hier een apeziek groot aantal 13cm spoelen... Alulook ook. Fijne tape is Basf, of de oude Philips.
 
tof heb idd wat basf tapes besteld.
Dacht dat de Uher 4000 report monitor 1/2 track is. dus 1 mono spoor tegelijk maar dus 2 sporen op de tape.
Dus de 4000 en 4200 gebruiken dezelfde sporen op tape. Dat zijn iig wel veel grotere sporen dan een 2x 2 track die dus effectie 4 sporen heeft.

ik ben nog op zoek naar een paar alu spoelen en wil er 1 met een touw aan de plafond lamp hangen en dan gaan loopen.

Maar goed weet niet of mijn machine nog werkt.

De 4000 is ook een mooie machine zeg.
 
Het is nu nog onduidelijk of mijn recorder wel stereo is omdat deze is gemodificeerd voor film en wellicht is 1 track voor sync benut.
Nou ja we zullen zien anders stuur ik hem terug.
Dan kun je beter een Nos 4000 halen.

Anyhow hier wat background.

cheers

Hi Tim,

thanks for your message.
Unfortunately we don´t have any documentation about these modified recorders.
There have been several third party REPORT modifications which were made completely independent from UHER.

Guessing that your device is based on the 4200 MONITOR there are typical first points to look for after 30+ years:
- drive belts of course (parts 1020051 and 1020060)
- cracks in the left hand upper clutch (the black plate with the trident where the reel is placed), no longer cracking replacement is 1020348
- a rumbling noise especially on 19 and 9,5cm/s indicates a hardened rubber lining of the drive wheel, new manufactured replacement 1020044
- a loose holding bracket of the playback head´s shielding flap, fixed with CA glue

After this long time there is also a probability of electronic problems, mainly caused by capacitors.

Everything can be restored with reasonable effort and worthwhile as long as the recorder is complete and in good optical condition.

Best regards
Ulrich
 
Ik heb 2 mono uhers liggen. Aan eentje was ik bezig voor herstel. Van nr 2 weet ik niet eens of ie werkt. Doel was een ludowic achtig projectje maar of ik er ooit aan toe kom? Hoop van wel.
 
ik heb mijn unit binnen en moet wel wat dingen vervangen:

1 020051 Riemen 4-Kant Motor – Schwungmasse REPORT MONITOR Belt motor - flywheel REPORT MONITOR 4,17
1 0 20060 Riemen 4-Kant Motor – Umspulwippe 4xxx REPORT alle Belt motor – fast-forward/-rewind see-saw 4xxx REPORT all 4,17
1 020348 Clutch upper part left REPORT IC and MONITOR final, no longer cracking version incl. PTFE washers for height adjustment 21,42
1 020044 Drive wheel compl. incl. capstan shaft 4xxx REPORT all, 6000 REPORT UNIVERSAL new production
79,73
1 020084 Bearing for flywheel bearing 1020083 REPORT MONITOR 1,19
Ben aan het kijken voor een "partial refund" anders stuur ik de unit terug.
 
ja ga ik denk ik wel doen.
denk wel de moeite waard, als ik de onderdelen zo zie hoeft er niets gecalibreerd te worden dus het is enkel vervangen.

Overigens over de tapes zelf, ik heb ooit een partij van die 13 inch gekocht (10 stuks), wel bespeeld maar als het voor alles behalve echte masters is (wat je misschien sowieso niet op de uher wilt doen) is dan een goedkope optie.
 
Ja heb een partij van 10 Basf tapes gekocht.
Heb hem net open gemaakt en alles wat vermeld is moet vervangen worden.
Maar hij doet het wel.
 
Ebay. Of gewoon belt + naam toestel in google typen
 
Ok mijn unit is gewoon stereo en werkte naar behoren.
Het is een 2 track stereo waarbij elke track de helft van de band gebruik.
Dus als de band is afgelopen moet je terugspoelen. Maar hij gebruikt wel een lekker dik spoor voor de band.
Hetzelde als de Uher 4000 en 6000 maar die zijn mono.

Ik heb alle eerder genoemde mechanische onderdelen vervangen en nu is de unit ook heel stil.
Daarvoor hoorde je nog wat geratel.
Heb ook de koppen schoongemaakt en ge-demagnetiseerd.
Heb ook de twee alu spoelen en connectors voor mics gekocht.

Nu moeten alleen de caps vervangen worden en de pots schoon gemaakt en dan is ie als nieuw.

Als ik eens tijd heb dan neem ik wat op als demo.

1686772503540.png


1686772470386.png
 
Inderdaad, Frako´s en Rifa´s worden op oudere leeftijd serieuze spelbrekers...
Ik heb onlangs een Nagra E full mono reporter in bezit gekregen.
Nieuwe pinchroller erop en nu ook de elco´s vervangen.
Was van de voormalige Belgische Radio en Tv inclusief Sennheiser MD21 en draagtas. 🤩
Er waren ook nog tapes met interviews bij.

Cheers,
Exo. :mega:

20220131_192524.jpg
 
Back
Top