Audio Interface voor iPad Pro (USB-C) en computer

BastardPower

Ingeburgerd
Lid sinds
1 mei 2018
Berichten
43
Kan iemand een audio interface aanraden voor iPad Pro (USB-C) voor gebruik tijdens samenspel?
Ik zou het willen gebruiken als klankenbron voor keyboard (via midi) of als effectenbron voor het geluid van de electrische piano.
Dus midi ingang lijkt me essentieel, alsook audio in en audio uit. Keyboards en versterkers op de muziekschool gebruiken jack aansluitingen, maar thuis heb ik XLR en jack.
Liefst een interface die gemakkelijk portable te gebruiken is.
Is het doen om de interface (en dus ook de iPad) aan te sluiten op een USB powerbank en zo zonder stroomkabels te werken?

Gebruik met laptops (Windows en Mac) is ook vereist, dan zou ik graag ook midi out hebben.
Is het nodig om midi en audio in hetzelfde toestel te hebben, of zou ik beter een simpele midi interface nemen?
Voor iPad moet ik dan weer een USB hub gebruiken denk ik?

Zou een field recorder met midi zoals de Zoom U-44 handiger zijn?
 
Zoiets zou tof zijn, maar werkt niet op een iPad Pro 12,9" met USB-C.
Heb nog wel een iPad 1 liggen die nog steeds werkt.
Maar men vraagt nog veel geld voor die oude Docks. Kwaliteit daarvan is goed?
 
Bedankt voor de tips!
Uiteindelijk de Zoom U-44 besteld, lijkt goed te werken.
Voor een oudere iPad ook een 2dehands Alesis IO Dock II gevonden, die komt maandag.
 
Bedankt voor de tips!
Uiteindelijk de Zoom U-44 besteld, lijkt goed te werken.
Voor een oudere iPad ook een 2dehands Alesis IO Dock II gevonden, die komt maandag.
Ik vraag me af of die IO Dock II ook met latere iPad versies werkt (nieuwer dan 4th generation, die Alesis op z'n site vermeldt).

Ik zou graag een audio interface hebben voor m'n iPad 2018 die de iPad van stroom voorziet (zodat de batterij niet verslijt). Maar buiten de IO Docks is dat maar moeilijk te vinden... blijkbaar is dat geen populaire feature*. :frons:

*Alesis zegt er zelfs niets over - Alesis iO Dock

Er is de Lightning to USB 3 Camera Adapter, maar het is me niet duidelijk of die de iPad zelf van stroom voorziet, of enkel extra stroom levert aan het aangesloten USB apparaat.
 
Ik vraag me af of die IO Dock II ook met latere iPad versies werkt (nieuwer dan 4th generation, die Alesis op z'n site vermeldt).

Ik zou graag een audio interface hebben voor m'n iPad 2018 die de iPad van stroom voorziet (zodat de batterij niet verslijt). Maar buiten de IO Docks is dat maar moeilijk te vinden... blijkbaar is dat geen populaire feature*. :frons:

*Alesis zegt er zelfs niets over - Alesis iO Dock

Er is de Lightning to USB 3 Camera Adapter, maar het is me niet duidelijk of die de iPad zelf van stroom voorziet, of enkel extra stroom levert aan het aangesloten USB apparaat.
Ik kan al bevestigen dat hij werkt met een iPad Air uit 2017 (A1823). (die nu kennelijk iPad 5th gen heet)
Wat wel een klein probleem is, is dat deze iPAd wat dunner is en dus wat los in de houder zit.
Er zit echter een tray in de houder die je er uit neemt om de iPad 1 perfect te laten passen.
Met die tray er in, hebben latere generaties iPad net teveel ruimte.
Ik ga eens bekijken of ik met dunne schuimtape dit wel strakker kan laten aansluiten.

Ook heb ik dus een iPad Pro 12,9". Die past natuurlijk niet, maar het kabeltje van de dock stopt op een female mini USB connector.
Met dit kabeltje zou ik van mini USB naar USB-C kunnen gaan en die grote iPad alsnog aansluiten: https://www.allekabels.be/usb-c-kabel/11518/1367664/usb-c-naar-usb-mini-kabel.html
Op zich is de iPad Pro 12,9" ongeveer even groot als de Dock.
Ik ben aan het denken of het mogelijk kan zijn om die tray in te scannen voor 3D printen, een beetje aan te passen en een houder voor de iPad Pro daarop vast te lijmen of zo.
Dat zou ook kunnen werken.

Want eigenlijk lijkt die Dock wel ideaal: USB MIDI, MIDI in/out, 2 XLR ingangen (waarvan 1 MIC met phantom power) en zelfs footswitch.
 
Twee weken geleden een iPad Pro 2022 (11 inch, M2) aangeschaft met een Arturia MiniFuse 2. Puur om af en toe wat spul op de bank te hebben en te samplen en/of te gebruiken voor een betere output naar mijn hoofdtelefoon. De Focusrite staat ook goed aangeschreven, ik vond het prijsverschil voor mijn toepassing te hoog. Ik betaalde voor de MiniFuse 2 bij van de Klundert in Oisterwijk € 138,00. Hoewel de MiniFuse niet officieel ondersteund word werkt hij perfect met de iPad (zowel audio als MIDI). Let wel dat je enkel een USB-C naar USB-A bij de MiniFuse krijgt, ik gebruik nu gewoon de korte laad kabel die bij de iPad zat en sluit alles direct zonder gekke camerakit aan. De MiniFuse wordt dan gevoed door de iPad en ik kan zo toch wat uurtjes vooruit. Ik beschik ook nog over een MacBook Air (M1) en daarvoor geldt hetzelfde. Je dient de MiniFuse wel eerst even aan je MacBook te hangen alvorens je alle poorten op de iPad ziet, dat was bij mij althans wel van toepassing.
 
Back
Top