Minder latency met betere audio interface?? (saffire pro 40)

GZHN27

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2016
Berichten
226
Ik gebruik momenteel een Macbook pro late 2015, met Ableton en een aantal externe hardware (Tr-8 multitracking via USB, JU-06 via USB, Volca Keys, Moog Minitaur, en een paar andere synths). Ik multitrack deze apparaten via een oude NI Audio 4 interface met 4 inputs en 4 outputs. Ik kan helaas niet lager dan 256 samples, dit leidt tot veel latency en synths die niet gelijk lopen met de tr-8 drums etc. op het moment dat ik zak naar 128 of 64 samples, heb ik hier minder last van maar valt het geluid vaak weg. Ik wil een nieuwere snellere firewire interface nemen om dit op te lossen. De saffire pro 40. Zal dit het probleem oplossen??
Alvast bedankt. Dit zorgt er ook voor dat ik een USB ingang over heb en de TR8 audio kan versturen via de laptops eigen USB ipv een hub. denk dat dit ookal een hoop scheelt.
 
Het lijkt me dat je USB-hub het probleem is. Kun je niet al je andere apparaten in de hub doen en je NI Audio 4 in de andere USB-poort? Als dat niet helpt kun je de andere USB-poort nog proberen. Intern zit er namelijk ook weer een hub achter en zitten dingen als webcam, toetsenbord, touchpad etc. ook op een van die poorten aangesloten. Je wil natuurlijk de andere USB-poort hebben.

Een saffire pro 40 lost het probleem natuurlijk ook op, maar er zijn steeds minder computers met firewire dus of dat nou de beste investering is...
 
Het lijkt me dat je USB-hub het probleem is. Kun je niet al je andere apparaten in de hub doen en je NI Audio 4 in de andere USB-poort? Als dat niet helpt kun je de andere USB-poort nog proberen. Intern zit er namelijk ook weer een hub achter en zitten dingen als webcam, toetsenbord, touchpad etc. ook op een van die poorten aangesloten. Je wil natuurlijk de andere USB-poort hebben.

Een saffire pro 40 lost het probleem natuurlijk ook op, maar er zijn steeds minder computers met firewire dus of dat nou de beste investering is...

Mijn laptop heeft 2 Thunderbolt aansluitingen en de Saffire pro 40 is compatible met een TB to Firewire adapter. Dus de investering is het me wel waard, Vooral voor de extra inputs en outputs voor de toekomst.

Mijn Audio 4 is al direct aangesloten op de laptops USB, De andere USB is in gebruik voor me HUB. Dus al me synths en controllers zitten op een HUB. De TR-8 EN Ju-06 zijn eigenlijk ook 2 interfaces. Als ik de Pro 40 heb, kan de Ju-06 van de USB af en op de interface. scheelt weer audio via USB.

Ben vooral benieuwd of ik lager kan gaan in sample rate en eventueel hoger dan 44.000. Scheelt een hoop in latency namelijk.
 
Kan je het dan beter niet direct voorzien om de audio van de TR-8 ook over die nieuwe interface te sturen?
Ik dacht namelijk dat je met de TR-8 via audio over usb, de sample rate niet kon verlagen.

Zou k graag willen doen maar de tr-8 heeft maar 4 outputs. En het is voor mij belangrijk dat ik elke individuele instrument van de tr-8 apart kan bewerken in Ableton.. Effecten toepassen etc.
Dus de tr-8 zal toch USB audio/midi moeten blijven :(
 
Zou k graag willen doen maar de tr-8 heeft maar 4 outputs. En het is voor mij belangrijk dat ik elke individuele instrument van de tr-8 apart kan bewerken in Ableton.. Effecten toepassen etc.
Dus de tr-8 zal toch USB audio/midi moeten blijven :(

Ik begrijp je maar ik heb met die beperking van de TR-8 leren leven:).
Loops of stukjes opnemen en daarna naar hartelust klooien met fx in Ableton :okdan:.
En midi clock over usb, daar word ik ook niet bepaald vrolijk van... .
 
256 samples geeft toch maar iets van 3ms latency op een mac? Zit de latency niet in je plugins of je aggregated devices?

haha als ik de samplerate op 256 zet, zie ik eronder staan met input en output latency bij elkaar opgeteld, 21ms. Ableton is de master in mijn geval. Als ik Ableton play, stuurt het een midi clock naar de tr-8 via usb en naar me Beatstep pro via USB. De beatstep pro start dan de rest van me synths op via midi din enzovoort. Ik heb een aggregated device van 3 apparaten, Tr-8, Ju-06 en Audio 4 Interface. Als ik de saffire pro 40 heb ben ik van plan om alleen de tr-8 en saffire pro 40 te bundelen in een aggregated device.
 
Zoals SB-SIX ook al suggereert, ik zou eerst kijken wat de latency is zonder aggregate devices. Als de audio interface alleen ook al zo'n hoge latency heeft dan zou vervangen zin hebben, anders niet. Ik zou ook alle devices apart proberen om te kijken of het er Ć©Ć©n is die de vertraging veroorzaakt.

Net als anderen vraag ik mij af of het nog wel verstandig is om nu een nieuwe firewire interface aan te schaffen. Dat maakt de keuze wel lastig want thunderbolt gaat er ook al uit bij apple, een tweedehands thunderbolt interface zou wel de moeite waard kunnen zijn. Thunderbolt (of USB3) is voor een laptop wel de manier om de minste latency te krijgen. Een andere optie is een PCIe expansion chassis welke je via thunderbolt aan je laptop hangt.
 
Met aggregate devices is je latency zo slecht als de traagste bak in de set, plus potentieel wat overhead. Directe interactie met maar 1 coreaudio device geeft per saldo minder gezeik, als je er mee wegkomt.

Niet iedere audio interface wordt uberhaupt even blij van in een aggregate gestopt worden. Spul van Apogee kon er een lange tijd bijvoorbeeld niet tegen (weet niet of dat nog steeds zo is).

Sommige fabrikanten hebben eigen oplossingen voor koppelen van meerdere van hun bakken. De UA Apollo's, bijvoorbeeld, kun je gewoon meerdere van aan je thunderbolt-bus hangen, en die komen dan uit onder hetzelfde coreaudio-device.
 
Rme, lijkt me prima investering
 
Dankjewel voor het advies!
Misschien inderdaad even alle interfaces los proberen en kijken naar de latency.
Of even een audio interface aanschaffen (firewire of USB3) en kijken of het probleem verholpen is, zo niet eventueel terugsturen binnen de proef periode. Bax biedt deze optie gelukkig aan.
Ik zou graag zonder agregate device werken maar de TR-8 multitrack optie is toch echt wel een must voor mij..Ik ga nog even expirimenteren met verschillende opties.
Welke USB3 met minimaal 6 inputs raden jullie aan dan?
En de reden dat ik een firewire interface wil is ook het feit dat ik dan 1 USB poort overhou voor de TR-8, dat zou ook eventueel wat latency schelen denk ik ipv de tr-8 over de USB hub te syncen.
TB interfaces zijn me toch nog iets te duur. Wil niet meer dan 400/500 uitgeven aan een fatsoenlijke unit.
 
Gaat niet per se om de snelheid van het protocol dat je kiest (USB, Firewire of Thunderbolt) maar om de kwaliteit van de drivers

Alles apparaten op een powered(!) USB op en inderdaad maar 1 interface eraan hangen en die selecteren als je audio I/O...als je kijkt naar bijv Motu (een 828mk3 FW of een Ultralite mk3 FW of Hybrid) dan ben je al een heel eind qua latency, stabiliteit en inputs/outputs (8 analog I/O en adat voor een eventuele extra converter later). RME is te gek ook maar heb je niet zo veel voor hetzelfde geld wat je bij Motu wel kan krijgen, maar een Fileface 400 zeker maar misschien met goed zoeken kan je ook een FF800 vinden misschien wel.

midi sync of usb of midi din kan prima dus maak je daar maar geen zorgen over.
 
Heb verschillende Motu's gehad, ervaringen waren wisselend. Nu een RME Fireface 800 en ik ben zeer tevreden. Erg stabiele drivers (wat bij Motu nog weleens een probleem was).

Ik heb ook de TR-8 een tijdje gehad. Voor dat multitrack gebeuren moet je toch eigenlijk je TR-8 als audio interface gaan gebruiken? Was in ieder geval voor mij geen optie.
 
RME staat bekend om hun uitstekende drivers en, ook heel belangrijk, snelle OS support. Met TC electronic ben ik in ieder geval helemaal klaar, die hebben nog steeds geen drivers voor Win10 en El Capitan.

Het is eigenlijk welke verwachten dat een aggregate device extra latency heeft, alles moet immers door een extra stukje software heen. Ik heb wat zitten zoeken maar kon nergens getallen vinden. Op de Apple site wordt ook met geen woord gerept over latency.
Is er op het forum een overzicht van latencies voor verschillende interfaces? Voor het ITB werken lijkt me dit toch wel interessant.
 
Voor windows is het simpel : latency nooit kleiner dan 1 msec....

1ms is geen issue, het gaat om latency die het spelen op visuele instrumenten dan wel het live gebruiken van plugins onmogelijk/onwerkbaar maakt. Bij een dergelijk overzicht is het vooral handig om ook zaken op te nemen die niet werken, zoals hier met het aggregate device onder OS X.
 
Back
Top