Hoe groot is de kans dat een externe hard schijf kapot gaat?

Tip voor de topicstarter: sluit een abbo af bij Amazon Drive - onbeperkte opslag voor 60 piek per jaar, en Amazon weet verdomd goed hoe ze moeten backuppen. Dat kun je zonder problemen gebruiken als je offsite backup. Nog een tip: pak een aparte fysieke schijf als je een desktop hebt waar je je persoonlijke zooi op zet. Dus een SSD van 256 voor het OS en een reguliere 1 of 2 TB schijf voor je persoonlijke zwik. Pleegt je OS harakiri, dan kun je die aparte schijf nog altijd heel makkelijk eruit halen en in een dock stoppen.

De regel is 3-2-1.

3 kopietjes van je data.
2 ervan op verschillende hardware - dus je computer en een externe harde schijf of NAS. Dus niet: 2 schijven in je hoofdcomputer waar hetzelfde opstaat.
1 ervan op een andere locatie (da's dus offsite - onsite betekent bij je thuis). Het plan met de bank is natuurlijk helemaal handig, maar cloud storage werkt hier ook voor (zolang je dus backupt, en niet synchroniseert. Als je geraakt wordt door een cryptolocker-virus (die overigens ook zonder problemen op macOS werken, dus je bent in feite nergens veilig) gaat iets als Dropbox of Onedrive vrolijk synchroniseren - dus dan zijn al je cloud-bestanden ook versleuteld.

Waarom wil je dit? Nou, zoals al genoemd: ligt je computer plat, dan kun je nog bij je backup die in de buurt is; ligt die ook plat, dan kun je nog bij de backup die verder weg ligt; en risico-spreiding zodat als er brand uitbreekt/er ingebroken wordt - er altijd nog een kopie is waar je bij kan. Die inbreker geeft er alleen maar een hout om dat 'ie een leuke Macbook kan verpatsen, die persoonlijke data zal 'm (vrijwel altijd) een worst wezen.

3-2-1 is effectief genoeg voor consumenten want mensen uberhaupt al aan hun verstand brengen dat ze moeten backuppen is al niet te doen. Je leest hier enorme kul over - van "ik brand alles op CD" tot "ik zet al m'n dingen op een USB stick" of "ik had een harddisk in mijn kluis samen met mijn centen en nou zijn de babyfoto's van mijn overleden zoontje gestolen". De data die je op je schijf hebt is niet interessant voor dieven tenzij je specifiek getarget wordt en in dat geval heb je sowieso al grotere problemen en moet je niet op een forum gaan vragen of je harddisk raar doet, dus stop 'm in godesnaam niet bij goud, geld en graaibare sierraden.

Wacht in godsnaam niet op je vakantiegeld. Je loon komt volgende maand wel weer binnen, je data niet. Een NAS was voor mij een geweldige investering. Maak ook een goede scheiding tussen -echt- persoonlijke data en zwik die je toch weer van DVD kan installeren (als je tenminste alles netjes legaal hebt). Het heeft echt 0,0 nut om Kontakt factory libraries te backuppen; daar heb je juist een licentie voor. Voor 3rd-party sample libraries heb je andere regels; vaak zit daar een gelimiteerd aantal downloads aan vast.

Mocht Spectrasonics morgen op de fles gaan, dan gaat die activatieserver/license server dat ook, dus bedenk goed wat nut heeft om backups te krijgen. Heel belangrijk: sorteer je spul. Niks zo erg als een oneindig diepe directorystructuur die teruggaat naar backups van je eerste 1GB schijf van 1995, en je krijgt 't van je levensdagen niet meer opgeruimd.

Een NAS heeft er vaak backupsoftware bijzitten. Kijk wel even wat een NAS zelf ondersteunt - ik heb bijv. een exemplaar van Seagate met 2 x 2TB (mirrored). Die kan dus niet omgaan met een 3 TB backup schijf, dus nu draai ik elke keer zelf vrolijk Robocopy.
 
Heb toch harde schijven die nu al 10 jaren vlot draaien,dus...
 
Backblaze is ook een hele goede en betrouwbare online backup

Bovendien hebben ze heel goede statistieken wbt failure rate van harddisks (omdat ze met consumenten hardware draaien)

https://www.backblaze.com/hard-drive.html
https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Leuke grafiekjes ook
blog-survival-drives-by-month.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik maak veel backups op veschillende harddrives.
Belangrijkste is mijn Mac Pro met 4 drives van 2TB waar ik met Carbon Copy cloner 2 schijven backup naar de andere 2.
Ik heb veel USB drives van 500 GB. Soms sneuvelt er eentje.
Ook heb ik een Scientology NAS waar ik regelmatig troep naartoe versjouw.
Ik maak zelfs nog backups op DVD. voelt toch veilig zo'n schijf die niet meer gewijzigd kan worden.

Het enige dat ik niet doe is een schijf buitens huis bewaren dus als er brand komt ben ik de sjaak.
Misschien toch maar eens kijken naar een cloud service.
 
Ik maak zelfs nog backups op DVD. voelt toch veilig zo'n schijf die niet meer gewijzigd kan worden.

Ja, alleen de meeste dvd-r's die hier liggen van meer dan 10 jaar oud bevatten inmiddels behoorlijk wat leesfouten, dus ze wijzigen wel uit zichzelf na verloop van tijd...
 
Ik gebruik Timemachine op mn macpro, waar een externe HD aan hangt.
Is dit eigenlijk wel voldoende?
Word een tikje paranoide na het lezen van deze draad...
 
Ik gebruik Timemachine op mn macpro, waar een externe HD aan hangt.
Is dit eigenlijk wel voldoende?
Word een tikje paranoide na het lezen van deze draad...


Meerder backups is wel aan te raden als je er vanuit gaat dat elke schijf oit een keer crashed.
Timemachine of niet is een kwestie van smaak. Ik zweer bij carbon copy cloner.
Voordeel van Timemachine is dat hij meerder versies bewaard maar daar zou ik alleen maar tuureluurs van worden gezien backuppen een proces is dat er bij mij van nature zit ingebakken.
 
Meerder backups is wel aan te raden als je er vanuit gaat dat elke schijf oit een keer crashed.
Timemachine of niet is een kwestie van smaak. Ik zweer bij carbon copy cloner.
Voordeel van Timemachine is dat hij meerder versies bewaard maar daar zou ik alleen maar tuureluurs van worden gezien backuppen een proces is dat er bij mij van nature zit ingebakken.


Ik denk dat ik er inderdaad nog is een schijf bijkoop om een clone van mn main os disk te maken. Copy Cloner ga ik is proberen thanks.
 
TimeMachine zet niet alles goed terug. Laatst een SSD-crash gehad. heb twee harde schijven in MacBookPro. Heel veel directories corrupt, in met name Maschine en Komplete. Voor de rest is de nieuwe SSD ook trager, dus daar komt dezer dagen een andere voor. Overweeg dan clean install en Carbon Copy Cloner.
 
TimeMachine zet niet alles goed terug. Laatst een SSD-crash gehad. heb twee harde schijven in MacBookPro. Heel veel directories corrupt, in met name Maschine en Komplete. Voor de rest is de nieuwe SSD ook trager, dus daar komt dezer dagen een andere voor. Overweeg dan clean install en Carbon Copy Cloner.


Dat klinkt redelijk vervelend.. Tot nu toe vertrouwde ik op timemachine. Heb nog nooit iets moeten hebben terugzetten gelukkig.
Zowieso geen idee wat ik moet doen als mn mac gewoon niet meer wil starten. Werkt timemachine dan nog wel??
 
Zowieso geen idee wat ik moet doen als mn mac gewoon niet meer wil starten. Werkt timemachine dan nog wel??

Als "niet wil starten" betekent helemaal dood (hardware kaput), dan nee, uiteraard. Behalve dat je dan de backup kunt gebruiken vanaf een andere Mac.

Als je wel in de recovery kunt komen, kun je vanaf daar Time Machine drives gebruiken, ook de netwerk-versies. Ik heb zelf nog nooit een probleem gehad met Time Machine en wel degelijk al eens een hele Mac teruggezet vanuit een backup. Wel al eens gehad dat TM zelf doorhad dat er iets niet in orde was met de backup, en voorstelde een nieuwe te maken.
 
Als je Mac niet meer aan gaat omdat je moerderbord of grafische kaart bijv. stuk is kan je je harddrive in een enclosure doen en je data ovrzetten op een andere Mac.

Het is wel handig om een 2e Mac te hebben mocht je dat overkomen.

geldt waarschijnlijk ook voor PC's alleen daar durf ik niets over te zeggen gezien dat toch weer allemaal anders is en de PC wereld mijn vreemd is
 
:dubbel:

Tja, Macs lijken duur voor zure PC slaven maar uitendelijk ben je wel goedkoper uit.
Daar zijn al genoeg topics aan besteed dus laat ik het daar maar bij.

In welk jaar leef jij nog ? :stupid Je was er beter gewoon niet over begonnen...
 
ff terug ontopic :P


Ik gebruik Timemachine op mn macpro, waar een externe HD aan hangt.
Is dit eigenlijk wel voldoende?
Word een tikje paranoide na het lezen van deze draad...

timemachine is leuk, maar duurt lang om te restoren, vooral als het om veel kleine bestanden gaat verspreid over jaren.
timemachine is handig om bvb een verwijderde map snel te restoren.. maar een volume van 4TB restoren is echt niet leuk daarmee.
ideaal is timemachine + minimum 1 clone als backup
 
zure PC slaven , dus laat ik het daar maar bij.

Jemig, wist niet dat ik een voor jou gevoelig onderwerp aansneed met m'n ploatje.
excuses :biertje:

ontopic, mijn ervaring met backuppen is gewoon folders met mapjes waar alles instaat wat je wilt houden, ongeacht pc/mac en een verse os en prg install is nooit zinloos. Essentieel is dan wel dat je je setup enigzins simpel houdt.
 
Back
Top