Mono naar stereo

Ik denk niet dat jij de definitie van mono / stereo helemaal begrijpt.
Als je een enkel (mono) signaal hebt en je kopieert dat letterlijk, de een pan je L en de ander R, dan is het natuurlijk nog steeds gewoon mono.
Als L en R honderd procent gelijk zijn aan elkaar (gecorreleerde signalen), dan zal het signaal in jouw stereobeeld natuurlijk gewoon precies in de center hoorbaar zijn.

Iets is pas stereo als L ongelijk is aan R.
Dit kun je bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door L en R in tijd iets t.o.v. elkaar te verschuiven, let wel dat je hier heel snel faseproblematiek door ontwikkelt.


Je kan dit doen maar dan moet je rechter of linker kant 10 tot 20ms delayen (:

Dan lijk het net alsof.
Je kan ook de Pro Q gebruiken van fabfilter.Daar kan je als je een bel eq maakt de eq pannen naar links of rechts. Echt heeel fijn plugin! (:
 
Een vrij recente ontwikkeling is K-Stereo van mastering guru Bob Katz.

http://www.algorithmix.com/en/kstereo.htm

Mastering
Take a fair-quality stereo mix and make it sound great. Add the ultimate spice to a great mix.

Restoration
Restore classic 16-bit recordings to modern standards, enhancing and revealing inner ambient details befitting a 24-bit world. You may not believe it until you try it!

Forensics
Increase intelligibility of mono voice recordings in the conversion to stereo by placing the existing stereo ambience around the original voice, taking advantage of the ears' binaural decoding ability.

Mastering engineers, this box is the ultimate sound polisher!

•The K-Stereo processor helps you get that BIG sound from existing stereo recordings.
•Recovers lost ambience, space, depth, imaging and clarity--subtly and naturally.
•Provides post-production control of reverb returns, after the recording has been made!
•Preserves the mix, without changing center levels, without causing phasiness or comb filtering.
•Offers the most effective conversion of mono recording to stereo by extracting their inherent ambience to a stereo field.
•Compensates for lost ambience and space when using low-bit-rate coders, such as MP3, or when reducing wordlength from 24 to 16.
•Adds nothing artificial. Not an ambience or reverb generator. Reveals hidden ambient detail in recordings and helps get that "phat" sound without resorting to compression.
 
Die oplossing van r2o vind ik zo gek nog niet. Je behoudt daarmee het originele stereobeeld van je bron.
Die van Raphie snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "fx dual mono aansturen"? Ik heb maar 1 pedaal.

Ik werk ook vaak zo

1 kanaal is L dry signal
1 kanaal is R dry signal

Van beide gaat via een send of bus een aftakking naar de pedaal
Van de pedaal komen we terug naar:

1 kanaal met de pan op LR en het 100% wet signal
 
Vind die oplossing van Nakken7 het beste.. kost je alleen 1x extra opname tijd en je bent er al ; netjes je stereo van je synth, 2x via het pedaaltje waarmee je nog meer verschil kan aanbrengen in het stereo-veld = nog breder en bovenal blijft het true stereo zoals bedoeld uit de synth, geen artificial pseudo stereo gedoe.

Alleen dan goed opletten dat de 2x mono-files exact gelijk beginnen.
 
Ik denk niet dat Nakken7 het zo bedoelt. Volgens mij bedoelt hij gewoon dat je het effect op het linker of rechterkanaal gooit.
 
Of maak twee opnamen: een van het linkerkanaal door het effect en een van het rechterkanaal.
Jawel, zo staat het er : links + rechts apart opnemen, beiden door het effect heen.. stereo-informatie van je synth blijft zo behouden.
Later voeg je ze weer samen tot 1 stereo file.. of je laat ze mono en hard-left/right gepanned.. wat je wilt.
 
Klinkt veelbelovend. Ik werk echter 100% met hardware.

Done...

K-Stereo.jpeg


Review; http://www.proaudioreview.com/article/850
 
Jawel, zo staat het er : links + rechts apart opnemen, beiden door het effect heen.. stereo-informatie van je synth blijft zo behouden.
Ah ja inderdaad, hij bedoelt: een van het linkerkanaal door het effect en een van het rechterkanaal door het effect.
Dat is inderdaad ook een optie maar dat gaat niet echt werken. Het gaat met name om een phaser effect en dat krijg je van z'n levensdagen niet gelijk voor beide kanalen en gaat de boel gigantisch heen en weer zweven.

Done...
Dat ziet er goed uit. Ik ga het even uitcontroleren.
 
Jawel, zo staat het er : links + rechts apart opnemen, beiden door het effect heen.. stereo-informatie van je synth blijft zo behouden.
Later voeg je ze weer samen tot 1 stereo file.. of je laat ze mono en hard-left/right gepanned.. wat je wilt.

Zo heb ik mijn post inderdaad bedoeld. Dit werkt het makkelijkst met een partij uit een sequencer. Die neem je twee keer op, één keer links door het effect en één keer rechts.

Bij een gespeelde partij moet je wel heel strak spelen om twee identieke opnamen te krijgen. In dat geval kan je de partij beter droog stereo opnemen en vervolgens eerst links en daarna rechts na elkaar door het effect jagen en opnemen.
 
Ah ja inderdaad, hij bedoelt: een van het linkerkanaal door het effect en een van het rechterkanaal door het effect.
Dat is inderdaad ook een optie maar dat gaat niet echt werken. Het gaat met name om een phaser effect en dat krijg je van z'n levensdagen niet gelijk voor beide kanalen en gaat de boel gigantisch heen en weer zweven.

Helaas. Gelukkig zijn er nog aardig wat oplossingen geopperd. 8)
 
een hele lichte Chorus (minimaal effect level, weinig of geen modulatie) doet wonderen om een mono signaal te ver-stereo-en
 
heb je toevallig twee equalizers?
dan kan je het mono signaal naar de input van beide eq´s sturen, en de resp. eq outputs naar L&R.

vervolgens de beide eq´s een totaal verschillende curve geven, maar net wat je leuk vind.
evt. op beide eq outputs ook nog, evemtueel verschilllende effecten ( chorus, reverb noem het maar) naar smaak toepassen.

dit kan natuurli8jk ook met de eq´s van je mixer, wordt pas interessant als je meerdere mid sweeps hebt.


:mega:
 
...Het gaat met name om een phaser effect en dat krijg je van z'n levensdagen niet gelijk voor beide kanalen en gaat de boel gigantisch heen en weer zweven.

2 pedaaltjes

:stupid


heb je toevallig twee equalizers?
dan kan je het mono signaal naar de input van beide eq´s sturen, en de resp. eq outputs naar L&R.

vervolgens de beide eq´s een totaal verschillende curve geven, maar net wat je leuk vind.

Dat zou ik persoonlijk nooit doen.
Met 2 verschillende EQ settings respectievelijk voor L&R creëer je een heel irritant scheef stereobeeld. Het wordt er echt niet heel stereo door, maar meer een vorm van pseudostereo. Dit is grotendeel te wijten aan het feit dat er maar weinig fasereine EQ's zijn en er dus gigantische faseverschillen tussen L & R zullen ontstaan.

Resultaat: vervelend stereo om naar te luisteren & niet mono compatible!
 
:stupid




Dat zou ik persoonlijk nooit doen.
Met 2 verschillende EQ settings respectievelijk voor L&R creëer je een heel irritant scheef stereobeeld. Het wordt er echt niet heel stereo door, maar meer een vorm van pseudostereo. Dit is grotendeel te wijten aan het feit dat er maar weinig fasereine EQ's zijn en er dus gigantische faseverschillen tussen L & R zullen ontstaan.

Resultaat: vervelend stereo om naar te luisteren & niet mono compatible!

ik ook niet,:D
maar soms moet je wat, en is dit een van de manieren.

geeft idd een maf stereobeeld.

:koffie:
 
Mijn vraag is echter welk effect het minst aan de sound verandert terwijl het wel een mooi ruimtelijk stereo beeld geeft.

Dit impliceert dat je bereid bent een ander effect aan te kopen om van het mono-signaal een stereo-signaal te maken. De manier waarop je signaal het minst verandert, is door een stereo-phaser aan te schaffen. Als het mono-effect wat je nu gebruikt niet vervangbaar is qua sound, dan ben je mijns inziens het beste af met 'n subtiele reverb of delay aan 't eind van de keten.
 
Het mono effect is inderdaad qua sound niet echt zomaar even door een andere stereo phaser (of in dit geval het phaser effect in mijn Zoom HD16) te vervangen. De RMX Phase 100 heeft toch wel een eigen karakter. Ik denk dat ik na alle tips van jullie inderdaad toch maar het beste een subtiele reverb of delay achter het pedaal kan zetten om de sound stereo te maken.
 
Back
Top