Effectenpedaal (reverb + delay) voor de synth

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Ik was / ben al een poosje op zoek naar een effectenpedaal voor m'n Moog Subsequent 37
De eerste ging retour Bax (Hall of Fame 2) want die trok het signaal van de Moog niet (ik kon hem zachter zetten, maar dan nog was het steeds hopen dat hij niet vervormde).
Daarna heb ik een tijdje via m'n daw (Reason) gewerkt.
Dat klonk prima (heel veel mogelijkheden) maar had 2 nadelen.
  • Klein beetje latency, dus je moest heel iets voor de tel uit spelen. Op zich geen ramp, maar met name bij arpeggiated sounds (hoe zeg je dat in goed NL) werkte het niet lekker (dan was ik vaak net te laat)
  • Je hebt altijd een computer nodig om te spelen (ook niet echt een ramp, maar soms wil je gewoon even jammen en niet alles opstarten).
Dusss.
Verder zoeken.
De potentiële kandidaten waren Strymon Big Sky en Source Audio Ventris Dual Reverb. Waarbij ik neigde naar de tweede.
Maar die waren eigenlijk 'alleen' maar reverbs en soms is delay ook wel echt een toevoeging.

Toen viel mijn oog op de Source Audio Collider.
Een (uitgeklede) combinatie van de Ventris en de Nemesis (delay).
Ik heb ongeveer alle youtube video's bekeken en toen ik merkte dat er 5% korting was bij Bax vorige week toch de trekker overgehaald om hem te proberen.

Dit is m'n eerste (opgenomen) resultaat.



Ondertussen heb ik wel het eerste echte nadeel van de uitgeklede versie gevonden.
Als je het pedaal wil syncen met de clock van de daw (handig voor delay) heb je alleen de mogelijkheid om 'kwart noten' of sneller te gebruiken.
Dat is voor mijn gevoel veel te snel en daardoor is het syncen met de daw eigenlijk zinloos en moet je zelf de tijd of bpm instellen o.b.v. tappen of typen (draaien aan de time knop werkt niet echt praktisch).
Niet het grootste probleem, maar voor een pedaal van 430 (ex korting) toch wel een beperking die ik liever niet had gehad en als je hem live wilt gebruiken en steeds van BPM wisselt is dat wel een beetje een teleurstelling.
(ja, het staat beschreven in de handleiding, maar je leest er overheen als je niet precies begrijpt wat er staat)
Maar als je beide pedalen los koopt (dan heb je die beperking niet) ben je ongeveer het dubbele kwijt....

Maar verder ben ik tot dusver eigenlijk best tevreden.
De reverb engines klinken heel fijn. Lekker dromerig.
Natuurlijk zijn het er minder dan als je de Dual Reverb + Nemesis samen zou kopen, maar ik verwacht dat ik hier prima mee uit de voeten kan.
Zeker voor live, want dan is het mijn bas instrument.
En nu hoef ik maar één USB poort op te offeren en 1 plekje vrij te maken op m'n bureau.
Dat is ook wat waard.
Hij overstuurt veel minder snel dan de Hall of Fame 2 (het lukt wel, maar alleen als ik de Subsequent 37 redelijk hard heb staan) dus dan kan het volume gewoon wat terug.

Conclusie : nog niet 100% tevreden, maar ik weet niet of ik dat voor deze prijsklasse ga worden.
Ik ga nog een paar avonden spelen en dan besluit ik of ik hem eventueel terugstuur.

En een vraag, hebben jullie een alternatief wat ik over het hoofd zie?
max € 500,-

Alvast bedankt,

Peter
 
moet het perse een pedaal wezen?
 
Ik vond de Lexicon mx200 altijd wel lekker samen met mijn Moog Slim Phatty. Een 19" kastje met twee fx slots (verschillende routing opties), midi sync (en control) en je vind het hem vaak al voor rond de 120 euro. Ik weet niet of het zich kan meten met de andere opties die je bekijkt, maar wie weet interessant.
 
Ik vond de Lexicon mx200 altijd wel lekker samen met mijn Moog Slim Phatty. Een 19" kastje met twee fx slots (verschillende routing opties), midi sync (en control) en je vind het hem vaak al voor rond de 120 euro. Ik weet niet of het zich kan meten met de andere opties die je bekijkt, maar wie weet interessant.

Ah nice. Ik zal hem checken
 
Hoever ben jij in je zoektocht? Ik neig ook naar de Collider... Is die reverb quantization niet aan te passen via de app?
 
Oto Bam, of Meris Mercury 7 (allebei meer vintage klinkende reverbs, met volgens mij ook allebei een aantal reverb + delay patch).
 
Ben aan gelijksoortige zoektocht bezig en aangezien ik geen bank wil overvallen om aan de Strymon te gaan kwam ik ook uit op de Specular Tempus. Nog steeds duur (en bijna niet 2e hands te vinden).

Even afgezien van het formaat vraag ik me toch af of er niet zoiets dergelijks 19” te vinden is met een vergelijkbare kwaliteit? De goedkopere lexicons en digitechs vallen dan af lijkt me, maar zit er dan nog iets tussen dan en de eventides oid?
 
the NYX Atlantic heeft Reverb en Delay , uiterlijk gepikt van een Strymon enhet heeft ook bijna die geluidskwaliteit. keuze uit 60s/70/80 delay en ik mix er altijd een beetje plate reverb bij. kost maar zo'n 150 euro (heb er nu 2).
Mijn standaard to go to pedal eigenlijk.
 
De goedkopere lexicons en digitechs vallen dan af lijkt me
Dat hangt er maar net vanaf wat je zoekt. De galm kwaliteit dit soort apparaten, zeker de goedkopere lexicons, is nog steeds uitstekend. Zeker als je op zoek bent naar mooie ruimtelijke galm zou ik deze apparaten niet zomaar negeren.

Ik heb de indruk dat de galm effecten in de pedalen kwalitatief vergelijkbaar zijn met de effecten in de goedkopere 19" bakken. Ze zijn momenteel populair doordat ze vaak meer effect georienteerde galmen hebben (niet geweldig ruimtelijk maar veel modulatie bijvoorbeeld, of shimmers en dergelijke) en omdat ze meer real-time controls hebben waardoor ze voor performance geschikter zijn.

Duurdere 19" effect aparaten voegen meestal ook meer knoppen toe waardoor editten makkelijker wordt. En vaak kun je die ook voor surround effecten gebruiken.

Kortom, als je op zoek bent naar een degelijke stereo galm voor het mixen zou ik zeker naar de betaalbaardere 19" bakken kijken. Als je meer een effect galm wil hebben voor bijvoorbeeld sound-design zijn de iets duurdere pedalen de juiste keuze. Maar er is veel overlap tussen wat al die apparaten kunnen.
 
Mooie dingen gehoord uit de Zoom MS70-CDR. Kost maar 99 euro. Ik heb hem zelf niet dus alleen op Internet gehoord.

Ik heb 'm en alhoewel je veel mogelijkheden hebt met dat apparaat vond ik 'm wel oké maar niet top klinken, ik heb een jaar later een Neunaber Immerse reverberator aangeschaft, die was voor mij betaalbaar.
Ik heb ook een triple delay van TC Electronic en die firma maakt ook goede effectbakjes voor redelijke prijzen, ik kocht 'm secondhand voor ik dacht net iets meer dan 100 euro.
Maar ik heb de GFI Specular Tempus toch wel als m'n favoriet hier getipt terwijl ik die niet heb, echt een geweldige reverb/delay van wat ik tot nu toe heb gehoord.
Blijft toch net als een synth heel persoonlijk uiteindelijk want de klank moet je aanspreken en misschien dat daarom de Zoom wel als goed bekend staat?

Ben aan gelijksoortige zoektocht bezig en aangezien ik geen bank wil overvallen om aan de Strymon te gaan kwam ik ook uit op de Specular Tempus. Nog steeds duur (en bijna niet 2e hands te vinden).

Er zijn vergelijkingstesten tussen een Strymon en de Neunaber, misschien dat die je aanspreekt?
De Neunaber is goed vergelijkbaar maar kost de helft;
https://www.youtube.com/watch?v=PD1bonbBqFE
https://www.youtube.com/watch?v=nOnCFHe_ulA
 
Ik vond op Marktplaats een BOSS GS-10 guitar efx system with USB interface. Daar zit ook een gewone AUX ingang naast een MIC aan de achterkant en een guitar/bass input aan de voorkant. Het product is geen commercieel succes geweest, maar het klinkt wel zoals je van BOSS kunt verwachten. De pingpong delax + verb vanuit mijn Arturia Microfreak klinkt heerlijk. Die Microfreak komt dan echt tot leven.
 
Mooie dingen gehoord uit de Zoom MS70-CDR. Kost maar 99 euro. Ik heb hem zelf niet dus alleen op Internet gehoord.

Denk dat topic-starter het een trapje hoger zoekt. En al denk ik dat topic-starter iets anders zoekt, wat mij interessant lijkt voor het geld is de Mooer Ocean Machine. von haulshoven had een tijdje geleden hier een track met deze Mooer als effectapparaat, helaas werkt de SC-link niet meer. Maar het klonk goed, imo. Geen (of beperkte) midi-sync, dacht ik, dus als je dat wil valt het af.
 
Back
Top