Mono naar stereo

Nisei

Ouwe rot
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
1.716
Het merendeel van mijn apparatuur heeft een stereo output. Echter wil ik af en toe gebruik maken van effectpedaaltjes die mono zijn. Hoe kan ik het signaal vervolgens het beste weer stereo maken zonder dat ik er al te veel extra effect overheen hoef te gooien? (chorus of reverb)
 
mixer? twee kanalen op send/ return
 
het signaal (splitten) naar 2 mixer kanalen en dan hard links en rechts pannen.
of recorden in je daw, kopieren naar een 2de track en ook weer links (track 1) en rechts (track 2/kopie) pannen.
 
het signaal (splitten) naar 2 mixer kanalen en dan hard links en rechts pannen.
of recorden in je daw, kopieren naar een 2de track en ook weer links (track 1) en rechts (track 2/kopie) pannen.

Ik denk niet dat jij de definitie van mono / stereo helemaal begrijpt.
Als je een enkel (mono) signaal hebt en je kopieert dat letterlijk, de een pan je L en de ander R, dan is het natuurlijk nog steeds gewoon mono.
Als L en R honderd procent gelijk zijn aan elkaar (gecorreleerde signalen), dan zal het signaal in jouw stereobeeld natuurlijk gewoon precies in de center hoorbaar zijn.

Iets is pas stereo als L ongelijk is aan R.
Dit kun je bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door L en R in tijd iets t.o.v. elkaar te verschuiven, let wel dat je hier heel snel faseproblematiek door ontwikkelt.

mixer? twee kanalen op send/ return

Juist, maar in dit geval zou je voor een stereobron (welke 2 kanalen gebruikt op je mixer) ook 2 dezelfde effectpedaaltjes nodig hebben, of 1 stereo effectpedaal.
Aangezien de TS daar niet over beschikt (het gaat immers om mono effectpedaaltjes), zal het output signaal ervan sowieso altijd mono blijven, tenzij je hierover weer mono->stereo effecten gaat gebruiken, zoals een stereo chorus of doubler of flanger of phaser, of wat dan ook.
 
Ik denk dat Subgroover de enige is die begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb dus een mono signaal en wil daar een stereo effect aan geven (waarom? omdat dat ruimtelijker klinkt dan de boel pannen). Ik weet dat ik er daarvoor een stereo effect overheen moet gooien (zoals ik al aangaf bv chorus of reverb). Mijn vraag is echter welk effect het minst aan de sound verandert terwijl het wel een mooi ruimtelijk stereo beeld geeft.
 
Je snapt 'em :)

Ah ok, delay/reverb is dus wel de beste optie?
 
Zelfde signaal naar L en R sturen, maar ze dan beiden net iets anders eq'en en wat Subgroover zegt, met wat met heel korte delays spelen..
 
misschien begrijp ik de ts niet helemaal sorry dan. Ik zou met een mixer drie kanalen kiezen.
  1. 100% fx
  2. 100% stereo kanaal ( links)
  3. 100% stereo kanaal ( rechts)

deze drie kanalen mixen in +/- 50% fx en +/-50% clean. (gaat er natuurlijk om wat voor effect het is) zo deed ik dat vroeger ook met twee gitaar versterkerS en grunch effect en dan twee mics en kan je met volume de hoeveelheid grunch in mixen. waarschijnlijk heb je er nieks an maar goed.
 
gewoon zorgen dat je bron al stereo is en fx dual mono aansturen
daarna evt nog een imager / stereo verbreder erop (wel even mono compatibiliteit checken)
 
Die oplossing van r2o vind ik zo gek nog niet. Je behoudt daarmee het originele stereobeeld van je bron.
Die van Raphie snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met "fx dual mono aansturen"? Ik heb maar 1 pedaal.
 
je kan een mono bron naar een stereobus leiden in cubase, neem aan dat dat in andere daws ook kan? of werk je zonder DAW?
 
je hebt gelijk, gaat niet werken want de output blijft mono want hij summed het ~tussen L&R dus weer (en je bent terug bij af)

als het pedaal mono is, dan heb je dus maar 1 output die weer terug komt in de mix en zal je dus iets 2x moeten doen (1x voor links & 1x voor rechts) als je persé het effect stereo wilt hebben. Om je output meer stereofeel mee te geven (terwijl de FX mono is) dan je mits je stereo bron signaal hebt wel met een imager werken en stereoverb/delay
 
Back
Top