interresaant dit allemaal....ik wil ook graag wat meebrabbelen en meedenken....
misschien moet je je eerst afvragen wat stereo echt is. Ik denk dat stereo in eerste plaats te maken heeft met ambient. Een geluid in een ruimte, en daarbij hoort ook panning. Verder denk ik ook dat het instrument zelf een bepaalde groote kan innemen in die ruimte..zoals bij een piano de lage tonen meer links zitten (als je er recht voorstaat )
Delay (echo) is een onderdeel van galm, en het ervaren van ruimte. Galm (reverb) is eigenlijk niets anders dan een heleboel echos, door de terugkaatzingen tegen muren en objecten.
Maar als je een kanaal simpelweg gaat vertragen met delay (echo tijden van een paar milliseconden), dan treed er panning-effect op. De oren reageren op het verschil tussen de kanalen, en we horen het geluid niet meer in het midden. langere delay-tijden geven een echo-effect, dat wil je ook niet.
Stereo chorus zou kunnen werken als je het effect minimaal hoorbaar instelt. is een oude truuk.....maar verder heeft dat niets te maken met ruimte en stereo. is puur een klankeffect. Maar wel heel vet stereo!
Andere gangbare methode is het geluid op een of andere manier om te keren, uit fase kanalen bij elkaar op te tellen, enzovoort. De Behringer Edison kan dat goed. ook een Sansui RTG-700 doet dat heel erg mooi trouwens. Maar dit blijft een effect, en heeft ook weinig te maken met stereo en ruimte.
Ik denk dat je het dichtst blijft bij stereo-ruimte-effect met hele subtiele galm. al vraag ik me nu af of dat wat er uit komt altijd echt stereo is...sowieso als je er een slechts een monosignaal instopt.
je kan een galm/ reverb zo instellen, dat hij niet opvalt, en ook het geluid voller maakt. een soort stereo dubbeling-effect:
-first reflections en delaytijden op nul
-galmstaart (is de lengte van de galm) niet langer dan de korste klank, anders verander je de lengte van het geluid.
-met het type galm (hall, room, plate), kan je de klank aanpassen naar wens. Op sommige reverbs zit ook een mogelijkheid om de hogetoon-demping aan te passen.
-en last but not liest: met de wet dry balance stel je de mix in van het effect over het orginele geluid.
verder kan je ook een combi proberen van al die methodes. en/of niet een galm, maar twee na elkaar.