Mono naar stereo

Dude! $3500!!! Dat gaat dus niet gebeuren he :)

Ja, jammer dat je geen plugs wilt gebruiken.
Dat zou je namelijk een boel geld schelen en/of inspanning schelen... zie http://dallashodgson.info/articles/OpenAmbienceProject/ :D
Maar goed, het kan wel:

What SHEPPi describes is this. You set up a ping-pong delay with feedback of around 30mS, which is the sweet spot for the well-known Haas stereo widening effect. Then, in one of the crossfeed delay lines you put an inverter such that the artificial early reflections are bouncing around out of phase (exaggerating the wideness) and out of time with each other. Bob adds some extra control over this effect by determining whether the delay feedback ("Deep" switch) or single-channel crossfeed inverter ("Wide" switch) should be on or off. In addition, the K-Stereo process adds a couple of convenience touches easily simulated with other tools: an M/S matrix processor (also known as a "shuffler") preceding the effect, and a post-effect EQ module for tailoring the synthetic reflections.

SMCap.png
 
Best boeiend!
Alleen raar dattie zo het recept + ingrediënten op tafel gooit...

Maar waar ik ff benieuwd naar was; ik weet wel wat het 'haas' effect is, maar waar komt die term eigenlijk vandaan? Is het een afkorting? Betekent het iets?

Ow wacht even... prrrt prrrt prrrrrt wikipedoja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect

:engel:
 
interresaant dit allemaal....ik wil ook graag wat meebrabbelen en meedenken....

misschien moet je je eerst afvragen wat stereo echt is. Ik denk dat stereo in eerste plaats te maken heeft met ambient. Een geluid in een ruimte, en daarbij hoort ook panning. Verder denk ik ook dat het instrument zelf een bepaalde groote kan innemen in die ruimte..zoals bij een piano de lage tonen meer links zitten (als je er recht voorstaat )

Delay (echo) is een onderdeel van galm, en het ervaren van ruimte. Galm (reverb) is eigenlijk niets anders dan een heleboel echos, door de terugkaatzingen tegen muren en objecten.
Maar als je een kanaal simpelweg gaat vertragen met delay (echo tijden van een paar milliseconden), dan treed er panning-effect op. De oren reageren op het verschil tussen de kanalen, en we horen het geluid niet meer in het midden. langere delay-tijden geven een echo-effect, dat wil je ook niet.

Stereo chorus zou kunnen werken als je het effect minimaal hoorbaar instelt. is een oude truuk.....maar verder heeft dat niets te maken met ruimte en stereo. is puur een klankeffect. Maar wel heel vet stereo!

Andere gangbare methode is het geluid op een of andere manier om te keren, uit fase kanalen bij elkaar op te tellen, enzovoort. De Behringer Edison kan dat goed. ook een Sansui RTG-700 doet dat heel erg mooi trouwens. Maar dit blijft een effect, en heeft ook weinig te maken met stereo en ruimte.

Ik denk dat je het dichtst blijft bij stereo-ruimte-effect met hele subtiele galm. al vraag ik me nu af of dat wat er uit komt altijd echt stereo is...sowieso als je er een slechts een monosignaal instopt.

je kan een galm/ reverb zo instellen, dat hij niet opvalt, en ook het geluid voller maakt. een soort stereo dubbeling-effect:

-first reflections en delaytijden op nul
-galmstaart (is de lengte van de galm) niet langer dan de korste klank, anders verander je de lengte van het geluid.
-met het type galm (hall, room, plate), kan je de klank aanpassen naar wens. Op sommige reverbs zit ook een mogelijkheid om de hogetoon-demping aan te passen.
-en last but not liest: met de wet dry balance stel je de mix in van het effect over het orginele geluid.

verder kan je ook een combi proberen van al die methodes. en/of niet een galm, maar twee na elkaar.
 
als de mens maar 1 gehoor orgaan zou hebben bestond stereo niet eens...
en elke natuurlijke geluidsbron bron is van nature natuurlijk mono...

nog sterker denk ik: stereo bestaat sowieso niet

het is een uitvinding en methode van de mens om 3D geluid enigszins te benaderen. Stereo is eerder 2D wat dat betreft lijkt me..(L en R)

maar als wij maar een oor hadden, dan konden we misschien niet ruimtelijk horen (dwz boven onder links rechts voor achter horen),
maar dan bestaat 3D geluid nog wel! geluid heeft nou eenmaal een richting naar alle kanten op.
Mono en stereo komt uit speakers...heeft verder niks met de realiteit te maken.

een oor kan toch wel een heel beetje richting analyseren misschien...via omlooptijden, frequentieverschillen enzo...is erg complex hoe wij geluid horen.
 
ja, dat is waar...

die mooie ambientklank van weer kaat zingen staat min of meer los van de bron.

je zou het orginele geluid van een bron misschien 'omnio' kunnen noemen,
alleen is het geluid van een bron ook weer niet altijd van alle kanten precies hetzelfde....

tis me wat tegenwoordig, zeg! :-)
 
alleen is het geluid van een bron ook weer niet altijd van alle kanten precies hetzelfde....
maar dat is weer omdat het ergens tegen aan komt...
als je een steen in het water gooit dan zal de wave naar alle kanten evenveel uitwaaieren...
(ff uitgaande van 100% stil water nutuulk, voordat je er een stuk steen inkiepert nutuulk) :D
 
*edit* vette patch van die Sheppi.. zoiets heb ik een keer geprobeerd te maken met de clavia G2 :p niet helemaal gelukt, maar 't klonk wel aardig.
 
maar dat is weer omdat het ergens tegen aan komt...
als je een steen in het water gooit dan zal de wave naar alle kanten evenveel uitwaaieren...
(ff uitgaande van 100% stil water nutuulk, voordat je er een stuk steen inkiepert nutuulk) :D

jij gaat wel heel ver, ik kan me even geen geluidsbron voorstellen dat zo perfect is.
een steen in water geeft wel een erg mooi en perfecte golfvorm uit 1 middelpunt.
Het lijkt me niet, dat je dat 1 op 1 kan vergelijken met bijvoorbeeld het geluid van een gitaar. Zelfs een snaar zal wel op verschillende plekken een andere klank en volume, dus golfvormen geven. en de rest is misschien resonantie van het hout en de lucht in de gitaar, maar daar hebben we het toch over?
een geluidsbron, een instrument, dus bijvoorbeeld een akoestische gitaar. een losse snaar die trilt bestaat niet dacht ik...

:W
 
maar daar hebben we het toch over?
nee... we hebben het er over dat een bron mono is :D ...ik beweer ook niet dat een bron steeds hetzelfde zou moeten zijn qua klank...
de bron zal van alle kanten hetzelfde klinken mits het niet verscholen zit aan 1 kan achter een object, dan niet nee...
 
ja, in theorie kan alles natuurlijk.. ls alles perfect is...een bol die los in de lucht trilt bijvoorbeeld...

of bij een mono-output van een synthesizer die verbonden is met je trommelvlies.

ik ben geen wetenschapper, maar zodra een trillend lichaam groter en ingewikkelder van vorm is, dan wil ik wel geloven dat je oren iets van diepte, afstand, verschillende klanken kan horen..in een ruimte zonder weerkaatsingen...dus een soort stereobeeld.

zelfs blinde mensen horen door klikgeluiden t emaken, wat de vorm van iets is.

en nu eten voordat ik gek wordt! :-D
 
hoezo de bron is altijd mono
zelfs stereo is al niet genoeg om de bron juist weer te geven
hoewel binaural gedoe behoorlijk in de buurt komt

koptelefoon op!

 
als een bron een perfect punt in de ruimte is ja...dan wel....

een piano is ook een bron (want we hebben het hier in dit topic over muziek, en hoe mono naar stereo te brengen,,, en niet over wetenschappelijke natuurkunde theorirererien),

en een piano heeft ambience van zichzelf...een gitaar ook...daarom is dat ook lastig op te nemen met microfoons in een studio.
en ik wil wedden dat als je op een groot stuk hol bamboe slaat, dat er van alles en nog wat van alle kanten uitkomt..
 
maar bij een synth is dat anders natuurlijk...is geen akoestisch instrument
 
Back
Top