Hoe groot is de kans dat een externe hard schijf kapot gaat?

tterug naar de aloude floppy disk dan maar weer..
ik heb hier nog bakken staan met spelletjes voor de amiga en de arie tarie, uit begin jaren 90 , de meesten doen het nog gewoon.,
 
Ja, echt om schrik van te krijgen...ze moeten wel losgekoppeld zijn van de stroom, maar hoe zit dat dan als je pc uitstaat maar nog wel in het stopcontact zit en je voor weken op vakantie bent?

Als dat allemaal klopt zou je kunnen stellen dat je het best af bent met een SSD van max 256GB voor je besturingssysteem en dat je opslag van data steeds op mechanische schijven moet doen. Dat is wel het eerste wat ik hiervan hoor.

Er is ook een standaard opgesteld voor de levensduur van SSD's die niet staan aangesloten op een stroombron. Voor consumentenschijven is dit één jaar, terwijl zakelijke SSD's zonder stroom al na drie maanden data mogen verliezen. De snelheid waarmee de data ook daadwerkelijk verdwijnen is temperatuursafhankelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Hmmm, als ik de dingen daarover zo lees op internet, kan ik dat ook maar beter niet doen en 'm gewoon op de oude modus laten draaien. In sommige gevallen schijnt de SSD-schijf zelfs trager te worden. Njah, das ook niet echt de moeite waard dan.
Mensen hier die er ervaring mee hebben? Wat is jullie ervaring daarmee?

Mijn samsung 850 pro 256 gb werd er wel ongeveer 10% sneller mee.
Ik heb het gewoon ingesteld zonder iets te (de-)installen ofzo op windows 7 aan de hand van het volgende filmpje (windows en bios):


Over het temperatuur verhaal, dat gaat alleen over data centers EN de invloed van temperatuur NA de end of life periode plus die gegevens zijn meer dan 5 jaar oud en gaan dus niet over nieuwere SSD's. Los daarvan is te zien aan de tests die gedaan zijn zal de lifespan van goeie moderne SSD's die van hdd's makkelijk overtreffen (mits je de robustere versies koopt zoals bv de samsung pro's).

Debunked: Your SSD won't lose data if left unplugged after all
"As a consumer, an SSD product or even a flash product is never going to get to the point where it’s temperature-dependent on retaining the data.”
http://www.pcworld.com/article/2925...nt-lose-data-if-left-unplugged-after-all.html
 
Is dit niet redelijk vergelijkbaar met samsung migrate (samsung data migration), als je dat kent?

Die optie is in principe onder Windows zelf ook beschikbaar. Je kunt een zogenaamde system image maken waarbij zowel bestanden als software en settings worden "gecopieerd".

Klopt alleen als je het met samsung migratie software wilt doen dan ben je verplicht met Samsung schijven te werken.
Dus de oude schijf naar een nieuwe ssd (Samsung) overzetten ging prima maar die oude ongebruikte schijf uit m'n laptop lag werkeloos in de kast en die was van WD.

Wat de doctor zegt dat klopt ook maar toen ik het met windows probeerde duurde het eerst al een paar uur voordat de image gemaakt was en toen ik het wilde over zetten naar een andere schijf zei windows dat dit niet kon omdat er een fout was. }:|
Toen heb ik dus de optie genomen die ik aan jou doorspeel want dat ging snel (40 min) en is niet kritisch, ging echt meteen goed. :)
Even ingebouwd en m'n laptop startte meteen op en alle software werkte ook, daw even uitgeprobeerd, keyboard aangesloten en alles liep gesmeerd.
Dus nu heb ik op een oude schijf een exacte kopie liggen, als er nu iets crasht koop een nieuwe schijf en ben in een klein uurtje klaar.
Ik kan dan die oude schijf ook tijdelijk even inbouwen terwijl ik op de bestelling wacht en toch verder.
Als ik dan bijv over een half jaar weer het een en ander aan nieuw spul op m'n schijf heb staan maak ik een nieuwe kloon, zo ben ik altijd redelijk up to date.
 
Laatst gewijzigd:
offsite backup? wat is dat precies?

Dat ie op een andere lokatie staat die redelijk ver weg is. Dan is je data ook veilig als je woonplaats onverhoopt in een sinkhole verdwijnt. En, nee, de bank 100 meter verderop is dan niet echt de meest briljante lokatie (maar dat is al een miljoen keer beter dan niks:)).

dat is niet echt van deze tijd he?
het enige dat je hoeft te doen is een cloud service abonnement voor cloud storage af te sluiten en dan kun je dit vol automatisch doen, dat scheelt je bizar veel tijd als je dit echt allemaal handmatig elke dag zit te doen.

ik heb bijvoorbeeld een aantal maanden geleden een blikseminslag in de studio gehad die heel veel vernield had, ook computers en harde schijven, nas systeem en ga zo maar door. Maar het was echt doodsimpel om vanuit de cloud weer alles up en running te krijgen op nieuwe systemen.

Tenzij 100% gegarandeerd readonly zou ik terughoudend zijn met backups in de cloud. Meestal is het geen backup, maar slechts een kopie. Die beschermt je tegen natuurrampen, hardwareproblemen en pech. Maar niet tegen hackers, stommiteit, kwaadwillenden of menselijke fouten bij de cloud-provider.
 
Vandaag met het gratis programmatje 'minitool partition wizard' m'n volledige schijf gekopieerd. Werkt perfect. Hij is volledig hertzelfde gemaakt. Duizend keer simpeler dan clonezilla of dat reflectgebeuren. Met een paar klikken kan je 'copy disk' kiezen, en binnen een uurtje 3 wassie klaar; 1,25 TB ongeveer.
Goeie oplossing. Geweldige mogelijkheid! :okdan:
 
Hmm, word een beetje paranoïde van dit soort topics..
Binnenkort het vakantiegeld eens investeren in een nieuwe externe schijf! :-)

Wat is de tijd weer snel gegaan.. :beard:
 
Na al het gejank met hdd's heb ik een 500 gb samsung pro SSD gekocht voor alle essentiele niet te verliezen data, voel ik mij toch iets veiliger bij dan dat draaiende spul, kost wel wat maar gaat ook langer mee. Voor enkel backup zou zelfs een samsung evo ssd ruim voldoende zijn.
Inderdaad, SSD is bedrijfszekerder maar ik heb vrij recent een dode SSD gehad en die geeft niet eerst waarschuwingen met bad sectors of ratelen. Hij was gewoon van het een op het andere moment dood..
Was geen probleem, was mijn office computer, maar ook al was het mijn DAW dan was het nog geen probleem aangezien ik alles op verschillende plekken en op verschillende manieten backup. Ik kan er niet genoeg op blijven hameren.

Hoe ik het heb gedaan: lokale files op DAW gaan 1op1 naar mijn NAS > synology rackstation met raid5. Die wordt automatisch 1x per dag gesycned naar een 2e NAS met raid0 (parallel disk) en houdt ook nog eerdere backups 2 weken vast. Daarnaast bij jottacloud een onbeperkt account voor in de cloud backup, gaat ook automatisch met fallback naar eerdere backups. Ook nog een stapel externe HDD's liggen in een kast, weg bij de studio met de data (ouder dan 4 jaar)op 2 schijven voor het geval er eentje crashed. Better save then sorry..
 
Hoe ik het heb gedaan: lokale files op DAW gaan 1op1 naar mijn NAS > synology rackstation met raid5. Die wordt automatisch 1x per dag gesycned naar een 2e NAS met raid0 (parallel disk) en houdt ook nog eerdere backups 2 weken vast. Daarnaast bij jottacloud een onbeperkt account voor in de cloud backup, gaat ook automatisch met fallback naar eerdere backups. Ook nog een stapel externe HDD's liggen in een kast, weg bij de studio met de data (ouder dan 4 jaar)op 2 schijven voor het geval er eentje crashed. Better save then sorry..


Werk jij met Mac of PC da goose?
Ik heb een Synology NAS in een Mac omgeving maar overweeg toch over te stappen naar een Apple Airport Extreme vanwege compatibiliteit.
Nadeel is wel dat ik er dan geen 3,5" drivers meer in kan doen dus lastige overweging.
 
Ook niet onbelangrijk bij backups, af en toe testen of je backup goed is.
Veel mensen maken backups zonder te weten hoe ze die terug kunnen zetten en of ze wel juist zijn.
 
Sws natuurlijk je main opslag niet uit 1 hdd laten bestaan maar minstens 2 die gemirrored zijn. Of meerdere in een redundant setup (ofwel RAID, dus dat er altijd 1 schijf uit mag vallen zonder enig data-verlies).
 
Blij dat al mijn muziek via hardware op meerdere CF kaarten staat, met backups op de computer, usb en hdd. Klein in geheugen en makkelijker om een backup van te maken. Denk niet dat ik dit zo snel kwijt zal raken nu ghehe.

Computer projecten blijft toch altijd kut backuppen vind ik. Grote bestanden en naar verloop van tijd werken de oude plugins niet meer in je projecten. Automations die niet meer kloppen en daardoor weg zijn. DAW's die alles kut inladen.. Ik heb nog dingen van 10 jaar geleden als backup, maar krijg dat echt nooit meer draaiende zoals het was zonder een shitload aan tijd erin te steken. Kun je net zo goed alles opnieuw uittracken en opnieuw beginnen. Alleen voor recentelijke bestanden/projecten is het handig imo.

Tegenwoordig backup ik het wel per project op DVD, meerdere HDD's en de pc zelf. Maar ik weet wel dat ik eigenlijk alleen maar iets heb aan de multitracks en het globale arrangement van de track.
 
Sws natuurlijk je main opslag niet uit 1 hdd laten bestaan maar minstens 2 die gemirrored zijn. Of meerdere in een redundant setup (ofwel RAID, dus dat er altijd 1 schijf uit mag vallen zonder enig data-verlies).

Maar dat is nog geen backup, als je bestand op 1 schijf corrupt raakt om wat voor reden dan ook dan is dat bestand dat ook op je mirror.
 
^ daarom zeg ik ook _main_ opslag.

Want als je net een week ergens aan hebt gewerkt en je moet terug naar die backup uit de kluis .. dan ben je toch mooi een week aan werk kwijt geraakt.
 
Werk jij met Mac of PC da goose?
Ik heb een Synology NAS in een Mac omgeving maar overweeg toch over te stappen naar een Apple Airport Extreme vanwege compatibiliteit.
Nadeel is wel dat ik er dan geen 3,5" drivers meer in kan doen dus lastige overweging.
PC. Werkt tenminste altijd en met alles compatible 8~
 
Inderdaad, SSD is bedrijfszekerder maar ik heb vrij recent een dode SSD gehad en die geeft niet eerst waarschuwingen met bad sectors of ratelen. Hij was gewoon van het een op het andere moment dood..

Normaliter kun je juist gewoon zien hoe gaar een SSD is, die slijt gewoon voorspelbaar en meetbaar. Wellicht dat de data chips nog OK zijn en alleen de controller dood is? Ik weet niet hoe belangrijk het verder was maar het is waarschijnlijk makkelijker te fixen dan een HD met een kras op de schijf.

Hoe ik het heb gedaan: lokale files op DAW gaan 1op1 naar mijn NAS > synology rackstation met raid5. Die wordt automatisch 1x per dag gesycned naar een 2e NAS met raid0 (parallel disk) en houdt ook nog eerdere backups 2 weken vast. Daarnaast bij jottacloud een onbeperkt account voor in de cloud backup, gaat ook automatisch met fallback naar eerdere backups. Ook nog een stapel externe HDD's liggen in een kast, weg bij de studio met de data (ouder dan 4 jaar)op 2 schijven voor het geval er eentje crashed. Better save then sorry..

Wegschrijven naar een externe locatie (bijvoorbeeld cloud) is eigenlijk de enige oplossing. En oh ja. Ook je backups wel eens testen.
 
Back
Top