Hoe groot is de kans dat een externe hard schijf kapot gaat?

Dozart

Super Сasual Dating Real-life Females
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
1.026
Locatie
GB
Ik weet even niet waar ik dit anders moest vragen. Maar eeh, ik heb een externe harde schijf die ik gebruik voor alleen opslag. Een schijf met 2 TB ruimte (inmiddels allang niet meer uiteraard). Deze schijf geeft af en toe een beetje rare signalen af.
Die schijf mag echt NIET kapot gaan, want daar staat echt superbelangrijke shit op voor mij. Dus ik vroeg mij af, hoe groot is de kans dat dit gebeurt bij zo'n schijf die alleen daarvoor wordt gebruikt?
Op de schijf staan ook library's van grote vst's, waarmee m'n VST's dus mee geroute staan.

Alvast bedankt!
 
Wat Rvooh zegt!
Geschatte levensdur van gemiddelde harde schijven is +-5 jaar, soms langer, soms veel korter. Veel of weinig gebruik speelt niet zo'n grote rol, het is een loterij. HD's die lang niet gebruikt worden, hebben een grotere kans om niet meer op te starten. Heb er zelf verscheidene, goedkope, gehad die er na een jaar of twee mee ophielden. Identieke modellen vertonen individueel zoveel verschil in levensduur dat het uiteindelijk allemaal weinig geruststellend is. Op langer dan tien jaar hoef je echt niet te rekenen. Vele harde schijven vertonen een lange 'stervensweg' van een paar weken of maanden tot jaren, ik kan het niet anders omschrijven. Almaar meer geluiden, almaar trager, warmer, meer schrijf- en leesfouten etc.

Een cloud service of nog een extra harde schijf vind ik musts. Alles (of veel) kwijtspelen is een verschrikkelijke optie. Uitzoeken wat je precies kwijt bent, kost ook vaak gigavéél tijd & professionele data recovery services zijn snel héél duur.
 
Ik heb 't nog nooit gehad maar ik lees wel 'ns dat een harde schijf crasht, intern of extern.
Als het zo belangrijk is dat het echt niet verloren mag gaan dan moet je nog een extra 2 TB schijf kopen en een backup maken, ze zijn er al vanaf een tientje of 8.
Dan slaap je in ieder geval weer een stuk rustiger.
 
Asap n schijf bestellen. Beter vandaag dan morgen
 
Dat ga ik dan maar eens doen dan! Want idd, dat wil ik echt niet hebben.
Hij is overigens nog niet zo heel oud. Maar goed, liever het zekere voor het onzekere.

Hoe maak je alleen een backup van alleen maar opslag? Kan dat dan? Ik heb geloof ik wel eens zoiets geprobeerd, maar dat lukte geloof ik niet. Njah, ik ga eens kijken of dat lukt. Heb nog wel een reserve schijf waar 500 GB op kan iig. En nog een andere geloof, als die niet kapot is.
 
Heel simpel; je sluit beide aan via usb en ze worden gezien als harde schijf/opslagstation.
Dan kopieer je alles wat onmisbaar is naar die andere lege schijf, wel eerst even formatteren als dat nog niet gebeurd is.
http://nl.wikihow.com/Een-harde-schijf-formatteren
Je selecteert datgene wat je wilt overzetten en kopieëren aanklikken als je rechts klikt en op de andere schijf klik je op plakken in je menustruktuur (rechts klikken)
 
CCC carbon clone copy (voor 'n mac) maar er zijn vast windhoos alternatieven :)
 
Nog effe een vraagje. Als ik straks op die die extra schijf de bestanden heb overgezet, is het dan raadzaam de schijf weer los te koppelen of 'm ingeplugd te laten? Dus: is het beter 'm de hele tijd niet te gebruiken en er geen stroom op te hebben staan of juist wel?
Omdat iemand hier zei dat ze wel eens niet meer willen werken/starten als ze lang niet worden gebruikt...
 
zet 'n reminder in je kalender die je zegt elke maand die schijf te doen draaien? Afsluiten is 'veilig' tov virussen, vind ik.
 
100% gegarandeerd dat een HDD er vroeg of laat mee ophoud.
 
Als je echt superbelangrijk spul heb dan is een nieuwe disk natuurlijk niet voldoende. Zorg dat je altijd een offline (niet aangesloten) en offsite backup (andere lokatie) hebt. Anders ben je alles kwijt bij diefstal/brand/stommiteit/blikseminslag/disk stuk/virus/doemscenario X).
 
offsite backup? wat is dat precies?
 
De kans dat een harde schijf kapot gaat is volgens mijn berekeningen 100% :beard:

Ik gebruik een DNS met 2 schijven die elkaars duplicaat zijn voor al mijn essentiële data. En heb in de loop der jaren geleerd dat een heleboel data niet echt essentieel is.
 
En ik heb geleerd dat ik nooit maar dan ook nooit meer een hele zooi aan samples, bestanden en allerlei meuk kwijt wil raken waardoor ik nooit meer bij een heleboel oude producties kan die nog heel erg de moeite waard waren :dubbel:
 
Koop meteen 2 backup schijven, en "roteer" die.

Bvb:
- een laat je aan je computer hangen, en laat je elke dag een incrementele backup maken (automatisch)
- na een maand koppel je die af en zet je die ergens veilig, en hang je de andere eraan, met hetzelfde scenario.

Houd een blad bij (desnoods sticker op de schijven zelf) waar je telkens de datum van de "rotatie" op invult

Overkill? Kan best zijn.
Ik ben recentelijk 3 maand bezig geweest met mn pa zn muziekcollectie te restoren van "een schijf die raar deed". Echter was die schijf een backup schijf.. Daar sta je dan, als je hoofdschijf dood is en je backup "raar" doet. Het is gelukt, maar sindsdien werken we daar dus met 2 backups
Denk ook aan stroom storingen (blikseminslag?) en dergelijke.. Een "offline" of "remote" backup is zeker geen luxe als de data je lief is.
 
Ik gebruik 3 externe harde schijven van WD , allemaal 2 Terra.
Iedere dag maak in mijn copies naar 2 schijven ,
De 3 de harde schijf zit in een kluis bij de bank , daar doe ik iedere week een backup op.
Mocht er bij mij brand ontstaan, diefstal enz... dan heb nog altijd een schijf die veilig opgeborgen is.
mvg
 
Check de SMART status van de disk: https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Zelf draai ik op mijn systemen minstens 1x per maand SMART tests en krijg dan een mailtje als er iets mis is. Zo kun je disk-failure op tijd bij zijn.

Maar sws regelmatig back-ups maken. Vooral als je weet dat je data onmisbaar is en echt "NIET" kapot mag gaan.
 
Back
Top