Acid house is gewoon ouderwetse bompa muziek

ga toch nog lekker eentje posten ;p als voorbeeldje hoe het is geintregeerd in andere stijlen....zoals jamaicaanse dancehall Acid Hall Riddim...supercool toch :koffie: Daar gaan mensen echt wel hard op hoor

 
Zeggen dat een bepaalde muziekstroming geen bestaansrecht heeft is inderdaad wel heel bijzonder 8o) Alleen maar omdat het gros er niet meer op danst? Acid is juist populair geworden op een moment dat het "gros" er nog nooit van had gehoord....toen dat uiteindelijk wel het geval was liep het enthousiasme bij de echte liefhebbers al gauw terug, zoals dat bij de meeste substromingen gaat (punkmuziek, iemand?).

Zoals Smackos al zegt, acid muziek zit helemaal verweven in de electronische muziek van nu en valt niet meer weg te denken. Voor de "pure" acid zoals dat in '88 te horen was zijn ook nog steeds liefhebbers genoeg te vinden, al is die markt niet groot genoeg voor de grote jongens in de muziekindustrie. Gelukkig maar! Dat zorgt ervoor dat deze muziek in ieder geval niet voor het geld wordt gemaakt want daar wordt helemaal niemand blij van.
 
beetje onzin toch zo een stelling...de acid sound is zo divers, is in zoveel verschillende stijlen geintregeerd, evolueerd nog steeds. Natuurlijk komen er elk jaar honderden zo niet duizenden platen uit met cliche acidlijntjes etc. maar wat boeit dat, mensen kopen het en vinden het leuk.

Die 303 of waar je het ook mee maakt- sound haal je niet meer weg dat zit zo ingebakken in de elektronische muziek cultuur.

Uberhaupt beweren dat een muziekstijl geen betaansrecht heeft is ook een beetje raar toch?

De cliche minimalistische acid house van enkel een tb-303 en tr-x0x die in de jaren 80 en begin 90 nog een beetje nieuw klonk is nu niet zo spannend meer natuurlijk. Als je daar een hele set van draait zonder verder iets spannends, dan is er wel kans dat ik in slaap val. Maar ik val ook in slaap bij sets van andere stijlen waarbij er niets leuks gebeurt.

Ook in de jaren 80 draaiden ze in Chicago en Detroit echt geen sets van uren met alleen een drumcomputer en een 303. Daar werd gewoon alles gemixt wat aansloeg, alles met lekkere beats, door zwarte gasten met een flinke dosis "funk". En dat laatste ontbreekt dan vaak bij "witte" acid: dat zijn dan vaak niet zulke groovende beats met hele monotone strakke acid lijntjes. Het ding van de 303 en tr-x0x is dat ook iemand zonder enig ritmegevoel of muzikaliteit er toch nog een "acid nummer" mee kan maken.

Zelfs op feesten waar nog "rave" wordt gedraaid tegenwoordig, dus waar het publiek specifiek komt voor die sound en sfeer, zag ik de dansvloer een beetje inzakken als er iemand een live set deed met een drumdoosje of twee en een 303. Je moet er dan toch wel iets anders/leukers mee doen dan wat we al decennia lang hebben gehoord - en dat gebeurt ook nog wel, het is gewoon een van de "staples" van elektronische muziek nu.

Begin jaren 90 was ik in Rotterdam vergeefs op zoek naar stevige acid platen. Hadden ze niet echt bij Midtown en Basic Beat. De onbekende Thijs (Tiesto) werkte toen bij Basic Beat, en vroeg me dan als ik weer vroeg of er nog acid was binnengekomen een beetje meewarig waarom ik niet gewoon zelf een 303 kocht, dan kon ik de hele dag lekker zelf draaien aan die knopjes. Dat was eigenlijk best een goed advies...
 
Ik denk... nee ik stem geen DENK... ik was dus aan t denken en zal m'n gedachte proberen te delen...

Als iets niet massaal hot is, heeft het nog wel bestaansrecht. Zolang er mensen zijn die het waarderen en kopen zal iets niet snel verdwijnen. Wel blijven mensen met hun muzikale voorkeur hangen op wat ze vanaf 16 tot 25jr goed vonden klinken en waar ze lekker op los gingen. Dus back ontopic: Ja ACID HOUSE zal op den duur echte BOMPA muziek worden.

Zo spreekt de meeste songs van Bob Dylan me niet aan....
maar door gasten zoals Giel Beelen zijn singer songwriters weer helemaal hot....

De Stones trekken met hetzelfde trucje al 50jr volle zalen/stadions...
en ga zo maar door..... maar bestaansrecht hebben ze nog degelijk.

Waarschijnlijk dat het (opnieuw) massaal hot worden van een genre voor verjonging in de scene zorgt :)
 
Het ding van de 303 en tr-x0x is dat ook iemand zonder enig ritmegevoel of muzikaliteit er toch nog een "acid nummer" mee kan maken....
ehhh mij is t (nog) niet gelukt :P

Zelfs op feesten waar nog "rave" wordt gedraaid tegenwoordig, dus waar het publiek specifiek komt voor die sound en sfeer, zag ik de dansvloer een beetje inzakken als er iemand een live set deed met een drumdoosje of twee en een 303. ...
dat heb ik sowieso met veel livesets... het is ook moeilijk om een liveset spannend en meeslepend te houden.

Begin jaren 90 was ik in Rotterdam vergeefs op zoek naar stevige acid platen. Hadden ze niet echt bij Midtown en Basic Beat. De onbekende Thijs (Tiesto) werkte toen bij Basic Beat....
Zelfs in de voorloper van Basic Beats ... TinselTown was acid moeilijk te vinden. Dit moet aan de inkoper hebben gelegen en niet zo zeer aan het aanbod. Bij Midtown kwam ik liever niet omdat zij imo de bron van al het gabber samplehouse kwaad waren, ondanks dat ik daar een originele persing van Transmat 8 K-Alexi Shelby - My medusa ep tegenkwam.

Met de komst van Clone Records ging het aanbod van acid weer de goede kant op! EN met de komst van i-net is het alleen maar makkelijker geworden :okdan:
 
Wel blijven mensen met hun muzikale voorkeur hangen op wat ze vanaf 16 tot 25jr goed vonden klinken en waar ze lekker op los gingen.

Zit deels wat in, maar is zeker niet het hele verhaal. De reden dat ik wat heb met muziek uit de jaren tachtig is bijvoorbeeld omdat ik toen (inderdaad) mijn tienertijd beleefde. Vooral in de tweede helft van dat decennium ging ik me ook bewust met muziek bezig houden.

Maar inmiddels heb ik ook veel spul van ver voor mijn geboorte hoor, waar ik van hou. Als je van muziek houdt en er ook interesse in hebt rol je altijd wel van het een in het ander en maakt het tijdperk niet altijd uit. Je hoort een keer iets in een film of je ziet een docu op tv waarna je verder gaat zoeken....dat is ook het mooie eraan. Maar je moet er wel voor open staan natuurlijk.
 
Zit deels wat in, maar is zeker niet het hele verhaal. De reden dat ik wat heb met muziek uit de jaren tachtig is bijvoorbeeld omdat ik toen (inderdaad) mijn tienertijd beleefde. Vooral in de tweede helft van dat decennium ging ik me ook bewust met muziek bezig houden.

Maar inmiddels heb ik ook veel spul van ver voor mijn geboorte hoor, waar ik van hou. Als je van muziek houdt en er ook interesse in hebt rol je altijd wel van het een in het ander en maakt het tijdperk niet altijd uit. Je hoort een keer iets in een film of je ziet een docu op tv waarna je verder gaat zoeken....dat is ook het mooie eraan. Maar je moet er wel voor open staan natuurlijk.

Helemaal mee eens, daarom hou ik ook erg van de sixties en seventies omdat ik toen begon met muziek luisteren.
En zeker zoals je zegt; ik heb net als jij muziek die er al was toen ik er nog niet was.
Als je openstaat voor muziek blijf je toch wel je informeren zoals op dit forum, via youtube enz, het is ook je iinteresse uiteindelijk.
Ik vraag me wel af als ik op een gegeven ogenblik het verpleeghuis in ga dan zal ik nog steeds muziek draaien die ik m'n leven lang al draai en zo zal het voor velen hier zo zijn maar als ik nu m'n vader bezoek dan hoor ik daar toch echt Willy Alberti en meer van die jaren 50 muziek op de gang.
Tegen die tijd zal er waarschijnlijk ook wat meer acid en progressieve muziek te horen zijn maar over het algemeen zal het toch meer muziek voor de massa zijn, ook over 20 jaar.
We zijn hier op het forum natuurlijk ook niet de gemiddelde Nederlander dat scheelt ook wel zeker.
 
Cool! Dit wist ik echt niet ... er is nog hoop :D
ff van de hak op de tak.... sommige NL'se 4 to the floor hiphop die ik voorbij hoor komen heeft weer iets ghetto house-achtig

Weet je hier in Nederland lopen ze al een poosje achter de feiten aan. Acid en Acid House zijn bezig met een ware opmars, alleen hier liggen ze nog te slapen onder de deken van techhouse.:Z
Dan te bedenken dat we ooit erg vooruitstrevend waren. Acid (wij waren een van de eerste), trance (wij waren een van de eerste) en gabberhouse (hier ontstaan). Er wordt in Nederland erg veel goede acid gemaakt maar er is geen organisator op Doornroosje Nijmegen (gisteren nog), Tivoli Utrecht, Meubelstukken Amsterdam en wat kleine underground dingetjes na die zijn vinger er aan wil branden. Nee liever die oersaaie lekker makkelijk te mixen techhouse en bang natuurlijk dat het oververwende publiek misschien wegloopt. En iedereen kent het beruchte Chicago Warehouse verhaal wel...in the beginning there was jack trax, alleen vond iedereen dat pas leuk nadat het drie gedraaid was en geschiedenis was geschreven. Juist alleen al om die reden zou acid weer een prominente plaats moeten krijgen naaste techno. Klootjesvolk weg en het leuke publiek terug. :okdan: Overigens laat ik dit wel gezegd hebben, niet alles is slecht wat betreft techhouse, een keer in het uur komt er een goede plaat langs..als je geluk hebt. Maar dat terzijde. :D

Maar om eens een paar voorbeelden te noemen hoe deze "bompa muziek" weer met een opmars bezig is.

Bijvoorbeeld A Guy Called Gerald maakt alweer een tijdje acid en heeft onlangs in Tivoli Utrecht gestaan.
Arthur Baker "je weet wel TR808 meester" maakt weer acid house.
Alle oudgediende uit Chicago zoals o.a. Pierre, Tyree, Fast Eddie en Mike Dunn draaien overal tegenwoordig zelfs op de gekste plekken als India. :biertje:

Ook op het gebied van record labels is genoeg acid te vinden bijvoorbeeld het Portugese Acid House record label 'We Play Acid' die echt hele gave dingen uitbrengt. :okdan:
En er wordt heel veel acid gemaakt momenteel van Nederland tot Australiƫ, met name ook in Belgie! :okdan:

En dan natuurlijk de Roland Corp. die allerlei dingen rond de TB303 op de markt brengt.
En als er geld aan te verdienen valt dan is er dus echt wel iets aan de hand momenteel. ;)

belachelijk dat ze zo machtig zijn doordat veel leeghoofden maar het minst of geringste moeten delen omwille van potentiele aandacht en daar ontzettend veel geld mee verdienen.... wat ze dan weer met een mooie constructie wegsluizen om wereldwijd belasting te ontduiken...

Wat dat betreft sluit ik me bij jou aan en Derrick May die zei ook niet te snappen waarom mensen iedere scheet die ze laten op dat Fakebook zetten. Overigens ik gebruikte 'm eigenlijk alleen vanwege de messenger en die gebruikte ik ook al amper.
Verder schijnt het je aanzien te vergroten als je honderden vrienden hebt waarvan ze dan verwachten dat die de hele dag duimpjes gaan geven..:D


Op Rotterdam Open kwam (DJ) ZEVENLEVEN voorbij met zijn studio en daar hoorde ik een vies smerig maar zeker lekker klinkend 303 lijntje voorbij komen! D'r was nog een shot met 2 kleine zilveren doosjes....

:okdan:

Hier nog wat leuks

https://soundcloud.com/newstatemusic/arthur-baker-feat-alan-vega-angel-of-hell-paranoid-london-vip

https://www.youtube.com/watch?v=xDaPXWeXOp8&feature=youtu.be

 
Over bompa gesproken.

Wat is dan eigenlijk techno? Dat is alweer een heel stukje ouder dan acid :D

Kraftwerk is natuurlijk bompa maar dat komt vooral omdat ze er ook zo uitzien :D
 
Helemaal mee eens, daarom hou ik ook erg van de sixties en seventies omdat ik toen begon met muziek luisteren.
Hooihuis en Willem hebben gelijk... ik bedoelde in je teens en vroege 20's ben je vaak gefocust op slechts 1-2 muziekstromingen. Als je ouder wordt denk je minder in hokjes en sta je meer open voor andere stromingen. Goede muziek is goede muziek. :okdan:

Zo begon ik gabber en hardcore beter te waarderen na het zien van Sick of it All in de basement van NighTown ergens in '92/93. Op illegale feesten wordt bijna niets anders gedraaid dan hardcore en tekno. Maar de onbevangenheid, het vrije en het hoge DIY gehalte in die scene is wat me het meest aansprak. Wel is het me een keer gelukt om op een eigen illegaal feest een uurtje ACID HOUSE te laten draaien. Het aantal mensen voor de speakers nam zelfs toe. Ondanks dat de jongere generatie vaak het langzamere tempo niet snappen. Ze willen alleen maar harder en dat is met alles zo..... .

Ik hoop dat ze in mijn toekomstig verzorgingstehuis alleen echte en goeie ACID voor me hebben klaarliggen :D

@Syntherion ik zou het niet weten ... ben al jaren de feeling met het clubleven kwijt. Wel vind ik het goed dat de house pioniers eindelijk hun erkenning hebben gekregen. House werd toch gezien als een rage die snel zou overwaaien. Het tegendeel is ondertussen wel bewezen.
 
Zou die gast die zichzelf Gerald noemt ook door Roland gesponsord worden?
ff snel doorheen geskipt ... ik hoor zo snel het verschil niet tussen een TB3 en een 303.
 
@Syntherion ik zou het niet weten ... ben al jaren de feeling met het clubleven kwijt. Wel vind ik het goed dat de house pioniers eindelijk hun erkenning hebben gekregen. House werd toch gezien als een rage die snel zou overwaaien. Het tegendeel is ondertussen wel bewezen.

Ik ook maar bedoel eigenlijk niet alleen het clubleven maar meer het algemeen, ook festivals e.d.
Overigens reken ik Doornroosje en Tivoli ook tot het club gebeuren, maar dat terzijde.

Absoluut geweldig inderdaad dat deze jongens eindelijk de erkenning krijgen die zij met zekerheid verdienen. :halleluja

Maar het heeft dan wel bijna dertig jaar geduurd..:erm:
 
Zou die gast die zichzelf Gerald noemt ook door Roland gesponsord worden?
ff snel doorheen geskipt ... ik hoor zo snel het verschil niet tussen een TB3 en een 303.

Zou kunnen maar hier is ook nog een clip waarin hij met zijn analoge dingen staat te pielen :)

 
Zou die gast die zichzelf Gerald noemt ook door Roland gesponsord worden?

Ja, het is een van de artiesten waarmee ze samengewerkt hebben. Hij had het al over nieuwe dingen van Roland toen eigenlijk nog niemand iets wist.
 
Over bompa gesproken.

Wat is dan eigenlijk techno? Dat is alweer een heel stukje ouder dan acid :D

Well, de acid sound is niet zo jong meer hoor. Als je naar 'Tangerine Dream - Phaedra' luistert dan heeft dit een hoog acid gehalte, zonder dat er een 303 aan te pas komt. :beard:
 
In de beste acid track zit niet eens een 303....

 
Back
Top