Soundtracs Topaz Project 8: probleem met de Control Room-sectie: hulp gevraagd

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.809
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi allemaal,

Na een kleine acht jaar van inactiviteit (zowel in de muziek als op dit forum), wilde ik recent de draad opnieuw op pikken. Mijn Soundtracs Topaz werd uit een diepe winterslaap gewekt. Wat me opviel, was dat er de eerste minuten na aanzetten, soms heel korte "LED"-prikjes (aan/uit geflikker in de LED's) in sommige solo- en mute switches voor kwamen. Na enkele minuten verdween dit iedere keer en kwam ook niet meer terug. Qua geluid was er niets van te merken; tijdens het geflikker bleven de kanalen gewoon hoorbaar.
Ook verschillende potmeters en switches kraakten bij het bedienen (wat met wel logisch lijkt na zo'n lange tijd van inactiviteit).

Dus mengtafel af gezet, van het stroomnet ontkoppeld, alle plastic knopjes van de switches gehaald zodat ik kon beginnen met reinigen.
Gebruikte middelen: KONTAKT IPA spray, KONTAKT WL om na te spoelen (en enkel voor de potmeters nog een nabehandeling met KONTAKT 61 tegen corrosievorming). Deze middeltjes werden in volgorde van opsommen op de basis van de switches en in het gaatje aan de basis van de potmeters gespoten. Nadien werden zowel schakelaartjes als draaiknoppen veelvuldig ingedrukt/over- en weer gedraaid.

So far so good. Een kleine vier uur later werd de tafel opnieuw op het net aangesloten en opgestart. Alle kraakjes in schakelaars en potmeters zijn verdwenen, dus da's goed.

Maar er duikt wel een eigenaardig en vooral vervelend fenomeen op waarbij ik hoop dat iemand hier op het forum misschien een verhelderende uitleg over kan geven of eventueel een adres opgeven waar ik met de tafel terecht kan.
Wat is het probleem? (zal een poging doen om het zo duidelijk mogelijk te schetsen).

In de master sectie brandt de LED onder de SOLO-volumeknop ALTIJD, ook al wordt er geen enkel kanaal ge-soloëd, noch een prefader listen of postfader listen op AUX-en of groepen geactiveerd. Het circuit lijkt gewoon constant een spanning te ontvangen, ook al wordt deze nergens geactiveerd.
De gevolgen:
- ik kan niets via koptelefoon beluisteren
- de main meters slaan niet uit
Dat lijkt me logisch want SOLO actief = enkel ge-soloëde kanalen naar de Control Room/koptelefoon sturen en vermits er niets effectief gesoloëd wordt, is er ook niets te horen.

Wanneer ik bv op kanaal 1 dan toch de solo-switch activeer, wordt de audio wel via koptelefoon beluisterbaar en slaan de main meters ook uit (dat werkt dus nog zoals bedoeld is).

Dan terug naar de situatie zonder een actieve solo: Over de monitoren, kan ik alle kanalen afluisteren als ook groepen 1 t.e.m 8 wanneer deze geroute worden ... totdat ik in de STUDIO sectie de Control Room sectie mee wil activeren om deze te mengen. Dan vallen alle signalen weg en is het muisstil in huis.

Voorts kan ik ook geen signaal van de 2TR (A of B) meer hoorbaar maken, ondanks ik in de Control Room sectie de switches voor 2TRA en/of 2TRB activeer. Het versteken van de connectoren, haalt daarbij niets uit.
Opnemen gaat dan weer wel (via de MAIN OUT naar de recorder Line In).


Mijn eerste gedachte was dat er iets met het uit kuisen van de contacten misgelopen was maar eigenlijk werken alle andere switches én potmeters prima. Alle muteswitches werken zonder kraakjes te geven, potmetertjes doen weer geruisloos wat ze moeten doen.
Ooit heb ik eens gelezen dat, wanneer soms korte flitsjes in mute- en/of solowitches voor komen, dit aan de "bridge rectifier" zou liggen. Ten eerste weet ik niet meer waar ik dit ergens gelezen heb en ten tweede ben ik niet voldoende bagage aan electronica in thuis om dit verder te analyseren/herstellen. Ik weet ook niet of dit dan aan de basis van het hierboven beschreven probleem zou kunnen liggen. Voor hetzelfde is die master board of een onderdeel daarop kaduuk en de oorzaak.

Wat is nu mijn concrete vraag: is er iemand op dit forum die dit fenomeen herkent en ook weet wat er mis is? Beter nog, iemand die weet hoe dit te herstellen of die iemand kent die dit kan (liefst binnen de 50km rond Antwerpen (Bergen Op Zoom, Roosendaal, ...)?
Transport is geen probleem.

In het allerslechtste geval (stel dat deze tafel niet meer binnen een redelijke prijs te herstellen valt), is er iemand die een goed werkende 24 of 32 sporen IN LINE design (dus 48 of 64 sporen mixdown) tafel met minstens 4 externe FX returns en een meterbrug in de aanbieding heeft? Denk ik bv aan een andere Topaz Project 8 24 of 32 sporen of een MACKIE 8 bus 24 of 32 sporen?


Dit is een nogal uitgebreid verhaal geworden en ik hoop dat het wat duidelijk is (TOPAZ bezitters kunnen het misschien wat makkelijker volgen) ... en vooral ... ik hoop dat het euvel snel verholpen kan worden.

En voor binnen enkele uren: een voorspoedig en gelukkig 2019 met vele tracks, producties en synthplezier ;-).


Thx.

Danny
 
Zit de extra meterbridge erbij
, dan zou ik eens alle vebindingskabeltjes van die uittrekken en nogmaals proberen

de solo , kan een kapotte/ vuile switch zijn
niet teveel gesprayed ?
 
Zit de extra meterbridge erbij
, dan zou ik eens alle vebindingskabeltjes van die uittrekken en nogmaals proberen

de solo , kan een kapotte/ vuile switch zijn
niet teveel gesprayed ?

Hoi Sunny :doei:. Er zit inderdaad een meterbrug op. Ik zal de fiches eens loskoppelen en opnieuw aansluiten. Veel verwacht ik er niet van maar baat het niet, schaadt het niet.

Die switches ... mmmh ... blijft een beetje vaag. De LED's op iedere switch gaan aan bij activatie en uit bij deactivatie. Dan weet ik niet of vuil of een defect aan de orde is. Zouden de LED's dan ook niet moeten uitblijven?

Te veel gesprayed ... tja, wat is te veel. Van elk product een klein pufje. Mogelijks is dat al te veel. Maar hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Nog eens een extra pufje IPA en geen spoelmiddel meer?

Hoe dan ook bedankt voor je snelle reactie :okdan:. En sowieso ook een voorspoedig nieuwjaar gewenst :koffie:.

Danny
 
Hoi Danny,

Ik heb zelf 2 Topaz Project 8 mixers, een 32ch en een 24ch (deze laatste te koop trouwens). Ik ken jouw issue niet trouwens (gelukkig...).
Deze man heeft ze vroeger gebouwd en kent ongeveer wel alle issues en kan je vast verder helpen: http://www.studiosystems.co.uk/
In het verleden heb ik ook wel 1-2 vraagjes aan hem gehad en hij geeft altijd raad/advies. Hij serviced ze ook nog voor zover hij nog onderdelen heeft (maar dan alleen in de UK natuurlijk). Hij geeft je zelfs advies als je onderdelen nodig hebt, wat vervangende spares zijn etc.
 
Hoi Danny,

Ik heb zelf 2 Topaz Project 8 mixers, een 32ch en een 24ch (deze laatste te koop trouwens). Ik ken jouw issue niet trouwens (gelukkig...).
Deze man heeft ze vroeger gebouwd en kent ongeveer wel alle issues en kan je vast verder helpen: http://www.studiosystems.co.uk/
In het verleden heb ik ook wel 1-2 vraagjes aan hem gehad en hij geeft altijd raad/advies. Hij serviced ze ook nog voor zover hij nog onderdelen heeft (maar dan alleen in de UK natuurlijk). Hij geeft je zelfs advies als je onderdelen nodig hebt, wat vervangende spares zijn etc.

Hey Arno,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens contact opnemen met de man achter de URL die je hebt door gegeven. Ik geraak niet van het probleem af. Ik heb wel een workaround gevonden die veel opvangt, maar het is en blijft behelpen natuurlijk.
Ik zou hem graag eens ter nazicht bij iemand met verstand van zaken binnen doen, maar ik weet binnen het Antwerpse niemand die dit doet.

Je verkoopt jouw 24 kanaals?
Is deze nog beschikbaar?
In welke staat is deze (ook optisch)?
Zitten er ergens kraakjes in (potmeters, switches)?
Van waar ben je?

Je mag deze vragen ook per privé bericht beantwoorden, als je dat liever hebt.

Groeten,

Danny
 
Back
Top