Ik denk niet dat er een generatiekloof bestaat in de muziek.
Het is eerder dat de wereld een heel stuk verandert is sinds de 60's.
Het doel van beginnende bands is verandert, het publiek is verandert, zakendoen is verandert.
Neem me overigens niet kwalijk dat ik flink ga generaliseren, we praten immers over 'de muziek' en 'het publiek'.
Dus alle uitzonderingen daar gelaten!.
Ik denk dat het commercieel uitbuiten van muziek een hele grote invloed heeft op welke muziek mensen luisteren en om welke redenen.
Radio is een goed voorbeeld, op de meeste zenders hoor je alleen de output van de grote gehaktmolen waar een eineloze worst aan muziek uit komt. "Wat draaien we vandaag hans? Braadworst met een tikkie rock"
Het grote publiek is getraind om muziek te kopen die ze gepromoot zien op tv en horen op de radio.
Er zijn wel goede nieuwe bands maar die doen het vooral voor zichzelf (niet persee vrijwillig) omdat het grote publiek ze niet lust. Veel te riskant, wat zullen mn vriendjes op school wel niet denken.. (het deel van de bevolking dat de meeste muziek consumeert is de jeugd, dat is niet verandert
De magie van muziek is niet meer de inhoud maar de context. Mensen willen zich niet meer inleven in de muziek maar verwachten dat de muziek van toepassing is op hun stemming.
Als het maar een beetje in de buurt komt dan hebben ze het gevoel dat ze de muziek 'begrijpen'.
In zekere zin kun je stellen dat het publiek 'lui' is geworden (gemaakt?), niet meer in staat dieper in de muziek door te dringen.
Ook is muziek steeds meer een consumtie goedje. Je luistert het een paar keer en dan nooit meer. Er zijn genoeg 1-dags hits om de vorige op te volgen. Het gemak van de moderne wereld.
Er zijn welliswaar meer bands dan ooit tevoren maar die maken met zn allen minder originele muziek!.
Geluidstechniek is enorm vooruitgegaan maar heeft vooral geleidt to intergratie, het klinkt *allemaal* wel goed en duidelijk.
Een pop productie heeft meer mensen achter de schermen dan werkeljike artiesten.
Alles wordt keurig netjes in mooie paketjes afgelevert, klaar om geconsumeerd te worden.
Ik heb op zich niets tegen commercie, maar het verandert naar mijn mening totaal het luistergedrag van het publiek.
Publiek wordt letterlijk gemaakt. Geconditioneerd. Wat pop is wordt bepaald door hoevaak je het over de kabel kunt proppen. Het publiek bepaalt niet wie de sterren worden, sterren worden gekweekt!.
Zodra er ondergronds een tegenbeweging ontstaat dan weet de muziekindustrie dat het publiek klaar is met hun meuk, nemen vervolgens die underground in zich op, doen er een mooi strikje omheen zodat oma er ook een hapje van lust en hebben dan weer een nieuwe afzetmarkt gecreeerd waar ze de winkels mee bombarderen ... totdat het publiek genoeg krijgt van hun meuk, natuurlijk.
Gelukkig is er nog steeds een vlammetje dat blijft waken.
Er zijn nog altijd mensen die muziek kunnen waarderen om de muziek.
En soms, als de wind een beetje waait, wakkert het vlammetje een vuurtje aan.
Daar kunnen we lekker onze handjes bij warmen
p.s. DAG WOUT!!