Is popmuziek een weeskind?

Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
5.439
Is popmuziek een weeskind?

Een opzetje tot een gedachte wisseling

Popmuziek en politiek hebben meer gemeen dan dat ze op ‘iek’ eindigen, want dat doet reumatiek ook :) Maar ook publiek rijmt er op. Popmuziek, de naam geeft het aan, kan gezien worden als ‘populaire muziek’, maar ook als ‘populistisch’, in de opvatting dat het de taal en de ideeën van en voor ‘het volk’ ten gehore brengt. Hier verlaat ik de politiek. De moderator kan gerust zijn… ;)

De discussie met het thema “Muziek is zwart’, welke helaas door de moderatoren gesloten is verklaard, is op een andere plaats voortgezet, op een Engelstalig forum, waarop ook Afro-Amerikaanse muzikanten participeren. Daar is een argument aangedragen, welk ik als belangrijk ervaar, namelijk dat de discussie, die hier werd gevoerd, te veel vanuit muzikanten is benaderd en het publiek totaal is vergeten. Muziekvormen als de blues, en de Afrikaanse muziek op zich, hebben juist publiek nodig om te kunnen bestaan; een groep die in die muziek de eigen identiteit herkent. Dat is essentiëel voor Afrikaanse muziek, tenminste, volgens een aantal van de discussiërenden en ik kan mij daarbij wel iets voorstellen. De discussie heeft zich op dat andere forum hoofdzakelijk in de richting ‘Waarom het de West-Europese muziek aan identiteit ontbreekt’ ontwikkeld, er van uitgaande dat dit inderdaad het geval is, want daarover is men het natuurlijk niet eens. Een duidelijke ‘What If’ discussie…

Maar wat die identiteit aangaat, wil ik het verleden vergelijken met het heden, met name toegespitst op de situatie wat wel eens genoemd wordt "The West Coast Sound of Holland” * en dat in de breedste zin opgevat met betrekking tot de popmuziek.

In de zestiger jaren verkreeg Den Haag de titel van ‘Beatstad nummer één’, iets waar menig Hofstedeling weemoedig aan terugdenkt. Vooraf gegaan door de Indo-Rock werden ‘beatgroepen’ als Golden Earring, Motions, Q65, Earth & Fire, Living Blues, Sandy Coast en Shocking Blue landelijk bekend en de plas droogde op met groepen als Alquin, Rainbow Train en Gruppo Sportivo. Een kleine oprisping als Urban Heroes was het voorafje voor een nieuwe golf, met zelfs internationale potenties, die gevormd werd door Anouk, Kane en Di-rect, hoewel zij slechts de top zijn van een behoorlijk grote berg.

Omdat ik beide periodes actief meemaak en heb meegemaakt, kan ik vanuit mijn eigen observaties opmaken dat de muziek in de zestiger jaren populistisch was, namelijk de artiesten droegen ook iets uit wat het publiek voelde en wilde ervaren, vaak het afzetten tegen de oudere generaties. Het uitgaan was voor de jeugd veel meer een statement dan heden ten dagen. Daar droeg kleding ook aan bij. Naar mijn idee was dat tot aan de punk periode nog het geval...

Hoewel ik geen harde cijfers hierover bezit, want het is nooit goed geteld, vermoed ik dat het aantal ‘bandjes’ in de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw ten opzichte van de aantallen publiek kleiner was dan heden ten dagen. In Den Haag ten opzichte van 400.000 inwoners zo’n 200 groepen, terwijl dat nu zo’n 1200 of zelfs meer bedraagt ten opzichte van een kleiner bevolkingsaantal.

Wat ook opvallend is dat de kwaliteit van de bands tegenwoordig beduidend beter is dan toentertijd. Natuurlijk heeft de techniek niet stilgestaan, vooral de geluidstechniek is uitermate verbeterd, maar muzikaal-technisch gezien zijn veel muzikanten op een hoog niveau. Je wilt de eerste single van The Golden Earrings niet eens horen :)! Ook de muziekinstrumenten zijn nu veel eenvoudiger bereikbaar voor de muzikant dan voorheen, bijvoorbeeld in 1968 was er slechts één modulaire Moog in Den Haag en die stond in het Koninklijk Conservatorium.

De bovengenoemde hedendaagse ‘grote drie’ niet meegerekend valt het me op dat het publiek bij de overige ‘1197’ bandjes het af laat weten. Half-volle tot bijna lege zaaltjes, terwijl de dancing verderop een bezoekersaantal van over de duizend mag noteren. Ik bezoek in Zoetermeer wel eens ‘De Boerderij’, waar regelmatig goede plaatselijke acts optreden, en na afloop loop ik ‘Locomotion’ binnen (daar werken een aantal bekenden van me, anders interesseert het me niet erg veel). In een zeer lawaaierige omgeving zie ik jonge mensen dansen, roken, drinken, zitten en flirten, bijna alles zonder te praten. Natuurlijk had in die grijze oude tijd het uitgaansleven ook hoofdzakelijk paarvorming tot doel, ook al was het maar voor één nachtje, daarin zit het verschil niet.

Wat ik me nu afvraag: waarom is in de huidige generatie lokale muzikanten niet meer in staat het grote publiek aan te spreken? Waar in de politiek het populisme steeds sterker wordt, waarom heeft de popmuziek die verloren?
Zijn er twee groepen ontstaan, namelijk diegenen die uitingen interessant vinden en een hele grote groep de muziek alleen als deken gebruikt om zo anoniem mogelijk aanwezig te zijn?
Is de huidige jeugd nog op zoek naar een identiteit?
Zijn er misschien te veel identiteiten?

Is de popmuziek daarmee een weeskind geworden?

Wout

* De term The West Coast Sound of Holland is overgenomen uit de doctoraalscriptie van J W ten Voorde en waarmee aanvankelijk de electro muziek uit Den Haag en omstreken wordt aangegeven, maar waarbij ik de hele pop- of jeugdmuziek afkomstig uit deze regio wil onderbrengen. Het gebied wordt grof weg bepaald met de lijnen tussen Katwijk, Leiden, Alphen aan de Rijn, Zoetermeer, Delft, Maassluis, Hoek van Holland en de Noordzeekust.
 
Re: Is popmuziek een weeskind?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat ik me nu afvraag: waarom is in de huidige generatie lokale muzikanten niet meer in staat het grote publiek aan te spreken?

Wout, wat bedoel je met:
- locale muzikanten => 1200 bands met eigen nummers die zouden willen doorbreken? Willekeurig welk genre?
- het grote publiek
 
Re: Re: Is popmuziek een weeskind?

Re: Re: Is popmuziek een weeskind?

Origineel geplaatst door Sjaak
Wout, wat bedoel je met:
- locale muzikanten => 1200 bands met eigen nummers die zouden willen doorbreken? Willekeurig welk genre?

Of het er precies 1200 zijn... Het zijn er ongeveer zoveel en die zijn inderdaad creatief bezig, zoals het schrijven van eigenb nummers en zo. Heel vaak werken ze ook onder een andere naam als coverband, om nog wat te kunnen verdienen via het feest en partijen gebeuren. Het genre is gewoon 'popmuziek', ook accoustisch gebracht. Ik reken er ook de solisten onder, die met een sequencer en wat synths of een laptop op het podium staan.
- het grote publiek
De groep jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 30 jaar...
Het uitgaanspubliek.

Wout
 
Deze discussie lijkt mij uitermate geschikt om in datzelfde engelstalige forum door te zetten. Wellicht dat dit 'fenomeen' toch internationaal blijkt te zijn.
 
popmuziek is (mijns insziens) een afkorting van Populaire Muziek. Hierdoor vallen alle "hokjes" spontaan in duigen, want het populair zijn van een muziekstroming is natuurlijk erg afhankelijk van de locatie en de tijd. Zo is Special D popmuziek in Duitsland (tijdens dit schrijven staat hij op nummer 1 aldaar) , en is de link gelijk te leggen naar Scooter (die, niet verrassend, in hetzelfde genre actief is)

Het idee dat popmuziek gitaren/drumstel/zanger is, is dan ook te wijten aan het feit dat DIT de meest populaire muziekstroming is in de USA. (heel de wereld dendert achter amerika aan, dus is rockmuziek ineens popmuziek! )

stelling:

doordat er een overkill is ontstaan vanuit amerika is het niet interessant meer voor menig muziekliefhebber om naar een optreden te gaan , terwijl het aan de andere kant makkelijker is om vanuit de luie stoel de echte favorieten te bekijken op TMF/MTV/The Box.

de Dancings waar Wout het over heeft, hebben ook niet direct de functie om muziek te beluisteren.
de sociale functie staat wat dat betreft hoger op de lijst als de muziek die er gespeeld wordt.

Mijn Mening.

tegenargumenten?

grtz. Guido (nee, ik trap er niet meer in om een nickname te gebruiken Wout ;) :D )
 
Re: Is popmuziek een weeskind?

Een paar opmerkingen/stellingen mbt toen en nu:
* De jaren 60 ken ik als het tijdperk van de hippies, de studentenprotesten, sexuele revolutie etc, popmuziek was toen nog in opmars, vrij nieuw dus. Gezamelijk anti-zijn was toen meer in, tegenwoordig is of vindt men het individu veel belangrijker. Wij zijn nu dus minder populistisch. Wanneer zie je nu nog demonstraties?
* Er is nu meer keuze dan vroeger als het gaat om de vrije tijdbesteding, dus als live band concurreer je bv met discoteken met DJ's, TV etc
* Het aanbod van bands en stijlen is nu veel groter waardoor het veel moeilijker is om je te onderscheiden van de concurrent
* De markt (media, platenmaatschappijen, sponsors) bepalen grotendeels wat er te horen of te zien is en investeren enkel nog maar in acts die gegarandeerd geld opleveren => snel cash politiek. Als kleine talentvolle band moet je zelf maar voor de financiele middelen zorgen
* Het publiek is lui, minder creatief, verwent => zapcultuur, overvloed aan aanbod
 
Het is denk ik wel flink verschoven. De mensen/jongeren hebben het nu beter dan ooit. Vergelijk het eens met ~25 jaar geleden: geen jobs, geen geld, geen woning. Dus wat deden veel jongeren? Juist, muziek maken als uiting van ongenoegen. Tegenwoordig heeft iedere jongere genoeg te besteden, kunnen een huis kopen op hun 21e met dikke auto. Muziek is bijzaak, en word genomen als een soort "fast-food". Het heeft geen betekenis meer ben ik bang..

R
 
Kort gezegd blijkt de huidige jonge generatie geen behoefte meer te hebben met het zich identificeren met anderen; zijn ze niet meer op zoek naar herkenning. De groep bestaat niet meer en het individu heeft nog alleen maar inetersse in zichzelf?

Dan zou de ontwikkeling van de mensheid dus zo'n beetje tot stilstand komen?

Een pessimistische gedachte, maar die in tegenspraak is met de groei van jongeren die zich juist wel willen uiten... Er zijn veel meer bandjes in The West Coast dan ooit tevoren! De creatieven hergroeperen zich! Aanvalluh!

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Kort gezegd blijkt de huidige jonge generatie geen behoefte meer te hebben met het zich identificeren met anderen; zijn ze niet meer op zoek naar herkenning. De groep bestaat niet meer en het individu heeft nog alleen maar inetersse in zichzelf?

Is het misschien zo dat er momenteel niet veel meer is:
- om je mee te identificeren
- waar men zich mee mee wil identificeren?
 
6 trak wat dacht je van de hiphopcultuur? Is dat geen echte subcultuur en zo nee, waarom dan niet? Of op nationaal niveau de gabbers (die nu politiek wat meer geëngageerd zijn dan die van de jaren '90...:bekdicht: )?

De stelling dat er nu geen demonstraties meer zijn verwerp ik ook, we hebben de afgelopen jaren toch behoorlijk wat demonstraties gezien (tegen de oorlog in Irak, de vakbondsdemonstraties tegen het kabinetsbeleid enz.). Het is wel zo dat er nog niet genoeg gedemonstreerd wordt uiteraard ;)

Met de komst van het downloaden en de iPod is er wel wat veranderd natuurlijk, jonge mensen luisteren op een andere manier naar muziek dan vroeger. De hokjes verdwijnen langzaamaan, de iPodgeneratie heeft zowel hiphop als rock als dance door elkaar geshuffled op hun playlist staan. Waarom? Omdat het makkelijker kan natuurlijk. Je hoeft niet meer je zuurverdiende geld te sparen voor die éne cd, je kunt nu alles dat je ook maar een beetje aanspreekt op je iPod gooien. Je zou dit inderdaad kunnen zien als 'muzikale fastfood', je kunt het ook rooskleuriger bekijken en stellen dat de huidige generatie zichzelf muzikaal gezien een stuk diverser ontwikkelt.

De wereld verandert gewoon. Kijk nu eens naar de grote hype de Arctic Monkeys (wat imho een fantastische band is!), die jongens zetten zelf hun muziek op internet, dit wordt door het publiek opgepikt en de Arctic Monkeys verkopen al concerten uit nog voordat zij ook maar iets op een cd'tje hebben gereleased. Hoewel al hun tracks al legaal via het internet te verkrijgen zijn, schiet hun eerste album direct na de release naar nummer 1 in de albumcharts. Hoezo lui, verwend, niet creatief? Het is nog steeds interessant voor jongeren om nieuwe dingen te ontdekken, alleen is het aanbod een stuk meer versnipperd. Ik zou dit echter niet meteen zo negatief willen zien.
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
... De wereld verandert gewoon. Kijk nu eens naar de grote hype de Arctic Monkeys (wat imho een fantastische band is!), die jongens zetten zelf hun muziek op internet, dit wordt door het publiek opgepikt en de Arctic Monkeys verkopen al concerten uit nog voordat zij ook maar iets op een cd'tje hebben gereleased. ... Ik zou dit echter niet meteen zo negatief willen zien.
Ik denk dat het inderdaad niet negatief is en dat de nieuwe media veel mogelijkheden hebben gebracht. Er is naar mijn gevoel alleen een groot gat tussen de makers en het publiek. Vroeger had ik het gevoel dat er iets gebeurde, het sprak me zeer aan, ook al was het geluid op zich bijzonder slecht. Nu wil het publiek alleen maar geamuseerd worden. Ik mis de passie, al is die er wel, maar het publiek is er niet in geïnteresseerd.

Ik ben wel zeer hoopvol voor de toekomst en heb het gevoel dat eigenlijk het ergste nu al voorbij is.

Wout
 
ik vertrouw die Artic Monkey hype voor geen cent, daar zit vast ook een of andere scheme achter van een marketing director van SONY EM CAPITOL ofzo.
 
Wout, heb je de link naar die discussie voor me?

------------------------

Ik weet het niet, ik merk om me heen dat mensen wel heel erg voor muziek open staan om me heen, vroeger was het voor de meesten alleen maar gabber gabber gabber of metal metal metal. We worden natuurlijk ook allemaal wat ouder (en verstandiger (en saaier ;) )).

In plaats van dat je voor 40 gulden een CD kocht die alles moest behelzen wat je wilde zijn en horen, kun je nu rustig op je dooie gemakje eens wat ouwe soul en funk, Telex en Kraftwerk tracks en andere interessante dingen downloaden zonder dat het je een cent kost.

Ik heb een Japanese Telecom CD'tje voor mijn vriendin gebrand, nou denk maar niet dat ze dat ding in het CD tijdperk ooit gekocht had. Dan had ze waarschijnlijk nu alleen de laatste Red Hot Chilli Peppers gedraaid.

Nieuwe muziek vinden en downloaden is een complete verslaving voor me, ik heb gigabytes aan muziek staan en ik heb al meerdere malen grote schoonmaak gehouden in mijn collectie dus ik heb vrijwel alleen dingen die ik ook echt leuk vind nu.

Komt er nu een Dan Deacon optreden in Nederland, ga ik beslist kijken, terwijl ik anders nooit van die knakker had gehoord. (Dat live filmpje bij NBC is een extreme tip :P)
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik denk dat het inderdaad niet negatief is en dat de nieuwe media veel mogelijkheden hebben gebracht. Er is naar mijn gevoel alleen een groot gat tussen de makers en het publiek. Vroeger had ik het gevoel dat er iets gebeurde, het sprak me zeer aan, ook al was het geluid op zich bijzonder slecht. Nu wil het publiek alleen maar geamuseerd worden. Ik mis de passie, al is die er wel, maar het publiek is er niet in geïnteresseerd.

Ik ben wel zeer hoopvol voor de toekomst en heb het gevoel dat eigenlijk het ergste nu al voorbij is.

Wout
Ik wil je niet beledigen, maar misschien is er ook enigszins sprake van een generatiekloof. Ook nu gebeuren er dingen maar omdat jij niet meer de leeftijd hebt waarop er "dingen gebeuren" gaan ze misschien een beetje langs je heen. Ik zie nu bijvoorbeeld Nederlandstalige hiphop "gebeuren", muziek die af en toe ook "behoorlijk slecht" is (}:| ), maar die wel aansluit bij de belevingswereld van de huidige generatie jongeren. Van het chickie uit Diemen-Zuid natuurlijk tot thema's als zinloos geweld, racisme, de multiculturele samenleving, drugs, leven en dood. Hoe abominabel je de kwaliteit van de muziek en de teksten ook mag vinden, er is zeer zeker een toename van het engagement, zeker als we kijken naar de muziek van de jaren '90.
De Nederlandse hiphop vertegenwoordigt ook het gevoel van een generatie, alleen is dat gevoel anders dan dat van jouw generatie. Dat jij dat niet voelt, betekent niet dat het er niet is :)
 
Origineel geplaatst door smackos
ik vertrouw die Artic Monkey hype voor geen cent, daar zit vast ook een of andere scheme achter van een marketing director van SONY EM CAPITOL ofzo.
het lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ze op een independent label zitten (domino), maar ja je weet uiteraard nooit hoe een koe een haas vangt...
ik geloof er echter wel in, het was volgens mij slechts een kwestie van tijd voor zoiets zou gebeuren en ik denk dat het in de toekomst wel vaker voor zal komen
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn hier toch wel mensen die het hartgrondig met me oneens zullen zijn? Zit ik me te verheugen op een leuke discussie, reageert er niemand meer...;{
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
Er zijn hier toch wel mensen die het hartgrondig met me oneens zullen zijn? Zit ik me te verheugen op een leuke discussie, reageert er niemand meer...;{

Nou vooruit. Er is inderdaad een generatiekloof. In de jaren '50 zij men hetzelfde over Jazz, in de Jaren '6- over rock & roll, in de jaren 70 over punk, in de jaren 80 over wave, in de jaren 90 over house etc. etc. etc. Zelfde verhaaltje, ander tijdsgewricht. Niets nieuws onder de zon dus.
 
Misschien heeft 't er ook mee te maken dat er vroeger amper of geen videoclips waren en dat er nu bij elk nieuw nummer (hoe slecht 't ook is) een clippie bijzit: hoef je 't live niet te gaan bekijken, want je hebt 't al gezien op tv...
 
Back
Top