Gouden bergen en de passie voor muziek

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
669
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
ff zomaar een soort van blogje...

Sinds jaar en dag ben ik met muziek bezig. Het zit in mijn genen, ik kan het niet anders verklaren. Mijn vader was vroeger professioneel drummer, mijn opa violist, en daarvoor zal ongetwijfeld ook muziek in de familie hebben gezeten, maar daar weet ik helaas verder niks van.

Mijn passie voor muziek is bijzonder groot, hoewel ik me toch altijd meer op een zijweg van de grote stromingen heb begeven omdat in de non-mainstream veel meer interessante dingen te vinden zijn dan in de radiohitjes. De uitgekauwde nummers uit de Top 40 doen me bijzonder weinig. Ik ga voor muziek met gevoel, maar dat is erg subjectief natuurlijk.
Mijn lieve vriendinnetje bijvoorbeeld zwijmelt helemaal weg op liedjes van John Mayer en andere knuffelrockhelden, terwijl ik me hoofdkrabbend afvraag wie de volgende dertien-in-een-dozijn-producer zal zijn die zo’n catchy riedeltje in elkaar zet met als doel zo veel mogelijk plaatjes te verkopen.

Ik ga hier een beetje kort door de bocht, ik weet het. John Mayer is het probleem ook niet. Aan zijn muziek is echt wel te horen dat er iemand met passie is bezig geweest, dus kan ik zijn muziek op dat vlak wel waarderen al is het niet mijn stijl. Waar ik echt geen compassie voor kan opbrengen zijn de geldwolven als Gwen Stefani, die eerst met haar band leuke en originele muziek maakte, maar zich later door MTV heeft laten inlijven om zich voor vele miljoenen muzikaal(?!?) te hoereren.

Dat mijn tracks niet door iedereen worden begrepen maakt mij helemaal niets uit. In eerste plaats maak ik muziek voor mezelf. Ik vind het heerlijk om avond na avond, vaak tot diep in de nacht, bezig te zijn met synthesizers, samplers, effecten en sequencers; knopjes draaien, geluid vervormen, tweaken, tunen... geluid creëren... ik vind het zo mooi. Ik ben dan even helemaal weg, ergens op Planet Ferric. Het ontspant me en maakt me blij. Ik maak niet zozeer muziek die speciaal is gericht op een doelgroep, of voor de dansvloer, of wat dan ook. Nee, ik zit lekker te pielen, en op een gegeven moment ontstaat er iets. En waar het dan heen gaat... dat merk ik zelf eigenlijk pas op het moment dat zo’n track klaar is.

In de loop van de jaren heb ik toch aardig wat tracks gemaakt, waarvan de kwaliteit de laatste jaren (gelukkig wel) langzamerhand is toegenomen, waarbij de positieve reacties evenredig meegroeien. Het is niet gemakkelijk om composities te maken, te arrangeren, afmixen en te masteren.
Ik ben al jaren bezig om de technieken en de geheimen van het ‘producingsproces’ onder de knie te krijgen. Maar het hele leertraject (en ik leer met iedere track die ik maak steeds weer wat meer) vind ik fijn en het stimuleert me om steeds weer een stapje verder te gaan, kijken wat wel en niet kan, wat muzikaal en technisch mogelijk is en daarbij in z’n geheel ook nog acceptabel klinkt.


Een paar jaar geleden besloot ik wat nummertjes die ik had gemaakt, goed of niet, publiekelijk beschikbaar te maken en om reacties te vragen zodat ik kan leren hoe ik mijn muziek kan verbeteren. Internet is een fantastisch medium, en diverse platforms bieden mij de mogelijkheid om de muziek met zoveel mogelijk mensen te delen. En er wordt, zo blijkt, nog leuk naar geluisterd ook. Op sites als het Het Synthforum bijvoorbeeld krijg ik goede reacties, evenals op Soundcloud. En het blijft niet bij reacties alleen.

Al twee keer kreeg ik eerder aanbiedingen van (net opgerichte) labels om eens te komen praten, waarbij ik ook werkelijk in mooie studio’s heb gezeten om de boel af te mixen en productieklaar te maken. Het is fijn om samen met anderen te werken die minstens net zo’n grote passie voor die muziek hebben en er oeverloos over te kunnen praten.
Helaas bleek dat passievolle mensen op zakelijk vlak vaak wat minder professioneel te werk gaan, waardoor afspraken moeilijk nagekomen werden en de ene afspraak na de andere niet werd nageleefd en een werkelijke release is uitgebleven. Ach, het waren leuke tijden, ik heb veel lol gehad in de studio’s en daarbuiten, en mijn vriendenkring is weer wat uitgebreid.

Nu ik wat verder ben, nieuwe dingen heb gemaakt en ook publiekelijk beschikbaar gesteld voor hen die ervan willen genieten, komen er weer leuke reacties binnen. Ik word door andere producers getipt om daar-en-daar te kijken en met die-en-die contact op te nemen om mijn muziek te pluggen en kijken wat het doet en oplevert. Ik neem het met een korreltje zout. Ik heb inmiddels mijn ervaringen en weet nu ook wel dat in muziekland veel wordt beloofd, maar er vaak weinig terecht komt van de goedbedoelde intenties.
Ik blijf gewoon lekker mijn hobby uitvoeren, pielen met geluid en nachtenlang vol passie muziek maken omdat ik er een fijn gevoel bij heb en er gelukkig van word.


En nu ineens krijg ik een verzoek van een audio-productie/publishingbedrijf, of ze mijn muziek kunnen gebruiken voor commercials en andere toepassingen. Het ziet er allemaal professioneel uit en ik voel me gecharmeerd. Maar er ontstaat bij mij een interne tweestrijd.

Natuurlijk wil ik mijn muziek delen met zoveel mogelijk mensen. Daar is muziek in het algemeen tenslotte voor. Iedereen mag, volgens mijn eigen idealen, zonder beperkingen kunnen genieten van de muziek als ze het mooi vinden en zonder verdere vragen mijn muziek gebruiken in setjes die ze willen draaien en/of opnemen, zolang het maar de intentie is om ervan te genieten.

Mijn muziek beschikbaar stellen voor commercieel gebruik is echter iets heel anders. Er kan wellicht een groter publiek worden aangesproken, en dat is mooi. Maar ik moet dan wel gaan nadenken over rechten, vergoedingen, exclusive- en non-exclusive deals en allerlei andere zaken. Ik kan er een centje aan verdienen (hoewel het geen vetpot is natuurlijk), maar met commercieel gebruik wordt het ook een zakelijk iets.

Ik wik en weeg, denk en twijfel.

Aan de ene kant zit ik te denken... wil ik hierin meegaan, dan zal ik toch een paar van mijn eigen idealen moeten aanpassen, misschien zelfs laten varen.
Ik maak geen Top 40-muziek, dus het eerder genoemde hoereren zal het zeker niet worden. Maar ik krijg toch een beetje het gevoel van muzikale prostitutie.

Aan de andere kant... is het misschien best geil.

;)

F.
 
ik zou het per geval bekijken
als je muziek in een grote bak komt waar mensen uit kunnen plukken, dus stockmuziek
dan is t misschien goed om een schifting te maken
je juweeltjes bewaar je, je voor jou mindere dingen kan je beschikbaar stellen
hou wel altijd de rechten, verkoop alleen het gebruik

als er specifieke vraag is naar bv 1 track voor een commercial oid, dan kan je beslissen of je jouw werk daar onder wil zetten of niet. ook hier altijd de rechten houden en gebruik verkopen, voor een jaar bv en per commercial.. of een deal voor een hele campagne..

er zijn, zeker nu, veel lui die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, dus hou goed in de gaten wat er precies mee gebeurt en laat t zwart op wit zetten.

verder zijn er natuurlijk ook een heleboel enthousiaste lui waardoor je een kans maakt om op een leuke manier wat geld te verdienen met je muziek. dat is ook wat waard dus je mag best een beetje toegeeflijk zijn.

nogmaals, het is echt per geval verschillend vind ik


probeer iig het plezier erin te houden. soms is opdrachtmuziek leuk.. een kader waarbinnen je iets moet maken, maar het haalt t niet bij je avondjes alleen op jezelf lekker pielen.
volgens mij ben jij daar juist op gesteld dus die avondjes moet je bewaken. als je er geen plezier meer in hebt houdt t snel op met goedemuziek maken ook denk ik
 
volgens mij is de beste positie die je kan hebben : iets hitgevoelig verkopen en daar geld mee verdienen waarmee je materiaal en tijd koopt om te maken wat je écht zelf wil maken (densoods onder andere namen).
De meesten die 'hun zin' doen zullen er niet al te veel mee verdienen en dus daardoor een andere job erbij moeten hebben waardoor ze dus eigenlijk minder tijd hebben om hun zin te doen ;-)
Zo zit het bij mij toch.
Moest ik écht een hit kunnen maken, dan deed ik dat wel denk ik, hoezeer ik ook afkeer heb van mainstraim-hitmuziek.
Ik denk dat de meesten hier (me inclusief) niet goed genoeg zijn om een platte goedverdienende hit te kunnen maken en daarom blijven rondcircelen in het 'iets experimenteler' gebeuren
 
Ik zeg ga ervoor...wat let je? Idealen zijn voor hippies.
 
Mijn advies: probeer toch beide, commercieel en niet commercieel. Kijk wat er omheen gebeurt. Je kunt met iets commerciële muziek wat geld verdienen en verder gaan met muziek voor je gevoel. Als je niet afhankelijk van de markt wordt natuurlijk, want mensen in de mainstream "leven" letterlijk en figuurlijk in de studio.

Veel succes!
 
De boterham gaat altijd boven de integriteit; die stelt je in staat om te doen wat je doet, de integriteit levert alleen jezelf een warm gevoel op.
 
Yoozer heeft wel gelijk met z'n "Erst kommt das Fressen, dann die Moral" maar het hangt er wel vanaf of je uberhaupt wil leven van muziek. Je kunt bij je hobby best idealen volgen. Zodra er geld bij komt kijken (zeker als afhankelijk wordt van dat geld) moet je inderdaad idealen op de tweede plaats zetten. Je zult dan zelfs wat respect gaan krijgen voor alles wat verkoopt omdat je overal in de muziek/kunst/film/design/tv/mode een combinatie vind van creatief talent en zakelijk talent. Ook bij 'merken' als Stefani en Mayer. Meeste mensen zijn maar goed in een kant en zullen de andere kant uitbesteden.
 
Er wordt in commercials vaak hele aparte muziek gebruikt, denk aan Mr. Oizo eva bij Levi's, Brigitte Bardot bij Zonnet en ga zo maar door. Een deel van die reclame en tv boys zijn gewoon muziekfreaks net zoals jij.
 
Ik snap je afkeer voor commercie niet zo? commercie is toch een bevestiging van succes? en iedereen wil graag succesvol gevonden worden?

afkeer van commercie vertaal ik meestal naar afgunst richting succesvolle artiesten.

integriteit in muziek is een gegeven en staat los van smaak.
zelfs als jij de nieuwe orkestband van Frans Bauer zou moeten maken, dan doe je dat nog met je beste inzet, hart ziel en zaligheid toch? omdat je een passie hebt voor het process en de techniek, en tevreden en trots wlt zijn op je product.

Voor alle lame azijnpissers hier: "makkelijk scoren" bestaat niet. Zelfs het maken van de grootste wegwerppulp voor de top40 is MOEILIJK. anders zaten we nu allemaal met Wessel van Diepen cocktails te drinken op Ibiza, ipv vanuit onze vinexwoning rustig wakker te worden met laptop op schoot....
 
makkelijk scoren is ook niet makkelijk, je moet ten eerste connecties hebben en met je arm in de reet van die connecties gaan zitten en natuurlijk slijmen tot je een ons weegt, of gewoon ze een beetje geld geven om jouw zelfgemaakte dansplaatje te draaien
 
integriteit in muziek is een gegeven en staat los van smaak.
zelfs als jij de nieuwe orkestband van Frans Bauer zou moeten maken, dan doe je dat nog met je beste inzet, hart ziel en zaligheid toch? omdat je een passie hebt voor het process en de techniek, en tevreden en trots wlt zijn op je product.

Nee, als je werkt in de muziek zul je altijd dingen (moeten) doen die je niet zo leuk vindt. Omdat je niet altijd alles met passie kan doen (tenzij het je hobby is). In dat opzicht is het net een gewone baan. Je hebt wel gelijk dat top40 muziek maken heel moeilijk is en vaak met erg veel liefde gedaan wordt.
 
maar dat is dan ook inherent aan Top40, het heeft iets, waardoor het een groot plubiek aanspreekt. Ik snap de dicussie dus niet zo.

je hebt een stapeltje meuk waar iemand interesse in heeft, je bent er zelf redelijk tevreden over, maar je wilt géén succes?!?
 
Commercieel is heel OK zolang je zelf blij bent met je product.
Is bij de TS dus van toepassing.

Anyway, als je lang genoeg blijft wikken en wegen gaat dat aanbod vanzelf weer voorbij. Of heb je een besluit genomen?
 
volg je gevoel, maar dat betekend niet dat je jou muziek niet in commercials mag gebruiken
dat is een makkelijke boterham en als iemand het herkend kom je in't mond op mond circuit
maar kwa muziek zou ik gewoon maken wat ik goed vind en niet wat goed verkoopt
maar ik zou zeker die reclame doen dat deed sielwolf jaren geleden ook met het nummer verstärker zerzört in een amstel 1870 reclame da's pas echt underground
dus ik zie dat zeker niet als uitverkoop maar gewoon werk
 
de muziekindustrie van nu is niet meer de muziekindustrie van 10 jaar geleden natuurlijk.
gouden bergen met het maken van wat muziek kun je gerust vergeten in de huidige download cultuur. Dat moet ook niet meer je doel zijn vind ik.

idealisme past al helemaal niet meer in de huidige muziekcultuur. Als je muziek interessant genoeg is om als stock muziek gebruikt te gaan worden en je vindt het leuk om je muziek daar beschikbaar voor te stellen, dan zou ik daar gewoon voor gaan. Om je heel erg druk te gaan maken over welke track wel en niet interessant genoeg is voor jou om heel veel geld mee te gaan verdienen is niet meer de instelling waarmee je tegenwoordig ver komt.

En verkijk je niet op mooie verhalen van beginnende online labels. Tegenwoordig richt je binnen een uurtje een online label op, dat stelt echt niks meer voor.

gewoon niet zo moeilijk doen over alles :D. Maak gewoon muziek voor je plezier en als er wat van uitgebracht wordt dan is dat leuk meegenomen. Geld verdienen in de muziek zit tegenwoordig meer in optredens en producing achter de schermen (bulk opdrachten) als in het verkopen van je plaatjes.

Mijn mening is dat tracks in de top 40 zich voornamelijk ontwikkeld hebben als promotiemateriaal voor de uitvoerende artiest, niet meer als enorme inkomstenbron.
 
idealisme past al helemaal niet meer in de huidige muziekcultuur.

wat een onzin zeg
projecteer je eigen commercieele gedachtes ajb niet op de hele muziek scene
muziek zonder idealen is als kunst zonder inspiratie(zielloos product)
oftewel niets zeggende 13.000.000.000 in een dozijn geluids watte
kijk dat de muziek tegenwoordig geen fatsoenlijke texten heeft(op wat punk en hardcore na)
wil nog niet zeggen dat idealen niet in de muziekcultuur past
dan krijg alleen nog van die oppervlakkige drek (mainstream)
gelukkig zie je in de hip hop wel weer wat maatschapij kritiese texten
en hier&daar in de pop/rock ook wel een beetje
maar dit soort slappe inhoudsloze meningen daar draait mijn maag wel van om :r
 
wat een onzin zeg
projecteer je eigen commercieele gedachtes ajb niet op de hele muziek scene
muziek zonder idealen is als kunst zonder inspiratie(zielloos product)
...

maar dit soort slappe inhoudsloze meningen daar draait mijn maag wel van om :r
is juist helemaal niet een slappe inhoudsloze mening. als je commercieel wilt hoef je tegenwoordig niet meer met die hippie mening van jou aan te komen. :D

De tijd van ik doe wat ik wil in mijn muziek en iedereen moet het maar slikken want ik wordt toch wel een ster ligt echt ver van de realiteit af tegenwoordig. Of je dat nou leuk vindt of niet :D

idealisme in muziek kan natuurlijk wel , maar laat dat commerciele idee dan maar varen.
 
als iemand mij 10.000 euro biedt om een CD met 12 tracks soundscapes te maken doe ik dat.
alleen dat gebeurt niet omdat de massa het niet aanspreekt...

wat de massa niet kent vreten ze niet.
als je wilt verkopen moet je 13 in een dozijn muziek maken waar mensen niet over hoeven na te denken pas dan heb je succes en kun je geld verdienen..
kijk maar wat er in de top 100 staat of op tmf langskomt, dat zegt al genoeg
 
wat de massa niet kent vreten ze niet.
muziek is voor hun een bijproduct, niet om echt naar te luisteren maar een accessoire...

als er vraag is naar appels ga je ook geen pruimen verbouwen... maar het moet nutuulk op een gegeven moment niet zo zijn dat het (niet muzikaal onderlegt) publiek bepaald wat muziek is en wat niet nutuulk... muziek begint nog altijd bij iemand die het weet te maken...
 
wat een ontzettende hoop bullshit lees ik hier zeg, damn
 
Back
Top