Fabfilter Pro-R Reverb

15 November komt FabFilter met een nieuwe plug-in, ik weet dat er een aantal FF enthousiastelingen op dit forum zitten (waaronder ikzelf) dus misschien kunnen we samen uitkijken naar hun volgende product! :D

Nietszeggend filmpje:


Pro-R(everb)?
 
Het lijkt me wel een leuke plug-in maar ik mis wel een beetje de "fris-heid" die ik van nieuwe FF plugs gewend ben. Het ziet er een beetje ongeïnspireerd uit imo, in en out spectrogram en twee saaie lijntjes, that's it. Verder hoor/zie ik niet veel speciaals. De controle over de eq bands is wel mooi maar slechts een (kleine) toevoeging op wat bijna al m'n verbs wel kunnen. Kom maar op met de prijs en meerdere voorbeelden zou ik zeggen!
 
Het lijkt me wel een leuke plug-in maar ik mis wel een beetje de "fris-heid" die ik van nieuwe FF plugs gewend ben. Het ziet er een beetje ongeïnspireerd uit imo, in en out spectrogram en twee saaie lijntjes, that's it. Verder hoor/zie ik niet veel speciaals. De controle over de eq bands is wel mooi maar slechts een (kleine) toevoeging op wat bijna al m'n verbs wel kunnen. Kom maar op met de prijs en meerdere voorbeelden zou ik zeggen!

Mee eens, maar toch kan ik me niet bedenken welke controls ik nog meer op een reverb nodig zou hebben. Ik heb zelf 2C Audio Aether en ik kan je vertellen dat op het eerste gezicht deze Fabfilter reverb veel gebruiksvriendelijker is. Dat terwijl ik niet het idee heb dat er minder mee mogelijk is.
 
Na een paar filmpjes gezien te hebben ben ik erg enthousiast. Het ziet er simpel uit en je kan zo best snel een gewenst effect krijgen op de tracks waarvoor je het wilt gebruiken. Ben benieuwd wat ze er voor vragen.
 
Het zou me heel erg verbazen als ie niet €169,- of €149,- wordt :D
 
Sinds vandaag te koop bij Audiodeluxe.com

FabFilter Pro-R $178.99

FabFilter Essentials Bundle (Pro-R, Pro-Q 2, en Pro-C 2) $354.99
 
De site zegt momenteel:

Just a second...

We are updating the website at the moment

:D, we weten snel meer denk ik.
 
Yep, daar is hij dan: http://www.fabfilter.com/products/pro-r-reverb-plug-in

Prijs is inderdaad €169. Indien je al een aantal Fabfilter producten hebt krijg je 40% korting en kom je uit op: €101,40

EDIT: Blijkbaar moet je wel meerdere plug-ins hebben voor de 40%, er bestaat ook nog een 20% kortingstarief waardoor je op: €135,20 uit komt.
 
Als je 2 plugins (in elk geval in mijn geval met Timeless 2 en Saturn) hebt kom je uit op:
FabFilter Pro-R - High-end reverb plug-in 16%* €141,96

Dat vind ik vrij fors, ik wacht wel even op een betere aanbieding.
 
Met 40% zit ik op €101,40
De prijs valt dan mee, maar ik zat niet op wéér een reverb te wachten. Maar het is een FF, dus ik ben wel benieuwd of de demo me nog enthousiast gaat maken :)
 
Ik heb op zich ook genoeg galm om de hele ruimte mee te vullen, maar ik ben toch altijd wel gevoelig voor een mooie galm die net weer iets meer/anders doet dan de rest :D
 
Een galm die iets anders doet kan misschien net dé galm zijn die je graag voor je track wil hebben :)

Je muzikale niveau en doelstellingen zijn denk ik wel bepalend of je extra plug-ins nodig hebt. Het zou nl. zelfs zo kunnen zijn dat de on-board plug-ins van je DAW al toereikend en goed genoeg voor je zijn.

Maar voor een nog betere kwaliteit moet je m.i. het eerste denken aan (idd) galm, (tape/tube) saturation, compression en innovatieve plug-ins.
 
Vandaag heb ik ff de demo uitgebreid geprobeerd. Kleine ruimtes doet de Pro-R erg mooi. Op akoestische drums vond ik 'm erg goed, en kun je heel nauwkeurig je reverb instellen. De EQ is dan zeker handig om individuele instrumenten te benadrukken of te dempen in de reverb. Grotere ruimtes vond ik minder. Ik vond het lastig om een mooie diepe lange galm te maken. Zelfs op hele extreme settings (grootste ruimte, 200% decay) vond ik het nog wat lafjes. De reverb was wat stoffig en dun. De warme diepe sound die ik gewend ben van lexicon kon ik er niet uit krijgen.

De interface is zeker intuitief met duidelijke controls. Wel wordt er heel veel nadruk op de EQ gelegd, terwijl ik dat in de praktijk niet erg vaak ga gebruiken (behalve de standard hi-end rolloff of zo). Een optie om de EQ in te klappen zou wel handig zijn. Verder mis ik toch wel wat standard controls, zoals controle over early vs late reflections.

Zeker een goede reverb, maar voor 170 euro sla ik 'm toch maar even over.
 
@ ProtoHuman...bedankt voor je beoordeling van de Pro-R, daar hebben we wat aan :)
Ik wil/moet de demo nog proberen.
 
Vandaag heb ik ff de demo uitgebreid geprobeerd. Kleine ruimtes doet de Pro-R erg mooi. Op akoestische drums vond ik 'm erg goed, en kun je heel nauwkeurig je reverb instellen. De EQ is dan zeker handig om individuele instrumenten te benadrukken of te dempen in de reverb. Grotere ruimtes vond ik minder. Ik vond het lastig om een mooie diepe lange galm te maken. Zelfs op hele extreme settings (grootste ruimte, 200% decay) vond ik het nog wat lafjes. De reverb was wat stoffig en dun. De warme diepe sound die ik gewend ben van lexicon kon ik er niet uit krijgen.

De interface is zeker intuitief met duidelijke controls. Wel wordt er heel veel nadruk op de EQ gelegd, terwijl ik dat in de praktijk niet erg vaak ga gebruiken (behalve de standard hi-end rolloff of zo). Een optie om de EQ in te klappen zou wel handig zijn. Verder mis ik toch wel wat standard controls, zoals controle over early vs late reflections.

Zeker een goede reverb, maar voor 170 euro sla ik 'm toch maar even over.



Hier kan ik me aardig in vinden. Vind het ook een zeer goed reverb, maar met grotere ruimtes is hij wat 'clean' waardoor je niet zo de perceptie van diepte krijgt maar meer een 'membraam' van reverb. Dat valt me wat sterker op wanneer ik hem naast mijn 2C Audio Aether beluister/vergelijk.

Ik vind het zeker een goede verb en is snel in te stellen. Ik kan me voorstellen dat deze vanwege zijn cleanliness zich makkelijk in een mix mengt zonder teveel aandacht te trekken. Als dat ook de bedoeling is lijkt het me de juiste tool voor de job, maar voor meer opvallend/bladerunner reverb gebruik zijn er andere opties beter geschikt imo.

Dit zijn de eerste indrukken dan he :beard:
 
Back
Top