[Q&A] Fabfilter - post hier je vragen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
De oudgedienden onder ons kunnen het zich misschien nog wel herinneren, de Q&A sessies met mensen die in de wereld van de elektronische muziek hun sporen wel hebben verdiend. Leden van Synthforum konden hun vragen stellen waarna @Yawgmoth een selectie ervan aan de geïnterviewde voorlegde. De antwoorden werden dan later op het forum geplaatst.

Welnu, na 16 jaar is het zover: we pakken de draad weer op. Op initiatief van @bombario gaan we proberen elk kwartaal een Q&A sessie te organiseren. Omdat bombario een verleden heeft als muziekjournalist, is dit avontuur op zijn lijf geschreven.

pro-q-3.jpg


De heren van FabFilter hebben hun medewerking toegezegd voor de eerstvolgende sessie. Voor degenen die FabFilter om welke reden dan ook niet kennen, FabFilter is een Nederlandse producent van plugins als de Pro-Q 3 en de Pro-MB. Iedereen die lid is van Synthforum is van harte uitgenodigd om zijn/haar vragen aan de mannen van FabFilter hier in deze discussie achter te laten. Schroom niet en laat je helemaal gaan :). We proberen de antwoorden in de eerste week van april te posten.

Mocht je inspiratie nodig hebben, kijk dan nog eens bij de eerdere Q&A sessies:

 
geen Fabfilter gebruiker, ken zeker de reputatie, en de mogelikheden en de kwaliteit. nederlands! volgens zag ik dat wel eens uit mijn ooghoek, maar drong niet echt binnen.
(en Dan Worrall, o ik schrijf het verkeerd, is nog een van de weinigen waar ik iets van leer, en groot Fabfilter liefhebber).

vragen? ik ben wel benieuwd naar de werkwijze, hoe bedenk je b.v. de EQ, naast alle andere EQ's die er zijn. en hoe rol je erin? een eigen wens, voor de optimale EQ (en andere plugins natuurlik...), of nou ja, ik weet het niet, daarom deze meer achtergrond vraag.

ik waardeer overigens zeer de eerlikheid van Fabfilter, zwaait niet met allerlei zaken die er niet toedoen, en zwaaien wel met zaken die er wel toe doen...

blijf er altijd met een schuin oog naar kijken, maar heb zelf ingezet op een andere reeks plugins (Melda b.v. en anderen...), een keuze én toeval..

(het fijne van Melda is wel dat je b.v. de splitEQ eenvoudig 'na kan maken', maar Melda zet zich in op een geheel eigen framework en heeft MXXX(Core)).

natuurlik heeft Fabfilter een eigen framework, overigens, dunkt me.

daarom b.v. mijn keuze (bestaat er vrije keuze?) voor Melda, en andere Eq's die ik al had, meer emulaties dan workhorses..

goed.

de workflow is zeer goed, dat is zeer aantrekkelik...
 
Wat is het wezenlijke verschil tussen de functie van de compressor (C2) en diens mogelijkheid om een frequentiebereik in te stellen waarop de C2 werkt,
en de dynamische EQ/ Sidechain functie van de Q3? Ik werk met beiden en doe soms wat mij goed dunkt op dat moment, maar vraag het mij af. IK vind het allebei fantastische tools namelijk. Mijn template bestaat onder andere uit standaard op elke track een Q3 en een Utility.
 
Wat vet dat ze Neerlansch zijn!
Mijn vraag: Wat zijn coole onortodoxe toepassingen van de plugins? Volcano gooi ik op van alles bijvoorbeeld, van leads tot drums.
 
Ter inspiratie, 2 interviews met Fabfilter door de Volkskrant en 3voor12:

 
Ter inspiratie, 2 interviews met Fabfilter door de Volkskrant en 3voor12:


mijn vraag is daarmee beantwoord, haha. wat de achtergrond van een developer is, heeft veelal grote invloed op het 'produkt' zelf, niet altijd op dezelfde wijze. vanzelfsprekend.

ik vind de vraag van @Skurdd wel interessant, inderdaad niet voor de hand liggende wijzen van werken, of geluidmanipulatie, EQ's b.v. zijn daar heel geschikt voor, en als ze zo uitgebreid zijn als Pro-Q3, dan kun je zeker heel wat bereiken, dat buiten het normale 'bereik' (of jhet normale bereik....) van een EQ ligt, er zijn best trucjes met elke EQ te doen, welke speciaal met de Pro-Q3, b.v. of andere plugins?

de vraag van @BasZiePee ook interessant, er is een overlap, en ze kunnen dezelfde dingen bereiken (wellicht wat andere sonische resultaten? hoeft niet per se, dacht ik, in mijn ervaring), maar soms is een EQ veel preciezer. toch... goed... hou het een vraag...
 
Ik sta best versteld van het gegeven dat een aantal mensen niet weten dat Fabfilter van Nederlandse makelij is (vergeet ook niet Bram Bos en Toneboosters). Zelf kan ik het mij nog goed herinneren dat ze jaren geleden startte. Momenteel draai ik de Fabfilter plugins enkel op iOS.

Mijn suggestie:
Stel alles is mogelijk, wat zou je dan willen toevoegen of veranderen aan de bestaande lijn plug-ins of is het goed zoals het is?
 
Een notsonizer knop.
Dat als iets gewoon niet zo nice klinkt, dat je er een beetje meer nice in kan draaien
 
Een notsonizer knop.
Dat als iets gewoon niet zo nice klinkt, dat je er een beetje meer nice in kan draaien
Je bedoelt zoiets als de Italo converter of Parkito? Oudere forumleden zullen deze legendarische apparaten vast nog herkennen 😇
 
Je bedoelt zoiets als de Italo converter of Parkito? Oudere forumleden zullen deze legendarische apparaten vast nog herkennen 😇
Ik geloof dat er een binnenkort een kloon van de Parkito aan zit te komen ......
 
Mooie ontwikkelaar, ik heb zelf 4 plugins van ze, waarvan de Q3 en C2 toch wel veelvuldig gebruikt worden, waar ze vooral sterk in zijn is de Gui en de looks , helaas heeft de Q3 geen pitch tracking, dit vind ik toch wel een groot gemis, in dat opzicht is Mautodynamiceq toch nog steeds de grotere broer die echt alles kan, echter heeft die meer clicks nodig om iets voor elkaar te krijgen en zien Melda plugins er een beetje afschrikwekkend uit vanwege de vele opties. Misschien is dat dan mijn vraag: of ze nog van plan zijn Pitch tracking toe te voegen, evt in de volgende versie, of misschien wel een geheel nieuwe plugin met meer dynamic features en zoals eerder gezegd de transient/tonal scheiding van spliteq.
 
Ik zou wel willen weten of ze nog (door)ontwikkeling van hun synth plugins One en Twin plannen. Ik was er vanaf het eerste uur bij met de geweldige One plugin en daarna Twin en Timeless. Voor mij zijn dat de ‘muzikale plugins’ waarmee je sounds maakt, maar alle professionele mixing en mastering plugins - hoe uitstekend ook - heb ik als hobbyist voorbij laten gaan.
 
Ben benieuwd wat de "spark" was om aan dit avontuur te beginnen. Waren ze klaar met de (digitale) EQ's / filters die op dat moment verkrijgbaar waren? Ontbrak er iets en besloten ze het "dan maar te bouwen"?

En nu ze succesvol zijn, eigenlijk "gevestigde orde", hoe ze daarmee omgaan. Schoppen tegen het systeem is lastig als je zelf het systeem bent geworden.. of juist makkelijk?
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top