Wijzigingen marktplaats

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de marktplaats een van de meest gebruikte subforums. Wekelijks worden er tientallen advertenties geplaatst in vraag en aanbod. Hoewel veel draadjes gesloten kunnen worden na verkoop, wordt hier door de adverteerders niet altijd om gevraagd. Dat betekent dat het zoeken in de marktplaats regelmatig resultaten geeft van gear die niet langer beschikbaar is. Daarnaast worden gesloten draadjes ook als resultaat in een zoekopdracht getoond. We voeren daarom twee wijzigingen door.

1. Gesloten draadjes in "te koop / ruil aangeboden" zullen we vanaf nu verplaatsen naar een nieuw subforum in de marktplaats, "Marktplaats archief". Heb je je artikel verkocht, post dan een :slotje:. Wij zullen je post vervolgens verplaatsen.

2. Eens in de maand zullen we alle draadjes in "te koop / ruil aangeboden" waarop langer dan 4 maanden geen activiteit is geweest, verplaatsen naar het archief. Dat betekent dus dat je je advertentie actief zult moeten beheren. Als je artikel nog niet is verkocht, zul je dus minimaal eens in de 4 maanden moeten schoppen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je advertentie gesloten kan worden. Dit doen we omdat het regelmatig gebeurt dat er niet om een slotje wordt gevraagd na verkoop.

Het archief is voor iedereen leesbaar en kan gebruikt worden als een tweede prijswijzer. De huidige prijswijzer blijft gewoon bestaan. Hier kun je vragen stellen over de waarde van een bepaald produkt. Het archief kan worden gebruikt als naslagwerk.

Draadjes in "te koop / ruil gevraagd" zullen we niet verplaatsen naar dit archief.

LET OP:

De moderators hebben veel werk aan advertenties die niet helemaal voldoen aan de richtlijnen. Vanaf nu zullen alle advertenties die niet aan de richtlijnen voldoen zondermeer worden verwijderd. Tot nu toe hebben we altijd een opmerking geplaats met het verzoek de ontbrekende informatie alsnog aan te leveren, of bijvoorbeeld om niet te vaak te schoppen. Het gevolg is dat de advertentie dan automatisch geschopt wordt. Omdat we de advertenties die wel voldoen aan de richtlijnen, niet willen benadelen, hebben we ervoor gekozen om zonder bericht te gaan verwijderen. Gebeurt het vaker dat een adverteerder niet voldoet aan de richtlijnen, dan kunnen we sancties opleggen in de vorm van een waarschuwing of strafpunten. Dit klinkt streng, en dat is het ook wel een beetje. Maar voor een soepel werkende marktplaats denken we dat het nodig is.

Nog even de richtlijnen op een rijtje:

- Bedenk een passende titel die de inhoud van je advertentie duidelijk omschrijft.
- Geef een duidelijke omschrijving van de artikelen en de staat waarin het verkeert.
- Vermeld altijd een richtprijs. Voor een indicatie kun je terecht in het Marktplaats archief of de Prijswijzer.
- Schop niet vaker dan eens in de 3 dagen.
- Gebruik zoveel mogelijk één advertentie als je meerdere spullen te koop aanbiedt.
- Zorg dat je alleen zaken aanbiedt of vraagt die passen in de context van het Synthforum.
- Vraag niet om biedingen.
- Plaats geen links naar andere advertentie sites.
- Binnen 3 dagen na het plaatsen van je advertentie reageren op je eigen advertentie wordt gezien als onrechtmatig schoppen. Dit geldt dus ook voor het plaatsen van (extra) foto's in een tweede bericht, aanvullingen op de advertentietekst of extra artikelen die in de verkoop komen.
- Zorg ervoor dat je Persoonlijke Boodschappen Ontvangen hebt geactiveerd in je profiel.

Als je advertentie niet voldoet aan deze richtlijnen, wordt deze dus zonder bericht van onze kant verwijderd.

We verwachten dat we met deze aanpassingen het leven op de marktplaats weer een stukje aangenamer hebben gemaakt :).
 
Editen van de posts in marktplaats zou een heel groot + punt zijn,moet je de moderators niet meer lastigvallen,kan je foto's verwijderen als het toestel verkocht is etc.

Dat verkopers oneerlijk gaam beginnen doen met prijzen te wijzigen etc. kan je toch niet tegenhouder,maakt ook niets uit,onderhamdeling gebeuren toch in PB,en als er iemand niet aan mij wil verkopen of ik niet aan een bepaalde persoon omdat ik het plots duurder wil/kan verkopen dan is dat zo.
 
Maar dat hele probleem bestaat niet als de suggestie van Fourier wordt opgevolgd: dat je berichten kunt toevoegen zonder dat het topic weer bovenaan komt. En zo blijft de "historie" ook bewaard zonder ingewikkelde toestanden zoals bij Wikipedia, wat Etaoin voorstelde.
 
egres...
Ah , daar zeg je weer wat.
Als blijkt van oplichting heb jij/wij altijd nog een bewijs .
dat is dus de eerste post van de MP advertentie.
Als hier in gewijzigd of veranderd word, valt er daarna ook niets meer te bewijzen tegen een eventuele aangifte of politie.
 
Nee, dat editten van posts zoals op Muffwggler gebeurt vind ik erg irritant, dan denk je maar goed na voordat je iets plaatst. Zoals etaion zegt, het is prettig om oudere post the scannen voor prijzen en soms is het gewoon leuk om te zien hoe een item van hand tot hand gaat.
Ik heb nog liever dat een thread na de verkoop helemaal verwijderd wordt dan dat er ge-edit kan worden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vindt dat wijzigen ook niet zo'n fantastisch idee, vooral details aangaande de staat achteraf toevoegen etc, brr. Afijn...
 
Laatst gewijzigd:
Ik vindt dat wijzigen ook niet zo'n fantastisch idee, vooral details aangaande de staat achteraf toevoegen etc, brr. Afijn...

Of inderdaad wat jij net deed ;) Er zijn in het verleden wel lieden geweest die inderdaad precies dat deden om smerige opmerkingen naar mensen te sturen, die dan niet zichtbaar waren voor de rest omdat de posts gelijk gewijzigd werden.
 
Ja zo'n discussie ben ik ook wel eens in beland, wellicht na 17.00 een alcoholslot op de browser? Het is dan zaak snel te quoten, alhoewel, die kan je ook weer wijzigen...

Wat een wereld...
 
Een quote is weer een ander kant van het verhaal .
Je kunt wel iets copy/pasten wat op SF geplaatst is.
Maar dit kun jij dus ook weer veranderen.
Dus van mijn kant blijft dat gelimiteerde wijziging regeltje wat nu geld ,van kracht,

Helemaal ,omdat de kans bestaat omdat ook vanuit de modkant verantwoording afgelegd moet worden aan de justitie.
 
Ze schijnen naar kip te smaken, maar net iets zoeter
 
De juridische kant is helemaal lastig, oplichters moeten aan de hoogste boom, maar ik heb ook liever weer geen constante Peter R de Vries in mn slaapkamer. Voor een aangifte is er waarschijnlijk al een stuk basis info vastgelegt, op de achtergrond. Ben nog steeds geen tegenstander van "certified users", zelfs tegen betaling, maar man dat zal een klus zijn... En ook: juridisch lastig.
 
Het is dat jullie niets verdienen aan het marktplaats gedeelte en het een boel werk is maar anders:
Iedereen die gebruik wil maken van met marktplaats gedeelte zou natuurlijk bekend kunnen zijn bij het forum.

Doe een aanmelding (naam/adres/email/telefoonnummer) en dan krijgt de aanmelder een brief thuis die men binnen een bepaalde periode zal moeten valideren (adres plus email zijn dan al geverifieerd) koppel dit aan een gebruiksnummer waarmee men toegang heeft tot de marktplaats en dan ben je al een heel eind volgens mij.

Probleem is dat dat geld gaat kosten en een volgens tijdelijk een extra werkdruk van de mods.
*iets wat later wellicht wel weer extra tijd kan gaan opleveren.
 
egres...
Ah , daar zeg je weer wat.
Als blijkt van oplichting heb jij/wij altijd nog een bewijs .
dat is dus de eerste post van de MP advertentie.
Als hier in gewijzigd of veranderd word, valt er daarna ook niets meer te bewijzen tegen een eventuele aangifte of politie.

maar dat bewijst niets beste man,ben je echt niets mee hoor als je een aangifte doet,

Tegen scam valt echt niets te doen,het is verkoop van 2hands goederen en vervolging van de scammer is onbestaand
 
@WHG: Met jouw voorstel wordt een en ander wel een stuk veiliger inderdaad. Maar aan het bijhouden van persoonsgegevens zijn tegenwoordig zoveel regels gekoppeld, dat je allereerst een juridisch advisuer in dienst zou moeten nemen en verder iemand die fulltime aan de registratie werkt. De marktplaats is niet het hoofddoel van Synthforum en moet ook echt gezien worden als een leuk extraatje. Een beetje zoals het prikbord bij de AH, maar dan digitaal.
 
@WHG: Met jouw voorstel wordt een en ander wel een stuk veiliger inderdaad. Maar aan het bijhouden van persoonsgegevens zijn tegenwoordig zoveel regels gekoppeld, dat je allereerst een juridisch advisuer in dienst zou moeten nemen en verder iemand die fulltime aan de registratie werkt. De marktplaats is niet het hoofddoel van Synthforum en moet ook echt gezien worden als een leuk extraatje. Een beetje zoals het prikbord bij de AH, maar dan digitaal.

Ik snap dat het een prikbord iets is :)
Snap ook dat het beheren van persoonsgegevens juridisch en wettelijk altijd een lastig iets is.
snap ook dat het veel (extra) werk is.

Is wel een optie die ik kan aandragen., en daarom doe ik het ook :W
 
Back
Top