Wijzigingen marktplaats

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de marktplaats een van de meest gebruikte subforums. Wekelijks worden er tientallen advertenties geplaatst in vraag en aanbod. Hoewel veel draadjes gesloten kunnen worden na verkoop, wordt hier door de adverteerders niet altijd om gevraagd. Dat betekent dat het zoeken in de marktplaats regelmatig resultaten geeft van gear die niet langer beschikbaar is. Daarnaast worden gesloten draadjes ook als resultaat in een zoekopdracht getoond. We voeren daarom twee wijzigingen door.

1. Gesloten draadjes in "te koop / ruil aangeboden" zullen we vanaf nu verplaatsen naar een nieuw subforum in de marktplaats, "Marktplaats archief". Heb je je artikel verkocht, post dan een :slotje:. Wij zullen je post vervolgens verplaatsen.

2. Eens in de maand zullen we alle draadjes in "te koop / ruil aangeboden" waarop langer dan 4 maanden geen activiteit is geweest, verplaatsen naar het archief. Dat betekent dus dat je je advertentie actief zult moeten beheren. Als je artikel nog niet is verkocht, zul je dus minimaal eens in de 4 maanden moeten schoppen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je advertentie gesloten kan worden. Dit doen we omdat het regelmatig gebeurt dat er niet om een slotje wordt gevraagd na verkoop.

Het archief is voor iedereen leesbaar en kan gebruikt worden als een tweede prijswijzer. De huidige prijswijzer blijft gewoon bestaan. Hier kun je vragen stellen over de waarde van een bepaald produkt. Het archief kan worden gebruikt als naslagwerk.

Draadjes in "te koop / ruil gevraagd" zullen we niet verplaatsen naar dit archief.

LET OP:

De moderators hebben veel werk aan advertenties die niet helemaal voldoen aan de richtlijnen. Vanaf nu zullen alle advertenties die niet aan de richtlijnen voldoen zondermeer worden verwijderd. Tot nu toe hebben we altijd een opmerking geplaats met het verzoek de ontbrekende informatie alsnog aan te leveren, of bijvoorbeeld om niet te vaak te schoppen. Het gevolg is dat de advertentie dan automatisch geschopt wordt. Omdat we de advertenties die wel voldoen aan de richtlijnen, niet willen benadelen, hebben we ervoor gekozen om zonder bericht te gaan verwijderen. Gebeurt het vaker dat een adverteerder niet voldoet aan de richtlijnen, dan kunnen we sancties opleggen in de vorm van een waarschuwing of strafpunten. Dit klinkt streng, en dat is het ook wel een beetje. Maar voor een soepel werkende marktplaats denken we dat het nodig is.

Nog even de richtlijnen op een rijtje:

- Bedenk een passende titel die de inhoud van je advertentie duidelijk omschrijft.
- Geef een duidelijke omschrijving van de artikelen en de staat waarin het verkeert.
- Vermeld altijd een richtprijs. Voor een indicatie kun je terecht in het Marktplaats archief of de Prijswijzer.
- Schop niet vaker dan eens in de 3 dagen.
- Gebruik zoveel mogelijk één advertentie als je meerdere spullen te koop aanbiedt.
- Zorg dat je alleen zaken aanbiedt of vraagt die passen in de context van het Synthforum.
- Vraag niet om biedingen.
- Plaats geen links naar andere advertentie sites.
- Binnen 3 dagen na het plaatsen van je advertentie reageren op je eigen advertentie wordt gezien als onrechtmatig schoppen. Dit geldt dus ook voor het plaatsen van (extra) foto's in een tweede bericht, aanvullingen op de advertentietekst of extra artikelen die in de verkoop komen.
- Zorg ervoor dat je Persoonlijke Boodschappen Ontvangen hebt geactiveerd in je profiel.

Als je advertentie niet voldoet aan deze richtlijnen, wordt deze dus zonder bericht van onze kant verwijderd.

We verwachten dat we met deze aanpassingen het leven op de marktplaats weer een stukje aangenamer hebben gemaakt :).
 
Hoi, prima allemaal. Kan er ook een woonplaats bij de adv komen? Aangezien er veel leden zijn die er een nietszeggende opmerking bij hun woonplaats hebben staan. Locatie is in dit soort adv altijd van belang;)

Steun ik volledig ! Al was het maar een provincie vermelden.
 
Gisteren hebben we een extra tekstregel toegevoegd in de richtllijnen, waarin we adviseren om een plaatsnaam te vermelden als een artikel afgehaald dient te worden. Zie post 39.

Waar was Medisch Centrum West ook alweer gevestigd? ;)

Ontopic: das een zinvolle vereiste!
 
Heel goed!
Er is echter nog een punt waar ik me aan erger. Dat is wanneer iemand schrijft 'alleen ophalen' maar in de advertentie of in het profiel van de poster is niet uit te maken WAAR in den lande het is op te halen.

**Edit** opmerking is al eerder voorbij gekomen lees ik nu.
 
Hm, ik heb zonet de eerste 12 advertenties gecheckt en er zijn er maar een paar met plaatsnaam. Ze zijn weliswaar niet "alleen ophalen" maar die info lijkt me toch zinvol.
 
COLOR=Red]

**Edit** opmerking is al eerder voorbij gekomen lees ik nu.[/COLOR]


Klopt! Dan heb je waarschijnlijk ook onze respons gelezen:

We hebben het even overlegd met als resultaat dat je suggestie als advies is opgenomen.

https://www.synthforum.nl/forums/faq....s_advertenties

Hm, ik heb zonet de eerste 12 advertenties gecheckt en er zijn er maar een paar met plaatsnaam. Ze zijn weliswaar niet "alleen ophalen" maar die info lijkt me toch zinvol.

Hoewel we het inderdaad zinvol vinden, willen we het vermelden van een standplaats niet verplicht stellen. We kunnen ons namelijk voorstellen dat er leden zijn die deze informatie niet in het openbaar willen delen.
 
Zat steden inderdaad die ik ook liever stil zou houden als ik er zou wonen :D
 
tsja, ik ga e rtoch nog een keer op terugkomen...

ls je al die oude ad´s gewoon in de vullisbak pleurt, dan komt er opeens en berg schijfruimte voor de gebruikers vrij ( alle oude fotos ook weg).
er zit echt helemaal niemand te wachten op oude advertenties.
dus, ipv. een marktplaats achief, gewoon een vullisbak...:D

:mega:

Spreek voor jezelf, ik gebruik het heel vaak. Kijken hoe vaak iets aangeboden wordt, welke prijs, hoe lang schoppen voordat verkocht enzovoort.
 
Inderdaad handig als het posten van aanvullende informatie of correcties binnen een bepaald tijdsbestek (bijvoorbeeld 2 uren) niet meteen als schoppen wordt beschouwd. 30 minuten vind ik wel wat erg kort.
 
Kan je niet bij de marktplaats standaard eerst een voorbeeld van bericht geven bij posten met de waarschuwing dat er na posten niet meer gewijzigd of toegevoegd mag worden? Volgens mij ligt er vooral veel verwarring in de informatieve hoek, en maakt het niet uit of je 30 60 80 of 100 minuten wacht.
 
Kan je niet bij de marktplaats standaard eerst een voorbeeld van bericht geven bij posten met de waarschuwing dat er na posten niet meer gewijzigd of toegevoegd mag worden?

Je kunt er als poster natuurlijk altijd voor kiezen eerst een voorbeeld van het te plaatsen berichten te laten zien. Dat is de verantwoordelijkheid van TS lijkt mij.


Volgens mij ligt er vooral veel verwarring in de informatieve hoek

Wat betekent dat?


en maakt het niet uit of je 30 60 80 of 100 minuten wacht.

Los van de context van bpvenstaande, maakt het wat ons betreft wel uit hoe lang je wacht. Hoe langer je waht, hoe meer het op schoppen gaat lijken. Persoonlijk vind ik een uur al erg lang om een fout in je advertentie te ontdekken.
 
Het is de verantwoordelijkheid van de TS om compleet en volgens de richtlijnen te posten, maar dat gaat nog te vaak niet goed waardoor er een aangescherpt beleid komt. Het moment van posten(en echt specifiek dat) geeft wellicht te weinig informatie en het zou een oplossing kunnen zijn een bumperscherm in te lasten bij het posten op de marktplaats met even een aantal korte punten aangaande de richtlijnen, waaronder het niet meer kunnen wijzigen, en een voorbeeld van de post. SF zou niet de eerste website zijn met een "weet u het zeker" scherm voor een actie. :)
 
Ah, ik denk dat ik je begrijp :). De reden dat we het beleid hebben aangescherpt is niet zozeer dat het het te vaak gebeurt dat de posting guidelines niet worden negeleefd, maar meer omdat er geen sancties op stonden. Sterker nog, een mod-ingreep had juist tot gevolg dat de post geschopt werd. Dus in plaats van een sanctie, kwam er juist een beloning.

Voor wat betreft het tweede deel van je opmerking, wat is het voordeel van een tussenscherm met een waarschuwing ten opzichte van de huidige situatie waarbij TS nog 60 de tijd heeft om zijn/haar post te editten?
 
Mensen zijn het zich niet bewust dat ze iets verkeerd doen, en soms het zich ook bewust niet bewust als je begrijpt wat ik bedoel. Het nog even duidelijk aangeven "je gaat nu potentieel de regels van SF overtreden" zal denk ik al twee derde schelen van de onvolledige posts, en geeft de ts nog even de stimulans om na te denken of alles er wel in staat. In alle eerlijkheid, zo'n reglement ergens naast of boven, ook al zijn de fonts even groot, in de praktijk blijven het kleine lettertjes ;)
 
OK, dus tijdens het posten nog eens de richtlijnen tonen? En dan akkoord geven? Ja, dat is een optie. In alle eerlijkheid vraag ik me wel af of dat veel gaat schelen, los van de vraag of dat überhaupt mogelijk is met de huidige forumsoftware.

Ik zou toch willen voorstellen om de huidige (nieuwe) werkwijze een paar maanden aan te zien. Indien nodig kunnen we dan altijd nog kijken naar mogelijke alternatieven.

Ik wil wel zeggen dat ik het erg prettig vind dat je actief meedenkt over verbeteringen in het forum :okdan:. En dat geldt uiteraard ook voor alle anderen die input hebben geleverd. Dank daarvoor!
 
Back
Top