Wijzigingen marktplaats

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de marktplaats een van de meest gebruikte subforums. Wekelijks worden er tientallen advertenties geplaatst in vraag en aanbod. Hoewel veel draadjes gesloten kunnen worden na verkoop, wordt hier door de adverteerders niet altijd om gevraagd. Dat betekent dat het zoeken in de marktplaats regelmatig resultaten geeft van gear die niet langer beschikbaar is. Daarnaast worden gesloten draadjes ook als resultaat in een zoekopdracht getoond. We voeren daarom twee wijzigingen door.

1. Gesloten draadjes in "te koop / ruil aangeboden" zullen we vanaf nu verplaatsen naar een nieuw subforum in de marktplaats, "Marktplaats archief". Heb je je artikel verkocht, post dan een :slotje:. Wij zullen je post vervolgens verplaatsen.

2. Eens in de maand zullen we alle draadjes in "te koop / ruil aangeboden" waarop langer dan 4 maanden geen activiteit is geweest, verplaatsen naar het archief. Dat betekent dus dat je je advertentie actief zult moeten beheren. Als je artikel nog niet is verkocht, zul je dus minimaal eens in de 4 maanden moeten schoppen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je advertentie gesloten kan worden. Dit doen we omdat het regelmatig gebeurt dat er niet om een slotje wordt gevraagd na verkoop.

Het archief is voor iedereen leesbaar en kan gebruikt worden als een tweede prijswijzer. De huidige prijswijzer blijft gewoon bestaan. Hier kun je vragen stellen over de waarde van een bepaald produkt. Het archief kan worden gebruikt als naslagwerk.

Draadjes in "te koop / ruil gevraagd" zullen we niet verplaatsen naar dit archief.

LET OP:

De moderators hebben veel werk aan advertenties die niet helemaal voldoen aan de richtlijnen. Vanaf nu zullen alle advertenties die niet aan de richtlijnen voldoen zondermeer worden verwijderd. Tot nu toe hebben we altijd een opmerking geplaats met het verzoek de ontbrekende informatie alsnog aan te leveren, of bijvoorbeeld om niet te vaak te schoppen. Het gevolg is dat de advertentie dan automatisch geschopt wordt. Omdat we de advertenties die wel voldoen aan de richtlijnen, niet willen benadelen, hebben we ervoor gekozen om zonder bericht te gaan verwijderen. Gebeurt het vaker dat een adverteerder niet voldoet aan de richtlijnen, dan kunnen we sancties opleggen in de vorm van een waarschuwing of strafpunten. Dit klinkt streng, en dat is het ook wel een beetje. Maar voor een soepel werkende marktplaats denken we dat het nodig is.

Nog even de richtlijnen op een rijtje:

- Bedenk een passende titel die de inhoud van je advertentie duidelijk omschrijft.
- Geef een duidelijke omschrijving van de artikelen en de staat waarin het verkeert.
- Vermeld altijd een richtprijs. Voor een indicatie kun je terecht in het Marktplaats archief of de Prijswijzer.
- Schop niet vaker dan eens in de 3 dagen.
- Gebruik zoveel mogelijk één advertentie als je meerdere spullen te koop aanbiedt.
- Zorg dat je alleen zaken aanbiedt of vraagt die passen in de context van het Synthforum.
- Vraag niet om biedingen.
- Plaats geen links naar andere advertentie sites.
- Binnen 3 dagen na het plaatsen van je advertentie reageren op je eigen advertentie wordt gezien als onrechtmatig schoppen. Dit geldt dus ook voor het plaatsen van (extra) foto's in een tweede bericht, aanvullingen op de advertentietekst of extra artikelen die in de verkoop komen.
- Zorg ervoor dat je Persoonlijke Boodschappen Ontvangen hebt geactiveerd in je profiel.

Als je advertentie niet voldoet aan deze richtlijnen, wordt deze dus zonder bericht van onze kant verwijderd.

We verwachten dat we met deze aanpassingen het leven op de marktplaats weer een stukje aangenamer hebben gemaakt :).
 
Ik ben actief gebruiker, met veel plezier ook, dus meedenken lijkt me het minste wat ik kan doen. De nieuwe richtlijnen vind ik sowieso een enorme verbetering, hopelijk lost het veel op(en geeft het jullie ook wat moderator-rust aangaande de marktplaats :) )
 
Wat een triest gebeuren zeg. Ik plaats overdag een advertentie, voeg later die dag een foto toe en krijg het bericht dat ik niet aan de richtlijnen voldoe. Triest dat Synthforum zulke regels hanteert. Bij dezen zeg ik mijn account op. Tjuus!
 
Wat een triest gebeuren zeg. Ik plaats overdag een advertentie, voeg later die dag een foto toe en krijg het bericht dat ik niet aan de richtlijnen voldoe. Triest dat Synthforum zulke regels hanteert. Bij dezen zeg ik mijn account op. Tjuus!

Zoals zojuist per PB ook al besproken, heb je ruim drie weken de tijd gehad om dit bericht te lezen en ernaar te handelen. Ik verwacht niet van je dat je alle berichten leest, zeker niet als je niet via de FP binnenkomt. Maar ook als je op een andere manier binnenkomt, gelden de wijzigingen op de MP. We hebben duidelijk gecommuniceerd dat aanvullingen op de advertentie tot een minuut of 30 nog geplaatst kunnen worden. Bij jou zat er meer dan 8 uur tussen.

Ik snap dat het even vervelend is als je advertentie wordt verwijderd door onrechtmatig schoppen. Maar alleen als we consequent handhaven, hebben die richtlijnen zin. En zo simpel is het soms ook.

Ik vind het jammer dat je zo emotioneel reageert. Je kunt gewoon een nieuwe advertentie plaatsen waarmee de kous af is.
 
@DrvanLansberg: je kan mijn reactie per PB triest noemen, maar kijk aub naar het beleid van Synthforum. Ik was op het werk en plaatste een advertentie. Een paar uur later voegde ik foto's eraan toe. Nou nou, wat een criminaliteit zeg! Echt barbaars!
 
3 weken? Ik had de advertentie over de Ambika vandaag pas geplaatst! Een paar uur terug notabene.
 
Hoe kom jij btw bij 3 weken? Aangezien SF mijn post heeft verwijderd kan ik onmogelijk aantonen dat het om een paar uur gaat.
 
@DrvanLansberg: je kan mijn reactie per PB triest noemen, maar kijk aub naar het beleid van Synthforum. Ik was op het werk en plaatste een advertentie. Een paar uur later voegde ik foto's eraan toe. Nou nou, wat een criminaliteit zeg! Echt barbaars!

Ik ga hier geen discussie met je voeren over wat wij per PB bespreken en op welke manier dat gebeurt. Als ik dat wel zou doen, zou je nog wel eens behoorlijk door de mand kunnen vallen. Ik verwacht ook van jou dat je de openbare discussie over onze PB wisseling hierbij staakt.

Ik heb je per PB, en zojuist in het bericht hierboven duidelijk uitgelegd waarom ik je advertentie heb verwijderd. Als je daarover wilt communiceren, snap ik dat heel goed. Dan alleen per PB.
 
Ik ga hier geen discussie met je voeren over wat wij per PB en op welke manier dat gebeurt. Als ik dat wel zou doen, zou je nog wel eens behoorlijk door de mand kunnen vallen. Ik verwacht ook van jou dat je de openbare discussie over onze PB wisseling hierbij staakt.

Ik heb je per PB, en zojuist in het bericht hierboven duidelijk uitgelegd waarom ik je advertentie heb verwijderd. Als je daarover wilt communiceren, snap ik dat heel goed. Dan alleen per PB.

"Als ik dat wel zou doen, zou je nog wel eens behoorlijk door de mand kunnen vallen."

Euhm nee, ik denk eerder dat jij door de mand valt. Je mag van mij alles plaatsen hoor.
 
Is het misschien een optie dat als je weer iets bij je advertentie plaats...bv foto's en ongeacht de verstreken tijd, de gehele advertentie niet automatisch naar boven gaat...maw...geschopt wordt?

Dit gebeurt ook niet als je op marktplaats.nl iets plaatst....dus waarom hier wel? Dit is volgens mij het voornaamste probleem wat de Mods hebben en de grote frustratie wat de leden hebben.

Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt dat het Synthforum overstapt op nieuwe software. Zal een hoop ellende en tijd schelen voor iedereen.

Just my two cents ;)
 
Dank voor het meedenken Fourier. Ik heb vandaag met een ander lid ook geboomd over een dergelijke oplossing. Zijn voorstel was om de adverteerder zijn eigen ad op elk moment (dus ook na 60 minuten) te kunnen laten wijzigen. Dat heeft dus ook het gevolg dat de advertentie niet omhoog wordt geschiopt. Ik verwacht dat hier wel wat haken en ogen aan zitten, maar het is zeker het overwegen waard.

Overigens heeft rechtmatig schoppen wel degelijk een functie. Bij een groot deel van de advertenties wordt niet om een :slotje: gevraagd als de artikelen zijn verkocht. Dat betekent dat een open advertentie wegzakt tussen advertenties die niet langer relevant zijn. Als je dan kunt schoppen, heb je toch meer kans dat je advertentie wordt gelezen.

Voor wat betreft nieuwe forum software, het gehele mod-team is dat met je eens (en ik verwacht ook een groot deel van de leden). Er gaat alleen heel erg veel planning en voorbereiding aan zo'n belissing en eventuele implementatie vooraf. Een deel van het mod-team moet overleg plegen met een deel van de admins en een aantal techneuten van de leverancier. En daar zit het grootste probleem. Alle vanuit SF betrokken mensen, doen dit er in hun vrije tijd bij. Er is dus niet zoveel beschikbare tijd. En als dan ook nog de agenda's op elkaar moeten worden afgestemd, heeft dat als resultaat dat een eventuele migratie toch wat langer duurt dan door velen gehoopt. Maar zoals gezegd, we snakken er met z'n allen naar :).
 
Wat het voorstel van het "andere lid" betreft: het lijkt me wel jammer als de adverteerder zijn bericht eindeloos kan wijzigen. Dan vind ik het voorstel van Fourier eleganter, dan blijven de wijzigingen in elk geval chronologisch terug te lezen.

Ik wist niet dat het schoppen een officiële feature is, ik dacht eigenlijk dat het alleen getolereerd werd. :D Een mogelijke oplossing voor verlopen advertenties is wellicht om (ook vergelijkbaar met MP) alle advertenties na een bepaalde periode (bijv. 4 weken) naar het archief te verplaatsen tenzij tijdig om verlenging gevraagd is (bijv. met een speciale "schopknop"). Deze schopknop werkt alleen in de laatste week.
 
Zie punt 2 van de OP:

2. Eens in de maand zullen we alle draadjes in "te koop / ruil aangeboden" waarop langer dan 4 maanden geen activiteit is geweest, verplaatsen naar het archief. Dat betekent dus dat je je advertentie actief zult moeten beheren. Als je artikel nog niet is verkocht, zul je dus minimaal eens in de 4 maanden moeten schoppen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je advertentie gesloten kan worden. Dit doen we omdat het regelmatig gebeurt dat er niet om een slotje wordt gevraagd na verkoop.
 
Haha! Ja, maar 4 maanden is nog steeds erg lang. In mijn voorstelletje probeer ik het schoppen te beperken tot 1 keer per maand, de rest gaat naar het archief waardoor het hele marktplaatsforum kleiner en overzichtelijker wordt. Dit heeft als voordelen: 1) De mods hoeven minder politieagentje te spelen; 2) Actuele advertenties zakken niet weg tussen advertenties die niet relevant meer zijn.

Nou ja, het is eigenlijk alleen een iets verder doorgewerkte versie van wat al is ingevoerd. Kun je al vaststellen of het modereren makkelijker is geworden?
 
Ik verwacht dat hier wel wat haken en ogen aan zitten, maar het is zeker het overwegen waard.

Ja, die discussie is in mijn mod-tijd ook al eens gevoerd. Het voornaamste argument daartegen was dacht ik dat het achteraf aanpassen van een advertentie ook misbruikt kan worden om claims over de staat van een apparaat te weerleggen, door gebreken alsnog te noemen en dan te doen alsof die er ook voor de verkoop al genoemd stonden. Het is uitgaan van de slechtheid van den mensch, maar ja, als het kan binnen het systeem, dan gaat het ook gebeuren.

Als je zoiets wilt doen moet er ook een geschiedenis van wijzigingen bijgehouden worden en zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld bij Wikipedia gebeurt.
 
Haha! Ja, maar 4 maanden is nog steeds erg lang. In mijn voorstelletje probeer ik het schoppen te beperken tot 1 keer per maand, de rest gaat naar het archief waardoor het hele marktplaatsforum kleiner en overzichtelijker wordt. Dit heeft als voordelen: 1) De mods hoeven minder politieagentje te spelen; 2) Actuele advertenties zakken niet weg tussen advertenties die niet relevant meer zijn.

Nou ja, het is eigenlijk alleen een iets verder doorgewerkte versie van wat al is ingevoerd. Kun je al vaststellen of het modereren makkelijker is geworden?

Ah, ik snap je :). We zijn binnen het mod-team uiteindelijk tot 4 maanden gekomen. Sommigen wilden wat langer, anderen wat korter. We zullen het wel even aankijken. Je laatste argument sta ik helemaal achter. Het gaat uiteindelijk om het gebruiksgemak van de leden. We hebben nu wel wat extra werk aan de marktplaats, maar dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat leden gewoon moeten wennen aan een verandering. Ik verwacht wel dat dat op termijn een stuk minder gaat worden. De marktplaats ziet er wat mij betreft in elk geval een stuk schoner uit.
 
Ja, die discussie is in mijn mod-tijd ook al eens gevoerd. Het voornaamste argument daartegen was dacht ik dat het achteraf aanpassen van een advertentie ook misbruikt kan worden om claims over de staat van een apparaat te weerleggen, door gebreken alsnog te noemen en dan te doen alsof die er ook voor de verkoop al genoemd stonden. Het is uitgaan van de slechtheid van den mensch, maar ja, als het kan binnen het systeem, dan gaat het ook gebeuren.

Als je zoiets wilt doen moet er ook een geschiedenis van wijzigingen bijgehouden worden en zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld bij Wikipedia gebeurt.

Dat is precies waar ik ook aan zat te denken, die haken en ogen. De wijzigingen zijn nu, zoals je weet, alleen voor mods zichtbaar. Persoonlijk denk ik dat het systeem op dit moment goed werkt. En het schoppen is daar onderdeel van. Ik vind het ook goed dat advertenties waaraan meer aandacht wordt besteed, meer bekeken worden. Als een lid specifiek op zoek is naar een stuk gear, werkt de zoekfunctie nu prima. Maar ik heb begrepen dat het ook regelmatig voorkomt dat leden de MP even scannen op interessante ads. Voor die laatste manier van zoeken is het schoppen dus relevant.
 
Maar ik heb begrepen dat het ook regelmatig voorkomt dat leden de MP even scannen op interessante ads.

Ja dat doe ik zelf ook. Ik koop wel eens iets dat ik bijna niet ken als het voor een leuke prijs te koop is, of dingen met een defect waar ik wel brood in zie. Da's puur ads scannen.
 
Back
Top