Wijzigingen marktplaats

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de marktplaats een van de meest gebruikte subforums. Wekelijks worden er tientallen advertenties geplaatst in vraag en aanbod. Hoewel veel draadjes gesloten kunnen worden na verkoop, wordt hier door de adverteerders niet altijd om gevraagd. Dat betekent dat het zoeken in de marktplaats regelmatig resultaten geeft van gear die niet langer beschikbaar is. Daarnaast worden gesloten draadjes ook als resultaat in een zoekopdracht getoond. We voeren daarom twee wijzigingen door.

1. Gesloten draadjes in "te koop / ruil aangeboden" zullen we vanaf nu verplaatsen naar een nieuw subforum in de marktplaats, "Marktplaats archief". Heb je je artikel verkocht, post dan een :slotje:. Wij zullen je post vervolgens verplaatsen.

2. Eens in de maand zullen we alle draadjes in "te koop / ruil aangeboden" waarop langer dan 4 maanden geen activiteit is geweest, verplaatsen naar het archief. Dat betekent dus dat je je advertentie actief zult moeten beheren. Als je artikel nog niet is verkocht, zul je dus minimaal eens in de 4 maanden moeten schoppen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je advertentie gesloten kan worden. Dit doen we omdat het regelmatig gebeurt dat er niet om een slotje wordt gevraagd na verkoop.

Het archief is voor iedereen leesbaar en kan gebruikt worden als een tweede prijswijzer. De huidige prijswijzer blijft gewoon bestaan. Hier kun je vragen stellen over de waarde van een bepaald produkt. Het archief kan worden gebruikt als naslagwerk.

Draadjes in "te koop / ruil gevraagd" zullen we niet verplaatsen naar dit archief.

LET OP:

De moderators hebben veel werk aan advertenties die niet helemaal voldoen aan de richtlijnen. Vanaf nu zullen alle advertenties die niet aan de richtlijnen voldoen zondermeer worden verwijderd. Tot nu toe hebben we altijd een opmerking geplaats met het verzoek de ontbrekende informatie alsnog aan te leveren, of bijvoorbeeld om niet te vaak te schoppen. Het gevolg is dat de advertentie dan automatisch geschopt wordt. Omdat we de advertenties die wel voldoen aan de richtlijnen, niet willen benadelen, hebben we ervoor gekozen om zonder bericht te gaan verwijderen. Gebeurt het vaker dat een adverteerder niet voldoet aan de richtlijnen, dan kunnen we sancties opleggen in de vorm van een waarschuwing of strafpunten. Dit klinkt streng, en dat is het ook wel een beetje. Maar voor een soepel werkende marktplaats denken we dat het nodig is.

Nog even de richtlijnen op een rijtje:

- Bedenk een passende titel die de inhoud van je advertentie duidelijk omschrijft.
- Geef een duidelijke omschrijving van de artikelen en de staat waarin het verkeert.
- Vermeld altijd een richtprijs. Voor een indicatie kun je terecht in het Marktplaats archief of de Prijswijzer.
- Schop niet vaker dan eens in de 3 dagen.
- Gebruik zoveel mogelijk één advertentie als je meerdere spullen te koop aanbiedt.
- Zorg dat je alleen zaken aanbiedt of vraagt die passen in de context van het Synthforum.
- Vraag niet om biedingen.
- Plaats geen links naar andere advertentie sites.
- Binnen 3 dagen na het plaatsen van je advertentie reageren op je eigen advertentie wordt gezien als onrechtmatig schoppen. Dit geldt dus ook voor het plaatsen van (extra) foto's in een tweede bericht, aanvullingen op de advertentietekst of extra artikelen die in de verkoop komen.
- Zorg ervoor dat je Persoonlijke Boodschappen Ontvangen hebt geactiveerd in je profiel.

Als je advertentie niet voldoet aan deze richtlijnen, wordt deze dus zonder bericht van onze kant verwijderd.

We verwachten dat we met deze aanpassingen het leven op de marktplaats weer een stukje aangenamer hebben gemaakt :).
 
:halleluja

Fijn om te zien dat 't er nu eindelijk van komt! Geen rommel uit 2002 meer met JP8s voor 1500 euro.
 
Ok, dat klinkt redelijk.
Advertenties met alleen een marktplaats link en 'bod gevraagd' vind ik zelf nogal vervelend.
Alleen over het aanvullen van je eigen advertentie ben ik het niet helemaal eens: het lukt mij bijvoorbeeld niet altijd om een extra foto in het originele bericht te plaatsen, dus dan zou je drie dagen moeten wachten voordat je weer een tweede foto plaatst?

En is het niet mogelijk om een aparte 'verkocht' knop te plaatsen bij een advertentie, in plaats van een :slotje: ? Dit zie je ook bij Facebook - verkooppagina's. Wellicht dat er een soortgelijke functie zit in de Synthforum software?
 
Alleen over het aanvullen van je eigen advertentie ben ik het niet helemaal eens: het lukt mij bijvoorbeeld niet altijd om een extra foto in het originele bericht te plaatsen, dus dan zou je drie dagen moeten wachten voordat je weer een tweede foto plaatst?

In principe zul je inderdaad 3 dagen moeten wachten. Maar je zult merken dat wij deze regel soepel hanteren. Als je binnen 30 minuten de foto's plaatst, snappen we dat het niet gaat om verkapt schoppen en zal je advertentie dus gewoon blijven staan. Probeer het echter tot een minimum te beperken.

En is het niet mogelijk om een aparte 'verkocht' knop te plaatsen bij een advertentie, in plaats van een :slotje: ? Dit zie je ook bij Facebook - verkooppagina's. Wellicht dat er een soortgelijke functie zit in de Synthforum software?

Nee, dat is niet mogelijk. Deels heeft dat te maken met de techiek en deels met het feit dat er meerdere artikelen in 1 advertentie kunnen staan. Voorlopig blijft het dus :slotje: plaatsen.
 
Tot nu toe hebben we altijd een opmerking geplaats met het verzoek de ontbrekende informatie alsnog aan te leveren

Al jaaaaren verbaas ik mij over het geduld van de moderators, waarvoor hulde. Maar ik ben blij dat we dit nu direct kunnen smoren in de kiem :okdan:
 
Fijn, dank jullie wel
Alleen van die foto's is wat minder, ben meestal even bezig met fijnslijperij voordat het af is , maar begrijp dat enige souplesse daarbij gehanteerd wordt, mooi
Komt er ook nog iets aan van een minimale hoeveelheid posts alvorens advertenties te kunnen plaatsen ?
 
Komt er ook nog iets aan van een minimale hoeveelheid posts alvorens advertenties te kunnen plaatsen ?

Daar hebben we het met de mods en admins uiteraard uitgebreid over gehad, maar we zijn nog niet zover dat we je vraag kunnen beantwoorden. Voor elke beschikbare optie zijn er nogal wat contra's. We vinden het belangrijk om een eventuele beslissing goed gefundeerd te kunnen nemen. Ik moet je dus vragen nog even geduld te hebben.
 
Waarom worden advertenties oude 2 jaar uberhaupt bewaard?

Voor alle leden met een fetish voor statistiek. :)

Zonder gekheid, ik kan me voorstellen dat een potentiële koper iets meer informatie zou willen hebben over het verkoopgedrag van een aanbieder bijvoorbeeld.
 
Waarom worden advertenties oude 2 jaar uberhaupt bewaard?

Als je ooit een Prophecy hebt gekocht kun je op die manier uitvinden of 'ie ooit van Leo is geweest :P.
 
tsja, ik ga e rtoch nog een keer op terugkomen...

ls je al die oude ad´s gewoon in de vullisbak pleurt, dan komt er opeens en berg schijfruimte voor de gebruikers vrij ( alle oude fotos ook weg).
er zit echt helemaal niemand te wachten op oude advertenties.
dus, ipv. een marktplaats achief, gewoon een vullisbak...:D

:mega:
 
Die oude ads zijn wel handig als prijswijzer vind ik, dus ik ben voor archiveren. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de schijfruimte die gewonnen zou worden door ze weg te mikken echt veel verschil zou maken.
 
je kan toch zelf je bijlages verwijderen?
of is dat alleen alles of niets ?
 
dank aan alle moderatoren voor hun inspanning,bereidheid en het fijne forum ter beschikking te houden.
 
nou, dan kan jij meer dan ik....

ik kan aboluut geen oude bijlagen verwijderen, al meerdere keren om gevraagd.

:mega:

Als gebruiker kun je inderdaad niet zelf je bijlagen verwijderen. En dat is maar goed ook :). Bijlagen geven vaak context aan een draadje en in de tekst wordt er regelmatig naar verwezen. Mocht je nou problemen hebben met een gebrek aan capaciteit, stuur dan even een PB naar een van de mods met de links naar je oude berichten waarvan je vindt dat de bijlagen verwijderd kunnen worden. Ik kan niet de garantie geven dat al die bijlagen ook echt worden verwjderd. Dat hangt van het bericht af.

Ook voor ons is het een rotklusje, maar we zullen proberen zo'n verzoek zo snel mogelijk op te volgen.
 
Back
Top