Goed nieuws voor gebruikers van de SF marktplaats

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Zoals beloofd zouden we op korte termijn nog wat veranderingen of extraatjes communiceren. Welnu, de marktplaats gaat op de schop.

Welke wijzigingen hebben we reeds doorgevoerd?

- Alleen TS kan nog reageren in zijn/haar eigen advertentie. Je hoeft (en kunt) advertenties dus niet meer zelf (te) sluiten.
- Schoppen heeft weer zin. De volgorde van de advertenties is aangepast. Je ziet nu de advertentie met de meest recente reactie weer bovenaan staan.
- Je kunt eens in de drie dagen je advertentie schoppen. Let op: Als je je advertentie plaatst, moet deze dus wel in een keer goed zijn, inclusief afbeeldingen. Anders krijg je pas na 72 uur weer een kans.
- In plaats van je avatar, staat nu de eerste afbeelding van je advertentie voor de titel in de lijst. Kies je beste afbeelding dus als eerste in je advertentie. Zowel afbeeldingen die in de tekst zijn ingevoegd als afbeeldingen die alleen als bijlage bij je advertentie staan, worden meegenomen. Landscape heeft wel onze grote voorkeur.

Wat komt er nog aan?

- Er zal op zeer korte termijn een extra knop boven je advertentie verschijnen. Die knop heet "Verkocht" en kun je als adverteerder gebruiker om aan te geven dat je aanbod niet meer beschikbaar is. Dus je hoeft geen extra reactie met een :slotje: meer te posten. Je advertentie wordt binnen een dag automatisch naar het archief verplaatst.
- Er zullen standaard velden worden aangeboden waarin je zaken als prijs, standplaats, afhalen/verzenden of staat van het aanbod kwijt kunt. Sommige van deze velden worden verplicht. De zoekfunctie kun je niet gebruiken voor deze velden.
- Er komt op veler verzoek een rating systeem om je koper of verkoper te beoordelen. Je kunt hierin een score geven en deze score via vrije tekst toelichten. We gaan dit wel nauwkeurig monitoren om eventueel misbruik te voorkomen.

De marktplaats richtlijnen zullen uiteraard ook worden aangepast. Dat doen we zodra de laatste wijzigingen zijn doorgevoerd.

Tot slot zijn er nog wat vragen over het gebruik van de marktplaats die we graag aan de leden willen voorleggen. Hiervoor zullen we binnenkort een aantal polls opzetten.

Happy selling!
 
Potverdorie, jullie zijn voortvarend bezig! Is het met deze forumsoftware zoveel makkelijker ofzo? Hiervoor was er altijd veel uitleg waarom iets niet kon en een workaround, nu zijn de mooiste opties mogelijk.

fijn hoor, hartelijk bedankt!
 
Is het met deze forumsoftware zoveel makkelijker ofzo?
Dat is inderdaad een deel van de reden. Een ander belangrijk punt is het feit dat er nu 3 mensen in het technische team zitten: @Inspiran, @4-Tek en @ishi. Meer kennis, beter spreiding van activiteiten en verantwoordelijkheden en samen meer drive. Waar we eerder in de modder probeerden voort te ploegen, gaan we nu op skates van een geasfalteerde snelweg heuveltje af met de wind in de rug.
 
Netjes, klinkt als een goede opvolger van het oude systeem :okdan:
 
Klinkt goed! Dat betekent ook dat jullie niet meer adverteerders achter de broek moeten zitten om een richtprijs te vermelden.
 
Klinkt goed! Dat betekent ook dat jullie niet meer adverteerders achter de broek moeten zitten om een richtprijs te vermelden.

We schromen inderdaad niet het onszelf makkelijker te maken ;)
 
Nauwkleurig is een prachtig woord!
 
Super goed bezig!!

Het rating systeem ben ik ook groot voorstander van en hierover heb ik nog een paar suggesties:
- Ik denk dat het goed is om een aparte rating te geven voor ieder lid als "koper" en "verkoper". Het zou namelijk een vertekend beeld geven van iemand die bijv. nog nooit iets heeft verkocht, maar wel vaak iets heeft gekocht. Als diegene dan voor het eerst wat gaat verkopen en hij heeft al bijv. een 5/5 sterren rating (wat als koper niet zo moeilijk is, als je maar op tijd betaalt), dan geeft dat een soort schijnveiligheid. Als dit niet mogelijk is, dan zou het misschien nog beter zijn om alleen verkopers te kunnen beoordelen en niet kopers. Uiteindelijk loop je toch als koper de meeste kans om bijv. opgelicht te worden oid.
- Het zou mooi zijn als iedere beoordeling ook een bepaalde weging heeft, afhankelijk van het aantal posts van degene die beoordeelt en evt. in combinatie met de rating van die persoon zelf. Dit maakt het veel moeilijker (of haast onmogelijk) om jezelf "kunstmatig" een hoge rating te geven door heel veel nep accounts aan te maken oid. Daarnaast geeft de rating je ook veel meer zekerheid. Als iemand die zelf zeer positief beoordeeld wordt als verkoper (en in mijn ogen dus hoogstwaarschijnlijk een betrouwbaar en eerlijk persoon is) iemand anders ook een hoge rating geeft nadat hij iets van die ander heeft gekocht, dan geloof ik dat direct. Als het "zomaar" iemand is die een oordeel heeft gegeven, dan hecht ik daar toch minder waarde aan.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande punten moeilijk zijn om te implementeren, maar het zou heel mooi zijn als het kan. Naast dat de rating een realistischer beeld geeft, scheelt het jullie ook een hoop werk met "monitoren", want dat is dan (bijna) niet meer nodig denk ik.

Maar ook al kan het allemaal niet, dan nog is het super dat er überhaupt een mogelijkheid is om verkopers te beoordelen :)
 
Het rating systeem ben ik ook groot voorstander van en hierover heb ik nog een paar suggesties:
- Ik denk dat het goed is om een aparte rating te geven voor ieder lid als "koper" en "verkoper". Het zou namelijk een vertekend beeld geven van iemand die bijv. nog nooit iets heeft verkocht, maar wel vaak iets heeft gekocht. Als diegene dan voor het eerst wat gaat verkopen en hij heeft al bijv. een 5/5 sterren rating (wat als koper niet zo moeilijk is, als je maar op tijd betaalt), dan geeft dat een soort schijnveiligheid. Als dit niet mogelijk is, dan zou het misschien nog beter zijn om alleen verkopers te kunnen beoordelen en niet kopers. Uiteindelijk loop je toch als koper de meeste kans om bijv. opgelicht te worden oid.
- Het zou mooi zijn als iedere beoordeling ook een bepaalde weging heeft, afhankelijk van het aantal posts van degene die beoordeelt en evt. in combinatie met de rating van die persoon zelf. Dit maakt het veel moeilijker (of haast onmogelijk) om jezelf "kunstmatig" een hoge rating te geven door heel veel nep accounts aan te maken oid. Daarnaast geeft de rating je ook veel meer zekerheid. Als iemand die zelf zeer positief beoordeeld wordt als verkoper (en in mijn ogen dus hoogstwaarschijnlijk een betrouwbaar en eerlijk persoon is) iemand anders ook een hoge rating geeft nadat hij iets van die ander heeft gekocht, dan geloof ik dat direct. Als het "zomaar" iemand is die een oordeel heeft gegeven, dan hecht ik daar toch minder waarde aan.
Die eerste suggestie wordt hoe dan ook geïmplementeerd. Leden kunnen als koper en/of als verkoper worden beoordeeld. Je tweede suggestie wordt inderdaad lastig. Het wegen van ratings vraagt een complexe add-on. Complexe add-ons geven problemen bij upgrades. Het kunstmatig hoog houden door middel van schaduw accounts wordt wel moeilijk. Als wij weten dat iemand er bewust meer dan 1 account op nahoudt, volgt namelijk een permban.

  • Meerdere accounts registreren is niet toegestaan. Posts die via dubbelaccounts zijn geplaatst, zullen worden verwijderd en dit zal leiden tot een permanente ban van al je accounts.
 
Die eerste suggestie wordt hoe dan ook geïmplementeerd. Leden kunnen als koper en/of als verkoper worden beoordeeld. Je tweede suggestie wordt inderdaad lastig. Het wegen van ratings vraagt een complexe add-on. Complexe add-ons geven problemen bij upgrades. Het kunstmatig hoog houden door middel van schaduw accounts wordt wel moeilijk. Als wij weten dat iemand er bewust meer dan 1 account op nahoudt, volgt namelijk een permban.


Ok dat is goed nieuws, betreffende het eerste puntje :)

Ik had al wel verwacht dat het tweede puntje niet wat ging worden. Misschien is het dan een idee om het mogelijk te maken om wanneer je alle beoordelingen van een verkoper wil inzien, je verschillende manieren hebt om de beoordelingen te sorteren? Zodat je beoordelingen van mensen met veel posts of zelf een hogere rating bovenaan hebt staan oid?

Over het aanmaken van meerdere accounts: Als mensen kwaad in de zin hebben, dan boeit ze de regels toch niet. En oplichters vinden altijd wel een weg om ongezien meerdere accounts aan te maken. Je kan namelijk heel makkelijk meerdere e-mail adressen aanmaken en er zijn ook mogelijkheden om je ip adres te verbergen/telkens nieuwe te gebruiken. Ook al wordt het natuurlijk wel een stuk ingewikkelder dan en mensen die al zo ver gaan, zullen eerder toeslaan op marktplaats.nl denk ik.
 
Goed werk wederom mannen!

Wel een puntje mbt het moderaten van de ratings, denken jullie niet dat dit teveel werk gaat opleveren. Ik moet zeggen dat ik nooit echt problemen heb gehad met verkopers hier, het kan natuurlijk voorkomen, maar alleen al het feit dat mensen hier soms al 15+ jaar rondhangen geeft me heel veel vertrouwen die ik op MP bijv niet heb.
 
Wel een puntje mbt het moderaten van de ratings, denken jullie niet dat dit teveel werk gaat opleveren. Ik moet zeggen dat ik nooit echt problemen heb gehad met verkopers hier, het kan natuurlijk voorkomen, maar alleen al het feit dat mensen hier soms al 15+ jaar rondhangen geeft me heel veel vertrouwen die ik op MP bijv niet heb.
We gaan het niet modereren maar monitoren. Modereren zou betekenen dat we elke rating eerst zelf beoordelen voordat hij wordt geplaatst. Monitoren betekent voor mij dat we een oogje in het zeil houden en snel op klachten proberen te reageren. We willen/moeten natuurlijk eerst even aanzien hoe het gaat met die rating tool. Ik geloof niet dat we op het forum veel met trolls te maken hebben, dus ik hoop dat de hoeveleheid werk meevalt.

En inderdaad, kijk altijd (ook zonder rating tool) naar de historie van een gebruiker op het forum.
 
Wat misschien ook een optie is, is dat mensen pas een beoordeling kunnen geven als ze bijv. langer dan X maanden/jaren lid zen en/of meer dan X posts hebben, of als ze zelf al een goeie rating hebben. Daarmee maak je het ook al een heel stuk lastiger om het systeem te misbruiken.
 
Back
Top