Wellicht leuk leesvoer
(oud interview)
Als er iemand is die wat heeft betekend voor de Nederlandse dance cultuur dan is dat Ben Liebrand wel. Deze godfather verdient dan ook een interview op Partyflock. Velen zullen zijn naam al kennen maar waarschijnlijk zullen er ook mensen die zijn naam niet kennen. Bij deze dan het interview om wat meer te weten te komen over Ben Liebrand of hem simpelweg te leren kennen.
Toen je begon met draaien was je erg vernieuwend bezig qua mixing skills.
Wat waren de belangrijkste vernieuwingen die je hebt doorgevoerd?
- Mixen heb ik geleerd op 2 Lenco draaitafels omdat er toen nog geen SL1200's waren.
- In 1978 stonden mijn platen al op BPM (Beats Per Minute), klinkt nu als vanzelfsprekend, echter toen had amper een DJ een idee wat BPM betekende.
- Eveneens 1978, het gebruik van videoclips (vanaf U-matic) in DJ sets.
- Vanaf 1980 draaide ik met Technics SL 1200's terwijl de markt toen bepaald werd door Thorens
- De Zondag in de KK-Club liep van 2 uur 'middags tot 2 uur 'nachts. Elke zondag dus een set van 12 uur. Je snapt dus dat ik wat lacherig aankijk tegen DJ's die een set van meer als 3 uur aankondigen als een 'Dj in concert' event.
- Vanaf 1981 draaide ik met 3 draaitafels
- Vanaf 1982 gebruikte ik een delay (gebaseerd op 'emmertjes geheugens')op mijn hoofdtelefoonuitgang om het tijdsverschil tussen de speakers en mijn hoofdtelefoon op te heffen.
- Kort daarna ben ik over gegaan op het mixen op de hoofdtelefoon (zonder de noodzaak van monitoren in de DJ booth) als grootste pluspunt hiervan, heb ik nog steeds een goed gehoor.
- Vanaf 1983 geëxperimenteerd met drumcomputers tijdens dj-sets.
- Al in 1983 livesets gecombineerd met live meespelende musici.
- De Grandmix 1983 was de eerste jaarmix van een vol uur met meer dan 100 tracks. Deze werd gemaakt met 2 SL1200's en 2 bandrecorders en een mengpaneel.
- Vanaf 1986 geëxperimenteerd met samplers in Live sets
- Eveneens vanaf 1986, het instarten en sync houden van videoclips in live gemixte vinyl sets.
- Vanaf 1987 gebruikte ik 2 digitale als stereo gekoppelde delays als sampler die door een contact onder het draaitafel plateau gestart werden. Zo kon ik exact stukken keer op keer instarten om de juiste overgangen te maken.
- Vanaf de Grandmix 1988 ging alles digitaal.
- Verder succesvol geëxperimenteerd met mixen zonder hoofdtelefoon.
- Het mee laten luisteren van het publiek met mijn hoofdtelefoon voorafluistering door 12 extra hoofdtelefoon uitgangen bij de DJ booth voor het publiek te monteren.
- vanaf 1990 begonnen met tonaal mixen
- Vanaf 2001, als eerste in de benelux begonnen met de CDJ1000's
- Vanaf 2002 is alles in mijn CD-case op BPM en toonsoort gerangschikt.
- Vanaf 2005 gebruik ik mijn eigen Visuals bij mijn DJ-sets
Worden deze vernieuwingen nog steeds toegepast?
Ik mix nog steeds volledig op mijn HD-25 hoofdtelefoon en mijn gehoor is nog steeds goed. Vele andere oplossingen van toen zijn sinds de komst van digitaal audio met cd en op de computer te verwezenlijken.
Hoe vernieuwend ben je nog in deze tijd?
Ik was de eerste DJ in de Benelux op de Pioneer CDJ1000's in 2001.
In 2002 was ik ook de eerste die standaard met vier CDJ1000's draaide en heb met succes een speciale set op 6 spelers gedaan.
Het mixen op toonsoort waarmee ik tijdens Grandmixen uit de jaren '90 ben begonnen, heb ik sinds de komst van de CDJ1000's geperfectioneerd . Ik ben van mening dat het correct matchen van toonsoort zelfs belangrijker is als 2 nummers een minuut gelijk laten lopen. Waar tonaal mixen een kunst is, is het beats gelijk laten lopen slechts een kunstje.
Verder maak ik mijn eigen visuals die sinds het begin van 2007 nu ook tijdens livesets op mijn eigen shirt te zien zijn.
De set-up hiervoor en de shirts waarop ik projecteer zijn een eigen ontwerp.
Veel dj's van nu zien jou als een voorbeeld. Wat waren jouw grote voorbeelden?
ik heb inderdaad tijdens het samenstellen van mij portfolio voor de Rock Academie ontdekt hoeveel dj's zijn opgegroeid met mijn mixen. Onder anderen Olav Basoski, DJ Dano, Speedy J, Armin van Buuren en Tiësto.
http://www.liebrand.nl/inspired/
Echter toen ik begon was er geen DJ-scene in Nederland, dus ook geen grote voorbeelden.
Huib Luiten heeft mij laten kennis maken met het mixen, maar gebruikte zelf geen BPM systeem. De grote namen van toen zoals Jellybean kwamen 'live' niet aan het niveau dat ik had verwacht naar aanleiding van hun studio werk....
Hoe kwam je met het Grandmix/Minimix idee en welke vind je het meest bijzonder?
Het idee voor de Grandmix kwam spontaan op eind 1983. Het leek me gewoon gaaf om een vol uur alle dance tracks van het jaar te mixen. Die eerste Grandmix werd ook nog niet apart aangekondigd, maar de trend was er wel mee gezet en waar de eerste mix zo'n 75 nummers bevatte, waren het er in 1984 al 107 tracks. Vanaf 1985 werd ook het intro met robotstemmen
http://www.liebrand.nl/la/vocoder.html onderdeel van deze mixen. De Grandmixen waren na uitzending overal te horen, in horeca zaken, cafés, kledingzaken, op de eerste walkmans en op de ghettoblasters aan de Italiaanse en Spaanse stranden. Nu lijkt dat niet bijzonder, maar vergeet niet dat er toen geen internet was en de mix slechts twee keer op de radio uitgezonden werd.
De Minimix is ontstaan als een stukje extra 'In The Mix' van 20 minuten. Die 20 minuten condenseerde in 7 minuten tot een enkele remix. De keuze was altijd spontaan en de hele minimix moest in zo'n 7 uur klaar zijn om uitgezonden te worden.
De minimix heeft ook vele hits opgeleverd zoals Phil Collins - In The Air Tonight, een reeks hits voor Bill Withers, remixen voor Alexander O'Neal, Sting, Hall & Oattes, Grace Jones en Tina Turner en een nummer 2 hit in Engeland met 'Eve of the war'.
Hoe maak je die mixen?
Tegenwoordig op de Mac, waarbij ik veel heb aan de ervaring die ik opgedaan heb met de analoge werkwijze, met tape-edits
http://www.liebrand.nl/la/a80.html en het nauwkeurig in de gaten houden van levels, geluidsdruk en mastering. Eind jaren 80 werd de Grandmix op de eerste digitale editors van Akai
http://www.liebrand.nl/grandmix/setup92.html gemaakt.
De ene mix wordt gemaakt vanaf een versie die gewoon op CD staat, de andere vanaf een 32 sporen mitsubishi digitale band opname, met sessie muzikanten, zanger, rappers en wat er ook maar aan outboard effecten nodig is om tot een goede mix te komen. De ervaring die ik destijds heb opgedaan met traditionele apparatuur, delays, compressors, limiters, reverbs en opname technieken komt mij nu van pas door een correct gebruik van de juiste plug-ins zonder te verzanden in een oneindige tijdrovende expeditie door onzinnige plug-ins.
Er was een tijd dat je gestopt bent met Grandmixen, was je de Grandmixen zat?
Dat eigenlijk niet,
Zo'n Grandmix was 31 dagen (onbetaald) werk en als de mix was uitgezonden waren er types die hem als bootleg de markt op slingerden en er grof geld mee verdienden. De Grandmix 1992 is zelfs door een Veronica "collega" verpatst aan zo'n figuur en zo verscheen de uitzend DAT vrolijk als bootleg op CD. Rond die zelfde tijd was ook elke platenmaatschappij op het jaarmix fenomeen gedoken en terwijl de Grandmix niet gereleased kon worden, verkochten ze allen zelfs de grootste bagger nog als "jaarmix" en plaatsen vrolijk hun commercials rond mijn Grandmix uitzending.
Als dj heb je een grote naam opgebouwd. Maar hoe zit dat als producer?
Het klinkt onderhand een beetje over-the-top, maar in 1982 was ik ook de eerste Nederlandse DJ die aan het produceren ging,
Forrest, Lafleur, MDMC, Holiday Rap in Nederland, maar ook Salt n Pepa, TLC, Grace Jones, Bill Withers en vele anderen.
De term 'Additional Production & Remix' op al mijn remix werk is later in Engeland als term overgenomen door collega's.
Ik heb mij het produceren eigen gemaakt inclusief alle benodigde techniek. Mijn eerste producties stammen uit een tijd zonder sequencers en midi, zonder computers of digitale editing. En in de hoogtij dagen van Wisseloord studio's waar bands er van droomden om in Studio 3 af te mogen mixen, ging ik er heen om op 48 sporen mijn tussenmixen te maken terwijl ik de verdere productie en eindmix in mijn eigen studio maakte. Het systeem om de 'bovenkant' van een mix (alles behalve drums, percussie en bass lijnen) in een studio te maken met behoud van smpte is door mijzelf ontwikkeld. Daarna nam ik die digitale opnames naar mijn eigen studio en had ik alle tijd om daar een perfecte groove bij te programmeren. Alle stukken werden daarna digitaal gemastered en op een analoge master recorder met dolby SR ge-edit. De eind edit werd dan weer naar digitaal terug gezet en de master was klaar. Waar de huidige collega met een computer zijn producties maakt, is het mij ook gelukt zonder. Dat ging toen met hardware sequencers, step-time sequencers, analoge hand gesynchroniseerde voltage controlled sequencers en de allereerste Linn Drum computers en echte instrumenten die ik zo strak gespeeld wilde hebben dat het gesequenced had kunnen zijn.
In tegenstelling tot vele andere DJ producers doe ik ook daadwerkelijk alles zelf , het arrangeren, programmeren, de keyboard partijen, het engineeren, de eindmix en het masteren. Voor solo werk (sax, gitaar etc.) kan ik nog steeds een beroep doen op de top musici die ik nog ken uit de jaren van traditionele studio producties.
Masters die vaak de volgende ochtend in London moesten zijn, kon ik tot 23:30 aanleveren bij de grensovergang naar België.
De chauffeur van de koeriersdienst pikt daar de laatste pakketjes op bij het Shell station aan de grens.
Zo heeft de degene achter de kassa die de pakketjes aannam, zonder het te weten, menig wereldhit als eerste in handen gehad.
Hoe actief ben je nog als DJ momenteel?
Gemiddeld 2 x per weekend en altijd op 4 Pioneer CDJ1000's , meestal met Dance Classics en anders met Electro House.
Bij 538 ben je ook actief. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
In 1991 ben ik ook met beeld en 3D animatie aan de gang gegaan. ik heb een hele serie Thunderdome commercials van 3D animaties verzorgd en heb na een eerste serie van 4 TV commercials voor 538 zo'n 7 jaar lang alle 538 uitingen verzorgd.
Advertenties, Billboards, Commercials, shirts etc. Bij die activiteiten kwam ook weer de Minimix en sinds 1999 de Grandmix in 3 uur vorm. Ik verkeer in de uitzonderlijke positie dat ik aan 538 zowel als aan Veronica verbonden ben en dat ik met de recente Jaar-Grandmixen een nieuw publiek heb weten te bereiken terwijl ik met speciale Disco en 90's edities trouw blijf aan mijn eerste fans.
Je bent op een gegeven moment begonnen met vormgeving. Wat was hier de reden van?
Ik heb naam gemaakt met het creëren van 12" DJ versies en in 1991 veranderde dat met een hele serie hit-remixes voor Salt N Pepa. In eens mochten collega's freaken, zolang ik maar de remixen maakte die daadwerkelijk bakken met platen verkochten. De radio versie was dus ineens belangrijker geworden en het remix werk begon op werk te lijken. Er moest een nieuwe creatieve uitlaatklep worden gevonden en dat werd beeld en vormgeving.
Wat vind je nou leuker om te doen, je visuele werk (animatie), of je muzikale werk?
Beiden, maar hoe mooi beelden ook zijn, je kunt er geen volume knop bij open draaien om nog even nog harder te knallen.
Je gaat inmiddels zo lang mee en hebt eigenlijk al die jaren wel een jaarmix de revue laten passeren. Wat is voor jou het beste jaar geweest qua muziek?
De Grandmixen 1985 en 1986 zijn mijn favorieten van vroegah! De recente Grandmix Nouveau Disco en ook de Grandmix 2006 komen daar strak achteraan. Het is overigens ook voor de huidige generatie amper te bevatten dat een DJ thuis kan zijn in meerdere stijlen. Ik draai echter al vanaf 1978 en heb dus stijlen zien komen en gaan en al die tijd draaide ik de laatste trends. In 1980 terwijl de rest van Nederland nog stond te springen op de Trammps had ik een volle dansvloer met Kraftwerk, Patrick Cowley en andere Pioniers van de electronische dansmuziek. Het afgelopen jaar met alle Electro House gaf me dan ook een gevoel alsof ik weer thuis kwam bij de stijl waar het voor mij in 1978 was begonnen.
Je hebt veel remixen gedaan, ook in het verleden waarvan remixen voor Sugar Hill Records. Hoe werd er in de Hip Hop scene gereageerd op jou (House) remixen?
Er werpen zich altijd makkers op als stijl puristen, maar het doel van een remix is uiteindelijk om een track toegankelijk te maken voor een breder en vaak ook nieuw publiek. Ik heb Phil Collins op de dansvloer gebracht, van pop heb ik dance gemaakt en heb nummers aangepast aan de trends die op dat moment hot waren. Er zijn ook mensen die vinden dat je van sommige nummers moet afblijven. Die mensen weten echter niet dat wat zij als origineel kennen vaak al een remix is. Zo zat in het intro van Rapper's Delight een prachtig stuk verwerkt van Love De-Luxe, Here Comes That Sound. Die vocals staan namelijk wel op de originele multitrack, maar zijn niet gebruikt in de remix die iedereen als 'origineel' kent. Zing het maar eens mee op het percussie intro van Rapper's Delight.
Vooral de hip-hop scene hangt helaas aan elkaar van attitudes en indruk maken op de homies, of dacht je dat Salt N Pepa er voor uit kwamen dat zo'n blanke gozer uit Nederland verantwoordelijk was voor hun serie van hits. Echt niet! De door mij voor hun verdiende dollars waren uiteraard geen probleem voor ze. Zo zie je maar weer.
Naast je eigen werk heb je ook enkele 'pupillen' Armin van Buuren is zo iemand. Wat heb je voor hem betekend?
Armin is een talent! Niet alleen heeft hij de drive en de creativiteit, maar ook het technische inzicht om alles uit zijn apparatuur te halen wat er in zit. Ik heb hem leren kennen als een van de leden van de Ben Liebrand fanclub, ja die bestond echt
en heb toen zijn eerste versie van Blue Fear gehoord. Gemaakt met slecht één sampler en een sequencer. Omdat ik toen zelf veel met beeld bezig was stond mijn studio ter beschikking aan Armin wanneer hij maar wilde. Ik heb hem over de valkuilen van deze business verteld en wat tips gegeven om ze te omzeilen. Ik heb hem aangeraden te wachten met publishing deals tot het echt interessant zou worden en uiterst voorzichtig te zijn met contracten. Dat Armin ook nog een studie rechten succesvol heeft weten af te ronden terwijl zijn carrière al helemaal los ging is echt top. Wat mij echter nog het meest aan Armin aanspreekt is zijn integriteit en hoe hij nog steeds met beide benen op de grond staat.
Op de Rockacademie in tilburg ben je betrokken bij het DJ/producer deel van de opleiding. Kan je daar iets over vertellen?
Ik heb geholpen de opleiding vorm en invulling te geven, heb het voor elkaar gekregen dat er MAC's in de Fontys opleidingen werden geïntroduceerd terwijl de PC's daar 'heilig' waren en heb (o.a. met Armin) een aantal workshops gegeven.
Tevens heb ik mijn eigen Bachelor Degree in muziek en techniek gehaald en heb aangetoond dat muziek theorie weliswaar handig is, maar absoluut niet zaligmakend is als het er op aankomt om succes te hebben in Dance.
Wat voor bijzondere evenementen/projecten heb in je in de komende tijd waar je wat over kwijt wilt?
Momenteel ben ik bezig met een release op SD memory card in plaats van op CD. Mijn radio programma 'In The Mix' zal vanaf half maart 2007 ook op een van de populairste dance zenders in Duitsland te horen zijn en dat elke zaterdag avond 2 uur lang. Er zijn concrete plannen om voor een Duits televisie station wekelijks mash-up mixen te maken die dan ook van beeld worden voorzien.
Mijn kleding lijn wordt maandelijks uitgebreid met nieuwe ontwerpen en loopt eveneens super.
Voor de laatste info kun je altijd terecht op
www.liebrand.nl