Maken van naadloze loops?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.144
Locatie
Apeldoorn
Ik werk sinds kort met Ableton in combinatie met een APC40 mk2 en loop regelmatig tegen het probleem aan dat m'n clips niet naadloos lopen.
Dan hoor je dat overgangen niet soepel gaan.
Als het loops zijn die al gemaakt zijn door bedrijven dan is het heel makkelijk knippen en als clips op de APC zetten.
Als ik zelf dingen inspeel en dan bijv m'n Blofeld gebruik dan maak ik soms wel een behoorlijk aantal takes voordat iets een beetje soepel loopt en in stukken geknipt kan worden en clips dan ook mooi lopen zonder te veel hoorbare overgangen.
Ik wordt er af en toe een beetje kriegel van en dan lijkt het wel alsof het gewoon op de hand spelen qua timing toch best wel lastig is en zich niet zo makkelijk in stukken laat knippen.
Hebben jullie tips en hoe krijgen jullie dat voor elkaar als je dus muziek gewoon op de hand inspeelt ipv kant en klare loops gebruiken.
Wellicht moet ik ook nog beter leren quantizen want ook dat is natuurlijk van invloed op het strak maken van clips.
 
heel makkelijk: je moet zorgen dat 't begin en einde van de loop, als je max inzoomt, nul is. Dus de plek waar de "wave" lijn op de middenstreep zit, dan heb je geen crack en pops.
Je kan ook mutes en fades gebruiken om 't probleem te omzeilen. Al dan niet zelf getekende met 't potloodje, of ik de vst of weet ik al veel welke sample dinges je gebruikt en hoe 't heet :)
Veel muis geneuzel in elk geval. En niet muggeziften. Moby gebruikt ook samples en dan hoor je ook dat er in de vocal een boel ghost shizzle in zit en die heeft er wereldhits me gemaakt.
 
Misschien de melodie eerst als midi partij opnemen en quantizen en daarna afspelen en als audio in een loop opnemen. Het voordeel van midi is dat je het tempo later nog kan veranderen naar het gewenste zonder dat je gelijk met audio timestretchen aan de slag moet.
 
Weet niet welke setup je hebt, maar als jou timing op het moment van opname goed was dan kan latency ook een bron van je probleem zijn. En heb je geluiden die je als wav opneemt met een berg reverb of delay dan zou je die sound ook droog kunnen opnemen en de effecten itb kunnen doen. Een loop met delay moet een keer worden afgekapt tenzij je een volledige stem opneemt zolang te track duurt.
 
Ik gebruik Cubase waar je vrij eenvoudig audiofiles kunt warpen. Je kunt dus schuiven met je audio, als geheel, maar ook erbinnen. Dan wordt het een kwestie van de audio goed timen door te schuiven naar vaste punten op de timeline. Als ik iets dergelijks doe, knip ik de audio vaak niet af op het eind van de sequence, maar zorg er gewoon voor dat het event in het grid past. Om de processor niet teveel te belasten, kun je er dan vervolgens voor kiezen om zo'n clip als audio weer op te nemen en te gebruiken.
 
gebruik je wel quantize? Dus speel je wel in tijd voordat je midi loops knipt?

[edit] sorry.. dat doe je al lees ik...
 
We hebben meer informatie nodig. Je speelt dus stukken in op de Blofeld. Hang je dit vervolgens in arrangement, of laat je het loopen in session view drumracks? In het laatste geval kun je een beetje pielen met de release van je clip instellingen, wil nog wel eens helpen.
 
Eerst clip warpen, dan kun je met warp-markers alle klikjes precies in de maat zetten. Dat vind ik soms de snelste manier.
 
je kan ook net zo lang met de fine pitch klooien tot ie helemaal goed is, zo doe je dat op hardware samplers.

als je het in ableton doet en er zitten al effecten op of andere proessing helpt t vaak niet het eerste rondje maar het tweede rondje te loopen, omdat dan de een niet zonder bijvoorbeeld de reverb is. als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Wat je het beste kan doen:
een delaytje op het daw kanaal van je synth plaatsen dat in sync loopt met het tempo van je DAW.

dit zorgt ervoor dat de delay een subdivisie (onderliggende telling) maakt waar je tijdens het spelen op constant tempo kunt leunen.
Maak daar eventueel nog een simpele beat bij met een kick-snare-hihat en gebruik dit als metronoom.

Zet voor het opnemen de latency van je geluidskaart op zo'n 64 samples waardoor de latency minimaal is.

vervolgens zet je na de opname je delay uit en als het goed is, is er tijdens de maten geen stok tussen te krijgen.

Wat je beter niet kan doen:
Wat je vooral beter niet kan doen is audio automatisch quantitizen, het verdeelt de audio alleen over de maatstrepen.
En geeft meestal geen zak om een bepaalde noot die net wel niet klopt binnen een bepaalde tel.

ook een optie als puur intro & eindes niet strak lopen
Je kan ook je loop eindigen met een snelle fade-in - fade-out.
Daarmee kan je ook vaak een loopje kloppend mee krijgen.

Succes :)
 
Iedereen bedankt voor reacties.
Met de verschillende tips kan ik wel wat, sommigen waren al bekend.
Feit is dat tegenwoordige daws zoveel mogelijkheden hebben dat het wel even duurt voor je de ins en outs kent en je een vlotte workflow hebt gevonden.
Wat ook niet hielp is dat de release te lang was en de noot nog klonk tot het moment van de volgende.
Zodat bij het afspelen van clips de release en de attack meteen elkaar opvolgen en dat loopt natuurlijk ook niet soepel.
Dus voortaan hoe mooi de klank ook is; release zo kort dat er stilte is voordat de nieuwe noot begint.

heel makkelijk: je moet zorgen dat 't begin en einde van de loop, als je max inzoomt, nul is.

Hier had ik nog een vraag over; als je tot max resolutie inzoomt in clip view en dan de cursor neerzet op de plek plek vanaf waar de muziek moet stoppen en dan wilt selecteren tot het eind.
Hoe kan je dan naar het einde van de opname want als ik dan m'n cursor naar het eind of begin verplaats dan is het eerste punt weer weg.
En om in max resolutie met m'n muis naar het eindpunt te gaan dat duurt dat zo maar een minuut bijv en dat is veel te lang.
Dus hoe werken jullie in dit geval in max resolutie en dan vlot naar het einde of begin van de clip want dan moet je weer naar de gewone resolutie.
Want op het moment dat ik met m'n muis bovenaan ga staan in de clip en de resolutie weer verklein dan is de plek die ik selecteerde weer weg.
Kan ook een marker neerzetten en dan aan het eind maar ik zie alleen sample croppen maar niets deleten in de menustructuur?
Is er ook een manier zoals in Studio One of Audacity dat je gewoon selecteert en knipt?
Ik heb 't tot nu toe niet gezien.
Wat dat betreft ben ik nu het wiel weer aan het uitvinden in Ableton.
 
Back
Top