Na 1 jaar Maschine nu toch een Push 1....

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Na een jaar tevergeefs m’n draai proberen te vinden met Maschine heb ik sinds kort een Push 1.

Eerste indruk is goed, ik vind hem erg goed gebouwd. Een stuk beter dan mn Maschine mk1, die overkomt als een holle plastic bak. Die Push voelt als kwalliteit, maschine voelt cheap.
Verder werkt ik gewoon liever met Ableton dan met die Maschine app of met Maschine als VST binnen Ableton (sequencer in een sequencer..).

Net als in de demofilmpjes van Maschine lijk je ‘standalone’ met die cotroller te kunnen werken, maar dat dit niet waar is wist ik al. Ik heb de handleiding al vluchtig doorgenomen en heb er een paar uurtjes op gewerkt en dit ben ik te weten gekomen:

Voordelen Maschine:
+ betere pads.. minder stiff
+ grafisch waves editten (gaat snel)
+ je kan meer vanaf de controller doen
+ betere browser voor je files
- workflow
- sound goed krijgen

Push - nadelen:
• buttons zijn squidgy. Wiebelig... Play, stop, scene launch
• pads zijn hard, stiff materiaal. Maschine pads zijn lekkerder rubber
• usb aansluiting is kwetsbaar - de usb plug zit vrij hoog vanaf 'vloer' niveau.. trek de usb port scheef?
• display brightness en contrast - er valt niks in te stellen op controller en via computer
• geen fixed velocity level kunnen kiezen bij inspelen?? Inspeelwaarde is altijd hoe hard je op de pads slaat? Dus ook geen 16 levels?
• je kan geen meerdere note selecties maken.. je moet ze tegelijk indrukken met je hand. Je kan dus niet alle noten van bar 2-3 selecteren en kopieeren
• sample editting moet met muis
• geen destructive sample editting: knippen, kopieeren, truncate, fade in/out, reverse selection area

Vanaf Push 1 controller kan je NIET laden (en moet je dus toch via je computer doen):
• geen samples laden in een Sampler
• geen samples in op een track geladen Simpler (dus niet melodieus inspelen, je kan enkel op drumrack pad laden (Simpler)
• geen samples in Impulse kunnen laden
• geen loops in een audiotrack
• geen preset van externe VST's kunnen kiezen
• geen groove (sp1200 swing) voor een clip kunnen kiezen
• geen realtime swing setting luisteren! Enkel waarde kiezen en daarna toepassen PER clip! Er is geen master swing??

Maar goed, ondanks dat ben ik blij met dat ding.. m’n plan is om hem samen met mn Maschine controller (in midi mode) te gebruiken.. Die is wel handig voor effects. Oh, en die chord sets en chord mode vind ik ook handig ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Push na 1 week...

Push na 1 week...

Even een update :)

Ik heb Push 1 nu een weekje
en ik moet m'n mening over Maschine (v2 software) toch iets bijstellen naar de positieve kant.
Ik vind ze beiden niet perfect..

Push is qua hardware hoogwaardiger, voelt beter. Maar Maschine is ook best goed gebouwd, maar veel lichter qua gewicht. Wat aan de andere kant weer handig is als je hem mee wil nemen.


OS (bediening)
Maschine is veel sneller te bedienen, het systeem op je lcd's werkt sneller. Schermpjes scrollen smoother en sneller. Files laden gaat sneller. Undo's zijn geluidloos, bij Push hoor ik m'n computer ff haperen qua audio.
De filebrowser is ook veel uitgebreider: je kan je samples/instrumenten zoeken via veel categorieeen. Erg handig. Ook de shortcuts op de pads maken dat je snel ff iets transpose't.
Push bedient ook trager doordat de encoders stroever draaien, de buttons wat meer travel hebben en minder snel klikken. De pads spelen ook minder lekker, zijn harder en 25% kleiner.
Ook handige foefjes als fixed velocity, of 16 levels heeft Push niet. Dit soort dingen kan je met midi effects doen, maar dat is minder snel toegankelijk.

Maschine werkt beter samen met de software op je computerscherm, dat is meer een verlengde er van: het scherm volgt je bediening op de controller naadloos. Op de controller zit ook een navigatie knop voor je computerscherm om te scrollen en zoomen..
Bij Push doet Ableton dat veel minder.. een midi clip inzoomen of scrollen gaat niet..


Note editing
Maschine is flexibeler. Meerdere notes selecteren, een deel van een pattern selecteren, kopieeren, wissen, transposen. Alles kan.

Push werkt met hele clips (transpose midi effect er op) of je moet met de hand note voor note editten. Erg tijdrovend en met akkoorden en niet te doen.
Meerdere notes editten vereist dat je ze met hand ingedrukt houdt en zo edit.. leuk voor 2 notes maar daarna houd het wel op.. Meerdere note selecties maken kan dus amper...


'Standalone' werken
Maschine scoort beter. Tracks aanmaken, audio routing instellen, midi routing instellen. Push kan dat niet.
En vooral sampling en resampling.. Push kan dat niet.
Samples destructief editten (faden in/uit, normalize een deel van je sample, reverse een deel, knip/plak). Push kan dat niet.


Stepsequencer
Push is handig vanwege 'automation per step': effect paramaters instellen per step. Ook de melodic stepsequencer is erg tof, is gewoon een pianoroll editor.. superhandig voor akkoorden invoeren..
Maschine is handig omdat je bv 1 note kan selecteren en kan nudgen.


Tussenstand for now...
Maschine voelt flexibeler.. sneller dus.. je kan er meer 'standalone' mee werken.
Maar omdat je sneller dingen kan wijzigen is het ook makkelijker iets per ongeluk te wijzigen. Het geeft me een gevoel van minder 'in control te zijn'.
Maschine voelt speelser..

Push bedient trager maar daardoor voelt het voor mij wat zekerder.. Je moet meer voorbereiden om er snel mee te kunnen performen.
Push voelt meer solide in build en bediening.

In combinatie werkt het echter super! Ze vullen elkaar goed aan.. Push als clip/scene launcher en vooral als mixer met zn overzichtelijke level/sends per track. Je song opbouwen doe je met Push.
En Maschine om te samplen, grafisch waveforms te choppen, voor drumpatterns en voor z'n dikke soundexpansions.
Op beide valt goed te sequencen, elk met z'n eigen handigheidjes..
Ook kan je Maschine in midi mode zetten terwijl hij speelt en kan je hem zo voor bediening van effects gebruiken.

Voor mij is het op dit moment eigenlijk een onmisbare combinatie. Op elke apart werk ik niet lekker, ze hebben elkaar nodig :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb inmiddels ook een goede workflow met maschine en push tegelijk. ( beiden wel MK2 ) werkt heerlijk.
Ze hebben veel overlap, maar de verschillen zijn er ook en door beiden te hebben los je de verschillen bijna helemaal op .
 
Ik vind op Push note editting erg onhandig. Ligt het nu aan mij of kan je enkel notes in een clip editten door ze handmatig te gaan verplaatsen?
Op Push 1 kan je ook enkel dingen als sample start, end, loop, pitch aanpassen. Geen destructieve sample editting zoals fade in/out, cut, paste, normalize..

Ik denk dat dit ook het wezenlijke verschil is tussen de twee en de reden waarom beiden eigenlijk handig zijn om te hebben.

Het irriteert me een beetje dat in de reclames van Push of Maschine een beetje word gedaan alsof het zo easy allemaal gaat zo zonder laptop. In de filmpjes van Push staat de laptop ook in een kastje en is hij niet zichtbaar voor de performer... Voor werken met beide kom je er toch gewoon niet onderuit..

Ik heb van het weekend een template gemaakt wat denk ik wel lekke rgaat werken. Ik gebruik beide sequencers maar kan ook easy de midi uit Maschine in Ableton slepen waarbij ik gewoon de sounds in Maschine aanspreek. Parameters van VST's in Maschine kan ik via Ableton miditracks aansturen met midi cc door middel van een M4L device (ControlChange8 ). Dus op dze manier kan ik de handige dingen van de Maschine sequencer gebruiken (chords, chord sets, stepsequencer, note selection) en de sequencing en songopbouw van Ableton/Push...
 
Ik kon met de Push 1 toch aardig muziekmaken zonder muis, wat je ziet in de filmpjes kan ook echt, maar dan moet je inderdaad wel van tevoren e.e.a. voorbereid hebben.

De Push 2 gaat daar nog weer wat verder in, je kunt daarmee o.a. ook samples laden en editten/choppen. Sommige dingen gaan nog steeds sneller met de muis, maar dat zal je altijd wel houden. In principe kun je de muis ook wegleggen totdat je in arrangement view gaat werken.
 
Ja dat van 'je kijkt nooit meer naar je computer' vind ik ook altijd suf.
Vroeger was je juist blij met zo'n groot scherm bij je apparaat trouwens.

Maar de waarheid sis ( volgens mij ) dat juist de combi van de controller met af en toe muizen gewoon best lekker werkt.

Het KAN zonder monitor grotendeels, maar voor sommige dingen val je toch altijd weer terug op je muis.
 
Maar de waarheid sis ( volgens mij ) dat juist de combi van de controller met af en toe muizen gewoon best lekker werkt.

Het KAN zonder monitor grotendeels, maar voor sommige dingen val je toch altijd weer terug op je muis.

Klopt ja. Het mooie is idd dat je op de hardware kan werken.. maar tegelijkertijd in een DAW bezig bent en de boel snel visueel kan editten..
Qua mogelijkheden bieden ze beide zo veel.. Timestretching, warping, realtime slicing, pitch shifting, auto chopping etc etc. De mogelijkheden zijn echt ongekend..

Dusss... Ik ga nu even m'n analyse modus uitzetten en weer gewoon wat produceren. Genoeg geluld ;-)
 
Back
Top