Mixtape maken met Audacity

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik heb deze vraag al een keer eerder gesteld en dat krijg antwoorden dat ik bijvoorbeeld een bepaalde (betaalde) plugin in een specifieke DAW moet gebruiken.

Ik wil eigenlijk gewoon inzicht en overzicht in hoe je zoiets kunt maken.

Het knippen/plakken en het synchroniseren van de snelheid van de verschillende tracks lukt mij wel. Daarvoor is Audacity trouwens heel geschikt, omdat je van elk spoor een eigen waarde kan invoeren van de samplerate en niet vastzit aan standaard waarden zoals 44100, 48000 of 96000 Hz. Als bijvoorbeeld de eerste track 135 bpm is - wat ook het tempo is waarmee ik wil doorgaan - en de volgende track is 138 bpm, dan kom ik er met een beetje rekenwerk achter dat ik de tracks synchroon krijg door de samplerate van de tweede track te veranderen in 43141.

Dus het mixen op zich lukt mij wel.

Maar er zijn issues waar ik tegenaan loop. Het eerste is dat muziek verschillend is gemasterd. Als een track veel bass en compressor heeft, zal deze overheersen over een track die veel dynamischer is afgemixt. Dus eerst moet ik de tracks van de mixtape qua mastering ongeveer gelijk krijgen. Dat beoordeel je vooral met je gehoor, maar ook door naar de grafische weergave van het geluidsbestand te kijken. Ik kan mij wel bedenken dat ik daarvoor limiters, compressors en equalizers moet gebruiken. Maar hoe kan ik daarvoor het beste te werk gaan en hoe voorkom ik dat ik eindeloos veel tijd kwijtraak met tweaken?

Ander issue zijn voor mij de gedeelten waar de tracks in elkaar overgaan. Met crossfade blijft de gemiddelde amplitude behouden en dat is ook een tool waar ik veel gebruik van kan maken. Maar ik wil wat creatiever mixen dan alleen maar crossfaden. Dat de rif van de volgende track wordt geintroduceerd terwijl de huidige nog doorklinkt. Het probleem is dat de gemiddelde amplitude veel groter gaat worden bij de gedeelten waar de tracks gemixt worden dan in de gedeelten waar de tracks op zichzelf staan.



Als je deze track ript, zie je dat ook in de amplitude. Om oversturing te voorkomen, kan je de tracks normaliseren op -6 dB. Echter moet je niet gaan krijgen dat de gedeelten waarbij de tracks door elkaar gemixt worden veel harder klinken dan de gedeelten waar er geen mix is.

Dus kan iemand mij inzicht geven in hoe ik te werk ga bij dit soort projecten?

En ik kies niet alleen maar voor Audacity omdat het gratis is maar vooral omdat het simpel en overzichtelijk is. Ik heb op mijn iMac (momenteel bij mijn ouders dus niet altijd bij de hand) Logic, maar dat soort DAWs hebben zoveel toeters en bellen dat ik snel het overzicht kwijtraak.
 
Nou, ik zou zeker niet met die reken manier mixtapes gaan maken in Audacity. Pak liever software die de bpm berekend voor je en je tracks gelijk trekt..

Volgens mij kan je beter dit pakken: http://www.mixmeister.com/
 
Maar als tracks gelijk worden getrokken, worden ze ook bewerkt. En als de software dat niet op een goede manier doet, klinkt de muziek alsof het sterk gecomprimeerde MP3's zijn. Ook software die automatisch de bpm uitrekent, doet dat niet altijd sterk

Het gaat mij vooral om die andere punten. Ook omdat ik ervan wil leren en het kan toepassen in andere projecten
 
Back
Top