Apparatuur aan of uit zetten???

Fokov

Stamgast
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
283
Dit is op zich een hele simpele, misschien wel domme vraag. Toch stel ik hem:

Is het verstandig om je synths/samplers/compressors, zo lang mogelijk aan te laten staan, of kan je ze juist het beste elke keer uitzetten?

Bijv.: nu staat mijn Nordlead al 3 dagen aan (ik kan die dingen niet saven, geen pcmcia-kaart) en ik vraag me af of dat wel goed is. Meestal zet ik mijn apparatuur elke dag aan en weer uit.

Behalve dat het onpraktisch is dat je de hele shit elke keer weer opnieuw op moet starten (smaples inladen, enz.), heb ik me ook wel eens laten vertellen dat het niet zo best voor een unit is als je hem vaak aan en uit zet...

Wie-o-wie weet het antwoord?
 
Re: Apparatuur aan of uit zetten???

Origineel geplaatst door Fokov
heb ik me ook wel eens laten vertellen dat het niet zo best voor een unit is als je hem vaak aan en uit zet...


wat een flauwekul, nooit van gehoord, waarom zit die aan en uit knop er dan. Het is juist zo (tenminste bij mijn yamaha dx7IId en rm1x) dat er een batterij in zit een paar jaar meegaat, als je de dx7/rm1x dus te lang laat aan staan dan gaat de batterij sneller op. Daarom zet ik altijd m'n apparatuur uit. schaf je anders meteen een pcmcia-kaart aan zodat je kunt saven en laat je apparaten niet onnodig aanstaan, dat kost alleen maar strooom.
 
Hehe

Hehe

Grappig onderwerp dit.. ;)

Ik laat mijn 808 altijd aanstaan... omdat er geen batterijen in zitten. Ook mijn MPX1, ATC en wat ander spul staan permanent aan.
 
Re: Re: Apparatuur aan of uit zetten???

Re: Re: Apparatuur aan of uit zetten???

Origineel geplaatst door chrizz
wat een flauwekul, nooit van gehoord, waarom zit die aan en uit knop er dan. Het is juist zo (tenminste bij mijn yamaha dx7IId en rm1x) dat er een batterij in zit een paar jaar meegaat, als je de dx7/rm1x dus te lang laat aan staan dan gaat de batterij sneller op. Daarom zet ik altijd m'n apparatuur uit. schaf je anders meteen een pcmcia-kaart aan zodat je kunt saven en laat je apparaten niet onnodig aanstaan, dat kost alleen maar strooom.
dit lijkt mij ook het meest logisch idd... dus
 
Re: Apparatuur aan of uit zetten???

Origineel geplaatst door Fokov
... nu staat mijn Nordlead al 3 dagen aan (ik kan die dingen niet saven, geen pcmcia-kaart)

Kijk eens op
http://www.nordsynth.zevv.nl/020_NordLead2/023_Miscellaneous/NordGenerator_Editor/
Daar staat een PC Windows '98 Editor, waarmee je enkel Programs naar de Harddisk van je computer kunt opslaan en weer uploaden. Perfomances niet, maar die kunnen natuurlijk ook stuk voor stuk ;-) Maar je Lead kan wel even uit...

De discussie is eigenlijk zeer relevant. In het museum zijn de meningen verdeeld. De lamp brandt pas door als'tie aangezet wordt, dus als het van geen naar veel spanning gaat. Electronische apparatuur dient zo nu en dan, ongeveer iedere maand, even onder spanning te staan; dat is op dit moment de regel die bij het conserveren wordt gehanteerd. Leuk, want dan kan ikgelijk een half uurtje spelen :-)
Maar altijd? Ik ken studio's waar dat inderdaad het geval is: alleen het licht wordt uitgedaan. In theaters is het verboden door de brandweer. Tja...

Wout
 
wel ik heb me in de tv-sector eens laten vertellen dat je best het materiaal aan laat staan.

De reden was: als je het veel aan & af zet dan worden de componenten warm/koud/warm/koud & zou er sneller veroudering optreden
 
Ik heb vroeger m'n Arpjes jaren lang aangehad, alleen onderbroken voor wat optredens en een verhuizing. Dit om stomweg geen kwartier of een halfuur te moeten wachten voor alles op temperatuur was. Geen enkel probleem mee gehad.

De serieuze problemen begonnen pas nadat ik ze 8 jaar lang uit en in een garage had staan...Niets werkte er meer, zelfs m'n zelfbouw mengpaneel was ermee gestopt. Ik ben een voorstander van aan laten staan, tenzij je last hebt van de herrie (synthex) of van de warmte..(polymoog)

Het is wel zo dat apparatuur zelden stopt terwijl ze gewoon aanstaan, meestal (net zoals dat lamp verhaal) stoppen ze met aanzetten...(heb ik het niet over mishandeling door verkeerd aansluiten of andere grappen...)
 
Maar is het niet zo dat als iets altijd aanstaat het sneller "op" is .
Bij mijn buizen apparatuur stond dat het beste is dat als je ff niks doet om het uit te zetten omdat de buis dan langer meegaat .
Is dat dan ook niet het geval met andere apparatuur/onderdelen ?
Ik heb me dit ook vaak afgevraagd .
 
Bij een buis is er ook iets aan het gloeien. En overdadige warmte levert slijtage op. Ook m'n soldeerbout en die gloeit niet eens...
 
Volgens mij lopen de oscillatoren van echte analoge bakken volcontinu, dat ga je met aardig wat oud spul in je studio toch wel merken aan je electriciteitsrekening of niet?

Trouwens gear hoort toch ook niet in een vochtige garage....
 
Origineel geplaatst door SaintEric
Bij een buis is er ook iets aan het gloeien. En overdadige warmte levert slijtage op. Ook m'n soldeerbout en die gloeit niet eens...

Ja maar hoe zit dat dan met andere componenten .
Daar gaat toch ook iets door heen .
Dat gaat toch slijten (vergeef mijn niet technische vaktaal"
 
Lang zonder spanning is altijd funest voor condensatoren, die gaan dan deformateren en de zaak werkt niet meer. Dat is bekend. De tijd daarvoor is een jaar of vijf en langer. Apparatuur met draaiende delen, bijvoorbeeld Lesley boxen krijg je sneller stuk door als maar te laten draaien, da's ook logisch. Hoe zit het met LCD schermen? Gaan die inbranden, zoals computer monitoren? En wat die lampen betreft... In Den Haag hadden we jaren geleden Han' Lampje', een volledige wierdo, zo leek het tenminste, die als hobby doorgebrande gloeilampen weer liet branden. Dat deed hij in bars op de Denneweg, op apparaatjes, gemaakt van sigarenkistjes. En werkelijk, het lukte hem! Zou hij dat kunnen doen met synthesizers :-)

Wout
 
Ik laat heel vaak de hele bende aanstaan omdat ik geen zin heb om als ik ff weg ga en weer terug kom alles weer te moeten laden en instellen, dat duurt ff.

MAAR nou betaal ik sinds kort mijn eigen stroomrekening, en uhmm.... dan ga je toch anders naar de aan-laten-staan kwestie kijken....
 
Gewoon even wat afwegingen. Wat echt het beste is, tja . . .
  • Spullen die aanstaan produceren warmte, intern vaak tot 60 graden, wat heel dicht bij de maximum temperatuur van diverse onderdelen ligt.
  • Elektrische toestellen die aanstaan zijn gevoelig voor netstoringen zoals blikseminslag in de buurt, pulzen door oudere wasmachines etc.
  • Zet spullen altijd stuk voor stuk uit. Door de schakelaar op je verdeeldoos uit te zetten, met alle apparatuur aan, ontstaan tegen EMK's door de trafo's. Andere apparaten reageren hier soms heel slecht op, vooral als er een zware versterker of zoiets bijzit.
  • In veel manuals staat dat je het toestel pas mag inschakelen als alle verbindingen zijn gemaakt, en dan nog vaak in een bepaalde volgorde.
  • Professionele spullen in een flightcase welke vervoerd moeten worden, kunnen nu eenmaal niet altijd aanstaan.
 
Wout, ik zocht effe op die Han Lampie en kijk wat ik vondt http://users.bart.nl/~rueb/9712d.htm

Ik doe m'n apperatuur altijd uit. Het wordt veelste warm en ik zou niet rustig m'n huis verlaten met de gedachte dat die ouwe apperatuur nog aanstaat. Nee ik zet alles uit en vervolgens ook de schakelaren op de contactdozen. Er staat dus helemaal geen spanning meer op de apparaten.

De meeste synths die ik heb klinken bij aanzetten al prima of het duurt ect maar een paar minuten ofzo.
De Mono/Poly bijv, die moet je heel even laten opwarmen. Maar die wil je niet altijd aanhebben staan, want die wordt zo dat je die beter na een halve dag maar even moeten laten afkoelen.

En mijn slaapkamer is m'n studio, dus als alles constant aanzou staan zou het 1 vies warm stinkhok worden.(ok is het nu ook al een beetje :) )
 
volgens mij maakt het niets uit
als je het aan wil laten staan laat je het lekker aan staan
als je alles uit wil zetten zet je het lekker uit
als het ooit stuk gaat laat je het repareren
als repareren niet loont koop je weer een nieuwe
volgende onderwerp ;)
 
Trouwens gear hoort toch ook niet in een vochtige garage....
liever in de garage (gelukkig niet vochtig) dan bij de belasting inleveren...

Volgens mij lopen de oscillatoren van echte analoge bakken volcontinu, dat ga je met aardig wat oud spul in je studio toch wel merken aan je electriciteitsrekening of niet?
Valt op zich mee. Een monster als de polymoog verbruikt 'slechts' 60 watt.
die arpjes die bij mij altijd aanstonden verbruikten bij elkaar 150 watt of zo. Maar goed, uitzetten is goedkoper (wat energierekening betreft dan..)...

Lang zonder spanning is altijd funest voor condensatoren, die gaan dan deformateren en de zaak werkt niet meer.
tantaalcondensatoren kunnen ook nog eens niet tegen vorst... Ik heb nog niet alles doorgelopen , maar al wel tientallen van die dingen vervangen.

Onlangs heb ik 3 odyssey's ter reparatie ontvangen. Hadden 18 jaar stil gestaan, 1 deed niets meer en de andere twee hadden diverse gebreken... maar in ieder geval totaal onbruikbaar. Die waren destijds wel goedwerkend de opslag ingegaan....
Als de condensatoren vertrekken nemen zij ook van alles in hun val mee...

Elektrische toestellen die aanstaan zijn gevoelig voor netstoringen zoals blikseminslag in de buurt, pulzen door oudere wasmachines etc.
Ik heb in Frankrijk meegemaakt dat alle apparatuur in huis- aangesloten of niet- na een fikse onweersbui, opgeblazen was. Echt alles; telefoontoestellen,computers, de tv die bewust totaal losgekoppeld was...

volgens mij maakt het niets uit
als je het aan wil laten staan laat je het lekker aan staan
als je alles uit wil zetten zet je het lekker uit
als het ooit stuk gaat laat je het repareren
als repareren niet loont koop je weer een nieuwe
volgende onderwerp
Het leven is simpel op die manier....sommige apparaten zijn niet meer te pakken te krijgen...of te repareren...
 
fokov,

Ook al heb ik alleen een mpc2000xl met external zipdrive,
ik zet als ik weg ga ze altijd uit behalve als ik ga eten of naar de plee moet,
want mijn mpc word als ik hem te lang aan laat staan best wel warm aan de achterkant.
En ik zie liever ook niet dat het lcd scherm uitbrand=( .

wesley
 
Back
Top