Roland Aira MX1

De nieuwe telg van de Roland Aira lijn is een 'Performance Mixer', de MX-1. Net als de overige Aira producten vol met LEDs, schuifjes, knopjes en geen menu's.

Voor serieus gebruik lijkt hij me nogal beperkt en het is nogal 'Aira-centrisch', maar als live mixertje of My First Mixer in een kleine homestudio kan ik me voorstellen dat het een toegevoegde waarde heeft boven de standaard DJ of kleine analoge mixertjes. Interessantste aan het hele ding is denk ik het feit dat hij sync loopt met je muziek en dat je alle effecten kunt synchroniseren en aansturen via de step sequencer.

Korte samenvatting:
18 kanaals in en uit
4x USB in specifiek voor Aira producten, inclusief 1 powered USB.
USB van en naar DAW
Diverse effecten aanstuurbaar / triggerbaar via TR stijl step sequencer
1x aux uit
4x mono jack in
1 stereo jack in
MIDI in/uit
Schijnbaar bruikbaar als audio interface

Meer info: http://www.roland.com/products/mx-1/
 

Attachments

  • mx1.jpg
    mx1.jpg
    33,1 KB · Bekeken: 106
Nog wat meer specs en een voorbeeld van een aansluitschema.

Er wordt nogal enthousiast gereageerd dat de Aira 96khz vloek is opgeheven en het ding dus ook in 44.1 of 48khz kan werken.
 

Attachments

  • mx1specs.jpg
    mx1specs.jpg
    29,2 KB · Bekeken: 85
  • mx1_connections.jpg
    mx1_connections.jpg
    50,4 KB · Bekeken: 81
Ben benieuwd naar de prijs. En zou hij de mix naar je DAW sturen of de kanalen afzonderlijk?
 
Volgens de specs 18 kanalen uit over USB... Maar voor zover ik kan zien is het niet mogelijk bijvoorbeeld alle TR-8 instrumenten naar een eigen kanaal van de mixer te sturen. Prijs heb ik nog niet gezien.
 
Aanvankelijk was ik erg geinteresseerd tot ik het aantal daadwerkelijke analoge inputs zag. Wat een gemiste kans!!!!!
 
Ja, het is erg zuinig als je wat meer outboard spul hebt. Dit lijkt me echt gericht op een kleine, mobiele live setup met wat Aira gear en een klein aantal externe bakjes.
 
Zal je hiermee dan ook makkelijk midi kunnen spelen in Ableton ipv alleen de audio sporen die je nu kunt opnemen vanuit je TR-8..
 
Ja, het is erg zuinig als je wat meer outboard spul hebt. Dit lijkt me echt gericht op een kleine, mobiele live setup met wat Aira gear en een klein aantal externe bakjes.

Echt zonde.....ik ben best een sucker voor sequenced FX enzo en met meer inputs had je zelfs nog de mogelijkheid om het apparaat als lijnmixer/fx mixer|input expander in te zetten. Nu is die mogelijk zeer beperkt.
 
Ik zie het nut er wel van in. Althans, als mensen met de TR8 / Aira hun eerste hardware hebben, daarnaast voornamelijk VSTi's draaien en eigenlijk dan op het punt staan hun geluidsinterface te upgraden. Dan lijkt me dit wel een goed alternatief.

Alleen vind ik het op zich wel jammer dat de USB alleen voor de Roland producten is.
 
Ik zie er het nut ook wel van in. Ik zie alleen ook die enorme gemiste kans waarmee het zeer onwaarschijnlijk is dat ik het zal gaan kopen (heb geen Aira gear en reeds 16 inputs in gebruik in mijn DAW).
 
De vraag is ook hoe goed de ingebouwde effecten zijn. Ik vond de effecten op de TR-8 nou niet echt fantastisch, en met 1 aux send/return ben je erg beperkt wat je qua outboard FX kunt toevoegen.
 
Ik vind de MFX effecten op de Jupiter/Integra/FA erg goed, dus als deze in de buurt komen ben ik niet ontevreden.

Voor de rest zie ik wel mogelijkheden met dit ding in mijn hok.
 
top, dit miste inderdaad nog om de aira suite compleet te maken, inderdaad jammer dat er maar 4 analoge inputs op zitten (en 1 stereo). Voor live heb je toch al snel meerdere synths extra dus dat maakt hem dan wel weer een stuk minder bruikbaar. Als het inderdaad zo is dat de andere aira apparaten hun audio over de 4 dedicated usb porten streamen zodat je die 4 analoge inputs vrij hebt voor bijvoorbeeld een jp8000 en radias, dan is het net krap aan voldoende.

1 aux send return is op zich wel voldoende als je er bijvoorbeeld een kaospad aan hangt.

Het wordt wel een leuk budget live setje zo compleet, alhoewel al die apparaten samen toch ook stiekem wel weer flink gaat tellen kwa kosten :D
 
Hier staat ie voor 555 Pond
https://www.decks.co.uk/

tsjonge, ik hoop dat dat een placeholder prijs is, 555 pond is 725 euro, dat vind ik flink aan de prijs voor deze mixer, zeker gezien de andere aira prijzen. We gaan het zien of dit echt de prijs is uiteindelijk.

Edit: op internet gaat overigens de 399 pond prijs rond, dat is dan 520 euro, dat lijkt me eerlijk gezegd wat waarschijnlijker en meer in lijn van de andere aira producten.
 
De bouwkwaliteit (plastic, jacks die zo gammel voelen als wat) zal wel weer te wensen overlaten om het echt een profi apparaat te noemen IMO.
Ik snap dat kids wel gelukkig worden van al dit speelgoed, maar ik vind ook dat een apparaat gewoon solid moet aanvullen, zoals bv de Elektron AR.
 
De bouwkwaliteit (plastic, jacks die zo gammel voelen als wat) zal wel weer te wensen overlaten om het echt een profi apparaat te noemen IMO.
Ik snap dat kids wel gelukkig worden van al dit speelgoed, maar ik vind ook dat een apparaat gewoon solid moet aanvullen, zoals bv de Elektron AR.

ja op zich zal de bouwkwaliteit zeker tegen gaan vallen, maar dat is ook logisch met die prijzen, als je de elektron AR als voorbeeld noemt moet je ook wel even realiseren dat je een 499 euro apparaat als de tr-8 vergelijkt met een apparaat van 1439 euro (de elektron AR). Dan kun je simpelweg niet dezelfde bouwkwaliteit te verwachten natuurlijk, die kostenbesparing zal ergens invloed op hebben.

je kunt dus bijna 3 keer een tr-8 aanschaffen voor de prijs van 1 elektron AR. Dus stel dat met extreem zwaar live gebruik je faders en jacks 2 jaar meegaan, dan kun je 6 jaar lang voor hetzelfde geld om de 2 jaar met een nieuwe tr-8 vooruit. Dat valt dan best weer mee lijkt me :D

Ik vind zelf dat de prijs kwaliteit verhouding van de aira serie erg goed te noemen is, het zijn inderdaad niet de beste faders of jacks, maar zo slecht zijn ze nou ook weer niet dat ik het speelgoed zou noemen.
 
De bouwkwaliteit (plastic, jacks die zo gammel voelen als wat) zal wel weer te wensen overlaten om het echt een profi apparaat te noemen IMO.
Ik snap dat kids wel gelukkig worden van al dit speelgoed, maar ik vind ook dat een apparaat gewoon solid moet aanvullen, zoals bv de Elektron AR.

Waarom heb je dan wel een rhythm wolf? :)
 
Had deze ook in de airia ding gepost hehe , had deze draad nog nie gezien.

Ik zie het nut er wel van in enzooo , voor van die jochies die net hun eerste aria gekocht hebben en meteen super dj zijn.. En niet weten hoe je hardware dingen met je pc moet verbinden of hoe je uberhaupt shit synct en gewooon speeelt met dingen. En nog nooit van een live mixer gehoord hebben...
Maar wat een gay ding weer, flashy en blaa blaa en super usb & en maar weer een minimum aan analoge i/o dingen...Wat moet je met een aux? Doe er dan 2... Zit ook geen monitor output op ofnie? Dan moet dit ding weer live door een al om geroemde pioneer djm turbo. 100 conversies later weg laaag :) Digitaal out het ie ook nie ofwel?

Als dit aanslaat krijg je de kans dat dit soort mixers ook op riders te komen staan......
Heb nou al vaak een hekel aan laptop traktor djs als geluids technicus , krijg vaak van die vragen m`n sync is niet goed, kan jij dat oplossen Daan?

Een nieuw fenomeen gaat ontstaat de aria dj , met bij passende knipperde broek en t shirt & oorbellen.
 
Back
Top