Roland VERSELAB MV-1

Een nieuwe telg in de ZEN-Core familie

verselab_mv-1_top_gal.jpg



  • Finish complete songs with inspiring hands-on workflow
  • Record vocals with modern effects like Auto-Pitch, Harmonizer, and Doubler
  • Curated collection of over 3000 sounds for modern styles from the makers of the TR-808
  • 4x4 pads and TR-REC step sequencer for drums, basslines, and melodic parts
  • Songwriting tools and generators get you started and keep you flowing
  • Interface with your smartphone, tablet, or computer for easy file transfer
  • Plug-and-play integration with Roland Zenbeats app expands your production capabilities*
  • High-quality mixing and mastering effects for pro results
  • Make music on the move with power via a mobile battery or USB
  • Built-in mic and XLR mic input with phantom power
  • Stereo ¼-inch I/O, dual headphones jacks, and MIDI I/O

Volledige specs: SPECS
SITE

Manual
 
De perfecte groovebox voor iedereen zal er nooit komen want ieder wil toch net weer iets anders.
Wat hier boven geschreven staat klopt maar zoals ik hem gebruik gewoon wat jammen heb ik daar geen last van.
Maar het is gewoon zo relaxed om met dat ding te pielen en niet constant op een scherm te moeten kijken.
Helemaal waar.
Ik mag er ook graag op spelen.
95% fijn. En 5% ruimte voor verbetering.
(als je rekening houdt met beperkingen die er gewoon zijn, maar die er ook al waren toen ik hem kocht en die ook nooit door Roland verzwegen zijn)
 


update die het mogelijk maakt om bv een iPad aan te sluiten, lijkt me zeer nuttig, zouden ze met meer hardware moeten doen...
 
Als een MV8000/8800 eigenaar kon ik de MV1 toch niet weerstaan. Zelfde klankbron en fx als in de MC101 en 707 maar met een extra Mic connector die wel Phantom power heeft. Dat mistte ik altijd al in de oudere MV's.
Echt perfect voor song sketching. Heb em een paar dagen in huis nu en dit is een enkel pattern waar ik wat meer perfomance features gebruik maar je kunt alles als blocks arrangeren uitzetten. En de vocal takes erover heen opnemen. Mic Pre-amp klinkt ook prima :)

 
Laatst gewijzigd:
klinkt gelikt!
Dankje. :) De klank van die nieuwere Roland's is erg goed. Enige mindere is dat het met sommige presets wel hard gaat met de polyphonie.. als er 4 oscilatoren per stem gebruikt zijn, dan hoor je de release staartjes verdwijnen.

Nog niet echt aan sampelen toegekomen maar is maximaal 60 seconden dacht ik. Natuurlijk heb je 12 minuten voor losse takes maar is niet echt voor chromatisch sampelen bedoeld. Je kunt takes ook niet pannen, alleen maar de plek op de tijdlijn editen en start punt wijzigen. Extracten of truncaten kan voor zover ik heb ontdekt niet. Maar goed.. genoeg alternatieven om te sampelen. De takes zijn wel echt heel snel op te nemen.. makkelijker als op de Force.
 
ja hij is meer gericht op het maken van songs toch, incl zang? Een soort liedjes maak machine ipv een MPC beat-bakker..
Hij ziet er wel cute uit.. mooi design..

Time-stretcht hij de zang-sporen naar song tempo?
 
Laatst gewijzigd:
Een MPC of een Force is wel veelzijdiger ja. Ben al wel een beetje bezig geweest met de songmode in de Force, eigenlijk heb je dan alles maar de workflow op dit ding is beter als je snel wat takes wilt vastleggen. Voor complete koortjes (wat ik nogal vaak doe) moet je toch uitwijken naar een Akai. Maar dit samen met een MPC of Force is wel een killer combi. De MV1 werkt via USB tevens als geluidskaart.. moet nog ff testen maar op de PC werkte het al zonder drivers installen. Qua synths vult het de Akai's ook goed aan. Enige jammere van de MV1 is dat je, om synthklanken echt te kunnen editen, de Roland Zenology VST moet gebruiken. De koop/huur versie. Dan die gemaakte presets weer saven op een SD en importeren.. pfff.. Presets klinken wel goed maar toch..
Maar het uiterlijk van de MV1 lijkt idd heel veel op een MPC beat machien.. don't judge by the cover.. :D
 
Time-stretcht hij de zang-sporen naar song tempo?
Die had ik in een eerder bericht gemist. ;)

Nee. De sampler/ looper dacht ik wel. :) Maar zoals gezegd.. nog heel veel te ontdekken.
Wat misschien ook kan meespelen in de aanschaf. Hij is tweedehands niet populair. Ik betaalde voor de mijne 350 euro. Was in augustus nieuw gekocht en amper gebruikt. Stond al 'n maand te koop ook. Het is ook omdat ik na de MC707 weer overtuigd ben dat Roland weer echt goed bezig is met dat wat ze ZEN noemen. Al zou ik deze dan niet echt als een sampler aanschaffen, meer als workstation.
De vocal track/takes kun je trouwens wel gebruiken om synthpartijen op te bouncen waar de polyphonie je in de steek laat. Maar het is met 16 takes maximaal wel wat krap natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Als een MV8000/8800 eigenaar kon ik de MV1 toch niet weerstaan. Zelfde klankbron en fx als in de MC101 en 707 maar met een extra Mic connector die wel Phantom power heeft. Dat mistte ik altijd al in de oudere MV's.
Echt perfect voor song sketching. Heb em een paar dagen in huis nu en dit is een enkel pattern waar ik wat meer perfomance features gebruik maar je kunt alles als blocks arrangeren uitzetten. En de vocal takes erover heen opnemen. Mic Pre-amp klinkt ook prima :)


Zo, die klinkt lekker!
Heb je de 707 ook, of had ik dat verkeerd?
Tot dusver vind ik de 707 beter bij mij passen, omdat die (m.i.) beter als sequencer uitgerust is met 8 tracks en dedicated knoppen, maar het is volgens wel 80% dezelfde machine en 100% dezelfde engine.
Die typische Roland sound heeft echt iets prettigs en alleen al daarvoor is het voor mij een aanwinst.
Ik zit nog altijd met een schuin oog naar een Force of MPC te kijken.
Vooral voor het werk in de band. Daar is de 707 niet de beste keuze voor wat mij betreft.
En dan misschien een 101 ernaast voor het geluid en de 707 verkopen. Of gewoon de 707 ook houden 8~
Polyfonie is idd een ding. Echt jammer dat er niet dubbel zoveel voices mogelijk zijn. Stiekem valt er toch best vaak een tail weg bij de lekkere presets. Of zelfs hele noten.....
Dat hebben de MPC / Force natuurlijk ook (beperkte polyfonie), dus wat dat betreft volgens mij geen echt verschil.
We kunnen (blijkbaar) niet alles krijgen....
 
Ik betaalde voor de mijne 350 euro.
Wow. Dat is idd een no brainer. Alleen al voor de sound engine.
Ik denk dat Roland de algemene marktvraag gemist heeft met de MV-1 waardoor ze minder populair zijn.
Van alles een beetje, maar daardoor nergens echt in uitblinken.
Hij mist vooral sample geheugen om echt als song sketchpad gebruikt te kunnen worden (i.i.g. als je veel op wilt nemen natuurlijk).
Mic in is leuk, maar dan wil je toch ook graag opnemen. (meer sample geheugen)
Een MPC met scherm geeft volgens mij meer gemak qua arrangen en dingen even snel veranderen (dat is op de 707 al een gepriegel).
En als je dat niet zoekt, maar meer wilt jammen, is de 707 m.i. weer beter.

Maarrrrr. Voor € 350,- heb je echt een alles 'bijna' kunner met heerlijk geluid en weer een bak aan opties erbij.

Ik heb mijn 707 toen ook 2e hands gekocht voor een redelijke prijs, nieuw zijn ze best duur geworden de laatste tijd.
 
Als een MV8000/8800 eigenaar kon ik de MV1 toch niet weerstaan. Zelfde klankbron en fx als in de MC101 en 707 maar met een extra Mic connector die wel Phantom power heeft. Dat mistte ik altijd al in de oudere MV's.
Echt perfect voor song sketching. Heb em een paar dagen in huis nu en dit is een enkel pattern waar ik wat meer perfomance features gebruik maar je kunt alles als blocks arrangeren uitzetten. En de vocal takes erover heen opnemen. Mic Pre-amp klinkt ook prima :)


Klinkt lekker!
 
Klinkt lekker!
Dank je :)
Zo, die klinkt lekker!
Heb je de 707 ook, of had ik dat verkeerd?
Tot dusver vind ik de 707 beter bij mij passen, omdat die (m.i.) beter als sequencer uitgerust is met 8 tracks en dedicated knoppen, maar het is volgens wel 80% dezelfde machine en 100% dezelfde engine.
Die typische Roland sound heeft echt iets prettigs en alleen al daarvoor is het voor mij een aanwinst.
Ik zit nog altijd met een schuin oog naar een Force of MPC te kijken.
Vooral voor het werk in de band. Daar is de 707 niet de beste keuze voor wat mij betreft.
En dan misschien een 101 ernaast voor het geluid en de 707 verkopen. Of gewoon de 707 ook houden 8~
Polyfonie is idd een ding. Echt jammer dat er niet dubbel zoveel voices mogelijk zijn. Stiekem valt er toch best vaak een tail weg bij de lekkere presets. Of zelfs hele noten.....
Dat hebben de MPC / Force natuurlijk ook (beperkte polyfonie), dus wat dat betreft volgens mij geen echt verschil.
We kunnen (blijkbaar) niet alles krijgen....
Dank Peter :) Ja, zoals ik aangaf. Die MC707 heeft me een andere kijk gegeven op Roland ZEN. Ik vind deze dan wel een leuke middenweg om extra polyfonie te hebben. Maar helaas is editen van klanken niet mogelijk. Toch wel leuke, extra features.. vooral die Mic input trok vanaf het begin al mijn aandacht.
Wow. Dat is idd een no brainer. Alleen al voor de sound engine.
Ik denk dat Roland de algemene marktvraag gemist heeft met de MV-1 waardoor ze minder populair zijn.
Van alles een beetje, maar daardoor nergens echt in uitblinken.
Hij mist vooral sample geheugen om echt als song sketchpad gebruikt te kunnen worden (i.i.g. als je veel op wilt nemen natuurlijk).
Mic in is leuk, maar dan wil je toch ook graag opnemen. (meer sample geheugen)
Een MPC met scherm geeft volgens mij meer gemak qua arrangen en dingen even snel veranderen (dat is op de 707 al een gepriegel).
En als je dat niet zoekt, maar meer wilt jammen, is de 707 m.i. weer beter.

Maarrrrr. Voor € 350,- heb je echt een alles 'bijna' kunner met heerlijk geluid en weer een bak aan opties erbij.

Ik heb mijn 707 toen ook 2e hands gekocht voor een redelijke prijs, nieuw zijn ze best duur geworden de laatste tijd.
Ja, zeker een goeie deal. Ik kocht mijn TR8s en MC707 nieuw.. die zaten tweedehands gewoon niet zoveel lager in prijs.. En een TR8s is er ook al heel lang. Onder 500 zijn ze vaak al langer in gebruik. Dit apparaat is nauwelijks gebruikt trouwens.. En hij heeft toch net iets meer performance mogelijkheden dan de MC101. Ik zie em ook puur als een apparaat wat in de rugzak meegaat, mic inprikken en je kunt complete tracks met vocalen opnemen.
 
Dank Peter :) Ja, zoals ik aangaf. Die MC707 heeft me een andere kijk gegeven op Roland ZEN. Ik vind deze dan wel een leuke middenweg om extra polyfonie te hebben. Maar helaas is editen van klanken niet mogelijk. Toch wel leuke, extra features.. vooral die Mic input trok vanaf het begin al mijn aandacht.
Ja, ik dacht : misschien verkocht :)
Dat gemis van editen is idd bekend, ik snap dat enigszins op zo'n klein schermpje.
Die 707 is wat dat betreft al een geneuzel.

Ja, zeker een goeie deal. Ik kocht mijn TR8s en MC707 nieuw.. die zaten tweedehands gewoon niet zoveel lager in prijs.. En een TR8s is er ook al heel lang.

TR8S heb ik ook overwogen, maar 16 steps is voor mij niet genoeg (dan moet ik via een sequencer gaan werken, wat ook kan, maar daarom viel hij ooit af) Wel een mooie drumbak.
Voor nu denk ik toch eerder aan een MPC dan aan een TR8S (andere prijsklasse ook) qua flexibiliteit.

Onder 500 zijn ze vaak al langer in gebruik. Dit apparaat is nauwelijks gebruikt trouwens.. En hij heeft toch net iets meer performance mogelijkheden dan de MC101. Ik zie em ook puur als een apparaat wat in de rugzak meegaat, mic inprikken en je kunt complete tracks met vocalen opnemen.
Die van mij was maar een half jaar oud idd. Veel ouder kan wel, maar dan is het risico op gedoe ook wel groter.
Ja, dat had ik met de MPC bedacht (complete tracks opnemen).
 
Maar dit samen met een MPC of Force is wel een killer combi. De MV1 werkt via USB tevens als geluidskaart.. moet nog ff testen maar op de PC werkte het al zonder drivers installen
Net even getest. Op de multitrack audio in de MV1 zit helaas een vendor lock. Class Compliant audio is maar 2 in/ 2out. Om de mic pre-amp te gebruiken via USB, of audio te bouncen in de MPC heeft dat weinig zin aangezien je de bij het opnemen toch een paar kanalen moet horen en deze dan ook record.. Maar de Akai komt dus gewoon binnen met 2 kanalen en ook midi clock lijkt goed te werken. Het enige mindere is dat de MPC niet zoiets als SPP (song pointer position) ondersteund in 'Next Seq' (soort van pattern chain)
 
Ja, ik dacht : misschien verkocht :)
Dat gemis van editen is idd bekend, ik snap dat enigszins op zo'n klein schermpje.
Die 707 is wat dat betreft al een geneuzel.



TR8S heb ik ook overwogen, maar 16 steps is voor mij niet genoeg (dan moet ik via een sequencer gaan werken, wat ook kan, maar daarom viel hij ooit af) Wel een mooie drumbak.
Voor nu denk ik toch eerder aan een MPC dan aan een TR8S (andere prijsklasse ook) qua flexibiliteit.


Die van mij was maar een half jaar oud idd. Veel ouder kan wel, maar dan is het risico op gedoe ook wel groter.
Ja, dat had ik met de MPC bedacht (complete tracks opnemen).
Op een 707 kwam ik er toch best goed uit met dat editen.. wel heel klein maar was te doen voor mij. Ik moet nog even testen of ik ook sounds kan exporteren en direct importeren.. al heb ik wel de Pro versie Zenologie.. Maar als het ook zonder computer is beter.. :)

Ik vind dat Aira systeem met die MX1 wel goed werken. Heb nu mijn 707 en de Tr8s er samen aan hangen en al genoeg gezellige chemie momentjes beleefd. :) Audio en midi sync werken lopen dan via één USB kabel, wel zo makkelijk voor het snel je spullen willen neerzetten.. geen midi in die per ongeluk in een midi in gaat en het weer niet lijkt te werken. En ook audio is schoon zonder irritante BUZZ of stoorgeluiden.

Enige mindere is als je midi via een keyboard wilt doorsturen.. dat niet kan. Je moet dus alsnog midi via een midipatcher naar alle grooveboxen sturen als je de klanken wilt bespelen/opnemen met een klavier.
 
Net even getest. Op de multitrack audio in de MV1 zit helaas een vendor lock. Class Compliant audio is maar 2 in/ 2out. Om de mic pre-amp te gebruiken via USB, of audio te bouncen in de MPC heeft dat weinig zin aangezien je de bij het opnemen toch een paar kanalen moet horen en deze dan ook record.. Maar de Akai komt dus gewoon binnen met 2 kanalen en ook midi clock lijkt goed te werken. Het enige mindere is dat de MPC niet zoiets als SPP (song pointer position) ondersteund in 'Next Seq' (soort van pattern chain)
Oh dat is jammer idd.
En klopt, ik zie mezelf ook nog niet lekker jammen met de MPC, al kunnen sommigen er hele tracks uit persen. Dus het kan wel. Grappig dat de 707 dat dan wel weer heeft (pattern chainen). Ik heb me er overigens nog niet aan gewaagd, want het leek me niet heel intuïtief. Maar die scenes op de 707 zijn ondertussen onderdeel van m'n actieve geheugen en gebruik ik continue.

Met zo'n scherm als een MPC heeft zou dat eigenlijk niet te moeilijk moeten zijn om te maken (zeg ik zonder kennis van de broncode) iets van pointers en scene chainen.
En dan ook lekker visueel met een grid.
De Force heeft wat dat betreft meer te bieden, alleen (wat ik er van begrijp) altijd in veelvoud van 4 tellen (en zo werken onze liedjes niet).

Op een 707 kwam ik er toch best goed uit met dat editen.. wel heel klein maar was te doen voor mij. Ik moet nog even testen of ik ook sounds kan exporteren en direct importeren.. al heb ik wel de Pro versie Zenologie.. Maar als het ook zonder computer is beter.. :)
Klopt, het wil wel. Maar..... Daar is het voor mij ook wel mee gezegd. Doe me dan m'n Peak of Subsequent maar :)

Ik vind dat Aira systeem met die MX1 wel goed werken. Heb nu mijn 707 en de Tr8s er samen aan hangen en al genoeg gezellige chemie momentjes beleefd. :) Audio en midi sync werken lopen dan via één USB kabel, wel zo makkelijk voor het snel je spullen willen neerzetten.. geen midi in die per ongeluk in een midi in gaat en het weer niet lijkt te werken. En ook audio is schoon zonder irritante BUZZ of stoorgeluiden.
Ja, dat hebben ze dan wel weer goed uitgedacht.

Enige mindere is als je midi via een keyboard wilt doorsturen.. dat niet kan. Je moet dus alsnog midi via een midipatcher naar alle grooveboxen sturen als je de klanken wilt bespelen/opnemen met een klavier.
Oh, toch niet aan alles gedacht (maar midi op de 707 mist sowieso nog te veel basale functionaliteiten, hopen op een update in 22 die dat fixt )
 
Oh dat is jammer idd.
En klopt, ik zie mezelf ook nog niet lekker jammen met de MPC, al kunnen sommigen er hele tracks uit persen. Dus het kan wel. Grappig dat de 707 dat dan wel weer heeft (pattern chainen). Ik heb me er overigens nog niet aan gewaagd, want het leek me niet heel intuïtief. Maar die scenes op de 707 zijn ondertussen onderdeel van m'n actieve geheugen en gebruik ik continue.

Met zo'n scherm als een MPC heeft zou dat eigenlijk niet te moeilijk moeten zijn om te maken (zeg ik zonder kennis van de broncode) iets van pointers en scene chainen.
En dan ook lekker visueel met een grid.
De Force heeft wat dat betreft meer te bieden, alleen (wat ik er van begrijp) altijd in veelvoud van 4 tellen (en zo werken onze liedjes niet).

De Akai's MPC kun je prima songs mee maken.. ook patterns chainen zoals ik als schreef (Next Seq). Daarin is kun je een hele volgorde weergeven.. tot 128 patterns.. patterns kunnen zelfs 999 maten lang zijn. De MPC ondersteund alleen geen Midi Song Position Pointer (SSP). Dus als je een sequencer (met SongMode) zoals de MV1 op maat 11 of 111 laat starten begint de MPC op maat 1.
Net ook even getest met de Force aangezien die een arranger mode heeft. En ook daar hetzelfde. De Force stuurt het ook niet uit als ik em op maat 11 laat starten en de MV1 gesynced heb.

Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden en de MV1 aangesloten op de MC707. Ook die doet niets met SSP. Deluge ook aangesloten en volgt precies de MV1 in de songmode.. dus een 'section' op maat 25 in de tijdlijn op de MV1 indrukken en de Deluge start precies op 25. Dat moet je hebben als je in songmode werkt. Met HD recorders deed ik dit ook een hele tijd.. Dan kon je allerlei que punten op de multitracker onder knoppen zetten en MV8800/8000 startte precies vanaf dezelfde maat.
 
Laatst gewijzigd:
Het zijn er 16*8 (A-H).
oh idd. En leuke feature om willekeurig maten met elkaar te combineren. Jammer genoeg wel op alfabetische volgorde maar wel de mogelijkheid om bv pattern B te skippen en A+C te kiezen. Dat kan bij Novation sequencers niet.
 
De Akai's MPC kun je prima songs mee maken.. ook patterns chainen zoals ik als schreef (Next Seq). Daarin is kun je een hele volgorde weergeven.. tot 128 patterns.. patterns kunnen zelfs 999 maten lang zijn. De MPC ondersteund alleen geen Midi Song Position Pointer (SSP). Dus als je een sequencer (met SongMode) zoals de MV1 op maat 11 of 111 laat starten begint de MPC op maat 1.
Net ook even getest met de Force aangezien die een arranger mode heeft. En ook daar hetzelfde. De Force stuurt het ook niet uit als ik em op maat 11 laat starten en de MV1 gesynced heb.

Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden en de MV1 aangesloten op de MC707. Ook die doet niets met SSP. Deluge ook aangesloten en volgt precies de MV1 in de songmode.. dus een 'section' op maat 25 in de tijdlijn op de MV1 indrukken en de Deluge start precies op 25. Dat moet je hebben als je in songmode werkt. Met HD recorders deed ik dit ook een hele tijd.. Dan kon je allerlei que punten op de multitracker onder knoppen zetten en MV8800/8000 startte precies vanaf dezelfde maat.
Ah, ik heb nog wat bij te leren merk ik :)
Hoewel ik tot zojuist het bestaan van spp niet begreep, is het idd wel een gemis als ik het zo lees.
Maar ik ga me ook verder verdiepen in de MPC's want dat is me nog niet helemaal duidelijk. (met die patterns etc. )
Ik heb wel veel bekeken al, maar dat kwam niet veel verder dan copy / paste van wat je al had en dan aanpassen (dat zou het makkelijkst zijn)
Dus niet zoals de 707 met scenes werkt , waarbij je heel makkelijk combinaties kan maken en in kan starten (of kan chainen).

Dat de 707 er niks mee doet, is op zich logisch. Die kent alleen z'n eigen pattern (zou ik denken) en niet een song. Althans, zo is hij nooit op gezet.
 
Back
Top