TX81Z niet onderschatten

Origineel geplaatst door manvsmachine
En hoevaak gebruik je al die 6 operators dan ? Voor een simpele bas gebruik je vaak maar 2 operators.

de attack is zeer herkenbaar bij headhunter...


Als iemand deze bas uit een TX81Z kan halen hoor ik dat heeeel graag!
 
Headhunter bass: Coole shit!
Morgen ga ik me n TX81Z kado doen en wellicht een leuke eerste uitdaging om die bass er proberen uit te laten rollen. Heeft iemand een idee welk preset je daarvoor het beste kun bewerken ?

2 Matrixxx:
de tx die ik van bikkel opgestuurd krijg gaat nog wel even door de apk aangezien hij al had vermeld dat er druktoetsjes niet echt lekker werken dus ik vervang ze allemaal maar meteen en als het nodig is doe ik meteen de eprom update
Zullen we meteen die van mij meepakken .. heb je daar een lege PROM voor nodig en dan bakken met een firmware ?? Weet morgen welke rev. het is ga ik ff kijken.
 
Origineel geplaatst door matador
Als we dan toch over F242 bassen hebben, spreekt de System 100M bass uit Controversy Between meer tot de verbeelding.

De bas uit Controversy Between is geen System 100, want als je goed luistert hoor je soms dubbele noten..
Dat is de Yamaha CS40M
 
Zo dit is een oude thread...

Heb ook maar weer eens een TX81z gekocht.. jaren geleden verkocht maar mis m.

Kwam vooral toen ik deze plaat weer eens uit de kast trok. Is volgens mij volledig TX81z en een 808
of horen jullie toch iets anders?

 
De TX81z is een piece of crap. De LatelyBass preset is leuk, en als je cheesy FM sounds leuk vind zijn er wat andere presets ok. Maar om te programmen, pff helaas is het leven te kort om eerst een degree in 80s computer science te halen en vervolgens met een paar druk knopjes en een klein schermpje ongemogelijke synthese uit te voeren. Alleen geeks en Mensa leden kunnen hier wat mee!
 
Ik heb synth programmeren geleerd op een TX81Z bij muziektechnologie. Van de meester, Ernst Bonis. Lang leve de geeks. Karakter krijg je niet uit gemak.
 
...Maar om te programmen, pff helaas is het leven te kort om eerst een degree in 80s computer science te halen en vervolgens met een paar druk knopjes en een klein schermpje ongemogelijke synthese uit te voeren. Alleen geeks en Mensa leden kunnen hier wat mee!

Heheh, daarom heb ik hem verkocht ja :D
 
Ik heb synth programmeren geleerd op een TX81Z bij muziektechnologie. Van de meester, Ernst Bonis. Lang leve de geeks. Karakter krijg je niet uit gemak.

Niks met gemak te maken, maar alles met tijd gebrek.


Heheh, daarom heb ik hem verkocht ja :D

Same here
 
Zo dit is een oude thread...

Heb ook maar weer eens een TX81z gekocht.. jaren geleden verkocht maar mis m.

Kwam vooral toen ik deze plaat weer eens uit de kast trok. Is volgens mij volledig TX81z en een 808
of horen jullie toch iets anders?

Abacus - Relics One - YouTube

ik hoor ook een tr-727 en een sh-101 ..zoiets.
 
ik hoor ook een tr-727 en een sh-101 ..zoiets.


Die had ik zo niet gehoord.. Zou het wel een TX81z kunnen zijn wat je hier hoort?

Misschien iets te complexe sounds voor 4 operators? Dx7 zou eerder kunnen of niet?
 
Das een typisch 4 op FM sound gebaseerd op de fifth string preset met een beetje extra portamento haal je zo uit een DX100/21/FB01 etc dus een TX81Z klokt dat zeker ook

vette track hoor
 
Op minuut 3:13 hoor je duidelijk digitale artefacten, die bassline is zeker een FM-bak. De drums zijn een 808 en een 626. De pad en lead weet ik niet, kan toch ook analoog zijn?

---

Overigens heeft een TX81z een soort setting waarmee je het hoog er uit kunt filteren zodat je minder artefacten hoort in basslines. Dat is hier iig niet gebruikt.
 
Das 1000000% 4 Operator FM die string pad, check maar die preset zit in iedere 4 op synth in de strings sectie, wel wat portamento erbij programmeren Richtstring of 5thstring ofzo een van die 2
 
M'n eerste album was vooral TX81Z in een bedje M1, geen fm-bak gaat zo fraai over zn zeik als je hem overvoerd met midi-data. Zeker als je die rare nep-reverb helemaal opengooide. Prachtige karaktervolle bak, gaat nooit weg!




http://www.youtube.com/watch?v=r0Fdlf0nIeA


909, 101 M1 en TX81Z.
 
Laatst gewijzigd:
Oh ja, dit was alleen de TX81Z, van wat later. Gebruik hem dus nog steeds graag :)



wel door een Quadraverb 2 gehaald, ook een mooie bak die ik dus wel verkocht heb. Domdomdom...
 
Dat strike album was de enige reden dat ik vorig jaar een TX81Z kocht...ik ben trouwens bezig met een nieuwe sample CD/kit/pakket met alleen maar FM sounds uit diverse FM bakken (vers geprogrammeerd dus geen oeverloze cliché presets) en daar is de TX81Z natuurlijk ook van de partij. Met flink wat 154 style sounds dus ook :D
 
Back
Top