Yamaha YS100: de "el cheapo" TX81Z?

Uit dezelfde lijn.. de module versie.. te gek!! design.. <3

Dit was dan de YS200 versie.. daar zat ook een sequencer in.

Maar leuke vondst, zeker voor 15 euro.. :okdan:

1.jpg
 
weet iemand misschien wat er kan zijn als je user preset memory er fucked up uitziet???
batterij heb ik gecheckt die heeft nog 3, volt...
 
Ik had dat op mijn DX11 na een batterij wissel.
Daarna alles opnieuw via sysx moeten laden.
 
weet iemand misschien wat er kan zijn als je user preset memory er fucked up uitziet???
batterij heb ik gecheckt die heeft nog 3, volt...
Klinkt tóch wel als een lege batterij (ook al geeft ie nog 3v aan), overigens niet gek gezien de leeftijd: als de batterij nooit is vervangen dan is die nu wel leeg zo’n beetje (was ook met de mijne ongeveer 2 jaar terug)
 
te gekke bak!!! bizar lelijk maar gisteren gevonden voor 15 euro in een kringloop waar ze dachten dat het een crappy digitale piano was.. ik dacht hetzelfde trouwens..
15 euro dat is een topdeal! Zeker als je nagaat wat sommige mensen voor een DX100 of TX81Z betalen. Met de de YS100 heb je - als je door het bizar lelijke design heen kijkt - meer synth in huis voor minder geld. Zeker als je een goede editor/librarian eraan koppelt. De ingebouwde DSP FX zijn misschien niet van het niveau van anno nu, maar de DX100, TX81Z, DX21, DX11 hebben die effecten niet. Alleen de V50 gaat hier nog overheen. (binnen de serie 4-operator FM synths uit de Yamaha historie)
 
Ben trouwens bezig met een editor/librarian voor de DX100, DX21, DX27(s), TX81Z, DX11, WT11, YS100/200, B200, TQ5, DS55, V50 in Ctrlr. Dat betekent dat deze bruikbaar zal zijn op ieder platform waarop je Ctrlr aan de praat krijgt: Windows, Mac, en Linux. Ik zal het hier wel laten weten als hij gebruiksklaar is.

YSEDITOR (Atari) is ondertussen nog steeds te vinden op mijn (onlangs naar een ander host verhuisde) website https://martintarenskeen.nl/yseditor

Andere editors die ik kan aanbevelen zijn DX Manager van FM-Alive (commercieel, Windows) en Edisyn (gratis, Java). En er zijn er vast nog meer, maar de meesten zijn na de TX81Z opgehouden met het toevoegen van nieuwe mogelijkheden van de latere Yamaha modellen.
 
Ben trouwens bezig met een editor/librarian voor de DX100, DX21, DX27(s), TX81Z, DX11, WT11, YS100/200, B200, TQ5, DS55, V50 in Ctrlr. Dat betekent dat deze bruikbaar zal zijn op ieder platform waarop je Ctrlr aan de praat krijgt: Windows, Mac, en Linux. Ik zal het hier wel laten weten als hij gebruiksklaar is.

YSEDITOR (Atari) is ondertussen nog steeds te vinden op mijn (onlangs naar een ander host verhuisde) website https://martintarenskeen.nl/yseditor

Andere editors die ik kan aanbevelen zijn DX Manager van FM-Alive (commercieel, Windows) en Edisyn (gratis, Java). En er zijn er vast nog meer, maar de meesten zijn na de TX81Z opgehouden met het toevoegen van nieuwe mogelijkheden van de latere Yamaha modellen.
Als je nog testusers zoekt, count me in!
 
Cool!
Gaat je editor ook geschikt worden voor de FB01 (Yamaha YM2164) ?

Nee, de FB01 is - ondanks dezelfde DX100/27/21 soundchip - qua SysEx implementatie behoorlijk anders dan de genoemde lijst Yamaha 4-op FM synths. Maar een Ctrlr FB01 editor staat wel op mijn todo lijstje en ik ben er zelfs al ooit eens aan begonnen, dus wie weet komt het er nog een keer van.
 
15 euro dat is een topdeal! Zeker als je nagaat wat sommige mensen voor een DX100 of TX81Z betalen. Met de de YS100 heb je - als je door het bizar lelijke design heen kijkt - meer synth in huis voor minder geld. Zeker als je een goede editor/librarian eraan koppelt. De ingebouwde DSP FX zijn misschien niet van het niveau van anno nu, maar de DX100, TX81Z, DX21, DX11 hebben die effecten niet. Alleen de V50 gaat hier nog overheen. (binnen de serie 4-operator FM synths uit de Yamaha historie)
ik ben het met je eens!!!! totaal ondergewaardeerde synth!! A.veel leuker en makkelijker fm patches editen B.effecten idd.. prima! C.m'n tx81z stereoping controller is compatible! :D dus ik kan editen.. D.alle 4op fm patchbanks gaan er in... E.100 preset slots... ipv 32 user patches! wake up.. F.coffeeshopped editor werkt gewoon ook op de YS... G.full size keyboard... enige wat ik wel een beetje mis is portamento.. het is wel stiekem de leukste fm bak.. alles wel gehad dx7, dx200, tx, dx100...
 
Ben trouwens bezig met een editor/librarian voor de DX100, DX21, DX27(s), TX81Z, DX11, WT11, YS100/200, B200, TQ5, DS55, V50 in Ctrlr. Dat betekent dat deze bruikbaar zal zijn op ieder platform waarop je Ctrlr aan de praat krijgt: Windows, Mac, en Linux. Ik zal het hier wel laten weten als hij gebruiksklaar is.

YSEDITOR (Atari) is ondertussen nog steeds te vinden op mijn (onlangs naar een ander host verhuisde) website https://martintarenskeen.nl/yseditor

Andere editors die ik kan aanbevelen zijn DX Manager van FM-Alive (commercieel, Windows) en Edisyn (gratis, Java). En er zijn er vast nog meer, maar de meesten zijn na de TX81Z opgehouden met het toevoegen van nieuwe mogelijkheden van de latere Yamaha modellen.
die patch base coffee shopped TX81Z editor werkt gewoon op al die bakken... de ys werkt ook gewoon met die editor.. net als de tx81z stereoping controller gewoon op de ys werkt... hoe cool??
 
die patch base coffee shopped TX81Z editor werkt gewoon op al die bakken... de ys werkt ook gewoon met die editor.. net als de tx81z stereoping controller gewoon op de ys werkt... hoe cool??
Ja werken zal het zeker. Maar let op de punten waarop de meeste editors tekort schieten:
- ondersteuning van de FX parameters
- ondersteuning van het bulkdumpformaat met 100 patches per bank (dus niet alleen de 1e 32 patches van de bank)

Mijn oude Atari ST editor/librarian YSEDITOR PLUS deed dat wel zoals ik het wilde (geen verrassing aangezien ik hem om die reden - onvrede over de bestaande TX81Z editors - destdijds zelf ontwikkeld heb)
Mijn nieuwe editor/librarian gaat ook de specifieke YS200 (en V50) FX parameters ondersteunen, evenals het 100-patch/bank bulkdump formaat.

Bovendien: Ik heb geen iPad en kan dus ook Patchbase niet gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
patchbase werkt op osx.. ik heb het op een iMac. ja klopt het is irritant dat alles hangt aan die 32 patches.. wel dik een user bank met 100 patches.
 
Als je het over uiterlijk hebt vind ik de TQ5 trouwens best mooi vormgegeven, in tegenstelling tot de qua sound en functies identieke YS200. Maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
 
Zoals gezegd ben ik bezig geweest met een nieuwe Editor/Librarian voor Ctrlr die een groot aantal Yamaha 4op FM synths moet ondersteunen: DX100, DX27, DX27S, DX21, TX81Z, DX11 (V2), WT11, YS100, YS200, B200, TQ5, DS55, en V50.
Het blijft een work in progress maar voor wie hem wil uitproberen/testen heb ik hem online gezet op mijn website: Editor Panels for Ctrlr

Je moet natuurlijk wel eerst Ctrlr op je computer (Windows, Mac, of Linux) hebben staan om het te kunnen gebruiken.
In tegenstelling tot de meeste al bestaande "compatible" editor/librarians moet mijn editor/librarian zowel het oorspronkelijke 32 patch/bank bulkdump formaat als het latere 100 patch/bank bulkdump formaat ondersteunen. Ook parameters die alleen op de latere modellen voorkomen worden ondersteund zoals YS200 en V50 DSP effects en V50's omgekeerde level scaling en laagfrequente fixed frequency range.

Perfornance/Multitimbral modus wordt niet ondersteund. Commentaar en bugmeldingen zijn welkom. Maar "het werkt niet" is geen bruikbaar bugmelding. :-)

Had ik al gezegd dat het gratis is?:)

Dus: Editor Panels for Ctrlr
 
Back
Top