Klavis Grainity

Dit is echt een aanrader en volgens mij persoonlijk een echt vernieuwend product in de modulaire synth wereld.

De Grainity brengt een uniek en nog nooit eerder gehoord concept naar de wereld van de analoge VCF.
Terwijl het alleen gebaseerd is op analoge filtering, breidt de Grainity zich uit en verrijkt het geluid door in één keer subharmonics, harmonies, unison, flanger-effecten en formant filtering te creëren.
De module bestaat uit twee delen, de granulaire filter en een typische multimode filter, elk met zijn eigen output.
Een derde uitgang biedt een mix van beide filterpaden. Talrijke bedieningselementen en CV zorgen voor een zeer breed palet aan resultaten.

De module kost 299€ en zal binnen een tweetal weken beschikbaar zijn bij b.v. Thomann en nog vele andere verdelers.
Eric vind het belangrijk dat als je met iets op de proppen komt het dan ook binnen een paar weken te koop is en niet zoals b.v. bij Behringer binnen een paar jaar.

Grainity_final_fond_blanc-76c06ca3.jpg
Grainity_user_flow-fa694ca2.png


KLAVIS GRAINITY:

Digitaal gestuurde volledig analoge granulaire + multimode VCF
Uniek concept van granulaire VCF
100% analoog audiopad
Twee gelijktijdige filterstromen, Granular VCF en Multimode VCF, met afzonderlijke uitgangen
Het mixen van beide filters naar een dedicated out
Phase inversion schakelen tussen de twee filters
Gedeelde frequentie- en resonantieregelaars
Multimode filter met diverse soorten en poles
Self-resonance capability
Granulair filter met unieke bedieningselementen:
Structuurselectie uit een vooraf gedefinieerde lijst
Verdeling om de lengte van de grains te verlengen
Phase setting of the cycling point
Tracking en offset tuning van de cycles
Detect input for cycling unrelated to audio input
7 CV-ingangen om alle instellingen aan te sturen
Huidige instellingen behouden tijdens uitschakeling
Firmware-update via een eenvoudig audiobestand
Krasbestendig bedrukt aluminium paneel
Compacte en skiff-vriendelijke module

De eerste keer dat ik Eric Lukac-Kuruc ontmoette was tijdens de modular meet & jam in de vrije universiteit van Brussel, de VUB, we hebben toen meer dan een uur zitten praten over wat er nog kon toegevoegd worden aan de lijst van toen al duizenden modules. Vandaag de dag zijn er al 14006 Eurorack modules te vinden op Modulargrid. In die tijd was Eric Manager bij Diagonal Electronics en begon hij pas met modules te maken, dat was op zaterdag 29 April in 2017. Toen waren er maar 2 Klavis modules, de TW1 Twin Waves en de LG1 Logica Gater, die ik toen beide gekocht heb. Toen werden de modules alleen maar verkocht via Amazon. Nu zijn er al 11 modules en de modules die ik destijds van Eric kocht zijn al lang vervangen door de Twin Waves MKII en de Logica XT. De modules van Klavis zijn steeds weer net iets anders en vernieuwend en de prijzen zijn aanvaardbaar. Wie daar toen ook aanwezig was met zijn eerste modules was Joran van Gremberghe van Joranalogue, als ik mij goed herinner waren het er drie en de Test 3 was de nieuwste, vandaag zijn er echter 22 modules beschikbaar. Voorheen repareerde Joran thuis synths nu is hij net als Eric een grote naam in de Modulaire synth wereld, beiden hebben het al ver gebracht en veel centjes verdiend.
Niet slecht geboerd voor toen een paar Belgische nieuwkomers in de modulaire synth wereld.

Nog meer info over Klavis en de grainity: Grainity
 
Ja leest als iets tofs, klinkt veelbelovend. Hoop op wat meer demo’s want ik krijg nog niet echt hoogte van de mogelijkheden
 
Back
Top