Yamaha YS100: de "el cheapo" TX81Z?

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
Ik moet dit even kwijt... vanwege een Eureka momentje!
Ben al 30 jaar eigenaar van een Yamaha YS100. In '91 gekocht als eerste synth, in de hoop mijn Amiga tracker muziekjes te kunnen verrijken met het echte synth werk.
Bleek een nogal saaie presetbak, waar ik in het begin helemaal niks mee had en de ballen snapte van de sound synthese (al viel er ook weinig te editten op het apparaat).
Na wat jaartjes pielen ermee leerde ik de charme er wel van waarderen, en met beperkte middelen kon ik de sounds nog wel redelijk tweaken op het ding zelf.

Maar, een TX81Z stond altijd wel op mijn wishlist, op basis van goeie verhalen en later Youtube videootjes.
Totdat.... ik vandaag ontdekte dat de YS100 en de TX81Z dezelfde FM sound chip bevatten.
Niet alleen dat... ook de sound architectuur en sterker nog de sysex patches zijn uitwisselbaar.
Dus, je kan gewoon de LatelyBass patch van de TX in je YS100 rammen!

Ik had eerder wel gelezen dat de 4-operator FM chips van Yamaha in veel van hun synths overeenkomen en min of meer dezelfde geluiden kunnen produceren.
Maar dat je letterlijk de TX81Z sounds in je YS100 kan inlezen en het dat ook nog eens hetzelfde klinkt... da's nieuw voor mij. Achteraf logisch: zelf chippie.

Dus tip: als je ergens een YS100 (of YS200 maar die gaan alweer voor > €100) voor een paar tientjes op de kop kan tikken, doe er je voordeel mee!
Installeer vervolgens een synth editor zoals het (gratis) Ediysn, download de TX81Z patches als .syx files en paas ze via MIDI SysEx door naar je YS100!
Zo wordt die YS100 toch nog een diverse synth en.... no need for a TX81Z!

PS: Nou is die een TX81Z ook niet echt duur te noemen, maar toch: een YS100 is nog steeds stukken goedkoper, en je krijgt er een goed keyboard bij.
 

Attachments

  • tx81z_c.syx
    4 KB · Bekeken: 159
Laatst gewijzigd:
Ha, tof! Dank voor het delen. Kende Edisyn nog niet, ga ik zeker checken.

De YS-100 is inderdaad een gaaf ding. Ook lang lang geleden eentje bemachtigd, nooit weggedaan, nog steeds blij mee :okdan:
 
Er komt soms zelfs zo'n B200 voorbij, de 'thuisgebruikversie'. Staat er al een tijd eentje op MP, maar de verkopende kringloopwinkel wil er 195 voor hebben. Veel te duur.

Heb hier ook wel eens over nagedacht, maar dat editen via laptop vind ik toch maar niets. Verder wel coole dingen, die YS versies, zelfs het design vind ik goed te pruimen.
 
Ik hoop trouwens ooit ergens een DS55 vandaan te trekken, alleen vanwege het uiterlijk. Rond dezelfde tijd uitgekomen als de YS en met een heleboel leuke functies.
 
Ik heb mn oude Yamaha V50 nog. ook al meer dan 30 jaar =)
Deze 4op FM loopt ook op dezelfde chips dacht ik.

Heb in ieder geval ergens de TX81x patchen al in mn v50 gehad
 
Er komt soms zelfs zo'n B200 voorbij, de 'thuisgebruikversie'. Staat er al een tijd eentje op MP, maar de verkopende kringloopwinkel wil er 195 voor hebben. Veel te duur.

Heb hier ook wel eens over nagedacht, maar dat editen via laptop vind ik toch maar niets. Verder wel coole dingen, die YS versies, zelfs het design vind ik goed te pruimen.
De B200 heb ik ooit ook nog weleens voor een prikkie voorbij zien komen... ik denk dat met wat geduld er nog wel eens een koopje te vinden zal zijn ergens.
En verder: dat editten van sound via computers, ik ben daar ook niet zo van.
Maar toen ik eenmaal die geluiden via dat Edisyn aan het dumpen was naar de YS100, was de stap om de sounds te bewerken eigenlijk heel klein. Zodra je aan een parameter draait in Edisyn wordt het direct naar de YS100 of synth gestuurd, dus het werkt instant en je krijgt direct feedback wat je doet. En de UI van Edisyn is - als je er eenmaal mee werkt - makkelijker dan wanneer je 't screenshot bekijkt.
 
Zodra je aan een parameter draait in Edisyn wordt het direct naar de YS100 of synth gestuurd, dus het werkt instant en je krijgt direct feedback wat je doet.

Nice. En op pp. 11-12 van de handleiding staat een workaround om je DAW Edisyn te laten herkennen. Dan zouden die parameters dus geautomatiseerd kunnen worden..... hopelijk geen valse hoop, ben benieuwd :)

 
De YS100 is patch compatible met de DX11 en TX86z maar op de synth zelf heb je weinig edit opties.
Dus beter een DX11 of tx86z halen of een editor maken die hele patches stuurt.
Of sysex patches laden.
 
SY 99's gaan ook voor relatief weinig weg....
Ik zou zeggen spaar even door?
 
De YS100 is patch compatible met de DX11 en TX86z maar op de synth zelf heb je weinig edit opties.
Dus beter een DX11 of tx86z halen of een editor maken die hele patches stuurt.
Of sysex patches laden.
Tja, wat ik al zei: Edisyn dus om je YS100 sounds te editten en patches van de TX81z daarin te laden + te bewerken.
 
De YS200 was mijn eerste FM synth toen hij nieuw uitkwam. Ik heb destijds YSEDITOR voor de Atari ST geschreven, en dat is ook vandaag nog steeds 1 van de weinige editor/librarians die ook de specifieke extra parameters (DSP Effecten!) van de YS200 en het specifieke 100 patches/bank formaat ondersteunt en niet ophoudt bij de mogelijkheden van de TX81Z. Het programma functioneert nog steeds prima met een Atari emulator zoals STeem of Hatari. EN het is nog steeds te downloaden van mijn website: YSEDITOR ATARI

De ultieme 4-operator FM synth uit deze reeks is echter de V50.
Voor de volledigheid, de volgende Yamaha synths zijn allemaal in grote mate (maar niet 100%) patch-compatible:

DX100, DX27, DX27S, DX21, DX11 (=V2 in Japan), TX81Z, WT11, TQ5, YS100, YS200, B200, DS55.
Die laatste, de DS55, is misschien wel de vreemdste eend. Kennen jullie die?
 
ik heb een ds55 gehad, doet in principe 4 opfm sounds, maar heeft dan min of meer analoge soort van editfuncties. leuk ding, maar ooit verkocht e een tx81z nam minder ruimte in . een sy99 laadt gewoon dx7 patches dus nog een wat dikkere sound dan een tx
 
De YS200 was mijn eerste FM synth toen hij nieuw uitkwam. Ik heb destijds YSEDITOR voor de Atari ST geschreven, en dat is ook vandaag nog steeds 1 van de weinige editor/librarians die ook de specifieke extra parameters (DSP Effecten!) van de YS200 en het specifieke 100 patches/bank formaat ondersteunt en niet ophoudt bij de mogelijkheden van de TX81Z. Het programma functioneert nog steeds prima met een Atari emulator zoals STeem of Hatari. EN het is nog steeds te downloaden van mijn website: YSEDITOR ATARI

De ultieme 4-operator FM synth uit deze reeks is echter de V50.
Voor de volledigheid, de volgende Yamaha synths zijn allemaal in grote mate (maar niet 100%) patch-compatible:

DX100, DX27, DX27S, DX21, DX11 (=V2 in Japan), TX81Z, WT11, TQ5, YS100, YS200, B200, DS55.
Die laatste, de DS55, is misschien wel de vreemdste eend. Kennen jullie die?

Zo, wat leuk! Ik was al eens via Google deze editor tegengekomen, maar hier en nu dus de maker hiervan, tof! Hmm ik ga eens kijken of ik een ST emulator voor de Mac aan de praat kan krijgen en vervolgens jouw editor! Heb je heel toevallig de source code er nog van? Wellicht is het te porten naar een modern platform. Ik heb zelf wel wat ervaring met synth software, heb ooit een TB-303 emulator voor de Amiga gemaakt (de concurrent van de Atari :).
 
Ik heb zelf wel wat ervaring met synth software, heb ooit een TB-303 emulator voor de Amiga gemaakt (de concurrent van de Atari :)
Was dat deze?


Aan je initialen te zien moet het deze wel zijn.
Ziet er indrukwekkend uit.
 
Was dat deze?


Aan je initialen te zien moet het deze wel zijn.
Ziet er indrukwekkend uit.
Klopt, da’s alweer lang geleden dat ik daarmee bezig was!
 
Zo, wat leuk! Ik was al eens via Google deze editor tegengekomen, maar hier en nu dus de maker hiervan, tof! Hmm ik ga eens kijken of ik een ST emulator voor de Mac aan de praat kan krijgen en vervolgens jouw editor! Heb je heel toevallig de source code er nog van? Wellicht is het te porten naar een modern platform. Ik heb zelf wel wat ervaring met synth software, heb ooit een TB-303 emulator voor de Amiga gemaakt (de concurrent van de Atari :).

Als je YSEDITOR download van mijn website download zul je na het uitpakken van het zip archief ook de source code er gratis bij krijgen. Deze source code is niet zomaar leesbaar met een willekeurige texteditor. Dit was het geval geweest als ik de ook op Atari ST populaire programmeertaal C had gebruikt. De YSEDITOR sourcecode is echter geschreven in GfaBasic 3.6 en kan alleen geladen, gelezen en bewerkt worden in de GfaBasic 3.6 editor, in een Atari omgeving.

Ik heb wel veel onderdelen en gegevens uit YSEDITOR hergebruikt in DXconvert/TXconvert - een meer recent project van mij dat is geschreven in Python dat wel op alle moderne platformen werkt. Op dit moment ben ik bezig een semi-universele editor te maken voor deze 4-operator FM synthesizer familie in Ctrlr. Die zal dan functioneren op moderne Windows/Mac/Linux systemen.

Voor Windows kan ik ook FM-ALive DX Manager van harte aanbevelen. In een recente update heeft developer Jon Morgan ondersteuning voor de Yamaha V50 toegevoegd.
 
Ik moet dit even kwijt... vanwege een Eureka momentje!
Ben al 30 jaar eigenaar van een Yamaha YS100. In '91 gekocht als eerste synth, in de hoop mijn Amiga tracker muziekjes te kunnen verrijken met het echte synth werk.
Bleek een nogal saaie presetbak, waar ik in het begin helemaal niks mee had en de ballen snapte van de sound synthese (al viel er ook weinig te editten op het apparaat).
Na wat jaartjes pielen ermee leerde ik de charme er wel van waarderen, en met beperkte middelen kon ik de sounds nog wel redelijk tweaken op het ding zelf.

Maar, een TX81Z stond altijd wel op mijn wishlist, op basis van goeie verhalen en later Youtube videootjes.
Totdat.... ik vandaag ontdekte dat de YS100 en de TX81Z dezelfde FM sound chip bevatten.
Niet alleen dat... ook de sound architectuur en sterker nog de sysex patches zijn uitwisselbaar.
Dus, je kan gewoon de LatelyBass patch van de TX in je YS100 rammen!

Ik had eerder wel gelezen dat de 4-operator FM chips van Yamaha in veel van hun synths overeenkomen en min of meer dezelfde geluiden kunnen produceren.
Maar dat je letterlijk de TX81Z sounds in je YS100 kan inlezen en het dat ook nog eens hetzelfde klinkt... da's nieuw voor mij. Achteraf logisch: zelf chippie.

Dus tip: als je ergens een YS100 (of YS200 maar die gaan alweer voor > €100) voor een paar tientjes op de kop kan tikken, doe er je voordeel mee!
Installeer vervolgens een synth editor zoals het (gratis) Ediysn, download de TX81Z patches als .syx files en paas ze via MIDI SysEx door naar je YS100!
Zo wordt die YS100 toch nog een diverse synth en.... no need for a TX81Z!

PS: Nou is die een TX81Z ook niet echt duur te noemen, maar toch: een YS100 is nog steeds stukken goedkoper, en je krijgt er een goed keyboard bij.
te gekke bak!!! bizar lelijk maar gisteren gevonden voor 15 euro in een kringloop waar ze dachten dat het een crappy digitale piano was.. ik dacht hetzelfde trouwens..
 
Back
Top