Mijn studio annex crib annex recording studio XIX

wat me bij wel meer foto's opvalt is dat mensen een hok voldouwen met dure gear en dat het qua afluistering echt 300 keer niks is. dingen voor je speaker hebben staan enzo...8D
Ik weet niet of je de producties van @scarum al eens gehoord hebt, maar ik zou me er geen zorgen over maken:) dat klinkt als een klok!
 
moeten we concluderen dat als 1 iemand dingen goed kan laten klinken op headphones dat afluistering in de studio niet belangrijk is? is dat wat je wil zeggen?
ik schreef ook dat ik het bij veel meer lui zie in deze draad
 
Een smalle rechthoekige ruimte zoals bij Scarum is op zichzelf al vrij killing voor akoestiek lijkt me.
Dat het staat volgebouwd met synths komt de akoestiek misschien juist nog iets ten goede. :)
Om het in die ruimte goed te krijgen is er geen beginnen aan, of je moet 'm letterlijk helemaal volstoppen met absorbers en basstraps.
Ik zeg: niet aan beginnen en gewoon het beste uit de huidige situatie halen.
 
moeten we concluderen dat als 1 iemand dingen goed kan laten klinken op headphones dat afluistering in de studio niet belangrijk is? is dat wat je wil zeggen?
ik schreef ook dat ik het bij veel meer lui zie in deze draad
Nou, wat “belangrijk is”, is natuurlijk heel individueel bepaald. Was gewoon bedoeld om aan te geven dat een suboptimale studio weergave niet in alle gevallen leidt tot slechte producties.
 
Als je je ruimte niet meet, weet je niets over de akoestiek.

Dus lukraak ongefundeerde beweringen te maken en audio forums napraten, is echt zinloos.



Dan nu wat de wetenschap zegt over akoestische aanpassingen.
Ik quote uit de 3e editie van Floyd Toole’s boek Sound reproduction hoofdstuk 13 “ A Rational Approach to Designing Measuring and Calibrating Sound Reproduction Systems.
Blz 365 1e alinea.
Nothing about the detailed acoustics of the spaces we live in and listen in is constant, yet humans cope remarkably well, adapting to the varying sound fields while maintaining a stable perceptual impression of the sound sources. Changing the venue does not alter the inherent timbral character of the voices and musical instruments. They are merely these voices and instruments in different venues. In terms of sound quality, we consider almost any live performance to be a “reference” listening experience. This is normal-natural acoustics at work. Putting it in audio terms, the “room equalisation” happens between the ears, cognitively and subconsciously.

Blz 366 1e en 2e alinea.
Generalised notions that rooms are fundamental problems to be eliminated are faulty, but the exaggeration is often used to promote sales of consulting services and acoustical materials. No doubt that we need some amount of these to achieve the best possible sound, but used selectivel, in moderation, and targeted to specific issues.
For the mass market, it appears that there is a generous happy middle ground, witch is delivered by a lot of normally furnished domestic rooms. The key is to start with good loudspeakers—something not easy to identify in this culture (Section 12.1) (zie mijn signatuur. Spinorama shit.) If that is accomplished, refining the acoustical performance of normal listening spaces or designing a custom one from a clean sheet of paper is not difficult—except for the bass frequencies. (Maar de zeer goedkope oplossing is hier: Echt goede bas weergave)

Goed geluid is niet moeilijk en hoeft niet duur te zijn.
Alleen het advies wat op audioforums word gegeven door niet deskundige mensen gegeven, klopt niet met wat de wetenschap beweert.
 
Hoe maken jullie toch die mooie foto's, als ik een foto maak lijkt t altijd zo'n lelijke stal 8D
(zocht een varkentje maar dat zit niet in de lijst van emoticons)
 
dat is allemaal mooi en aardig maar ik zie gewoon pics met shit voor de monitoren, monitoren plat op de desk of whatever. kan allemaal. maar als je miljoenmiljard aan gear uitgeeft is een aardige afluistering niet onredelijk, toch? verder geef ik geen inhoudelijke tips en verkoop ik niks. doe lekker wat je wil, ik verbaas me er gewoon over.
 
dat is allemaal mooi en aardig maar ik zie gewoon pics met shit voor de monitoren, monitoren plat op de desk of whatever. kan allemaal. maar als je miljoenmiljard aan gear uitgeeft is een aardige afluistering niet onredelijk, toch? verder geef ik geen inhoudelijke tips en verkoop ik niks. doe lekker wat je wil, ik verbaas me er gewoon over.
Zondag is altijd een beetje een moeilijke dag voor je lijkt het. :D
 
Mja, of je hebt geen keuze, en je leert jezelf mixen op headphones, omdat je anders gezeik krijgt met je buren... ;) Ik ben me er terdege van bewust dat mijn studio compleet ruk is qua afluistering, maar ik laat het me niet in de weg staan... :D
Akoestiek.... de dikste tracks uit de geschiedenis zijn niet gemaakt in ideale omstandigheden. Als iedereen toch alles perfect voor elkaar zou hebben, dat alles perfect klinkt, en.... hetzelfde. En dan nog, dan heb je een akoestisch perfect hok, ga je dan betere ideeen krijgen? Neh denk het niet.
 
De laatste pagina van dees draad is een ouwe rotten verzamelplek :D
 
ha ik had gerust mee op reis gekund naar Rhodos aan zee, ben vrij, ik dacht 'ga maar lekker alléén met gans de familie, heb ik 10 dagen rust'
33 graden vervelen op strand, daar kunnen ze me niet genoeg voor betalen
Ik duik nog even de kelder in, daar is t 18,5 graden, pak nog n trui mee en n warme tas thee :doei:
 
ik ga op zondag dikke prima hoor, heb je ook nog iets toe te voegen? ghehe
het het lijkt wel of ik me niet MAG verbazen over dure setups met slechte afluistering. wat is t ook voor claim dat de dikste tracks niet in ideale omstandigheden zijn gemaakt en ik zeg toch ook niet dat je betere ideeen krijgt van goede akoestiek, manmanman. :D je kan vanalles bedenken waarom t niet zou hoeven allemaal, helemaal prima, maar ik zou mijn werk niet kunnen doen als ik niet zou kunnen horen wat ik doe. onze 3 studio's klinken al redelijk verschillend, het is nooit helemaal ideaal, maar het moet toch boven een bepaald niveau zijn om überhaupt te kúnnen horen wat je doet. je mist anders toch gewoon shit. maar goed, carry on allemaal :okdan:
 
Ja, de vlotte jongens zitten nu met de mooie wijven op het strand. Groetjes


met gevolg...
681788.jpg

:D
 
dat is allemaal mooi en aardig maar ik zie gewoon pics met shit voor de monitoren, monitoren plat op de desk of whatever. kan allemaal. maar als je miljoenmiljard aan gear uitgeeft is een aardige afluistering niet onredelijk, toch? verder geef ik geen inhoudelijke tips en verkoop ik niks. doe lekker wat je wil, ik verbaas me er gewoon over.
Ik heb vloerstaande monitors onder de veel te dure synths. Ga je dat overleven? :P De reden is ruimtegebrek.

Ik heb ook een paartje op een redelijke positie voor het afmixen.
 
Back
Top